Blev du stött när din trolltråd besvarades med fakta…?
För fakta är nämligen det uttryck som Peter G Wright, mångårig ingenjör hos Lotus F1 och en förgrundsfigur inom all chassiedynamik, en gång myntade - racing is all about maintaining the highest possible acceleration in the appropriate direction. Det är liksom den grundläggande tesen som alla tävlingsfordon konstrueras utifrån. Begriper man det begriper man också att IOM eller vilken Gösta-repa, potatisrepa eller bombarrepa som helst näppeligen klassas som racing då dess accelerationsnivåer - i vilken riktning som helst - är snudd på löjligt låga.
Så nä - jag har faktiskt lite svårt att imponeras av folk med begränsat konsekvenstänk som frivilligt höjer insatsen genom att minska avståndet till riskerna men lik förbannat inte rejsar på riktigt eftersom de inte använder däcken till fullo. Jag ser inte prestationen i det hela.
Stött? Nejdå, den enda som använt förolämpningar i tråden hittills är du

Då tar vid det här sakta och säkert så att du hänger med förhoppningsvis
Du jämför IOM med Moto GP, redan där har vi lite problem vad gäller din analysförmåga. IOM och Moto GP är väldigt annorlunda av flertal orsaker du bla själv nämnde i ditt första inlägg. Du påstår (om jag förstått saken rätt) att Moto GP och Roadracing förare är betydligt skickligare än ärthjärnorna till IOM förare pga att de använder mer grepp. Det finns ganska många problem med detta men vi tar oss igenom några. Du själv nämner att den situationen där Moto GP/Roadracing förarna använder som minst grepp är på raksträckorna,
”en kompetent roadraceförare på bana i princip ligger mycket nära, på eller till och med lite över greppgränsen i samtliga situationer utom möjligtvis toppfart på långa rakan.”
Du är medveten om att IOM har en gediget högre genomsnittshastighet än de flesta (om inte alla?) Moto GP banor? Det betyder att IOM generellt kommer ha, just precis, fler raksträckor där maximalt grepp sällan utnyttjas. Du är vidare medveten om att IOM generellt är betydligt mer kuperad/ojämn är de flesta (om inte alla?) Moto GP banor? Det borde du vara eftersom återigen, du nämner det själv i ditt första inlägg…
”Grepp är normalt inte ens en faktor på en IOM-hoj. Allt handlar om absorption av ojämnheter och stabilitet, så att ärthjärnan som sitter på inte tror att han ska pricka första bästa grindstolpe. ”
Det säger sig självt att det är väldigt svårt att utnyttja maximalt grepp när man behöver hantera ojämnheter, eller? Har du sett att det finns vita linjer som passeras kors och tvärs under ett IOM race? Tror du det är smart att försöka utnyttja maximalt grepp när man passerar dem? I så fall är det nog bäst att du håller dig till just bankörning
Tyvärr är vi inte klara med problematiken i ditt första inlägg. Du påstår nämligen att
”Vilket ytterligare understöds av de tillfällen då något går åt fanders och någon kraschar. På IOM och vid inspirerad gatkörning handlar dessa situationer uteslutande om felnavigering (ärthjärnan glömmer åt vilket håll han skulle) och att man kör in i objekt väldigt mycket ”off line”. Samtidigt som kompetenta roadraceförare på bana uteslutande kraschar för att de överskrider greppgränsen lite för mycket.”
Här ser vi då antingen när Guy Martin glömmer vart han ska och svänger åt fel håll, eller att han kör in i ett objekt och hamnar ”off line”. Det kan alltså inte vara en highside och grepp relaterat enligt dig?
Det finns fler exempel på tex mekaniska fel osv som lett till olyckor, men eftersom tråden egentligen inte handlar om IOM vs Moto GP så kan vi skippa det, ditt påstående är pga dessa exempel fullkomligt spräckt
Om dessa förare kör som ”kärringar” får du gärna visa exempel där du visar hur det faktiskt ska gå till
Du har ironiskt nog utan att förstå det bekräftat mina argument i trådstarten (som jag betvivlar att du ens har läst eller förstått) då du valt att snöa in dig på mekaniska omständigheter och snacka maximalt grepp hit och dit. Om jag slänger ut grus i en kurva för Moto GP förarna så kommer de halka runt som Bambi på hal is och gå i backen oavsett hur skickliga de är. Du väljer att förolämpa IOM förarna för att de inte nödvändigtvis kör ”on the limit” mer än de gör, men du tar ingen hänsyn till omständigheterna som spelar in i den ekvationen. Ödmjukhet inför andras skicklighet som är olik din egna verkar du icke besitta, avundsjuka är kanske förståeligt om man sitter på en… R7? Kärring hoj?
”Trafiktänket är tyvärr utsvultet och undernärt jämfört med det mekaniska”
Allt gott!
