Mercedes w124

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Blev lite inspirerad av biltråden så varför inte göra en liten fördjupning i MB200-300 w124?

Lanserades som 1986 års modell och efterträdare till w123 som tillverkats i tio år. Fortfarande fyrväxlad i basversion 200 med förgasare. Höger ytterbackspegel elmanövrerad, vänster manuell. 200, 230E, 300E (fanns även 280E i Tyskland vill jag minnas); diesel som MB haft sedan 1936 (?) hette 200D, 240D och 300D, den senare endast med automatlåda i Sverige.

Man hade problem med såväl topplockspackningar som kamkedjor och växellådor på 200-modellen; automaten var däremot skottsäker och av Mercedes egen tillverkning och exempelvis möjlig att bogsera igång. Men man löste förstås de flesta problem med tiden. Populär som taxi, och går ännu som Taxi i många länder i Mellanöstern och Afrika.

Jag går direkt på den 300TE 4-Matic som jag hade några år innan vi behövde två bilar.

När Mercedes 1988 tog fram sin 4-Matic för att möta Audi Quattro valde man sin egen väg. Grunden var en ständig fyrhjulsdrift via planetväxel och fördelning 33/67 fram/bak. Sedan via ASD-systemet (Automatisch Sperr-Differential) fungerade det så att om ABS-systemet registrerade hastighetsskillnad mellan fram- och bakhjul så aktiverades diffspärren i mitten, dvs fyrhjulsdriften låstes 50/50. Om hastighetsskillnaden mellan bakhjulen översteg X så låstes även diffspärren mellan bakhjulen. Helt automatiskt och det enda man som förare märker är att en gul triangel tänds i hastighetsmätaren.

Kombimodellen hade elektriskt servostängd baklucka, dvs man lade igen luckan och en elmotor drar in den sista biten och låser. Nivåreglering av Citroëns patent med gashydraulik (Mercedes och Rolls-Royce köpte patentet av Citroën), där hydraulpumpen sitter integrerad med topplocket. Vanlig fjädring finns förstås också. Centrallåset vacuumstyrt via behållare i vänster framskärm och slangar till resp dörr. Tyst och mjukt. Klimatanläggning i flera olika nivåer; hel- och halvautomatisk. Den ”stora kliman” konstruerad för Saudiarabien och det tog typ två minuter att få 16 grader i bilen om det var 30 grader ute…

Självklart elvärmda spolarmunstycken men inte nog med det; en doppvärmare från kylvattenslingan värmde upp spolarvätskan i tanken.

Treliterssexan gav 180 hk (det fanns en 24V-version på 220 hk men inte med 4-Matic) och drog ganska precis en liter per mil när man körde långt och kanske 1,25 blandat.

Framkomligheten är extrem. Jag har under toppjakt kört på oplogade skogsvägar där endast en snöskoter kört innan. Snödjup ungefär upp till strålkastarna. Bara att köra. Start i brant isig backe; inga problem alls. Fullständigt fenomenal med automat och diffspärrar. Och för sin tid oöverträffad i klassen normala personbilar. Om jag minns rätt så byggdes 4-Matic av Steyr-Puch.

Tygklädsel av mycket hög kvalitet, manuella fönstervevar. Alla reglage och detaljer av en nivå som inte uppnåtts efter detta. Fullkomligt tyst över gupp, inget skrammel. Utmärkt värme. Stolar av den gamla mercamodellen vilket innebär en väl avfjädrad platta att sitta på och spänst även i övrigt. Inte insmickrande men skönt i längden.

Det fanns också en ganska stilren coupé och värstingen 500E som väl till och med byggdes av Porsche? Breddade skärmar så den tar man på håll.

Totalt sett en otroligt fin bil och i mina ögon har avståndet mellan Mercedes och andra tillverkare aldrig varit så stort som under perioden 1982-1992. Bruno Saccos mästerverk 190 (w201?), S-klassen w126 inkl coupén och w124 då. Tidlösa designer, högsta kvalitet och dessutom lysande bruksbilar. En av de bästa bilar som konstruerats rent objektivt. Tycker jag, är det kanske bäst att tillägga. :)

”Min” finns kvar i registret, sista besiktningen 2005 och bor numer i Edsele. Jag sålde den 2000 så något kanske hände?

936a49606844b6fabb10227fe7e949d1.jpg

d6b53dbd4d00bcc887372ed889bacdf8.jpg



Mvh
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Nischad tråd:)

Och som vanligt har man missat när det var köpläge på dessa bilar. En W124 med 4 ventilsexan står högt på min önskelista. Den också måste jag tillägga då många bilar ryms där.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var det inte dom som rostade så innihelvete, eller var det modellen som kom efter?

Farsan hade Mercedes i många år, men då modellerna innan den här och oftast dieselmodeller som saknade allt vad körglädje heter, men komfort det hade dom

En bil att åka i helt enkelt
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Körglädje är nog inte varför man köper en Merca oavsett generation. W124 tillsammans med sina motsvarande syskon är nog världens mest ingenjörsdrivna bilar. Möjligen Lexus 400 slår dem på fingrarna.

Klart intressanta bilar. Tog en snabb kik på Blocket. Är ju inga astronomiska summor undantaget 500 E.

Min sambo kommer dock tro att jag är dum i huvudet om jag byter ut Boxstern mot en 30 år gammal familjbil.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Var det inte dom som rostade så innihelvete, eller var det modellen som kom efter?

Farsan hade Mercedes i många år, men då modellerna innan den här och oftast dieselmodeller som saknade allt vad körglädje heter, men komfort det hade dom

En bil att åka i helt enkelt
Allting rostar, om man saltar som en svensk...

Var halvt på väg att köpa en E230 (?) i 19-20-års åldern.
Men jag tyckte att den var både trött och taskig komfort, så det blev en 740 istället.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
En Mercedes av den gamla skolan (den sista?), där lyx inte definieras av mängden utrustning utan kvalitetsarbetet och genomförandet. Mer Rolex OP än Casio digitalur med inbyggd miniräknare, helt enkelt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nischad tråd:)

Och som vanligt har man missat när det var köpläge på dessa bilar. En W124 med 4 ventilsexan står högt på min önskelista. Den också måste jag tillägga då många bilar ryms där.

Det kan bli trådar om fler bilar…

Lägen jag missat:

Alfa GTV 2.0 -84 Svart i perfekt skick. Skulle få den för 35.000 men jag fegade ur. Idiot.

Citroën SM -73 Guldmetallic, andre ägaren ville sälja till mig för ett pris ”jag definitivt hade råd med”. Kände honom, fd advokat i Luleå. Jag fattade inte att det var sant och skojade bort det. Idiot.

Porsche 911 SC 1981. Silvermetallic, helt OK skick. Koppling dålig men priset anpassat därefter: 70.000. Jag tyckte det var för dyrt. Idiot.

Range Rover 1976. Ljusblå. Jävvlart perfekt skick, låga mil. Vän till familjen sålde, han var första ägaren. Priset? 30.000. För dyrt tyckte jag. Idiot.

Volvo 164 1968. Första årsmodellen (?). Låga mil, förste ägaren (far till Rangeroverägaren) sålde när han slutade köra bil. Skinnklädsel, 4vx manuell med överväxel. Priset en symbolisk summa (vi snackar slutet 80-talet). ”Njae, jag GILLAR INTE VOLVO…” Idiot.

Lite halvt på skämt: Lamborghini Jarama 197…4? Granne till kompis och vi var ju där och suktade. Måste ha varit 1991 eller 1992. Han behövde pengar, får jag 130? Jag tjänade 9.000 före skatt plus kanske hälften så mycket till genom musiken. Kanske inte idiot men italiensk V12 blev ju aldrig billigare…

Lancia Beta kanske 1977. Enägarbil, min gamla tysklärare för övrigt. Han gillade mig. Skulle sluta köra osv. Jag var lite intresserad men avstod; hade nog tre andra bilar just då och bodde fortfarande hemma.

Det finns fler…

Men åter till w124 nu. Jag var nära att köpa en väldigt fin 200D 1986 års modell som gått som taxi i Umeå. 80.000 mil och det märktes ingenstans. Ägaren/föraren var en sådan som tog ut gummimattorna varje kväll när han kom hem och lade 1/4 VK (Västerbottenskuriren) framför varje säte för att ingen fukt skulle bli kvar. Makalöst fin. Det var väl 72 hk eller så men det har ju aldrig varit grejen heller. Den ångrar jag lite att jag inte köpte. Mysig bil.

Och nej, det var efterträdaren w210 som inledde rosteländet på allvar.


Mvh
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Allting rostar, om man saltar som en svensk...

Jo, men vissa Mercedesar rostade så innihelvete mycket mer än en jämngammal Skoda, Volvo, Citroen eller annat märke.

Jag brukar varje vecka parkera brevid en Sprinter, och det vete fan om den inte har ett nytt rosthål varje gång
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nischad tråd:)

Och som vanligt har man missat när det var köpläge på dessa bilar. En W124 med 4 ventilsexan står högt på min önskelista. Den också måste jag tillägga då många bilar ryms där.
Har en till salu inom kort, renoverad topp. Ingen utställningsbil men bra grundämne, men jag sätter inte fantasipris heller. Nautic Blau med fint grått skinn. Stora kliman, taklucka, elhissar etc. PM:a om intresse finns!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
En tråd för mig! Jag återkommer! 🙂

Jag har en 13 år gammal tråd med 435 inlägg fram till nu om min tidigare E420 och nuvarande 500E för den som är nyfiken: doolar på 500Eboard.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det var när BMW närmade sig känslan av att köra W124 som jag slutade köra BMW.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Förmodligen E39, am I right?
Eller snarare E28.
Efter E34 om man pratar 5-serie. E39 kändes bara dumtrög precis som MB och totalt ovillig att kommunicera med föraren. Jag kommer inte överens med bilar som känns som att de plattar till vägen framför en.
En gammal kompis hade en E320 när den var några år gammal och den var väl bekväm på motorväg, men trött och törstig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Efter E34 om man pratar 5-serie. E39 kändes bara dumtrög precis som MB och totalt ovillig att kommunicera med föraren. Jag kommer inte överens med bilar som känns som att de plattar till vägen framför en.
En gammal kompis hade en E320 när den var några år gammal och den var väl bekväm på motorväg, men trött och törstig.
Vad är en E320?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top