Mel Gibson gör en ny grym Jesusfilm

Status
Ej öppen för fler svar.

Henken

Guest
bgix skrev:
Att ni bara orkar...

All religion är bara kryckor för svaga själar. Låt de som behöver tro på tramset men argumentera inte med dem, det finns inget konkret att diskutera.

För några år sedan hölls en konferens där 2000 anglikanska kyrkliga ledare från hela världen samlats för att diskutera gud. De afrikanska biskoparna - som nu representerar en majoritet - ansåg att det gamla britiska gudsbegreppet var fel och ville revidera så att det stämde bättre med majoritetens uppfattning. Efter långa, ofta närmast absurda diskussioner, åkte alla hem utan att ha kommit fram till någonting.

Hohoho, lät precis som ett WTO-möte eller varför inte FN som helhet.

Henken

Guest
För att citera de universiellt berömda och textmässigt geniala The Kristet Utseende:

Det var satans fel
det var jesus, jimmy och jag
vi skulle frälsa världen vi tyckte det va bra
någonting gick snett, hallelujah, hallelujah
det va satans fel, det va satans fel
kuken står på jimmy, hallelujah
det var carola, jimmy och jag
vi skulle missionera, vi tyckte det va bra
någonting gick snett, hallelujah, sieg heil
att kuken stod på jimmy när carola sket

De är från Gnarp så det vet vad de pratar om :rolleyes:

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
Känns det här igen?

Lägg ner tugget, man kommer aldrig någon vart med djupt religiöst troende, de är helt inställda på att de har rätt, och vi andra som inte är troende är helt inställda på att VI har rätt, så det blir som att skalla en betongvägg, det gör bara ondare ju längra man håller på och det syns inte ett skit på väggen.

Jag är själv inte troende, har dock full respekt för troende människor, så länge de inte försöker pracka på mig sin religion.

Det man dock skall ha i bakhuvudet är att t ex Jehovas Vittnen faktiskt ÄR ute för att hjälpa dig. De är HELT övertygade om att du hamnar i helvetet om du inte är frälst, så egentligen ska man inte vara taskig mot dem... OCH TÄNK OM DOM HAR RÄTT??? HUGA =)

Men för att sammanfatta, gör som ni vill, låt andra göra som dom vill, så blir det skitenkelt.

Hade.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Henken skrev:
För att citera de universiellt berömda och textmässigt geniala The Kristet Utseende:

Det var satans fel
det var jesus, jimmy och jag
vi skulle frälsa världen vi tyckte det va bra
någonting gick snett, hallelujah, hallelujah
kuken står på jimmy, hallelujah
det var carola, jimmy och jag
vi skulle missionera, vi tyckte det va bra
någonting gick snett, hallelujah, sieg heil
att kuken stod på jimmy när carola sket

De är från Gnarp så det vet vad de pratar om :rolleyes:

Ha ha ha ha, jag bara väntade på att DU skulle släppa loss =) Jag har lyssnat på den hela dagen när jag följt den rafflande upplösningen i diskussionen...

Jag säger inte var jag står...

:hej

Henken

Guest
hållundan skrev:
Ha ha ha ha, jag bara väntade på att DU skulle släppa loss =) Jag har lyssnat på den hela dagen när jag följt den rafflande upplösningen i diskussionen...

:banana :tummenupp

Edit: Glömde en smiley

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
hållundan skrev:

Hållundan? Låter som en omskrivelse för "vik hädan" och därifrån har vi inte långt till: "Vik hädan, kättare!" vilket får mig att ana var du står. :D

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
gladh skrev:
Bibeln
Författare: gud
Förläggare: helig ande
Tryckeri: Gutenberg inc.
ISBN:000000000001

eller var det någon annan sida du tänkte på :va

gladh

Du menar att Bibeln inte har några page three girls? :va Nåja, då har man inte missat något då man låtit den samla damm i någon kartong någonstans... :brinnerup

Rikard

EvolutionVsGod.com
Gick med
7 May 2003
Hoj
Fireblade
Funatic skrev:
Lägg ner tugget, man kommer aldrig någon vart med djupt religiöst troende, de är helt inställda på att de har rätt, och vi andra som inte är troende är helt inställda på att VI har rätt, så det blir som att skalla en betongvägg, det gör bara ondare ju längra man håller på och det syns inte ett skit på väggen.

Jag är själv inte troende, har dock full respekt för troende människor, så länge de inte försöker pracka på mig sin religion.

Det man dock skall ha i bakhuvudet är att t ex Jehovas Vittnen faktiskt ÄR ute för att hjälpa dig. De är HELT övertygade om att du hamnar i helvetet om du inte är frälst, så egentligen ska man inte vara taskig mot dem... OCH TÄNK OM DOM HAR RÄTT??? HUGA =)

Men för att sammanfatta, gör som ni vill, låt andra göra som dom vill, så blir det skitenkelt.

Hade.

Det tror alla kristna samfund också. Det är därför Jesus dog liksom..

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Funatic skrev:
....

Det man dock skall ha i bakhuvudet är att t ex Jehovas Vittnen faktiskt ÄR ute för att hjälpa dig. ....

Det är en ganska viktig sak som ofta glöms bort. Tanken är ju faktiskt god...

Rikard

EvolutionVsGod.com
Gick med
7 May 2003
Hoj
Fireblade
t-rex skrev:
Nu får vi nog bestämma oss. Bok med liknelser eller regler att följa? "Guide" begreppet kan jag till viss del köpa. Inte för egen del, men jag kan förstå att folk ställer upp på det. Bokstavstolkning, selektivt citerande osv däremot......

Jag skall försöka svara kortfattat och enkelt.

Vi föds till syndare. Ingen rättfärdig människa finns det.
Gud har givit oss 10 Guds bud. Men ingen människa kan leva upp till dom och flesta religösa grupper förstod inte poängen bakom budorden.
Gud blev människa och tog på sig all synd på korset. Som mer än 200 profetior i gamla testamentet talar om. Så att vi genom tro på Jesus blir rena och rättfärdiga inför Gud. Jesus kom inte för att upphäva budorden utan för att uppfylla/fullborda. Han skärper kraven och befaller oss att älska varandra.
Jesus sa att det är bra att jag går till Fader(himelen) för då kan jag sända den helige Ande och jag och Faden skall ta vår boning i dig. Helige Ande skall lära dig allt. När man får relationen upprättad med Gud så fylles man med kärlek och kraft. Så att man kan leva efter budorden och Gud kan tala till en genom sitt Ord. Bibeln skall läsas med den helige Ande. Så först bör man ge sitt liv till Gud och smaka och se att Herren är God. Sedan vill Gud visa på vem man är, vilka gåvor Gud har lagt ner i dig och vad du bör se upp med. Allt genom kärlek och inte fördömelse. Bibeln blir då en vägvisare/karta och ingen lag. Utan man får varje dag leva i dopet och låta sig uppfyllas. Tro är det viktigare. Gud förlåter den om uppriktigt i sitt hjärta ber om förlåtelse. Men man skall inte missbruka nåden utan sträva efter att leva nära Jesus genom att göra hans vilja. Vilket allttid är gott och uppbyggande. Leva liksom!

Jag menar det. Gud välsigne dig. Beskydda och bevara dig. I Jesu namn.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
abstruse skrev:
Hållundan? Låter som en omskrivelse för "vik hädan" och därifrån har vi inte långt till: "Vik hädan, kättare!" vilket får mig att ana var du står. :D

hahahaha, nu slog du synnerligen huvudet i spiken. Faktum är att du inte har rätt, eller det är ingen tankegång som salgit mig i vart falll. Nåväl, kolla sällskapsresan snowroller så vet man va hållundan är iaf =)

Nä, nu ska jag äta majs å titta på bevvan.

Heja sverige.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Det är säkert en bra film, men varför göra det hela till en "kristus lever"-diskussion. Man kan ju se Jesus som en historisk person utan att blanda in en massa religion i det hela.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Rikard skrev:
Jag skall försöka svara kortfattat och enkelt.

Vi föds till syndare. Ingen rättfärdig människa finns det.

Så nyfödda barn är ej utan synd

Gud har givit oss 10 Guds bud. Men ingen människa kan leva upp till dom och flesta religösa grupper förstod inte poängen bakom budorden.

Du skall inga andra gudar hava jämnte mig torde väl visa på att även gud lider av svartsjuka.

Gud blev människa och tog på sig all synd på korset.

Jesus påstod sig aldrig vara gud, bara guds son, treenigheten är ett påhitt - som så mycket annat i fablernas värld :rolleyes:

Som mer än 200 profetior i gamla testamentet talar om.

200 verser eller 200 separata profetior?

Så att vi genom tro på Jesus blir rena och rättfärdiga inför Gud.

Men hallå, jesus och gud var ju samma nyss. Räcker det då inte att tro på en?

Jesus kom inte för att upphäva budorden utan för att uppfylla/fullborda. Han skärper kraven och befaller oss att älska varandra.

Om du nu skall svamla ur bibeln så kan du väl åtminstone läsa ordentligt. markus 12:28-31 upphäver i princip de tio budorden.

Jesus sa att det är bra att jag går till Fader(himelen) för då kan jag sända den helige Ande och jag och Faden skall ta vår boning i dig. Helige Ande skall lära dig allt.

Samma entitet - olika entiteter? Gå till min fader? gud och jesus var ju ett. Det börjar bli tjatigt - bestäm dig.

När man får relationen upprättad med Gud så fylles man med kärlek och kraft. Så att man kan leva efter budorden och Gud kan tala till en genom sitt Ord.

Läs markus och älska mer, oavsett om det är din nästas åsna. (billig poäng - jag vet)

Bibeln skall läsas med den helige Ande.

Själv använder jag glasögon, men det kan vara för att jag inte är frälst och befriad från synfel - eller hur var det John.

Så först bör man ge sitt liv till Gud och smaka och se att Herren är God.

Jag säger bara 1 mos 22:2 , hur gott är det.

Allt genom kärlek och inte fördömelse.

Ps 37:22 "Ty de som Gud välsignat får äga landet, men de han förbannat skall drivas bort."

Bibeln blir då en vägvisare/karta och ingen lag.

1 Mos 26:5"Detta skall ske därför att Abraham lydde mig och rättade sig efter vad jag befallt, mina bud och stadgar och lagar."

Sen orkade jag inte mer. Lägg ner Rikard.

gladh

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
oj hoppsan.... där gick luften ur.....

bara att packa å gå hem då.... :banana

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter