Miggen
Ny medlem
- Gick med
- 27 Jan 2025
- Hoj
- Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
(DEL 1)
Såg att diskussionstråden angående olyckor hade berört denna olycka:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/motorcyklist-atalas-efter-frontalkrock-pa-bergnasbron
Tyckte därav att några rader kunde tillägnas dem två delarna jag anser körning består av rent allmänt, den mekaniska delen, och trafik delen. Den mekaniska delen består enbart av förare och maskin, tänk moto gp, wheelies, stoppies, broms, gas, kroppspositionering osv. Hur pass väl sammankopplade är dina händer, fötter, nerver och muskler med maskinens styre, slangar, kolvar, däck? You get the point
Trafik delen består av allt annat, synonymt med planering och framförhållning. Vad har du runt omkring dig, framför, bakom? Vägen, väglag, trafikanter, stolpar, trafiklysen, träd, potthål, grus, grenar, vilt (även poliser), backkrön, vita linjer, vinden, solen, som sagt allt som inte har med din sammansvetsning med fordonet att göra.
Som redan nämnts och jag absolut inte betvivlar var föraren i ovan artikel väldigt skicklig med sin hoj. Det var även en olycka på bulten i somras där en kille som nyss hade plockat mellan kort tyvärr avled, han var enligt uppgifter också skicklig med sin hoj.
Jag själv håller på att öva wheelies men har aldrig varit speciellt begåvad inom den mekaniska biten, varken i bilen eller på hoj. Vet inte hur många gånger jag låst bakhjulet under inbromsning innan jag helt enkelt konstaterat, det är bättre att skita i det tills vidare om min högerfot trilskas med att bete sig som i bil, fokus på frambroms istället (Sen låste jag framhjulet på blött i ca 120 och drog axeln ur led 1 månad innan uppkörning men det är en annan historia). En i sammanhanget klumpeduns som jag själv sitter självfallet ofta och funderar över hur det kan komma sig att förare med betydligt högre skicklighet än jag själv hamnar i situationer som de tyvärr inte klarar av att hantera fullt ut. Svaret ligger ofta i mekanik mot trafik
Det absolut bästa exemplet på detta är dock censurerat på det här forumet om jag förstått saken rätt
mycket tråkigt då det blir betydligt svårare att föra nyanserade diskussioner kring ämnet utan att använda det bästa tillgängliga exemplet. Eftersom alla förmodligen vet vem jag menar kommer jag ta ett kort exempel och sedan gå vidare till att använda andra måttstockar. Hade sporthojs favorit kunnat hänga på Marquez eller Rossi på en bana? Definitivt inte. Hade Marquez eller Rossi kunnat hänga på det svarta skinnstället under en körning mot Uppsala i rusningstrafik? Definitivt inte. Men det avgörande i den frågeställningen är följande, mycket högre sannolikhet föreligger att Marquez eller Rossi blir allvarligt skadade under sistnämnda scenario än vice versa. När någonting går snett i trafiken är motorcykelförarens odds högst tveksamma, i vissa fall fullkomligt hopplösa 
För att hitta fler exempel relaterat till ämnet rör jag mig utomlands. Dessa består av individer såsom Gixxer Brah, CrashTestGoat, MaxWrist, Turborider, ItsSaiyan, MotoJitsu, Brian_636 med flera. Den förstnämnda av dessa blev gripen i efterhand för en relativt omtalad körning mellan Colorado Springs och Denver, en körning där hundratals om inte tusentals fordon passerades, och om man tror att ingen av dessa medtrafikanter gjorde ett filbyte under den tiden så bör man ta sig en funderare på hur väl ens resonemang är förankrade i verkligheten
I ovannämnda klipp räcker det med 60 sekunders tittning för att höra hur en erfaren trafikförare resonerar i hastigheter de flesta helt enkelt inte klarar av, det krävs en extremt snabb och effektiv analyseringsförmåga för att klara av en situation som exemplet och tro det eller ej, inprogrammerade marginaler för runtomkringliggande faktorer. Här frontalkrockar vi med problematik gällande avundsjuka och ödmjukhet. Jag har tidigare i tråden påpekat min egenuppfattade klumpighet, jag anser mig inte vara en skicklig förare rent mekaniskt, och självfallet kan det sticka till i själen när man ser någon som har kört sedan barnsben och har en skicklighet man själv kan drömma och glömma att någonsin uppnå. Men med en droppe ödmjukhet i åtanke kan man istället uppskatta och fascineras över hur en medmänniska har kapacitet långt utöver ens egna. Varför är det här intressant överhuvudtaget? Av den enkla anledningen att när Gixxer Brah körde bana för första gången var han betydligt långsammare än vad man kunde tro med tanke på hans relativt höga hastigheter i trafikkörning. Bör tilläggas att Gixxer Brah är en gedigen stuntare och har kört sen ung ålder, finns mao inte många som kan göra wheelies på hans nivå. ”Äsch, hAn haR bAra tUR
” Finns det säkert vissa som tänker och tycker. Jag skulle kunna säga detsamma om Rossi och Marquez, de har bara tur att de inte åker av. Inte ett speciellt givande eller produktivt perspektiv… I övrigt så talar statistiken emot ett sådant påstående, om trafikkörningar enbart handlar om tur hade det varit i praktiken omöjligt att hitta förare som hållit på i flera decennier och klarat tusentals om inte tiotusentals körningar, det skulle helt enkelt inte vara möjligt.
Av nämnda exempel vill jag förtydliga att inte alla pysslar med att bränna runt och mellan massa medtrafikanter på motorväg. MaxWrist kör mestadels Canyon runs (en typ av landsvägskörning), Turborider körde mest landsvägskörning, Brian_636 stuntar mest, MotoJitsu kör mycket knepiga lågfartsövningar blandat med Canyon runs och landsväg, CrashTestGoat kör mestadels motorväg. Det jag vill säga med detta är att alla dras till olika typer av körning, vissa tilltalas av landsvägskörningar, andra av motorvägskörning, andra av stunting osv. Skälet till att just motorvägskörningen i trafik skapar mest reaktioner är av den enkla anledningen att den ”påverkar” flest personer. Kör jag en bombrepa
på en landsväg mitt ute i ingenstans klockan 3 på natten (Detta har hänt kanske ganska jättemånga gånger) så är det i stort sett ingen som kommer bry sig, jag kanske stöter på 1 eller 2 medtrafikanter under ett par mils körning.
Kör jag däremot E4an i rusningstrafik, ja då tro på fan att robotar som sitter o glor på tiktok eller messar i luren kommer få en jävla hjärtinfarkt när en brölande missil blåser förbi i bra hastighet
Det var alltså inte speciellt konstigt att vår svenska trafikkörare skapade så mycket debatt back in the day, även om vederbörande har satt väldigt imponerande tider på bulten så tror jag ändå man kan säga att den största delen bestod just av trafikkörningar på motorväg, vidare gjordes detta som ekonomiskt koncept vilket var något många ogillade.
För att återkoppla till olyckorna som diskuterades i början av tråden:
20 sekunders tittande på denna video visar en oerhört vanlig olyckstyp vid landsvägskörning, svängande bilar. Den här gången klarade sig Thomas tack vare sin mekaniska skicklighet och en nypa tur med tid och timing. Gedigen vägkännedom eller uppmärksammande av dem 2 trafikskyltarna som påtalar och varnar för inkommande korsning hade gjort situationen väldigt förutsägbar. Därmed inte sagt att nämnda föraren inte hade tagit risken ändå, men jag tror faktiskt att det sista som för genom huvudet på den unga mc föraren vid påtalade bulten olycka var skräckslagen överraskning. Faktum är att den lilla chans som kanske finns att mekaniskt rädda upp en situation som orsakats av trafikomständigheter påverkas mycket negativt av överraskning, panik och stress. Säg vad man vill om skicklighetsnivån på Thomas, men i visad situation agerar han superbt. Han får inte panik, han fryser inte till is, han tar snabbt och snyggt ner hastigheten, bedömer situationen, klämmer sig förbi och fortsätter brassa som en äkta bombare
Det behövs kanske inte sägas men denna förare var i 30års åldern och hade en duglig skopa erfarenhet vad gäller högre hastigheter på gata. Kroppspositioneringen må se amatörmässig ut och för bankörning skulle antagandet stämma fullt ut, men på gata finns ett par fördelar med Criss-cross (alternativt Banan-ställning som min polare så fint kallar det
) Mindre siluett genom kurvor trots viss viktförflyttning inåt med underkroppen, lättare att snabbt ställa upp eller räta upp hojen vid behov, men kanske viktigast av allt betydligt bättre sikt då överkropp och huvud befinner sig mycket högre upp och mer i mitten av hojen, liknelser kan göras med motlutning. Ponera att en riktig moto gp positionering hade använts vid passerandet av den vita skåpbilen, då hade våran bombare blivit huvudlös
Vid bakhjulskörningsolyckan på bron fanns det ingen chans överhuvudtaget att mekaniskt rädda situationen vad jag kunnat se, vid eventuell uppfattning om att faran är faktum var det redan försent. Ingen av våra svenska rekordhållare på bulten hade någonsin valt att köra en tidspressad rekordrepa där mitt på dagen en söndag, de klipp jag har sett motsäger iaf detta. De går tom så långt att ibland spärras anslutande vägar av för att säkerställa förhindrandet av dylika situationer. En långvarig trafikkörningskarriär kräver ett visst mått av marginaler, mekaniska marginaler som sällan finns vid körning ”on the limit”. En vit, vänstersvängande skåpbil från mötande körfält blev vidskepligt nog det som sedermera satte permanent stopp för Turboriders körningar, men jag tror inte att han blev skräckslaget överraskad den gången heller. Landsvägskörningar är pga dessa fenomen notoriskt riskfyllda vid högre hastigheter, på motorvägar finns inte korsande trafik på samma sätt.
Såg att diskussionstråden angående olyckor hade berört denna olycka:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/motorcyklist-atalas-efter-frontalkrock-pa-bergnasbron
Tyckte därav att några rader kunde tillägnas dem två delarna jag anser körning består av rent allmänt, den mekaniska delen, och trafik delen. Den mekaniska delen består enbart av förare och maskin, tänk moto gp, wheelies, stoppies, broms, gas, kroppspositionering osv. Hur pass väl sammankopplade är dina händer, fötter, nerver och muskler med maskinens styre, slangar, kolvar, däck? You get the point

Som redan nämnts och jag absolut inte betvivlar var föraren i ovan artikel väldigt skicklig med sin hoj. Det var även en olycka på bulten i somras där en kille som nyss hade plockat mellan kort tyvärr avled, han var enligt uppgifter också skicklig med sin hoj.
Jag själv håller på att öva wheelies men har aldrig varit speciellt begåvad inom den mekaniska biten, varken i bilen eller på hoj. Vet inte hur många gånger jag låst bakhjulet under inbromsning innan jag helt enkelt konstaterat, det är bättre att skita i det tills vidare om min högerfot trilskas med att bete sig som i bil, fokus på frambroms istället (Sen låste jag framhjulet på blött i ca 120 och drog axeln ur led 1 månad innan uppkörning men det är en annan historia). En i sammanhanget klumpeduns som jag själv sitter självfallet ofta och funderar över hur det kan komma sig att förare med betydligt högre skicklighet än jag själv hamnar i situationer som de tyvärr inte klarar av att hantera fullt ut. Svaret ligger ofta i mekanik mot trafik

Det absolut bästa exemplet på detta är dock censurerat på det här forumet om jag förstått saken rätt


För att hitta fler exempel relaterat till ämnet rör jag mig utomlands. Dessa består av individer såsom Gixxer Brah, CrashTestGoat, MaxWrist, Turborider, ItsSaiyan, MotoJitsu, Brian_636 med flera. Den förstnämnda av dessa blev gripen i efterhand för en relativt omtalad körning mellan Colorado Springs och Denver, en körning där hundratals om inte tusentals fordon passerades, och om man tror att ingen av dessa medtrafikanter gjorde ett filbyte under den tiden så bör man ta sig en funderare på hur väl ens resonemang är förankrade i verkligheten

I ovannämnda klipp räcker det med 60 sekunders tittning för att höra hur en erfaren trafikförare resonerar i hastigheter de flesta helt enkelt inte klarar av, det krävs en extremt snabb och effektiv analyseringsförmåga för att klara av en situation som exemplet och tro det eller ej, inprogrammerade marginaler för runtomkringliggande faktorer. Här frontalkrockar vi med problematik gällande avundsjuka och ödmjukhet. Jag har tidigare i tråden påpekat min egenuppfattade klumpighet, jag anser mig inte vara en skicklig förare rent mekaniskt, och självfallet kan det sticka till i själen när man ser någon som har kört sedan barnsben och har en skicklighet man själv kan drömma och glömma att någonsin uppnå. Men med en droppe ödmjukhet i åtanke kan man istället uppskatta och fascineras över hur en medmänniska har kapacitet långt utöver ens egna. Varför är det här intressant överhuvudtaget? Av den enkla anledningen att när Gixxer Brah körde bana för första gången var han betydligt långsammare än vad man kunde tro med tanke på hans relativt höga hastigheter i trafikkörning. Bör tilläggas att Gixxer Brah är en gedigen stuntare och har kört sen ung ålder, finns mao inte många som kan göra wheelies på hans nivå. ”Äsch, hAn haR bAra tUR

Av nämnda exempel vill jag förtydliga att inte alla pysslar med att bränna runt och mellan massa medtrafikanter på motorväg. MaxWrist kör mestadels Canyon runs (en typ av landsvägskörning), Turborider körde mest landsvägskörning, Brian_636 stuntar mest, MotoJitsu kör mycket knepiga lågfartsövningar blandat med Canyon runs och landsväg, CrashTestGoat kör mestadels motorväg. Det jag vill säga med detta är att alla dras till olika typer av körning, vissa tilltalas av landsvägskörningar, andra av motorvägskörning, andra av stunting osv. Skälet till att just motorvägskörningen i trafik skapar mest reaktioner är av den enkla anledningen att den ”påverkar” flest personer. Kör jag en bombrepa

Kör jag däremot E4an i rusningstrafik, ja då tro på fan att robotar som sitter o glor på tiktok eller messar i luren kommer få en jävla hjärtinfarkt när en brölande missil blåser förbi i bra hastighet

För att återkoppla till olyckorna som diskuterades i början av tråden:
20 sekunders tittande på denna video visar en oerhört vanlig olyckstyp vid landsvägskörning, svängande bilar. Den här gången klarade sig Thomas tack vare sin mekaniska skicklighet och en nypa tur med tid och timing. Gedigen vägkännedom eller uppmärksammande av dem 2 trafikskyltarna som påtalar och varnar för inkommande korsning hade gjort situationen väldigt förutsägbar. Därmed inte sagt att nämnda föraren inte hade tagit risken ändå, men jag tror faktiskt att det sista som för genom huvudet på den unga mc föraren vid påtalade bulten olycka var skräckslagen överraskning. Faktum är att den lilla chans som kanske finns att mekaniskt rädda upp en situation som orsakats av trafikomständigheter påverkas mycket negativt av överraskning, panik och stress. Säg vad man vill om skicklighetsnivån på Thomas, men i visad situation agerar han superbt. Han får inte panik, han fryser inte till is, han tar snabbt och snyggt ner hastigheten, bedömer situationen, klämmer sig förbi och fortsätter brassa som en äkta bombare



Last edited: