Mercedes w124

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag passagerar pendlade Umeå Luleå med en sådan Passat 88, tydligen sparade dom några kronor på att inte ha något relä till lyset.

Två ljusomkopplare brann upp innan bilens ägare reläade upp skiten själv.

Hur elsystemet är på Alfan vet jag inte, men det kan finnas fler likheter

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
1988 såg Passat helt annorlunda ut. Och har alltid haft relä till både halv- och helljus.

Den bil jag känner till som saknar relä till helljuset är Citroën CX årsmodell 1976-1985. Där är helljusknappen dimensionerad för strömmen.

Alfa har rätt bra dimensionerade elsystem, generellt så skapas de flesta elgremlins av dåliga jordpunkter som får märkliga effekter. Alfa 75/90 har tex en gemensam jordpunkt för instrumenteringen som sitter på torpeden. Denna lackades innan montering och även om det funkade bra som nytt (muttrar osv skaver ju bort färgen) så oxiderar det med tiden och… tja.

Citroën BX och XM har en jordpunkt innanför vänster baklykta; ofta orsak till märkliga problem men extremt lätt fixat när man vet vad det är.

Passat och andra VAG-bilar av den äldre varianten som syns på bilden ovan drabbas ju allihop av spänningsfall till strålkastarna men var den jordpunkten sitter vet jag faktiskt inte då dessa bilar aldrig intresserat mig.

Mvh

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
1988 såg Passat helt annorlunda ut. Och har alltid haft relä till både halv- och helljus.

Ja, det var ju inte passaten som var 88, det var det året jag åkte sån...

Och det var uppgifter från ägaren själv att hela strömstyrkan gick genom ljusomkopplaren, det var därför den brann upp.... två gånger

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-

Den bil jag känner till som saknar relä till helljuset är Citroën CX årsmodell 1976-1985. Där är helljusknappen dimensionerad för strömmen.

Alfa har rätt bra dimensionerade elsystem, generellt så skapas de flesta elgremlins av dåliga jordpunkter som får märkliga effekter. Alfa 75/90 har tex en gemensam jordpunkt för instrumenteringen som sitter på torpeden. Denna lackades innan montering och även om det funkade bra som nytt (muttrar osv skaver ju bort färgen) så oxiderar det med tiden och… tja.

Citroën BX och XM har en jordpunkt innanför vänster baklykta; ofta orsak till märkliga problem men extremt lätt fixat när man vet vad det är.

Passat och andra VAG-bilar av den äldre varianten som syns på bilden ovan drabbas ju allihop av spänningsfall till strålkastarna men var den jordpunkten sitter vet jag faktiskt inte då dessa bilar aldrig intresserat mig.

Mvh
Vår Golf från -85 hade en ljusomkopplare som smälte. Standardfel. Fanns bakom disken på en armlängds avstånd.

Ett annat otippat fel när tomgången plötsligt försvann. Man behövde en fot per pedal, manuell låda.
Åkte till Din Bil i Sätra.
-Har du kollat säkringen?
-Nä? (Kul skämt?)
Inte visste jag att det satt ett elektriskt tomgångsmunstycke på förgasaren.
Säkringen bjöd dom på. Alla var glada.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vår Golf från -85 hade en ljusomkopplare som smälte. Standardfel. Fanns bakom disken på en armlängds avstånd.

Ett annat otippat fel när tomgången plötsligt försvann. Man behövde en fot per pedal, manuell låda.
Åkte till Din Bil i Sätra.
-Nä? (Kul skämt?)

Pierburg at it’s finest…

Mvh

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
-Nä? (Kul skämt?)

Det var någon Opel modell som hade en liknande lösning, där frågade kundtjänst "funkar tutan" när folk ringde och sa att bilen gick ojämnt.
Dom plockade ström från samma säkring.

(länge sedan jag hörde det, ganska säkert från en Opel mekaniker, kan dock ha varit Golfen jag hörde talas om)

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Från Mercedes till Alfa Romeo i ganska snabb takt för att gå vidare med Passat, och nu är det Opel.
Köp Opel bli belåten se naturen rakt genom plåten.

Trådämnet tack, inne på min 10:e Mercedes och mest troligt också den sista.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...