Mekanik mot Trafik

Miggen

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Jag vet inte riktigt vad du menar med ”prestera” och ditt resonemang haltar betänkligt. Du glömmer dessutom att många nyare hojar har gyron, tröghetsplattformar, sensorer och dataloggning som gör att man kan studera hur mycket av däckgreppet en förare använder.

Gör man det så inser man snabbt att samtliga IOM-förare såväl som gatåkare kör som kärringar. De är ju inte ens i närheten av greppgränsen och absolut inte över greppgränsen, samtidigt som en kompetent roadraceförare på bana i princip ligger mycket nära, på eller till och med lite över greppgränsen i samtliga situationer utom möjligtvis toppfart på långa rakan.

Vilket understöds av setuparbetet med respektive hoj. Grepp är normalt inte ens en faktor på en IOM-hoj. Allt handlar om absorption av ojämnheter och stabilitet, så att ärthjärnan som sitter på inte tror att han ska pricka första bästa grindstolpe. Samtidigt är grepp på en MotoGP-hoj eller WSB-hoj överordnat allt annat. Mer grepp är alltid bättre, även på bekostnad av annat.

Vilket ytterligare understöds av de tillfällen då något går åt fanders och någon kraschar. På IOM och vid inspirerad gatkörning handlar dessa situationer uteslutande om felnavigering (ärthjärnan glömmer åt vilket håll han skulle) och att man kör in i objekt väldigt mycket ”off line”. Samtidigt som kompetenta roadraceförare på bana uteslutande kraschar för att de överskrider greppgränsen lite för mycket.

Så vem är det egentligen som ”presterar”…? Den som kör som en kärring men tycker att han är man för att avståndet till trubbiga objekt är litet…?
Fantastiskt! Här har vi alltså vinnaren av nästkommande IOM :hihi

För inte skulle en skicklig förare som du ha några problem med att köra ifrån ett gäng ärthjärnor som kör som kärringar, eller? :va

Passar även på att hjälpa dig förstå vad jag menar när jag använder ordet "prestera"

"Enligt ordboken betyder prestera: åstadkomma något önskvärt, ofta trots svårigheter"

Ber om ursäkt om det blev missförstånd där, lätt hänt, allt gott! :hej
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fantastiskt! Här har vi alltså vinnaren av nästkommande IOM :hihi

För inte skulle en skicklig förare som du ha några problem med att köra ifrån ett gäng ärthjärnor som kör som kärringar, eller? :va

Blev du stött när din trolltråd besvarades med fakta…?

För fakta är nämligen det uttryck som Peter G Wright, mångårig ingenjör hos Lotus F1 och en förgrundsfigur inom all chassiedynamik, en gång myntade - racing is all about maintaining the highest possible acceleration in the appropriate direction. Det är liksom den grundläggande tesen som alla tävlingsfordon konstrueras utifrån. Begriper man det begriper man också att IOM eller vilken Gösta-repa, potatisrepa eller bombarrepa som helst näppeligen klassas som racing då dess accelerationsnivåer - i vilken riktning som helst - är snudd på löjligt låga.

Så nä - jag har faktiskt lite svårt att imponeras av folk med begränsat konsekvenstänk som frivilligt höjer insatsen genom att minska avståndet till riskerna men lik förbannat inte rejsar på riktigt eftersom de inte använder däcken till fullo. Jag ser inte prestationen i det hela.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fantastiskt! Här har vi alltså vinnaren av nästkommande IOM :hihi

För inte skulle en skicklig förare som du ha några problem med att köra ifrån ett gäng ärthjärnor som kör som kärringar, eller? :va

Passar även på att hjälpa dig förstå vad jag menar när jag använder ordet "prestera"

"Enligt ordboken betyder prestera: åstadkomma något önskvärt, ofta trots svårigheter"

Ber om ursäkt om det blev missförstånd där, lätt hänt, allt gott! :hej

Med tanke på de "ärthjärnor" Alatalo brukar ha att göra med tror jag faktiskt att han kan ha hyfsad koll på det han säger 😉
 

Miggen

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Blev du stött när din trolltråd besvarades med fakta…?

För fakta är nämligen det uttryck som Peter G Wright, mångårig ingenjör hos Lotus F1 och en förgrundsfigur inom all chassiedynamik, en gång myntade - racing is all about maintaining the highest possible acceleration in the appropriate direction. Det är liksom den grundläggande tesen som alla tävlingsfordon konstrueras utifrån. Begriper man det begriper man också att IOM eller vilken Gösta-repa, potatisrepa eller bombarrepa som helst näppeligen klassas som racing då dess accelerationsnivåer - i vilken riktning som helst - är snudd på löjligt låga.

Så nä - jag har faktiskt lite svårt att imponeras av folk med begränsat konsekvenstänk som frivilligt höjer insatsen genom att minska avståndet till riskerna men lik förbannat inte rejsar på riktigt eftersom de inte använder däcken till fullo. Jag ser inte prestationen i det hela.

Stött? Nejdå, den enda som använt förolämpningar i tråden hittills är du :fakta Då tar vid det här sakta och säkert så att du hänger med förhoppningsvis :giggle:

Du jämför IOM med Moto GP, redan där har vi lite problem vad gäller din analysförmåga. IOM och Moto GP är väldigt annorlunda av flertal orsaker du bla själv nämnde i ditt första inlägg. Du påstår (om jag förstått saken rätt) att Moto GP och Roadracing förare är betydligt skickligare än ärthjärnorna till IOM förare pga att de använder mer grepp. Det finns ganska många problem med detta men vi tar oss igenom några. Du själv nämner att den situationen där Moto GP/Roadracing förarna använder som minst grepp är på raksträckorna,

”en kompetent roadraceförare på bana i princip ligger mycket nära, på eller till och med lite över greppgränsen i samtliga situationer utom möjligtvis toppfart på långa rakan.”

Du är medveten om att IOM har en gediget högre genomsnittshastighet än de flesta (om inte alla?) Moto GP banor? Det betyder att IOM generellt kommer ha, just precis, fler raksträckor där maximalt grepp sällan utnyttjas. Du är vidare medveten om att IOM generellt är betydligt mer kuperad/ojämn är de flesta (om inte alla?) Moto GP banor? Det borde du vara eftersom återigen, du nämner det själv i ditt första inlägg…

”Grepp är normalt inte ens en faktor på en IOM-hoj. Allt handlar om absorption av ojämnheter och stabilitet, så att ärthjärnan som sitter på inte tror att han ska pricka första bästa grindstolpe. ”

Det säger sig självt att det är väldigt svårt att utnyttja maximalt grepp när man behöver hantera ojämnheter, eller? Har du sett att det finns vita linjer som passeras kors och tvärs under ett IOM race? Tror du det är smart att försöka utnyttja maximalt grepp när man passerar dem? I så fall är det nog bäst att du håller dig till just bankörning :rofl

Tyvärr är vi inte klara med problematiken i ditt första inlägg. Du påstår nämligen att

”Vilket ytterligare understöds av de tillfällen då något går åt fanders och någon kraschar. På IOM och vid inspirerad gatkörning handlar dessa situationer uteslutande om felnavigering (ärthjärnan glömmer åt vilket håll han skulle) och att man kör in i objekt väldigt mycket ”off line”. Samtidigt som kompetenta roadraceförare på bana uteslutande kraschar för att de överskrider greppgränsen lite för mycket.”


Här ser vi då antingen när Guy Martin glömmer vart han ska och svänger åt fel håll, eller att han kör in i ett objekt och hamnar ”off line”. Det kan alltså inte vara en highside och grepp relaterat enligt dig? :va


Det finns fler exempel på tex mekaniska fel osv som lett till olyckor, men eftersom tråden egentligen inte handlar om IOM vs Moto GP så kan vi skippa det, ditt påstående är pga dessa exempel fullkomligt spräckt :banana


Om dessa förare kör som ”kärringar” får du gärna visa exempel där du visar hur det faktiskt ska gå till :yoparty

Du har ironiskt nog utan att förstå det bekräftat mina argument i trådstarten (som jag betvivlar att du ens har läst eller förstått) då du valt att snöa in dig på mekaniska omständigheter och snacka maximalt grepp hit och dit. Om jag slänger ut grus i en kurva för Moto GP förarna så kommer de halka runt som Bambi på hal is och gå i backen oavsett hur skickliga de är. Du väljer att förolämpa IOM förarna för att de inte nödvändigtvis kör ”on the limit” mer än de gör, men du tar ingen hänsyn till omständigheterna som spelar in i den ekvationen. Ödmjukhet inför andras skicklighet som är olik din egna verkar du icke besitta, avundsjuka är kanske förståeligt om man sitter på en… R7? Kärring hoj? :hihi

”Trafiktänket är tyvärr utsvultet och undernärt jämfört med det mekaniska”

Allt gott! :hej
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Poppar mer popcorn, det blir en lång tråd detta, hoppas jag.
Älskar när kunskap möter attityd :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det finns ingeting som säger att en IOM förare inte skulle kunna vara duktig på RR-bana och tvärtom, det är ju mer sporterna som skiljer sig åt. Det är som att jämföra MotoGP med Dragracing. Bägge sporterna går ut på maximalt fäste och acceleration, och i faktisk fart är det svårt att slå en dragracinghoj på 2000 hästar.
"Ärthjärnorna" är ju mer det kognitiva i att utsätta sig för de risker det medför att köra RRR (Real Road Racing). Det är ju i sammanhanget ytterst få människor som utsätter sig för det av en anledning.
Det är underhållande att se idioterna utsätta sig för det här men när det gäller skicklighetsfaktorn så måste jag hålla med Alatalo. Det är tekniskt sett betydligt svårare att ligga på gränsen av fästet, hela tiden, varv efter varv...
...och inget av detta har nånting med trafik att göra... :)
 

Miggen

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Det finns ingeting som säger att en IOM förare inte skulle kunna vara duktig på RR-bana och tvärtom, det är ju mer sporterna som skiljer sig åt. Det är som att jämföra MotoGP med Dragracing. Bägge sporterna går ut på maximalt fäste och acceleration, och i faktisk fart är det svårt att slå en dragracinghoj på 2000 hästar.
"Ärthjärnorna" är ju mer det kognitiva i att utsätta sig för de risker det medför att köra RRR (Real Road Racing). Det är ju i sammanhanget ytterst få människor som utsätter sig för det av en anledning.
Det är underhållande att se idioterna utsätta sig för det här men när det gäller skicklighetsfaktorn så måste jag hålla med Alatalo. Det är tekniskt sett betydligt svårare att ligga på gränsen av fästet, hela tiden, varv efter varv...
...och inget av detta har nånting med trafik att göra... :)

Ingenting av det hade nånting med trafik att göra, that´s the point :tummenupp Jag valde som sagt att inte inkludera IOM i trådstarten eftersom jag hade på känn att diskussionen skulle glömma bort allt som hade med trafik att göra snabbt som... :hihi

Comeback drog en referens till hur dagens Moto GP förare skulle klara sig back in the day på tex IOM med gamla hojar, gamla däck osv. Har för mig att Röhrl sagt nått i stil med att det dagens F1 förare håller på med är dagis jämfört med dem gamla rävarna, och när Hamilton satte sig i en äldre F1 bil tog det inte lång tid för honom att erkänna att den bilen skrämde skiten ur honom :yoparty Jag drog en parallell gällande Moto GP förarna och IOM förarna i förhållande till trafik körning, där nånstans spårade tåget ur :lol
 

Miggen

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Vad var själva poängen med hela tråden liksom?
Går det sammanfatta på mindre yta än en garagevägg..typ med tre rader?
Bra fråga, jag kan ta upp den i nästa inlägg och ge dig en fullständig analys på ett par sidor om huruvida det är möjligt eller inte, ska jobba på saken, lovar :hihi
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Här kommer ännu ett trôkigt inlägg, är du redo Miggen? ;)

Jag har nu läst hela tråden 2 gånger. Och läst de inledande (jääääättelånga) inläggen 2,5 gånger. 2,5? Jo, jag pallade inte att läsa hela vid första försöket.

Vad vill du säga?

- Att skicklighet löser allt, eller i vart fall det mesta? Inte allt, för vissa kör ihjäl sig ändå. Men att alla minsann inte är skickliga.

- Eller att du sett för många YT-filmer av Gösta-karaktär, har imponerats av dem, har funderat myyyycket på dem och har ett behov av att skriva av dig dina tankar?

Detta är mina reflektioner kring tråden. Så jag vet egentligen inte varför jag skriver i en tråd vars syfte jag inte förstår. :)

(Dessutom har jag ingen uppfattning om det är IOM eller GP-förarna som är "bäst".)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top