Mekanik mot Trafik

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att du väljer att berika tråden med massa falska påståenden, förolämpningar och önskningar om att andra människor ska lida, det får stå för dig, det kanske får dig att känna dig mer manlig eller nått :wiggle

Jaså, det är jag som står för förolämpningarna och du som står för fakta…? Ja, då är det väl fel på dataloggningen på en massa sport- och MotoGP-hojar (vi lämnar IOM-hojarna därhän eftersom du påstår att du aldrig nämnt dem).

Det verkar dessutom vara fler än jag som har problem med läsförståelsen, så din lärdom bör kanske bli att kilometerlånga inlägg fulla av ordbajs inte är den mest framkomliga vägen om man vill göra ett statement…?

Men skit samma, rubrikens tre ord ger fler antydningar än de tusentals andra orden. Du är ute efter att separera körskicklighet från något slags magiskt sjätte sinne för trafik. Något som egentligen bara är ren risk- och konsekvensanalys i mer eller mindre grad.

En mycket farlig väg att gå eftersom risk- och konsekvensanalysen är en väsentlig del av körskickligheten. Hoppa inte in i villfarelsen att den inte behövs vid bankörning bara för att grusfållan är stor och för att det är långt till staketet. Och hoppa inte heller in i villfarelsen att den är något slags option som kan väljas till eller från beroende på tycke och smak. Praktexemplet är din hjälte från Luleå.

Att kunna slanga med moppefuckona på stormarknadens parkering betyder inte att man är skicklig. Att överleva halva sommaren där man utsätter lokalbefolkningen för terror med vårdslösa omkörningar och idiotiska filbyten betyder inte heller att man är skicklig. Skickligheten - eller avsaknaden av sådan - bevisas i ett enda slag under den där natten på Bergnäsbron. Väljer man att slanga på fel sida av vägen, på en bro, i skumma ljusförhållanden, på stans absolut mest trafikerade väg, då behöver man liksom inte säga mer. Då är risk- och konsekvenssnalysen lika med noll och då är man rimligtvis inte en skicklig förare.

Man skulle nog kunna ha lite respekt för killen om han bara skulle kunna bete sig som en man. ”Den som ger sig in i leken får leken tåla”. Stå för sitt misstag, ta sitt straff och ursäkta sig inför de människor han faktiskt har lyckats skada. Men när han inte ens vill erkänna brott eftersom han inte ”minns” och när han dessutom drar upp något jävla dravel om att ”det kan inte vara jag på den hojen”, trots att det finns mängder med vittnen och videobevis, trots att det var han själv som blev inskottad i ambulansen och sedan låg på sjukhus i veckor, då försvinner all respekt. Då luktar det kränkt ansvarsbefriad millennial lång väg. En sådan som borde kastas i från samma Bergnäsbro.

Besviken på tråden.
Har knäppt två öl sedan kl 19:39 och ingenting nytt har framkommit.
Sjukt tråkigt……går och lägger mig.

Sorry, men till skillnad från de professionella trollens 24/7 bevakning så har vissa av oss ett jobb att sköta…
 

Miggen

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Jaså, det är jag som står för förolämpningarna och du som står för fakta…? Ja, då är det väl fel på dataloggningen på en massa sport- och MotoGP-hojar (vi lämnar IOM-hojarna därhän eftersom du påstår att du aldrig nämnt dem).

Det verkar dessutom vara fler än jag som har problem med läsförståelsen, så din lärdom bör kanske bli att kilometerlånga inlägg fulla av ordbajs inte är den mest framkomliga vägen om man vill göra ett statement…?

Men skit samma, rubrikens tre ord ger fler antydningar än de tusentals andra orden. Du är ute efter att separera körskicklighet från något slags magiskt sjätte sinne för trafik. Något som egentligen bara är ren risk- och konsekvensanalys i mer eller mindre grad.

En mycket farlig väg att gå eftersom risk- och konsekvensanalysen är en väsentlig del av körskickligheten. Hoppa inte in i villfarelsen att den inte behövs vid bankörning bara för att grusfållan är stor och för att det är långt till staketet. Och hoppa inte heller in i villfarelsen att den är något slags option som kan väljas till eller från beroende på tycke och smak. Praktexemplet är din hjälte från Luleå.

Att kunna slanga med moppefuckona på stormarknadens parkering betyder inte att man är skicklig. Att överleva halva sommaren där man utsätter lokalbefolkningen för terror med vårdslösa omkörningar och idiotiska filbyten betyder inte heller att man är skicklig. Skickligheten - eller avsaknaden av sådan - bevisas i ett enda slag under den där natten på Bergnäsbron. Väljer man att slanga på fel sida av vägen, på en bro, i skumma ljusförhållanden, på stans absolut mest trafikerade väg, då behöver man liksom inte säga mer. Då är risk- och konsekvenssnalysen lika med noll och då är man rimligtvis inte en skicklig förare.

Man skulle nog kunna ha lite respekt för killen om han bara skulle kunna bete sig som en man. ”Den som ger sig in i leken får leken tåla”. Stå för sitt misstag, ta sitt straff och ursäkta sig inför de människor han faktiskt har lyckats skada. Men när han inte ens vill erkänna brott eftersom han inte ”minns” och när han dessutom drar upp något jävla dravel om att ”det kan inte vara jag på den hojen”, trots att det finns mängder med vittnen och videobevis, trots att det var han själv som blev inskottad i ambulansen och sedan låg på sjukhus i veckor, då försvinner all respekt. Då luktar det kränkt ansvarsbefriad millennial lång väg. En sådan som borde kastas i från samma Bergnäsbro.



Sorry, men till skillnad från de professionella trollens 24/7 bevakning så har vissa av oss ett jobb att sköta…

Det var du som introducerade dig i tråden med att kalla folk för ärthjärnor och säga att de kör som kärringar, svar ja. Jag har definitivt nämnt IOM efter att det togs upp av andra i tråden, något annat påstår jag inte. Jag tror inte att det är något fel på dataloggningen hos Moto GP/Sport hojar, jag förstår dock inte varför du antar att jag skulle tro det? :va

Du är absolut inte ensam i att ha problem med läsförståelsen, stämmer helt riktigt, IQ-nivåerna sjunker trots allt i samhället :3freak

För kännedom behöver du inte läsa ett inlägg du tycker är för långt. Du behöver heller inte svara i en tråd bara för att påpeka den åsikten, vill man läsa, läs, vill man inte, strunta i det, det är helt ok :tummenupp

Du verkar väldigt investerad i Luleå incidenten, så jag åtar mig att försöka förklara vilket syfte den har i sammanhanget. Hade det spelat någon roll om Marquez hade suttit på hojen eller Hamilton i bilen det ögonblick någon av dem inblandade parterna upptäckte faran?

”Att kunna slanga med moppefuckona på stormarknadens parkering betyder inte att man är skicklig. Att överleva halva sommaren där man utsätter lokalbefolkningen för terror med vårdslösa omkörningar och idiotiska filbyten betyder inte heller att man är skicklig. Skickligheten - eller avsaknaden av sådan - bevisas i ett enda slag under den där natten på Bergnäsbron. Väljer man att slanga på fel sida av vägen, på en bro, i skumma ljusförhållanden, på stans absolut mest trafikerade väg, då behöver man liksom inte säga mer. Då är risk- och konsekvenssnalysen lika med noll och då är man rimligtvis inte en skicklig förare.”

Om man i ovan stycke lägger till ordet ”trafik” i samband med att du använder dig av ordet ”skicklighet”, då har du börjat röra dig på trådens spelplan. Du verkar vara besatt av att bunta ihop alla möjliga begrepp på ett eller annat sätt, på grund av detta blir det i princip omöjligt att debattera trådens syfte med dig :gnissla

Du får gärna nämna den trafikmässiga planeringen man behöver på bana, utöver hur du ska köra om förarna framför, som oftast kör i ungefär samma hastighet. Nu sitter jag verkligen och håller tummarna för att du inte nämner bromspunkter, apex, trail braking, linje val, gasreglering, kroppspositionering…

Att du vill kasta folk från broar förvånar mig inte ett dugg, men jag hoppas att du inte nyss kallade mig för professionell? :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Besviken på tråden.
Har knäppt två öl sedan kl 19:39 och ingenting nytt har framkommit.
Sjukt tråkigt……går och lägger mig.

Öl räcker inte långt för den här tråden.
Det är fredag idag så det kanske tar sig framåt kvällen men själv har jag nog för lite whiskey hemma för att hänga med här.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att du vill kasta folk från broar förvånar mig inte ett dugg, men jag hoppas att du inte nyss kallade mig för professionell? :hihi

Amatör eller professionell vet jag faktiskt inte, men du har onekligen en bit kvar till den nivå Radare / Ny Teknik / McQueen höll.

Du verkar också ha förtvivlat svårt att förstå den skada idioten i Luleå har orsakat för en massa andra människor. För de han körde på, för sin familj, för sitt märkes säljare, för andra motorcyklister i Luleå och Norrbotten. Det är exakt sådana som honom som inte ska sitta på en hoj överhuvudtaget, vare sig det gäller trafik eller bankörning. Han ska därför inte glorifieras på ett internetforum.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Hade det spelat någon roll om Marquez hade suttit på hojen eller Hamilton i bilen det ögonblick någon av dem inblandade parterna upptäckte faran?
Det är ju liksom en så kallad "icke fråga", eftersom det aldrig hade hänt i de fallen.
Precis som att det aldrig hade hänt om jag hade suttit på hojen.
Så, olyckan hade helt enkelt uteblivit, och lokaltidningen hade fått skriva om andra saker istället, som typ om misslyckade kommunala upphandlingar.
 

Miggen

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Det är ju liksom en så kallad "icke fråga", eftersom det aldrig hade hänt i de fallen.
Precis som att det aldrig hade hänt om jag hade suttit på hojen.
Så, olyckan hade helt enkelt uteblivit, och lokaltidningen hade fått skriva om andra saker istället, som typ om misslyckade kommunala upphandlingar.

Jag försöker förklara för altatalto skillnaden mellan mekanisk och trafikmässig skicklighet , poängen är just att det där är en icke fråga i förhållande till just den olyckan... :huvet
 

Miggen

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Amatör eller professionell vet jag faktiskt inte, men du har onekligen en bit kvar till den nivå Radare / Ny Teknik / McQueen höll.

Du verkar också ha förtvivlat svårt att förstå den skada idioten i Luleå har orsakat för en massa andra människor. För de han körde på, för sin familj, för sitt märkes säljare, för andra motorcyklister i Luleå och Norrbotten. Det är exakt sådana som honom som inte ska sitta på en hoj överhuvudtaget, vare sig det gäller trafik eller bankörning. Han ska därför inte glorifieras på ett internetforum.

Det är enligt mig klart och tydligt att jag påtalat brister i trafikplaneringen hos åtminstonde 2 av 3 exempel, men eftersom du trilskas med att klumpa ihop begreppen förstår jag att du kanske missat det :)

Hur har han skadat sitt märkes säljare? Är du en sånhär som tycker att en motorcyklist representerar alla motorcyklister? När jag är ute och kör privat representerar jag enbart mig själv, kalla mig individualistik :hihi

Fanatiska flockdjur som gottar sig i gränslös kollektivism har jag inga illusioner om vad gäller deras förmåga att förstå och vara öppen för olika åsikter och perspektiv, men vill du njuta av kollektivism kan du ju ta din supersportiga R7a och åka hela vägen till Kina :wiggle
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är ganska säker på att både Alatalo och Hannuse har ganska bra koll på hur kopplingen till ett märke hänger ihop.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag försöker förklara för altatalto skillnaden mellan mekanisk och trafikmässig skicklighet , poängen är just att det där är en icke fråga i förhållande till just den olyckan... :huvet

Mekaniskt brukar handla om motorcykelns tekniska mekanik, bromsar, fjädring etc men jag inser nu att jag tror du pratar om körteknisk skicklighet när du skriver mekanisk.
Jag har inte brytt mig om att försöka förstå dig från början eftersom det lät så snurrigt och det var nog huvudsakligen pga ditt ordval.

Ja, man kan säga att det är skillnad på körteknisk skicklighet och att vara trafikmässig säkerhet. Och det håller nog även Alatalo med om.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag håller med dig. Men spökgösta hade väl körkort ? Eller ?
Misstänker många av GP-piloterna saknar körkort för tung MC.

Just Gösta tycker jag hade en ovanligt god förmåga att läsa medtrafikanter och placera hojen relativt förutseende med avseende på hur mottrafikantern kan förväntas agera.

Jag tror inte att någon i svansen av copycats har haft samma förmåga. Dom har förlitat sig väldigt mycket mer på tur när dom i sin hybris försökt sig på liknande körningar.
Man ser tex en tydlig skillnad i de senare filmerna där sonen kör med betydligt högre risktaganden.

För att inte tala om alla idioter man hittar på youtube som ska spela in sina egna kopior på GR.

Gösta tog naturligtvis stora risker han också men på ett annat sätt en aporna som följt i hans spår och jag misstänker att GR-filmerna har orsakat mer än ett dödsfall bland motorcyklister.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top