1988 såg Passat helt annorlunda ut. Och har alltid haft relä till både halv- och helljus.
Den bil jag känner till som saknar relä till helljuset är Citroën CX årsmodell 1976-1985. Där är helljusknappen dimensionerad för strömmen.
Alfa har rätt bra dimensionerade elsystem, generellt så skapas de flesta elgremlins av dåliga jordpunkter som får märkliga effekter. Alfa 75/90 har tex en gemensam jordpunkt för instrumenteringen som sitter på torpeden. Denna lackades innan montering och även om det funkade bra som nytt (muttrar osv skaver ju bort färgen) så oxiderar det med tiden och… tja.
Citroën BX och XM har en jordpunkt innanför vänster baklykta; ofta orsak till märkliga problem men extremt lätt fixat när man vet vad det är.
Passat och andra VAG-bilar av den äldre varianten som syns på bilden ovan drabbas ju allihop av spänningsfall till strålkastarna men var den jordpunkten sitter vet jag faktiskt inte då dessa bilar aldrig intresserat mig.
Mvh
Vår Golf från -85 hade en ljusomkopplare som smälte. Standardfel. Fanns bakom disken på en armlängds avstånd.
Ett annat otippat fel när tomgången plötsligt försvann. Man behövde en fot per pedal, manuell låda.
Åkte till Din Bil i Sätra.
-Har du kollat säkringen?
-Nä? (Kul skämt?)
Inte visste jag att det satt ett elektriskt tomgångsmunstycke på förgasaren.
Säkringen bjöd dom på. Alla var glada.