Mercedes w124

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, nä!
Bra observation, det var amerikamodellen med insprutning.
Det var en flygkapten som hade den innan mig, gissar att han importerade den från USA?

Ja det är definitivt USA-modellen med sidoljus, stora stötfångare och då sannolikt även katalysator (krav i Kalifornien redan 1976).

Tvåans synkring brukar gå på dem, det beror på att växellänkaget slits och då ramlar tvåan i med fördröjning vid nedväxling.
Men idag monterar man vajersystemet från Corolla 1991-1995 som passar i stort sett bolt on. En kompis rejsade med Alfa för sådär 20-25 år sedan. De hade en del sådana fix för sig. En Alfa 90 hade jag också span på ett tag, men när jag åkte och kikade på den var den konstigt nog rostig under… och portföljen var borta så det blev inget köp.

Mvh

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Ja det är definitivt USA-modellen med sidoljus, stora stötfångare och då sannolikt även katalysator (krav i Kalifornien redan 1976).

Tvåans synkring brukar gå på dem, det beror på att växellänkaget slits och då ramlar tvåan i med fördröjning vid nedväxling.
Men idag monterar man vajersystemet från Corolla 1991-1995 som passar i stort sett bolt on. En kompis rejsade med Alfa för sådär 20-25 år sedan. De hade en del sådana fix för sig. En Alfa 90 hade jag också span på ett tag, men när jag åkte och kikade på den var den konstigt nog rostig under… och portföljen var borta så det blev inget köp.

Mvh
Alfa var inte något kvalitets bygge, men den hade en hel del som lockade till köp, som t.ex den nästan raka linjen mellan huv och vindruta. Samt varvräknare rakt fram, resten ”onödigt” mitt i bilen…
Dubbla överliggande kammar och växellådan bak, skivorna i mitten på drivaxeln. Kul då, men inget jag skulle vilja mecka med idag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Alfa var inte något kvalitets bygge, men den hade en hel del som lockade till köp, som t.ex den nästan raka linjen mellan huv och vindruta. Samt varvräknare rakt fram, resten ”onödigt” mitt i bilen…
Dubbla överliggande kammar och växellådan bak, skivorna i mitten på drivaxeln. Kul då, men inget jag skulle vilja mecka med idag.

Idag är det ingen som höjer på ögonbrynen för sådana lösningar men då ansågs det ”komplicerat”… vafan liksom.

Ja, designen är väldigt fin och den första instrumenteringen är snyggast!

1984 hade de ju en helt annan instrumentering och inredning med riktigt snygga stolar, nät i nackskydden och ett baksäte som fullkomligen skrek ut ”riktig sportbil”. Att jag med mina 189 cm och rätt långa ben satt som en babian i den var bara en ovidkommande detalj… sjukt snygga bilar.

000db3969094db25a80a17d0015a1792.jpg

9d834c5a9acc5285ad6d57561ce56b5b.jpg

cc5000d28809f12b8d6693325cf6573c.jpg

Mvh

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Den första bilden är väl på en V6’a (bulan på huven).

På den andra bilden ser man de dubbla kylfläktarna. Kommer att tänka på Volvo från den tiden som även vid minus 20 grader vrålade och gnisslade vid minsta gaspådrag :3freak

Sprang ut i garaget och fotade den gamla tillbehörsratten jag hade i den :drool
IMG_3015.jpeg

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Men för att snacka W124…

Min pappa hade en 300CE i 15 år, mer eller mindre oanvänd i toppskick ända tills han gick bort. Jag sålde den (förmodligen alltför billigt) för 7 år sedan. Nästa ägaren exporterade den, troligen till Tyskland, där verkar de vara eftertraktade.

IMG_0400.jpeg

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Passaten är ful. Alfan är snygg.
En snubbe jag gick vakt med i båtklubben för länge sedan hade en sådan Passat. Femcylindrig, syncro och dubbdäck. Den bästa vinterbil han haft sa han.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Tycker alltid att Björn F har riktigt läsvärda inlägg men här har han nog tullat på spriten, Alfan läcker som få och Passaten precis motsatsen.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...