Det viktiga är att inte köra fortare än skyddsängeln hänger med.Just Gösta tycker jag hade en ovanligt god förmåga att läsa medtrafikanter och placera hojen relativt förutseende med avseende på hur mottrafikantern kan förväntas agera.
Jag tror inte att någon i svansen av copycats har haft samma förmåga. Dom har förlitat sig väldigt mycket mer på tur när dom i sin hybris försökt sig på liknande körningar.
Man ser tex en tydlig skillnad i de senare filmerna där sonen kör med betydligt högre risktaganden.
För att inte tala om alla idioter man hittar på youtube som ska spela in sina egna kopior på GR.
Gösta tog naturligtvis stora risker han också men på ett annat sätt en aporna som följt i hans spår och jag misstänker att GR-filmerna har orsakat mer än ett dödsfall bland motorcyklister.
Artikeln är fel, såvitt jag vet lever han fortfarande och lägger ut videos titt som tättDet viktiga är att inte köra fortare än skyddsängeln hänger med.
Jag misstänker skyddsängeln blir allt långsammare med åren.
![]()
Patrik Fürstenhoff Död - Kändis Trend
Patrik Fürstenhoff Död - Läs här om den svenska motorcyklisten som utför vågade stunts. Se Ghost Rider (disambiguation) för annan användning.kandistrend.se
Artikeln är fel, såvitt jag vet lever han fortfarande och lägger ut videos titt som tätt
Intressant att du tror det…När jag är ute och kör privat representerar jag enbart mig själv,
Jag minns mest från Yeagers bok vikten av att läsa manualen. Tex att det var förbjudet på en typ av flygplan att öppna fönstret i glaset över cockpit under flygning.Läs Chuck Yeagers självbiografi, första mannen genom ljudvallen. När han jobbade på Edwardsbasen och testade flygplan så dog folk till höger och vänster och de fick dagligen se kraschade flygplan och människor som hade brunnit upp. Deras reaktion var i alla lägen att vederbörande inte var skicklig nog, hade otur eller någon annan förklaring. Det enda som det gjorde att se det här var att de överlevande blev sporrade att köra ännu fortare, att svänga ännu mer, de levde ju så de måste bevisligen vara skickligare på att köra än de som kraschat... Vi människor är underliga djur...![]()
Ja du, det är rätt jävla uppenbart att du inte har en aning om vad du snackar om då du inte ens vet vem killen är.
Intressant att du tror det…
Alltså jag fattar hur du tänker. I en perfekt värld så skulle man bara representera sig själv och ingen annan. Men så ser det inte ut. Bara att kolla försäkringspriserna på sporthojar, jag som 24 åring kan inte försäkra en R1a på mig utan att betala bra bit över 100 papp om året och det finns ju en anledning för det, att unga män på sporthojar ofta kör som galningar och i värsta fall kör ihjäl sig själva eller andra. Tyvärr påverkar killen i luleå synen på motorcyklister hos folk och säkert även själva märket och säljarna.Ja du, vem bestämmer vad jag representerar? Jag kanske får för mig att Breivik representerar alla som har haft en tröja på sig, därav blir det någorlunda rimligt att ha kål på alla som bär tröjor, preventivt syfte
Vi lever i västvärlden, är du också sugen på kollektivism är de bara fälla ut passagerarpinnarna och skutta med din Supersporthojs polare på R7an hela härliga vägen till Kina![]()
Kan medge att de sista inläggen är redigt snurriga, en annan diskussion med helt andra argument, men jag står fast vid att jag representerar jag, varken mer, varken mindre, när jag är ute och kör privat. Andras fördomar får stå för dem helt enkeltOm du inte sluta tjafsa nu kommer jag att klassificera dig som "troll" i min bok.
Alltså jag fattar hur du tänker. I en perfekt värld så skulle man bara representera sig själv och ingen annan. Men så ser det inte ut. Bara att kolla försäkringspriserna på sporthojar, jag som 24 åring kan inte försäkra en R1a på mig utan att betala bra bit över 100 papp om året och det finns ju en anledning för det, att unga män på sporthojar ofta kör som galningar och i värsta fall kör ihjäl sig själva eller andra. Tyvärr påverkar killen i luleå synen på motorcyklister hos folk och säkert även själva märket och säljarna.
...eller köra hoj...Men han var inget vidare på att rida.
B T W så har jag faktiskt träffat honom, i Sverige.
Han var en riktigt hjälte! Jag har läst boken säkert fyra gånger och den är lika underhållande varje gång!Jag minns mest från Yeagers bok vikten av att läsa manualen. Tex att det var förbjudet på en typ av flygplan att öppna fönstret i glaset över cockpit under flygning.
För då sögs det in avgaser i cockpit. (och avgaser ger CO2 förgiftning, medvetslöshet utan att du behöva märka nått)
En pilot som omkom hade öppnat fönstret i glaset över cockpit.
En annan episod var att Yeager skulle vara följeflygare när ett nytt plan skulle testas. Hans lösning var att flyga upp och ner över det andra planet. Då kunde han ju se varje rörelse testpiloten gjorde i planet under testning. Och redan när testplanet lämnade startbanan var Yeager på plats upp och ner ovanför.
Just Gösta tycker jag hade en ovanligt god förmåga att läsa medtrafikanter och placera hojen relativt förutseende med avseende på hur mottrafikantern kan förväntas agera.
Jag tror inte att någon i svansen av copycats har haft samma förmåga. Dom har förlitat sig väldigt mycket mer på tur när dom i sin hybris försökt sig på liknande körningar.
Man ser tex en tydlig skillnad i de senare filmerna där sonen kör med betydligt högre risktaganden.
För att inte tala om alla idioter man hittar på youtube som ska spela in sina egna kopior på GR.
Gösta tog naturligtvis stora risker han också men på ett annat sätt en aporna som följt i hans spår och jag misstänker att GR-filmerna har orsakat mer än ett dödsfall bland motorcyklister.
Köper absolut att du tycker att du representerar dig själv när du är ute och bombar, men så dömer inte kollektivet tyvärr. I kollektivets ögon representerar du alla som kör mc...
Men jag är verkligen fel att döma. Sitter med indraget körkort för andra gången inom 18 månader. Men inte på mc ska tilläggas.
Jag tar mig friheten att besvara ditt inlägg helt otyglat, en sån här chans får man bara en gång i livet, kanske
Vad gäller Gösta är det precis det du nämnt jag hade velat belysa. Tyvärr är trafikkörning motorväg inte vad jag dras till generellt, jag råkar vara en landsvägsfantast, på gott och (mestadels) ont förmodligen. Det som sticker ut med Gösta (även i internationella sammanhang) är ett par saker, först och främst som du nämner är hans trafikplanering väldigt gedigen. Gösta verkar ha nått upp en bra bit över 50års åldern (ingen kort karriär direkt) och kan fortfarande dra en Stockholm-Uppsala runda som är minst sagt respektabel. Jag har tittat på mer mc material än vad som kan anses hälsosamt, jag skulle påstå att det finns mer material rörande motorvägskörningar i trafik än landsvägskörningar. Jag tror detta beror på flera orsaker, den första som ska nämnas är att det helt enkelt kan vara fler som gillar den typen av körning, men jag måste låta detta vara osagt då jag faktiskt inte vet, SMC kanske kan bidra med en vetenskaplig undersökning?
En annan orsak kan vara bekräftelsebehov, ju fler man bränner förbi desto större wow-faktor. Detta återspeglas i det mc material som cirkulerar, en bombrepa på landsväg oavsett hur imponerande den må vara brukar inte komma i närheten av mängden ”clicks” de coola motorvägskörningarna får, eller stuntning för den delen. Vad som stämmer för just Gösta kan bara han svara på, det kan vara så enkelt att motorvägskörningar i trafik är hans favorit, det kan vara så att han prioriterar business och vet att den körningen är mer populär och genererar mer intresse än landsvägskörning. Det kan även vara så att det är en ren riskbedömning, bristen på landsvägskörnings material består till stor del på att de relativt få som håller på med det inte blir speciellt långvariga utan helt enkelt blir neutraliserade, det tyska ”plagiatet” som nämnts är ett lysande exempel, det blev aldrig någon andra film.
När man tittar på hur Gösta betar av raceway bulten på närmare 4:30 med sin hoj kan jag utan minsta tvekan säga att jag aldrig sett något mc material där någon är snabbare på landsväg, och jag har som sagt sett för mycket…
Den enda jag kan nämna på rak arm är Nidyanazo från USA, men enligt mig är vägarna han kör inte av samma svårighetsgrad som bulten.
Det här gör analysen av Gösta än mer intressant, då han bevisligen besitter en mekanisk skicklighet långt över de flesta (om inte alla) copy cats som du säger. Huruvida det är den mekaniska skickligheten eller trafikplaneringen som bidragit mer till att han klarat sig, jadu, jag tar strid för trafikplaneringen, men med hans mekaniska skicklighet i åtanke är det inte helt lätt. Jag skulle motivera mitt slag för trafikplaneringen med argumentet att det är relativt sällan (om vi struntar i bulten bombningarna) Gösta använder sig av några större eller extrema lutningar, lutning är lika med risk enkelt sagt.
Gösta verkar ha uttalat sig något i stil med att alla som håller på med trafikkörningar i högre tempo, oavsett vilken typ, är medvetna om riskerna. Han blev nog föga förvånad när ”plagiatet” stötte på sin vita baneman på den där långa, lätt kurvade landsvägen vid en T-korsning, personligen tror jag den typen av incidenter, den risken, är ett skäl till att man inte ser speciellt mycket landsvägskörningar av Gösta, med undantag, men det är bara vad jag tror.
En sak jag kan säga med säkerhet är dock att världen har aldrig sett, och kommer nog aldrig få se igen, den unika blandningen av mekanisk och trafikmässig skicklighet Gösta uppvisade (och kanske fortfarande uppvisar). Och till alla andra hojförare kan jag med gott samvete säga, gör som Gösta, live fast die old!
Shout-out till Elias, Leif, Björn, Kenny, Christopher, Toivonen, Potatoes mc, Lameriders, RoLLER, DanTheMan, Thobias, Thomas, Biaggi, Nils, Blomqvist, Martin, Senna, Max, Oliver, Micke, Frank, McGuinness, Ronnie, Röhrl, Agostini, Patrik, Fangio, Kjelle, Bandini, Lasse, Schumacher, Stoner, jag har säkert glömt massa, jag är trött, nåväl, allt gott!![]()
Eftersom du inte utvecklar hur han har skadat sitt märke så ber jag dig fundera över om du tycker ISIS har skadat Toyota (Hilux)?
Jag tror att Gösta huvudsakligen lejt bort att bygga sina turbohojar så jag tror inte att han är särskilt mekaniskt skicklig.
Även om han kan kränga däck.
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
CFMOTO 800MT-X
Idag har vi nöjet att få sm... |