Mekartabbar top 5

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Dr.Bike skrev:
1743996 Mitt första uppdrag:

- Dö grâbben, fôll på ölja i duättän, vi ska åke te Gôttskeär

Detta sagt av min nu saligen bortgångne gamle förebild, idol och släkting som hade en Koppartransmack utmed E6:an i Åsa
Jag var kanske.... ja, säg 12
Han litade blint på mig redan då, vilket skulle visa sig (flera ggr) vara ett misstag ;-)

Jag fyllde på....

Men hur mycket går det i en B18 egentligen??
F-n jag fyllde hela motorn!!!


12 år? Koppartrans? Vaffan... du har uppnått en hedervärd ålder Doktorn! :hihi

(*host* look who's talkin' liksom. . . *harkel*)
 

Mickemeister

Kör så det ryker
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Gnosjö
Hoj
VFR 800 VTEC Svart, KTM 250 EXC-02
Har en helt oförglömlig tabbe från den tiden då jag gjorde lumpen som mekaniker. En "lumparkompis" skulle montera bort en motor från en tg11 bil.
Bilen står inne i ett garage han ligger inne i bilen (för dom som inte vet ligger man inne i baksätet och mekar med motorn som är mittmonterad) Han har har "glömt" att koppla ur batteriet råkar kortsluta startmotorn bilen tänder, startar(backen är i) och backar ut genom porten (typ av aluminumblock) kraschar mot en parkerad bil utanför. Taskigt att förklara det för kaptenen :tummenupp
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
Mickemeister skrev:
2400388 Har en helt oförglömlig tabbe från den tiden då jag gjorde lumpen som mekaniker. En "lumparkompis" skulle montera bort en motor från en tg11 bil.
Bilen står inne i ett garage han ligger inne i bilen (för dom som inte vet ligger man inne i baksätet och mekar med motorn som är mittmonterad) Han har har "glömt" att koppla ur batteriet råkar kortsluta startmotorn bilen tänder, startar(backen är i) och backar ut genom porten (typ av aluminumblock) kraschar mot en parkerad bil utanför. Taskigt att förklara det för kaptenen :tummenupp

:rofl nästan för bra för att vara sann!
 

0scar

Guest
särklass en av roligaste trådarna...


keep up the good work :corn
 

Zattam

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Honda CBF600SA
Bidrar:

I lördags skulle jag byta olja på hojen. Skaffade en 5-litersdunk att ha som uppsamlare, skar upp sidan på den och la den under motorn. Skruvade loss oljepluggen och oljan började rinna ner i dunken snyggt och fint.

Gick ut till bilen för att hämta den nya oljan och filtret. När jag kom tillbaka till garaget såg jag en stor pöl med olja runt dunken. "Vad i Håvete är detta nu då" tänke jag och sprang fram och konstaterade att jag glömt skruva på korken på dunken, så oljan rann ut över golvet. Jag fick på korken fortare än kvickt men ungefär en halv liter hann rinna ut.

Grejen var att jag lånat garaget av en kompis för att kunna byta olja innomhus, och slippa stå ute i regnet. Massor av trasor och sågspån som jag jobbade runt med en kvast sög upp det mesta av oljan, men en stor, fin fläck blev det ändå.
 

Tomass

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Malmö
Hoj
Sv650s
Detta var inte mer än ett halvår sedan.

Skulle byta vevlager på min SV650 som hade skurit. Allt går bra tills svänghjulet ska av. Får inte av skitet och har ingen "rätt" avdragare, så jag och kompisen tar en universalavdragare och sätter lite spänning på det. Får inte av skitet.
Ok, bär ut motorn till gasen och sätter den på bordet, nu jävlar ska svänghjulet av. Kompisen drar till så det är rätt bra spännt och jag börjar bearbeta hjulet med gasen. Inget händer, hur jävla hårt sitter det!? polaren står beredd att fånga det om det lossnar.
Polaren bestämmer sig för att ta en cigg medans jag får för mig, ska bara prova med lite värme till........Då plöstligt släpper det, och då menar jag att det släpper! Flyger kanske två meter och landar på ett betonggolv!
ALLA magneter åt helvete.

Det var min sista lärdom att alla mekaniska jobb ska göras med rätt verktyg och i rätt sinnesnärvaro. De första lärdomarna har inte hjälp........
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
efter vevaxel ras på en thunderace så satte jag ihop motorn och allt såg kanonbra ut.
mekar ihop allt. på med kåport o skit..
skall starta den..
tvärdöd.
fesöker i ca 2 veckor med el och annat. kollar gnista o blir galen på skiten..
är på väg att plocka ner motorn igen.
vi skall försöka putta i gång den.

visade sig att hojjens växellåda låg i ett mellan lägen mellan 2:an och 3:an o inte fan startar den då.
 

sundaman81

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
norrköping
Hoj
zx9r-98
Det var nära att det gick riktigt åt helvete..... Det var 7 år sen ungefär då jag beslöt mig för att kontrollera ventlilspelet på min volvo 240....fixar verktyg beger mig ner till garaget....sätter igång o demonterar ventilkåpan, drar sen med ett spärrskaft på skruven som går in i vevaxeln för att få runt skiten.... Anser mig klar efter en stund o skruvar ihop allt och sätter mig bakom ratten o drar igång....R-R-R-R-R-R-R-R-R-R-R-R-R-R-R-R-R låter det högt som faaaan....Va fan är det?!?!?! Kastar mig ut o tittar ner i maskineriet o får syn på att spärrskaftet sitter kvar på vevaxeln och ligger emot en balk.....En halv sekund senare har jag kastat mig in i bilen och slagit av motorn....*lättnad*.... Tänk om spärrskaftet hade varit inställt "åt andra hållet" Då jävlar hade man fått bekymmer........
 

knut_tzr

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2006
Ort
göteborg
Hoj
yamaha tzr-125cc-87
ja pillar lite på en moppe bara för att ha någott att pilla med men ja råkade tappa hela vevpartiet och så blev veven lite sne:mad: hoppas man kan fixa så att den går att rätaut:)
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Igår, ska byta lyftare på min polo. Har av ventilkåpan å studerar kammen. Och tänker att om jag skruvar tillbakjs skruvarna i toppen kommer jag inte förlora dom, börjar med den i mitten och tv å sekunder senare sticker bulten ner i returkanalen, heeelt sjukt. den ligger nu i botten på tråget. Jag är hemma hos min kusins föräldrar... tillslut löser jag det med neodyn? magnet på änden av en tunn svetstråd.... fick upp jävlen, 20 försök kanske. Den låg verkligen längst ner... Hade behövt lyfta tråget annars.

Att byta lyftare tog kanske 20 minuter, var bara två. Dom var helt förstörda och kammarna var också ganska nötta. Jag hade den nämligen inne och fick ventilerna bytta för ett halvår sen, jag tror dom har förväxlat en cylinders ventil-lyftare, jävla klåpare... Kostade 7 papp också. Nu klarade jag mig på 300:- och en mek sa att han skulle byta lyftare för 3 till 4 tusen. Skulle dit nu på måndag, så jag är väl en gnutta fetare i plånboken antar jag och ännu en fördom mot korrumperade mekar bubblade upp...

Undrar om man kan köpa vassare kam. Jag har en 1.0:a imp. undrar om man kan köpa typ 1,6:ans kam å montera. Blir det trim då eller? Hehe. Fan vet jag lixom... Den ser ju identisk ut, motorn dvs... Kanske kan sno cyllar, kolvar, vev, stakar också.... Ähh, lilla projektet...
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Tabbar? Vem? Jag?? Nähä??

Renoverat en B20 (i en Volvo 145:a) efter att kammen blivit ned nött..
Plockat isär och ihop allting och ALLT ska vara rätt... Dragit varenda bult med rätt moment och var skit duktig... Det enda som var kvar var att ta ner
den från pallbockarna.. Startar bilen, låter den gå en minut och då utvecklar den lille fan ett tickljud... Efter mycket lyssnande genom stålpinne så
kommer jag fram till att ett av vevaxellagren står för tickandet...
Fick riva ur motorn igen bara för att upptäcka att ett av lagrena var vänt
åt fel håll...

Mer B20 och samma 145:a...
Blåste topplockspackningen... Men den hade jag ju bytt flera gånger förut...
Inga problem... tömmer vätskor, river toppen, i med nya topplockspackningen
skruva ihop allting. Försöker starta... Stendöd.... Går igenom allting tusen gånger... Näe... inget fel.. får gnista, får soppa... VA #&#¤&#¤
Ger upp och ber min far titta på dendagen efter... Min far kommer tillbaka
efter 5 min och asgarvar... Första packningen var volvo orginal, den andra var
biltema... Biltemas packning var så mycket tjockare att ventilerna inte ens
öppnade lite... Tilläggas bör ju att den packingen dog efter 6 månader...
I ett moln av vitrök... Lyckades dölja hela Jetmacken i Skarpnäck! :D

en annan är ju den gången jag skulle täta om mina externa oljefilter
på Thunderbirden... Plockar isär alla slangar och oljefitlershållare
åter igen minutiöst nogrann... rengör allting så tätmassa ska fastna...
Fyller på oljan, 200kr/liter... går åt 6 liter! Startar bilen, låter fint...
Oljetrycklampan slocknar dock inte... Följs två sek senare av ett underbart
fsssssssssssssssssssss ljud... och 6 liter olja på golvet...
Väntar slangarna fel... *suck* Plockar isär, rätt less nu och pank, rengör
så gott det går utan att ta ut allting.. På med ny tätning i gängorna...
Ny olja inhandlas.... Kollar att det är rätt kopplat allting är tight osv osv..
Startar... låter bra... oljetrycks lmapna slocknar... puuuuh!
och två sek senare, jupps... ytterligare 6 liter på golvet...
Per ledsnar och tar ett av extern filtrena och kopplar in
direkt i motorn... I med mer olja och det funkar skitfint...
Och så är det just nu... :D

Finns hur mycket dumheter som helst och dom är garanterat inte slut
heller dessvärre... :D
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag hade renoverat en hojmotor... Efter en jävla massa timmar åkte den i ramen igen. I med olja... Så läcker den olja mellan blockhalvorna. Packningen hade kommit snett :mad:
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
En händelse från moppetiden som jag börjar garva av varje gång jag tänker på den:

Jag och en kompis åkte till lokala mc-handlarn för att köpa nya blinkers till kompisens mb-5:a. Hans far hade sagt åt honom att han tvunget skulle ha blinkers.. Sagt och gjort, fyra nya skinande dyra blinkrar skruvades på och kopplades in på parkeringen. Stolt åkte vi vidare och blinkade åt varann. När vi skulle åka upp över en bro över en å skulle han showa lite och åka på bakhjulet. Eftersom den var sjukt slö så stod han typ stilla och fimpade kopplingen på maxvarv. Smack upp på bakan, vickar in i broräcket och krossar högerblinkarna, reaktionen från honom blev att rycka ner hojen, den landar då på vänstersida och krossar båda på vänster sida. Ilsken som ett bi åker han vidare, jag efter gapflabbandes i hjälmen. Minuten senare åker vi på den "stora gatan" i stan, en hel del folk ute. Han får då syn på sin syrra och hennes snygga polare. Då får han för sig att göra en snygg stoppsladd, denna manöver slutar i en highsider så han trasslar in ben och armar i moppen och massa folk springer fram och frågar hur det gick...

Mina tabbar vågar jag inte ens nämna....
 

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
mekar tabbar kommer bara på ett par stycken nu
N01 måste ju va när kompisarna åkte a-traktor vi va uppe hos en å skulle skruva me skiten sluta killen ska köra inn själv över smörjgroppen som är avpassad för lastbil javisst slutar att med att de står en a-traktor halvvägs ner i groppen
har även bytt blockpackning på en volvo diesel åt en tjejkompis visst ihop me bilen å ut å provköra den konstig ljud från motorn låter som den läcker luft svetten börjar rinna på ryggen va e de för fel får för mig att de e topppackning nopp inte den har konstatera att den inte rycker nåt avgasröret är igenkorkat me grus de hade vart av innan å då hade nån klåppare svetsat ihop de å inte tömt de
återkommer med fler tabbar snart
 

Solid snake

Guest
pini skrev:
2413768 mekar tabbar kommer bara på ett par stycken nu
N01 måste ju va när kompisarna åkte a-traktor vi va uppe hos en å skulle skruva me skiten sluta killen ska köra inn själv över smörjgroppen som är avpassad för lastbil javisst slutar att med att de står en a-traktor halvvägs ner i groppen
har även bytt blockpackning på en volvo diesel åt en tjejkompis visst ihop me bilen å ut å provköra den konstig ljud från motorn låter som den läcker luft svetten börjar rinna på ryggen va e de för fel får för mig att de e topppackning nopp inte den har konstatera att den inte rycker nåt avgasröret är igenkorkat me grus de hade vart av innan å då hade nån klåppare svetsat ihop de å inte tömt de
återkommer med fler tabbar snart
Om du snackar som du skriver så har du jävligt stora lungor...
 

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
ursäkta mej då att ja inte skriver perfekt då.:arsele
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Mektabbe:

Vid 16 år ålder skulle jag skruva tillbaka cylindern på min DT50 och lyckades med att dra sönder gängan i motorblocket.

Mekrelaterat:

Jag var nyligen fyllda 18 och körkortet var en månad bort. Köpte en Ford Escort XR3i som jag verkligen putsade på och lackade i vart enda stenskott, vaxade och donade. Den stora dagen kom och hon skulle äntligen ut ur garaget! Efter att ha backat ca 1 ½ meter känner jag hur förardörren hugger tag i tegelväggen och knöglas till. Även infästningarna gick åt... varför skulle jag backa med öppen dörr? Just i det ögonblicket blev min första bil besudlad och var inte ren och fin längre.

Hände för ca en månad sen. Jag är ute och åker med Horneten när den plötsligt dör på en cylinder. Stänger av på en gång för att inte förrvärra skadan. Efter att ha transporterat hem den på släp någon mil började jag riva bort sadel mm för att komma åt motorn. När jag kom till tanken upptäckte jag "felet". Tanken var tom.
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Hade kopplat kylfläkten på bilen fel så att den gick åt fel håll = matberedare och hade hörselkåpor på så jag märkte inte att den startade.
Fick in fingrarna i den med 1-5 centimeter långa hyfsat djupa skär som följd.:näsblod


Edit: Saken var att jag inte reflekterade över hur illa det var då fingrarna bara studsar om fläkten går åt rätt håll vilket jag trodde att dom gjorde.
Men så upptäckte jag små röda pölar och rinn runt där jag mekade...ojdå...
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top