Mekanik mot Trafik

Miggen

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
(DEL 1)

Såg att diskussionstråden angående olyckor hade berört denna olycka:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/motorcyklist-atalas-efter-frontalkrock-pa-bergnasbron

Tyckte därav att några rader kunde tillägnas dem två delarna jag anser körning består av rent allmänt, den mekaniska delen, och trafik delen. Den mekaniska delen består enbart av förare och maskin, tänk moto gp, wheelies, stoppies, broms, gas, kroppspositionering osv. Hur pass väl sammankopplade är dina händer, fötter, nerver och muskler med maskinens styre, slangar, kolvar, däck? You get the point :tummenupp Trafik delen består av allt annat, synonymt med planering och framförhållning. Vad har du runt omkring dig, framför, bakom? Vägen, väglag, trafikanter, stolpar, trafiklysen, träd, potthål, grus, grenar, vilt (även poliser), backkrön, vita linjer, vinden, solen, som sagt allt som inte har med din sammansvetsning med fordonet att göra.

Som redan nämnts och jag absolut inte betvivlar var föraren i ovan artikel väldigt skicklig med sin hoj. Det var även en olycka på bulten i somras där en kille som nyss hade plockat mellan kort tyvärr avled, han var enligt uppgifter också skicklig med sin hoj.

Jag själv håller på att öva wheelies men har aldrig varit speciellt begåvad inom den mekaniska biten, varken i bilen eller på hoj. Vet inte hur många gånger jag låst bakhjulet under inbromsning innan jag helt enkelt konstaterat, det är bättre att skita i det tills vidare om min högerfot trilskas med att bete sig som i bil, fokus på frambroms istället (Sen låste jag framhjulet på blött i ca 120 och drog axeln ur led 1 månad innan uppkörning men det är en annan historia). En i sammanhanget klumpeduns som jag själv sitter självfallet ofta och funderar över hur det kan komma sig att förare med betydligt högre skicklighet än jag själv hamnar i situationer som de tyvärr inte klarar av att hantera fullt ut. Svaret ligger ofta i mekanik mot trafik :fakta

Det absolut bästa exemplet på detta är dock censurerat på det här forumet om jag förstått saken rätt :va mycket tråkigt då det blir betydligt svårare att föra nyanserade diskussioner kring ämnet utan att använda det bästa tillgängliga exemplet. Eftersom alla förmodligen vet vem jag menar kommer jag ta ett kort exempel och sedan gå vidare till att använda andra måttstockar. Hade sporthojs favorit kunnat hänga på Marquez eller Rossi på en bana? Definitivt inte. Hade Marquez eller Rossi kunnat hänga på det svarta skinnstället under en körning mot Uppsala i rusningstrafik? Definitivt inte. Men det avgörande i den frågeställningen är följande, mycket högre sannolikhet föreligger att Marquez eller Rossi blir allvarligt skadade under sistnämnda scenario än vice versa. När någonting går snett i trafiken är motorcykelförarens odds högst tveksamma, i vissa fall fullkomligt hopplösa :huvet

För att hitta fler exempel relaterat till ämnet rör jag mig utomlands. Dessa består av individer såsom Gixxer Brah, CrashTestGoat, MaxWrist, Turborider, ItsSaiyan, MotoJitsu, Brian_636 med flera. Den förstnämnda av dessa blev gripen i efterhand för en relativt omtalad körning mellan Colorado Springs och Denver, en körning där hundratals om inte tusentals fordon passerades, och om man tror att ingen av dessa medtrafikanter gjorde ett filbyte under den tiden så bör man ta sig en funderare på hur väl ens resonemang är förankrade i verkligheten :dummer


I ovannämnda klipp räcker det med 60 sekunders tittning för att höra hur en erfaren trafikförare resonerar i hastigheter de flesta helt enkelt inte klarar av, det krävs en extremt snabb och effektiv analyseringsförmåga för att klara av en situation som exemplet och tro det eller ej, inprogrammerade marginaler för runtomkringliggande faktorer. Här frontalkrockar vi med problematik gällande avundsjuka och ödmjukhet. Jag har tidigare i tråden påpekat min egenuppfattade klumpighet, jag anser mig inte vara en skicklig förare rent mekaniskt, och självfallet kan det sticka till i själen när man ser någon som har kört sedan barnsben och har en skicklighet man själv kan drömma och glömma att någonsin uppnå. Men med en droppe ödmjukhet i åtanke kan man istället uppskatta och fascineras över hur en medmänniska har kapacitet långt utöver ens egna. Varför är det här intressant överhuvudtaget? Av den enkla anledningen att när Gixxer Brah körde bana för första gången var han betydligt långsammare än vad man kunde tro med tanke på hans relativt höga hastigheter i trafikkörning. Bör tilläggas att Gixxer Brah är en gedigen stuntare och har kört sen ung ålder, finns mao inte många som kan göra wheelies på hans nivå. ”Äsch, hAn haR bAra tUR :3freak” Finns det säkert vissa som tänker och tycker. Jag skulle kunna säga detsamma om Rossi och Marquez, de har bara tur att de inte åker av. Inte ett speciellt givande eller produktivt perspektiv… I övrigt så talar statistiken emot ett sådant påstående, om trafikkörningar enbart handlar om tur hade det varit i praktiken omöjligt att hitta förare som hållit på i flera decennier och klarat tusentals om inte tiotusentals körningar, det skulle helt enkelt inte vara möjligt.

Av nämnda exempel vill jag förtydliga att inte alla pysslar med att bränna runt och mellan massa medtrafikanter på motorväg. MaxWrist kör mestadels Canyon runs (en typ av landsvägskörning), Turborider körde mest landsvägskörning, Brian_636 stuntar mest, MotoJitsu kör mycket knepiga lågfartsövningar blandat med Canyon runs och landsväg, CrashTestGoat kör mestadels motorväg. Det jag vill säga med detta är att alla dras till olika typer av körning, vissa tilltalas av landsvägskörningar, andra av motorvägskörning, andra av stunting osv. Skälet till att just motorvägskörningen i trafik skapar mest reaktioner är av den enkla anledningen att den ”påverkar” flest personer. Kör jag en bombrepa :brinnerup på en landsväg mitt ute i ingenstans klockan 3 på natten (Detta har hänt kanske ganska jättemånga gånger) så är det i stort sett ingen som kommer bry sig, jag kanske stöter på 1 eller 2 medtrafikanter under ett par mils körning.

Kör jag däremot E4an i rusningstrafik, ja då tro på fan att robotar som sitter o glor på tiktok eller messar i luren kommer få en jävla hjärtinfarkt när en brölande missil blåser förbi i bra hastighet :skrämd Det var alltså inte speciellt konstigt att vår svenska trafikkörare skapade så mycket debatt back in the day, även om vederbörande har satt väldigt imponerande tider på bulten så tror jag ändå man kan säga att den största delen bestod just av trafikkörningar på motorväg, vidare gjordes detta som ekonomiskt koncept vilket var något många ogillade.

För att återkoppla till olyckorna som diskuterades i början av tråden:


20 sekunders tittande på denna video visar en oerhört vanlig olyckstyp vid landsvägskörning, svängande bilar. Den här gången klarade sig Thomas tack vare sin mekaniska skicklighet och en nypa tur med tid och timing. Gedigen vägkännedom eller uppmärksammande av dem 2 trafikskyltarna som påtalar och varnar för inkommande korsning hade gjort situationen väldigt förutsägbar. Därmed inte sagt att nämnda föraren inte hade tagit risken ändå, men jag tror faktiskt att det sista som för genom huvudet på den unga mc föraren vid påtalade bulten olycka var skräckslagen överraskning. Faktum är att den lilla chans som kanske finns att mekaniskt rädda upp en situation som orsakats av trafikomständigheter påverkas mycket negativt av överraskning, panik och stress. Säg vad man vill om skicklighetsnivån på Thomas, men i visad situation agerar han superbt. Han får inte panik, han fryser inte till is, han tar snabbt och snyggt ner hastigheten, bedömer situationen, klämmer sig förbi och fortsätter brassa som en äkta bombare :yoparty Det behövs kanske inte sägas men denna förare var i 30års åldern och hade en duglig skopa erfarenhet vad gäller högre hastigheter på gata. Kroppspositioneringen må se amatörmässig ut och för bankörning skulle antagandet stämma fullt ut, men på gata finns ett par fördelar med Criss-cross (alternativt Banan-ställning som min polare så fint kallar det :banana) Mindre siluett genom kurvor trots viss viktförflyttning inåt med underkroppen, lättare att snabbt ställa upp eller räta upp hojen vid behov, men kanske viktigast av allt betydligt bättre sikt då överkropp och huvud befinner sig mycket högre upp och mer i mitten av hojen, liknelser kan göras med motlutning. Ponera att en riktig moto gp positionering hade använts vid passerandet av den vita skåpbilen, då hade våran bombare blivit huvudlös :wiggle Vid bakhjulskörningsolyckan på bron fanns det ingen chans överhuvudtaget att mekaniskt rädda situationen vad jag kunnat se, vid eventuell uppfattning om att faran är faktum var det redan försent. Ingen av våra svenska rekordhållare på bulten hade någonsin valt att köra en tidspressad rekordrepa där mitt på dagen en söndag, de klipp jag har sett motsäger iaf detta. De går tom så långt att ibland spärras anslutande vägar av för att säkerställa förhindrandet av dylika situationer. En långvarig trafikkörningskarriär kräver ett visst mått av marginaler, mekaniska marginaler som sällan finns vid körning ”on the limit”. En vit, vänstersvängande skåpbil från mötande körfält blev vidskepligt nog det som sedermera satte permanent stopp för Turboriders körningar, men jag tror inte att han blev skräckslaget överraskad den gången heller. Landsvägskörningar är pga dessa fenomen notoriskt riskfyllda vid högre hastigheter, på motorvägar finns inte korsande trafik på samma sätt.
 
Last edited:

Miggen

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
(DEL 2)

En extremt talande konversation mellan MaxWrist och en polis belyser ett nödvändigt tankesätt hos hojföraren. Polisen börjar snacka om en annan ”Canyon” i närheten som han tycker är sjukt nice att köra fort på, men MaxWrist tvekar. Polisen blir förvånad och undrar varför hojföraren inte håller med, varpå MaxWrist börjar snacka om kuperingar, dålig vägbeläggning, dolda utfarter, trafik osv. Polisen var helt oförstående, han trodde ju att den vägen var mycket bättre än den MaxWrist hade valt? Alla förstår mekanisk skicklighet när de ser den, den är påtaglig, in your face och fascinerande. Trafiktänket är tyvärr utsvultet och undernärt jämfört med det mekaniska, trafikplaneringen sker bakom stängda dörrar där det är omöjligt för förbipasserade att veta vad som pågår. Har hojföraren som bränt emellan två bilar i 300 gjort det pga hätsk, brutalt pumpade puls som fyller hjärta, hjärna och själ med euforiskt brinnande bländande eld, eller för att vederbörande kallt kalkylerat att i princip ingen bil kommer byta fil in i en annan bil som ligger jämsides? Kan det vara båda? En sak är säker, det finns flertal exempel på hojförare som kört höghastighetskörningar i trafik flera decennier, oddsen att de har en gedigen analysförmåga är extremt låga. Om det får mindre kapabla individer att känna sig rättfärdiga inför jantelagen kan vi ju låtsas att det är ren och skär tur, men bara låtsas :hihi

RIP Thomas och Theo! Hoppas även hojföraren i Luleå tillfrisknar väl! Tack för mig för denna gång, allt gott! :hej
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du hade hittat någon GP-pilot som var tillräckligt orädd om livet för att köra tokholm uppsala i trafik så tror jag nog att de hade kunnat hänga av spökgösta med.
Det är inte så att de har dåliga reflexer och inte kan läsa trafik bara för att de kör bana.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om du hade hittat någon GP-pilot som var tillräckligt orädd om livet för att köra tokholm uppsala i trafik så tror jag nog att de hade kunnat hänga av spökgösta med.
Det är inte så att de har dåliga reflexer och inte kan läsa trafik bara för att de kör bana.
Jag håller med dig. Men spökgösta hade väl körkort ? Eller ?
Misstänker många av GP-piloterna saknar körkort för tung MC.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Trafik hanteras inte med skicklighet utan med omdöme. Och i vissa fall tur.
Detta för att det finns alldeles för många okända faktorer att räkna med.

Till detta kommer det faktum att även små risker gärna undviks när livet ligger i potten.

Dvs 1/6 risk för förlust är helt OK att ta om det handlar om att köpa äggpaketet utan att öppna och kolla så alla ägg är hela, men 1/6 risk för förlust är helt vansinnig att ta vid Russian Roulette.

Så man får vara exakt hur skicklig man vill, det kommer inte att hindra någon annan att mosa dig i trafiken.

Vill man visa upp sin skicklighet är freestyleparken i skidbacken en lämplig arena, alternativt skateboard eller varför inte arenatrial?


Mvh
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När man kör sådär i trafiken är ju körkort närmast helt irrelevant.
99% av tiden i trafik ( gissar jag) sker på så sätt att jag inte blir av med körkortet. Och då är det bra med körkort. Vid kontroll. Så "myndigheterna" inte får upp ögonen för mig. T.ex.
Och om jag möjligen skulle köra så jag skulle kunna bli av med körkortet lägger jag inte upp nån video på social medier. Finns liksom inget skäl. För mig.
Och jag gissar när jag ser hur folk kör i trafiken att det är många som resonerar likadant.
 

Miggen

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
En sammanfattning för svaren i tråden:

Huruvida en Moto GP förare skulle hänga på spökgösta i trafik kan sammanfattas ungefär såhär: Vi kommer aldrig få veta, men om chansen dyker upp så lägger jag väldigt mycket pengar på att föraren med bevisat långvarig trafikkarriär vinner den matchen :wiggle (Jag använder gärna andra exempel för att undvika att bli bannad) :hihi

Att jämföra mc körning med mathandling var en ny, intressant approach :banana

"Så man får vara exakt hur skicklig man vill, det kommer inte att hindra någon annan att mosa dig i trafiken." Två av tre klipp motbevisar detta, både mekaniskt och trafikmässigt :va Finns massvis med klipp som visar hur skicklighet (både mekanisk och trafikmässig) räddar mc förare från att bli mosade även i betydligt lägre hastigheter.

Att separera skicklighet och omdöme är ett högst tveksamt argument. Omdöme kan nämligen beskrivas ungefär som förmåga till bedömning, en förmåga är synonymt med skicklighet. Mao så ämnar tråden belysa de facto att lika lite som de flesta mc förare förstår alla extremt finurliga knep en Moto GP förare använder för att dansa runt banan, eller hur lite de flesta bilister förstår hur Röhrl eller Senna manövrerar sina maskiner, förstår de flesta inte heller hur en förare med långvarig trafikkarriär resonerar. Point being, om det hade varit mer ”coolt” eller ”hipp” att diskutera trafiktänket med unga förare kanske vissa av nämnda olyckor hade kunnat undvikas, funderade på att skriva ut detta i inlägget men tyckte att den slutsatsen borde kunna nås efter visst kontemplerande över texten i fråga, allt gott! :hej
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vet inte vad jag bidrar med i den här tråden med det här:
"Runt 30 procent av de som dör i motorcykelolyckor saknar mc-körkort."

men...min åsikt är att man saknar mer än hjärnceller om man ger sig ut i trafiken utan körutbildning/trafikregler oavsett om man kör lagligt eller för fort.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En sammanfattning för svaren i tråden:

Huruvida en Moto GP förare skulle hänga på spökgösta i trafik kan sammanfattas ungefär såhär: Vi kommer aldrig få veta, men om chansen dyker upp så lägger jag väldigt mycket pengar på att föraren med bevisat långvarig trafikkarriär vinner den matchen :wiggle (Jag använder gärna andra exempel för att undvika att bli bannad) :hihi

Att jämföra mc körning med mathandling var en ny, intressant approach :banana

"Så man får vara exakt hur skicklig man vill, det kommer inte att hindra någon annan att mosa dig i trafiken." Två av tre klipp motbevisar detta, både mekaniskt och trafikmässigt :va Finns massvis med klipp som visar hur skicklighet (både mekanisk och trafikmässig) räddar mc förare från att bli mosade även i betydligt lägre hastigheter.

Att separera skicklighet och omdöme är ett högst tveksamt argument. Omdöme kan nämligen beskrivas ungefär som förmåga till bedömning, en förmåga är synonymt med skicklighet. Mao så ämnar tråden belysa de facto att lika lite som de flesta mc förare förstår alla extremt finurliga knep en Moto GP förare använder för att dansa runt banan, eller hur lite de flesta bilister förstår hur Röhrl eller Senna manövrerar sina maskiner, förstår de flesta inte heller hur en förare med långvarig trafikkarriär resonerar. Point being, om det hade varit mer ”coolt” eller ”hipp” att diskutera trafiktänket med unga förare kanske vissa av nämnda olyckor hade kunnat undvikas, funderade på att skriva ut detta i inlägget men tyckte att den slutsatsen borde kunna nås efter visst kontemplerande över texten i fråga, allt gott! :hej
Det här är ungefär som jämföra Dagens MotoGP förare med Mike Hailwood, Phil Read, Giacomo Agostini och fråga sig vilken chans dom skulle ha på Isle of Man TT på samma hojar med samma däck som Mike Hailwood, Phil Read, Giacomo Agostini hade.
Mitt tips är att dom vägrat ställa upp i ett Classic Race.
För se om dom kunde slå de "gamles" tider.
Varför riskera nått när man har ett bra jobb. Familj, sponsorer och så vidare.
 

Miggen

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Det här är ungefär som jämföra Dagens MotoGP förare med Mike Hailwood, Phil Read, Giacomo Agostini och fråga sig vilken chans dom skulle ha på Isle of Man TT på samma hojar med samma däck som Mike Hailwood, Phil Read, Giacomo Agostini hade.
Mitt tips är att dom vägrat ställa upp i ett Classic Race.
För se om dom kunde slå de "gamles" tider.
Varför riskera nått när man har ett bra jobb. Familj, sponsorer och så vidare.

Jag är benägen att hålla med, IOM avstod jag från att blanda in i inlägget eftersom det var tillräckligt långt ändå. Ska man grotta ner sig i detta på molekylnivå kommer nog inlägget krascha SH servrarna :hihi Jag tror utan tvekan att en IOM förare har en betydande fördel gentemot en Moto GP förare vad gäller trafik körning. Varför? Jo för att en IOM förare har bränt förbi stationära objekt i väldigt höga hastigheter på ett sätt en Moto GP förare aldrig har, länka gärna klipp om jag har fel angående detta :va Moto GP förare har avåkningszoner, IOM förarna har sköna träd alternativt mjuka byggnader som står och väntar :yoparty Bevisligen klarar alltså IOM förarna av att prestera under avsevärt mer skrämmande förutsättningar än vad Moto GP förarna utsätts för. Trafikplaneringen är svårare att uttala sig om, men jag tror generellt att en Moto GP förare har svårare att känna sig bekväm med omständigheterna kring trafik körning jämfört med IOM förare, av anledningar bla som du och Ulvhamne nämnt :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag är benägen att hålla med, IOM avstod jag från att blanda in i inlägget eftersom det var tillräckligt långt ändå. Ska man grotta ner sig i detta på molekylnivå kommer nog inlägget krascha SH servrarna :hihi Jag tror utan tvekan att en IOM förare har en betydande fördel gentemot en Moto GP förare vad gäller trafik körning. Varför? Jo för att en IOM förare har bränt förbi stationära objekt i väldigt höga hastigheter på ett sätt en Moto GP förare aldrig har, länka gärna klipp om jag har fel angående detta :va Moto GP förare har avåkningszoner, IOM förarna har sköna träd alternativt mjuka byggnader som står och väntar :yoparty Bevisligen klarar alltså IOM förarna av att prestera under avsevärt mer skrämmande förutsättningar än vad Moto GP förarna utsätts för. Trafikplaneringen är svårare att uttala sig om, men jag tror generellt att en Moto GP förare har svårare att känna sig bekväm med omständigheterna kring trafik körning jämfört med IOM förare, av anledningar bla som du och Ulvhamne nämnt :tummenupp

Det jag har hört, okänd källa, är att man brukar bli ganska duktig på det man tränar på, kan det vara så?

(OBS! det KAN finnas spår av ironi...)

Ingemar Stenmark sa ju något om att "-Ju mer jag tränar, ju mer tur har jag..." :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Bevisligen klarar alltså IOM förarna av att prestera under avsevärt mer skrämmande förutsättningar än vad Moto GP förarna utsätts för.

Jag vet inte riktigt vad du menar med ”prestera” och ditt resonemang haltar betänkligt. Du glömmer dessutom att många nyare hojar har gyron, tröghetsplattformar, sensorer och dataloggning som gör att man kan studera hur mycket av däckgreppet en förare använder.

Gör man det så inser man snabbt att samtliga IOM-förare såväl som gatåkare kör som kärringar. De är ju inte ens i närheten av greppgränsen och absolut inte över greppgränsen, samtidigt som en kompetent roadraceförare på bana i princip ligger mycket nära, på eller till och med lite över greppgränsen i samtliga situationer utom möjligtvis toppfart på långa rakan.

Vilket understöds av setuparbetet med respektive hoj. Grepp är normalt inte ens en faktor på en IOM-hoj. Allt handlar om absorption av ojämnheter och stabilitet, så att ärthjärnan som sitter på inte tror att han ska pricka första bästa grindstolpe. Samtidigt är grepp på en MotoGP-hoj eller WSB-hoj överordnat allt annat. Mer grepp är alltid bättre, även på bekostnad av annat.

Vilket ytterligare understöds av de tillfällen då något går åt fanders och någon kraschar. På IOM och vid inspirerad gatkörning handlar dessa situationer uteslutande om felnavigering (ärthjärnan glömmer åt vilket håll han skulle) och att man kör in i objekt väldigt mycket ”off line”. Samtidigt som kompetenta roadraceförare på bana uteslutande kraschar för att de överskrider greppgränsen lite för mycket.

Så vem är det egentligen som ”presterar”…? Den som kör som en kärring men tycker att han är man för att avståndet till trubbiga objekt är litet…?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Att någon är tekniskt duktig på att framföra ett fordon innebär ju inte på något vis att denne har omdöme eller funkar bra i trafiken. Visst, kanske ovanligt duktig på att hantera knepiga /farliga situationer men kan lika gärna försätta sig i fler såna än andra hade gjort.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Har nog missat vart TS vill komma... men jag kör ju som en käring i alla fall, och börjar se dåligt. FAst det är skönt att rulla litet lugnt i omvärlden
 
Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

Top