Mekanik mot Trafik

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ingenting av det hade nånting med trafik att göra, that´s the point :tummenupp Jag valde som sagt att inte inkludera IOM i trådstarten eftersom jag hade på känn att diskussionen skulle glömma bort allt som hade med trafik att göra snabbt som... :hihi

Comeback drog en referens till hur dagens Moto GP förare skulle klara sig back in the day på tex IOM med gamla hojar, gamla däck osv. Har för mig att Röhrl sagt nått i stil med att det dagens F1 förare håller på med är dagis jämfört med dem gamla rävarna, och när Hamilton satte sig i en äldre F1 bil tog det inte lång tid för honom att erkänna att den bilen skrämde skiten ur honom :yoparty Jag drog en parallell gällande Moto GP förarna och IOM förarna i förhållande till trafik körning, där nånstans spårade tåget ur :lol

Alla moderna förare har problem med de äldre fordonen, de har ju inte tränat på dem så hur ska de kunna vara duktiga på att köra dem?
Anders Andersson fick för några år sedan testa den GSXR 750 han själv tävlade på i mitten på 80-talet och undrade hur f-n han kunde köra den, den var ju livsfarlig... :)
 

Miggen

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Här kommer ännu ett trôkigt inlägg, är du redo Miggen? ;)

Jag har nu läst hela tråden 2 gånger. Och läst de inledande (jääääättelånga) inläggen 2,5 gånger. 2,5? Jo, jag pallade inte att läsa hela vid första försöket.

Vad vill du säga?

- Att skicklighet löser allt, eller i vart fall det mesta? Inte allt, för vissa kör ihjäl sig ändå. Men att alla minsann inte är skickliga.

- Eller att du sett för många YT-filmer av Gösta-karaktär, har imponerats av dem, har funderat myyyycket på dem och har ett behov av att skriva av dig dina tankar?

Detta är mina reflektioner kring tråden. Så jag vet egentligen inte varför jag skriver i en tråd vars syfte jag inte förstår. :)

(Dessutom har jag ingen uppfattning om det är IOM eller GP-förarna som är "bäst".)

Kul att höra, bra jobbat :tummenupp

Om jag faktiskt ska försöka koka ner vad tråden försöker belysa så bottnar det i hur vi väljer att se och tolka situationer och händelser som vi hamnar i och tar del av i trafiken. Jag valde exempel utifrån relevans vad gäller olyckor som kan anses orsakade av mekanik kontra trafik, om än exempel som till viss grad kan anses extrema beroende på hur man är lagd som individ och förare. Den absoluta majoriteten av olyckor orsakas inte av att mekaniken brister enligt mig, utan att trafikplaneringen stapplar alternativt haltar. Bakhjulskörningsolyckan på bron var bristande trafikplanering, dödsolyckan på bulten var bristande trafikplanering, Turboriders frontalkrock med svängande skåpbil bottnar också i trafikplanering, dock kryddad av en total likgiltighet inför garanterat välkända risk, som motorcyklist är svängande bilar banemän utan dess like.

Jag kan pga av detta tycka det känns tråkigt :va när folk och kanske speciellt unga lägger ner så förhållandevis mycket krut på just mekanisk skicklighet, wheelies, bankörning, you name it, trots att man överlag förmodligen sällan sätter sig och reflekterar över hur pass mycket farligare just trafiken är i sammanhanget, och hur pass mycket väsentligare planeringen är, enligt mig. Om någon hade satt sig ner med killen som hade nytaget mellan kort och faktiskt förklarat för honom omständigheterna kring vilka våra rekordhållare på bulten passerar pålamalmsvägen med så kanske, bara kanske en liten glödlampa hade tänts någonstans, och en uppenbarelse om just hur utsatt man faktiskt är och kan göra sig på motorcykel i trafik visat sig. Om den föraren hade fått se hur Thomas hoj såg ut efter smällen, om den föraren hade fått se att Thomas utan tvekan var betydligt skickligare mekaniskt än han själv, kanske hade det gjort en skillnad, kanske inte, men jag kände mig förpliktad att åtminstone försöka ge en så nyanserad och gedigen beskrivning av hur jag ser det som möjligt, nu när man satt igång med hoj aktivt :)

Hoppas det är en någorlunda duglig förklaring iaf, allt gott! :hej
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har sett liknande debatt i vintersportsammanhanget längdåkning/skidskytte.

Förresten så är trestegshopparna mer explosiva än längdhopparna inom ett visst intervall.
För att inte tala om häcklöparna...och sprinters. Fast långdistanslöparna är mer intelligenta för de behöver ta hänsyn till grepp i kurvorna.

Vet inte om det är mekaniken eller trafiken i det fallet dock.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Numera är det ofta AI-genererad text när väggen fylls av bokstäver, men då brukar det oftast finnas substans i massorna. Här framstår det mer som att målet med inläggen inte är klarlagt innan texten formuleras.
KISS-regeln gäller även i forumdiskussioner.

Kör man som ett arsle i trafiken är det inte den egna förmågan som avgör resultatet utan omgivningens beteende.
Kör man som ett arsle på bana kan man slå sig, men man får framförallt inga pokaler.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om vi bortser från ordbajseriet i det första inlägget så är ämnet väldigt intressant.

Att vara duktig på mekaniken (köra hojen) innebär att man kan lägga allt fokus på trafiken. Sen att man använder det fokuset för att "busa" har ingenting med trafikplanering att göra, det handlar bara om dåligt omdöme, press från sig själv och kompisar, grupptryck, viljan att vara frän (borgar i samma uttryck som en babianhanne som visar upp sin färgglada bakdel för honorna) och så vidare.
Människan är så komplicerad och är så beroende av och styrs av så många beteende- parametrar så det är i princip omöjligt att veta hur en viss person tänker. Dessutom förändras beteendet beroende på omständigheter som t ex miljö och stress.

Om jag kör på Bergnäsbron i Luleå så kommer jag att köra över den på 100 olika sätt beroende på omständigheterna. Är jag på väg hem efter jobbet? Kör jag med polarna, kör jag morgon, middag och kväll, trött eller pigg, kallt eller varmt, torrt eller blött...osv. Alla dessa saker är bara några av de saker som påverkar hur jag kör på en viss given plats.

Jag har själv kört över bergnäsbron på bakhjulet men jag valde att göra det på natten, när det inte fanns någon trafik, enkom för att stila för polarna som låg bakom (babianstjärten igen)
Som tur är så är det väääääääldigt många år sen så jag skyller på ungdomlig omdömeslöshet :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om den föraren hade fått se hur Thomas hoj såg ut efter smällen, om den föraren hade fått se att Thomas utan tvekan var betydligt skickligare mekaniskt än han själv, kanske hade det gjort en skillnad, kanske inte.
Läs Chuck Yeagers självbiografi, första mannen genom ljudvallen. När han jobbade på Edwardsbasen och testade flygplan så dog folk till höger och vänster och de fick dagligen se kraschade flygplan och människor som hade brunnit upp. Deras reaktion var i alla lägen att vederbörande inte var skicklig nog, hade otur eller någon annan förklaring. Det enda som det gjorde att se det här var att de överlevande blev sporrade att köra ännu fortare, att svänga ännu mer, de levde ju så de måste bevisligen vara skickligare på att köra än de som kraschat... Vi människor är underliga djur... :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Numera är det ofta AI-genererad text när väggen fylls av bokstäver, men då brukar det oftast finnas substans i massorna. Här framstår det mer som att målet med inläggen inte är klarlagt innan texten formuleras.
Det här inlägget kom nog inte från AI. Det fanns någon särskrivning (sär skriv ning). AI skulle inte göra den typen av missar.

(Sorry Miggen, kunde inte motstå. "It's in my nature..." :) )
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Saken är nu utredd. Jag frågade nämligen ChatGPT (enkla versionen) vem av MotoGP- och IOM-förare som är skickligast.
Svaret är: MotoGP-förare är snabbare och mest tekniskt skickliga inom kontrollerade racingförhållanden, medan IOM-förare är bättre på mentalt fokus och har en farligare utmaning.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Hela tråden får mig att tänka på små gossar som ska övertyga varandra och skryta om sina pappor, om vilken som är snabbast.
F1 föraren som kör i 300kmh, stridsflygaren i överljudsfart eller den kommunanställde pappan?
Slutar med att det är pappan som jobbar på kommunen som är snabbast, han som slutar klockan 4 men är hemma redan halv 3
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Läs Chuck Yeagers självbiografi, första mannen genom ljudvallen. När han jobbade på Edwardsbasen och testade flygplan så dog folk till höger och vänster och de fick dagligen se kraschade flygplan och människor som hade brunnit upp. Deras reaktion var i alla lägen att vederbörande inte var skicklig nog, hade otur eller någon annan förklaring. Det enda som det gjorde att se det här var att de överlevande blev sporrade att köra ännu fortare, att svänga ännu mer, de levde ju så de måste bevisligen vara skickligare på att köra än de som kraschat... Vi människor är underliga djur... :)
Men han var inget vidare på att rida.
B T W så har jag faktiskt träffat honom, i Sverige.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du jämför IOM med Moto GP, redan där har vi lite problem vad gäller din analysförmåga.

Nej. Det är faktiskt du som jämför IOM med MotoGP, långt före jag skrev mitt första inlägg. Jag har bara fyllt på med fakta som du utelämnat eller överhuvudtaget inte har tänkt på.

Men som många redan frågat - vad är syftet med tråden...? Det är uppenbart att du är starkt influerad av Spök-Gösta och diverse kopior. I ditt första inlägg länkar du dessutom till en olycka i Luleå och dillar något om att föraren var "skicklig".

Det resonemanget kan du lägga ner på en jävla gång. Den föraren var inte alls skicklig. Han satte hojen rakt genom framrutan på en mötande bil. Körandes på bakhjulet. På fel sida av vägen. På en smal bro. Att kalla det olycka är ett rent jävla skämt. Mordförsök ligger mycket närmare sanningen. Hans skickligt kalkylerade risk innebar att den mötande bilen inte gavs ens en mikroskopisk chans att göra något annat än att få en hoj rakt genom framrutan. Vilken del av på bakhjulet på fel sida av vägen på en smal bro rakt genom framrutan på en mötande bil är det du inte förstår...? Vad hade hänt om mötet var en annan motorcyklist eller ett barn på en cykel...?

Att killen sedan sitter i rätten och lipar och påstår att han inte minns något är bara för jävla pinsamt. Niklas har slangat på Bergnäsbron. Jag har slangat på Bergnäsbron. Bergnäsarn och en herrans massa andra lulebor har säkert också gjort det. Många gånger. Men vi har inte skickat hojen genom framrutan på en mötande bil samtidigt som vi åkte på fel sida av vägen och vi sitter inte heller i rätten som ena jävla kärringar och lipar med fejkad minnesförlust. En väldigt avgörande faktor mellan skicklig och mindre skicklig.

Killens familj, motorcykelförsäljare, motorcykelmärke och andra motorcyklister i trakten har redan lidit tillräckligt av det som inträffat. Men om något känns rätt i den här historien så är det i så fall att hoppas att killen får ett hårt straff och att han dessutom får lida både kroppsligt och mentalt under resten av sitt liv, så att han inte sätter sig på en hoj igen.

Så återigen - vad är syftet med tråden...?
 

Miggen

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Nej. Det är faktiskt du som jämför IOM med MotoGP, långt före jag skrev mitt första inlägg. Jag har bara fyllt på med fakta som du utelämnat eller överhuvudtaget inte har tänkt på.

Men som många redan frågat - vad är syftet med tråden...? Det är uppenbart att du är starkt influerad av Spök-Gösta och diverse kopior. I ditt första inlägg länkar du dessutom till en olycka i Luleå och dillar något om att föraren var "skicklig".

Det resonemanget kan du lägga ner på en jävla gång. Den föraren var inte alls skicklig. Han satte hojen rakt genom framrutan på en mötande bil. Körandes på bakhjulet. På fel sida av vägen. På en smal bro. Att kalla det olycka är ett rent jävla skämt. Mordförsök ligger mycket närmare sanningen. Hans skickligt kalkylerade risk innebar att den mötande bilen inte gavs ens en mikroskopisk chans att göra något annat än att få en hoj rakt genom framrutan. Vilken del av på bakhjulet på fel sida av vägen på en smal bro rakt genom framrutan på en mötande bil är det du inte förstår...? Vad hade hänt om mötet var en annan motorcyklist eller ett barn på en cykel...?

Att killen sedan sitter i rätten och lipar och påstår att han inte minns något är bara för jävla pinsamt. Niklas har slangat på Bergnäsbron. Jag har slangat på Bergnäsbron. Bergnäsarn och en herrans massa andra lulebor har säkert också gjort det. Många gånger. Men vi har inte skickat hojen genom framrutan på en mötande bil samtidigt som vi åkte på fel sida av vägen och vi sitter inte heller i rätten som ena jävla kärringar och lipar med fejkad minnesförlust. En väldigt avgörande faktor mellan skicklig och mindre skicklig.

Killens familj, motorcykelförsäljare, motorcykelmärke och andra motorcyklister i trakten har redan lidit tillräckligt av det som inträffat. Men om något känns rätt i den här historien så är det i så fall att hoppas att killen får ett hårt straff och att han dessutom får lida både kroppsligt och mentalt under resten av sitt liv, så att han inte sätter sig på en hoj igen.

Så återigen - vad är syftet med tråden...?

Vissa klarar verkligen inte av att hålla två tankar i huvudet samtidigt, du verkar tillhöra denna grupp. Syftet har både beskrivits och förtydligats, men eftersom du verkar vägra läsa alternativt kämpar med läsförståelsen kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig :3freak

Skillnaden mellan det du skrev och det jag skrev är följande, jag besvarade ett inlägg som berörde IOM och Moto GP och relaterade detta till trafik körning. Du skrev enbart angående IOM och Moto GP relaterande till mekanisk skicklighet och utelämnade allt som berör trafik/planering, därav blev du ett perfekt exempel på ett problematiskt tänk tråden ämnade belysa, kul va? :hihi

Mord innefattar uppsåt, du måste leva i en väldigt intressant värld om du tror en mc förare kan tänka sig ha för uppsåt att ta kål på en bilist genom att dra en fet wheelie genom framrutan :yoparty

Du har även lyckats blanda ihop karaktär med skicklighet, du slutar verkligen aldrig imponera, keep it up :tummenupp

Att du väljer att berika tråden med massa falska påståenden, förolämpningar och önskningar om att andra människor ska lida, det får stå för dig, det kanske får dig att känna dig mer manlig eller nått :wiggle
 

Miggen

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Saken är nu utredd. Jag frågade nämligen ChatGPT (enkla versionen) vem av MotoGP- och IOM-förare som är skickligast.
Svaret är: MotoGP-förare är snabbare och mest tekniskt skickliga inom kontrollerade racingförhållanden, medan IOM-förare är bättre på mentalt fokus och har en farligare utmaning.

"Mental fokus" biten skulle jag vilja påstå kan relatera till trafikplaneringen i sammanhanget, trafiken är enligt mig ungefär så långt ifrån "kontrollerade racingförhållanden" man kan komma :) Trevligt att man får lite medhåll från datorerna iaf :krama
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top