Det verkar så just nu. Så jag som borgare ser inte att med varken gör från eller till.
Har mer hoppats på att nyans skulle ta sosseröster men det verkar ej ske heller.
Realistiskt så kommer inte MED komma in i riksdagen i år. Det skulle möjligen kunna finnas en chans om de skulle få över 12% av rösterna i en valkrets, men har inte hört något om detta. Däremot är det nog en mer realistisk chans för Nyans om de blir stora i Malmö.
Istället får man se det långsiktigt när det gäller MED. Kommer de över 1% får de valsedlar bekostade, vilket kan ha betydelse i nästa val. Kommer de in i många kommuner och regioner får de också en större plattform för att driva opinion, göra väljarna medvetna om partiet och få utrymme i media.
S skrämselpropaganda om att detta är ett val om vi skall tillbaka till 30-talet och nazismen är effektiv. De är också väldigt bra på att valkampanja på ett sätt som lockar de som inte är varken utbildade eller pålästa. Nuvarande borgerlighet är i princip chanslös som jag ser det, även om jag gärna blir positivt överraskad om motsatsen.