Mesar som kör på gränsen på gata!

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
För att hålla samma hastighet på en svår väg som på en bana krävs det större skicklighet tycker jag...osv.
Därmed inte sagt att det är okej eller bra att köra svinfort som satan på gatan?
Eller hur?
Skiktligt kanske, men inte okej eller bra beteende tycker jag.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
För att hålla samma hastighet på en svår väg som på en bana krävs det större skicklighet tycker jag.

Inte rent körtekniskt för motorcykeln kräver ju samma sak av dig/mig! Däremot finns betydligt fler saker som upptar din/min fokus vilket gör att vi antingen har mindre marginaler kvar ELLER måste sänka hastigheten. Vi har ju bara max 100% att ta till. Frågan blir då är det möjligt att köra lika fort på gata som på bana (för samma förare vill säga)?

Ex.: Du/jag kör 98% av vår förmåga på bana vilket ger 2% över för annat. Om vår medvetenhet på gatan upptas av mer än 2% i samma hastighet blir det mindre kvar till körningen vilket leder till lägre hastighet!

...därför att förutom sin tekniska skicklighet måste de hantera en hel del oförutsedda händelser...

Hur hanterar man oförutsedda händelser? Genom att ge sig större marginaler dvs. sänka hastigheten! Något oförutsett ÄR och förblir oförutsett. Det vi inte vet något om kan vi inte förbereda oss för!



Köra riktigt fort på en gata med vetskapen om konsekvenserna i bakhuvudet är nog fan ett strå vassare än att brassa på på en förutsäbar bana man kan in och ut.

Näpp, inte ett skvatt svårare/lättare än att köra på din/min gräns på bana för 100% av din/min förmåga under gällande förutsättningar ÄR 100%.

Antingen bryr man sig om konsekvenserna när man kör och ägnar tankar på det eller så gör man det inte! Gör man det inte skiljer sig vägkörning inte ett skvatt från bankörning.

Om man ägnar tankar/energi/medvetenhet på konsekvenserna har man mindre kvar till körningen vilket per automatik gör det omöjligt att köra lika fort som om man INTE ägnar medevetenhet på det!



Du måste kontrollera inte bara hojen utan också rädslan och det finns inte många som kan det, ...

Går det att kontrollera reflexer?


En handfull är så skickliga att de kan vara rädda MEN behålla sin tekniska skicklighet intakt.

ALLA kan det, det är inget hokus pokus elelr svårt utan är bara frågan om hur mycket rädd man är. Gränsen för NÄR man börjar bli rädd kan dock flyttas allt eftersom man övar mer men om vi når gränsen för "nu-dör-jag-rädsla" så reagerar vi allihop på ett för motorcykeln negativt sätt. Skillnaden mellan oss är bara vid vilken hastighet detta sker!


Därför tycker jag att statement i stil med trådskaparens osar "surt sa räven" lång väg. Han ser riktigt vassa killar som kör gata som han aldrig skulle våga och då blir det "mesar" osv. Analogin skulle kunna vara "jag tycker att de som dyker tech solo är mesar"..riskerna är så enormt stora osv...varför ta risken om man kan dyka så säkert som det går...i en pool..med Bay Watch brud redo vid pool kanten..och 3 parkammrater..och parlina osv.

Jag har ingen aning om vilket budskap du försöker få fram men jag får en känsla av att du försöker få den ena kategorin att verka tuffare än den andra (gata vs. bana) till vilken nytta? Kör vi inte allihop hoj för att det är kul, eller?

Vem som är tuffast/snabbat eller inte är irrelevant så länga man är trygg i sig själv. Du får gärna vara snabbare/tuffare än mig jag bryr mig inte för jag har skitkul när jag kör ändå! :D

Sedan får du tycka vad du vill. Tycker just du att det är tuffare att göra si eller så fine by me! Jag lär inte kunna ändra på vad du tycker ändå. Men eftersom detta är ett öppet forum så finns risken/chansen att påverka andra på gott och ont varför jag kan tycka att man bör tänka sig för emellanåt av hur man formulerar sig!


// Niklas
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Därmed inte sagt att det är okej eller bra att köra svinfort som satan på gatan?
Eller hur?
Skiktligt kanske, men inte okej eller bra beteende tycker jag.

Fast jag skrev tidigare att jag lämnar frågan kring omdömmet därhän och det finns skillnad mellan "mes" och "omdömmeslös". Det är nog rätt korkat att påstå att de som kör gata jävligt fort med små marginaler är "mesar"..och det osar avundsjuka lång väg. Skriva att de beter sig omdömmeslöst är helt annan sak och det är upp till var och en att ta ställning till.

Jag tycker fortfarande att det är mer krävande att köra (eller dyka, eller klättra eller vad det nu är) när man VET att misstag kan kosta livet än när man gör det hela i en kontrollerad miljö á la skyddad verkstad. Det går ju inte att komma ifrån helt enkelt. Förmågan att just skita i konsekvenserna eller kontrollera sin rädsla för de är det som skiljer oss 90% vanliga människor från 10% evil knievil typer. Inte heller det går att förneka. De flesta av oss säkner hastigheten för att vi är rädda och inte kan hålla rädslan under kontroll...det finns de som kan kontrollera sin rädska OCH samtidigt köra med små marginaler och det är fan ingen dussingeneskap på gott och ont.

I det vanliga livet...vad fan betyder det att köra i 70 på raka på en bana ? Vem som helst kan göra det...Köra i samma hastighet på en rak väg i nästan stillastående rusningstrafik är en helt annan sak. Vad kräver större skicklighet ? Då snackar vi ändå skithastigheter och rakor...

Budskapet är att det är idioti att säga att de som kör väg på "gränsen" är mesar. Det är inga mesar eftersom de inte tvekar att risker som de flesta av oss aldrig skulle våga ta, för att vi är för kassa på att köra hoj och helt enkelt för rädda. Jag skulle snarare säga att det flesta är rätt hard core förare som många av oss inte har en jävla suck mot oavsett hur många varv vi tar på en skyddad bana. Visst kan vi intala oss (och omgivningen) att "vi skulle kunna, men vill inte" men alla vet att det är dynga.


Hurvida de är idioter, omdömmeslösa osv är en helt annan diskussion.
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Fast jag skrev tidigare att jag lämnar frågan kring omdömmet därhän och det finns skillnad mellan "mes" och "omdömmeslös". Det är nog rätt korkat att påstå att de som kör gata jävligt fort med små marginaler är "mesar"..och det osar avundsjuka lång väg. Skriva att de beter sig omdömmeslöst är helt annan sak och det är upp till var och en att ta ställning till.
Okej, det verkar som om diskussionen har kommit att handla om vad ordet mes betyder.
Nåja skitsamma.
Omdömeslöst kan det ju vara att tokköra på gata tycker jag, och ja, ibland har jag också kört omdömeslöst på gatan.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
I det vanliga livet...vad fan betyder det att köra i 70 på raka på en bana ? Vem som helst kan göra det...Köra i samma hastighet på en rak väg i nästan stillastående rusningstrafik är en helt annan sak. Vad kräver större skicklighet ? Då snackar vi ändå skithastigheter och rakor...

Hårklyverier och märkande av ord är vad detta är frågan om för nog kan man lägga olika betydelser i ordet mes speciellt om det sätts in i ett sammanhang och/eller inom hartassar "".

I samma anda kan jag då trycka på att rak väg är rak väg oavsett om det är tätt mellan hindren man skall emellan (bilarna). Ingen skillnad i svårighetsgrad för vem som helst av oss kan köra på en 5-krona rakt fram bara vi ser den OCH tittar på den tillräckligt länge. Så det är kort och gott en fråga om blick och inga märkvärdigheter alls!

Men det krävs onekligen ett bristande omdömme eller för att utrycka samma sak lite fräckare att man räknar med att klara av det. För ingen gör ju något som är farligt eller där man kan skada sig allvarligt utan att tro att det kommer gå bra!

Budskapet är att det är idioti att säga att de som kör väg på "gränsen" är mesar.

Nej, idioti är det inte det må hända vara rent tekniskt fel men inte idioti. :D

Det är inga mesar eftersom de inte tvekar att risker som de flesta av oss aldrig skulle våga ta...

Beror på motivet skulle jag vilja säga! Jag kan anse en människa vara mes om man använder sig av ett körsätt ute i trafiken som inte bara riskerar sitt utan även andra människors liv bara för att imponera eller rättare sagt försöka imponer apå alla eller delar av omgivningen. Men det är jag det! :D

// Niklas
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
För att hålla samma hastighet på en svår väg som på en bana krävs det större skicklighet tycker jag. Har jag spenderat 40 cent av min dollar på att undra om det är grus eller älg bakom kurvan och ändå vill hålla lika hög hastighet jag skulle hållit på en bana måste jag klara mig på betydligt färre cent kvar för själva körningen.

De som kör riktigt fort på gata och gör det bra är enligt mig skickligare än banförare därför att förutom sin tekniska skicklighet måste de hantera en hel del oförutsedda händelser vilka man normalt sett aldrig behöver ens ägna en tanke åt på en bana. På bana kan du spendera hela din dollar på kurvtagning, broms, växla osv...den lyxen har du INTE på gata. Köra riktigt fort på en gata med vetskapen om konsekvenserna i bakhuvudet är nog fan ett strå vassare än att brassa på på en förutsäbar bana man kan in och ut. Du måste kontrollera inte bara hojen utan också rädslan och det finns inte många som kan det, därför så kör de flesta långsammare. En handfull är så skickliga att de kan vara rädda MEN behålla sin tekniska skicklighet intakt.

Därför tycker jag att statement i stil med trådskaparens osar "surt sa räven" lång väg. Han ser riktigt vassa killar som kör gata som han aldrig skulle våga och då blir det "mesar" osv. Analogin skulle kunna vara "jag tycker att de som dyker tech solo är mesar"..riskerna är så enormt stora osv...varför ta risken om man kan dyka så säkert som det går...i en pool..med Bay Watch brud redo vid pool kanten..och 3 parkammrater..och parlina osv.

Visst krävs det en stor portion mod för att brassa fullt på bana, alternativt så är det bara dumdristighet och så tänker de inte på riskerna. Jag tycker att det handlar om prioriteringar, gasa fullt på gata med hjärtat i halsgropen kan ju vara spännande... men är jag villig att ta så stora risker? - Nej. Är jag då feg(?) eller har jag tänkt ett steg längre och väljer att gasa på ställen där jag lättare kan kontrollera utgången. Vad man sen vill kalla dessa som drar fullt på gatan kan skilja beroende på hur man ser på det. Jag föredrar att gasa lagom på gatan, så att jag känner att jag har full kontroll och sen köra lite närmare gränserna för vad jag klarar av på bana. Då får jag statistiskt sett ha roligt under en längre tid :), och jag tycker att det är tillräckligt roligt som det är.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Visst krävs det en stor portion mod för att brassa fullt på bana, alternativt så är det bara dumdristighet och så tänker de inte på riskerna. Jag tycker att det handlar om prioriteringar, gasa fullt på gata med hjärtat i halsgropen kan ju vara spännande... men är jag villig att ta så stora risker? - Nej. Är jag då feg(?) eller har jag tänkt ett steg längre och väljer att gasa på ställen där jag lättare kan kontrollera utgången. Vad man sen vill kalla dessa som drar fullt på gatan kan skilja beroende på hur man ser på det. Jag föredrar att gasa lagom på gatan, så att jag känner att jag har full kontroll och sen köra lite närmare gränserna för vad jag klarar av på bana. Då får jag statistiskt sett ha roligt under en längre tid :), och jag tycker att det är tillräckligt roligt som det är.

Vad jag utgår ifrån när jag funderar kring dessa saker är helt enkelt risker och konsekvenser av ens misstag. Folk gasar för fullt på banan för att de vet att i värsta fall finns det avåknigsytor och i värre falll ambulans på plats. De vet också att dödsolyckor på bana är inte speciellt vanligt förekommande så att då kan man brassa på rejält...Hur många dör i MotoGP egentligen ?

Vet man däremot att minsta missbedömning innebär död direkt och ändå tar risken då säger det en del om personen. Jag har träffat och pratat med folk som gör rätt djupa trimix dyk själva under tiden jag gjorde lite TDI kurser i Dahab och de förklarade att det är en del av kicken att veta att man MÅSTE hålla tunga rätt i mun för att minsta misstag kan innebära mycket allvarliga konsekvenser. Jag skulle nog inte kalla de för "mesar"....Hur mycket bryr man sig om att "plan your dive - dive your plan" på 30 m djup, eller när man vet att man dyker ett stenkast från en deco chamber ??? Jag är faktisk benägen att skita i vissa annars viktiga saker när jag kör vanliga cocktaildyk på 20-30 m enkom därför att jag inte är rädd för konsekvenserna.

Jag tycker helt enkelt att det ställer högre krav på psyket att ge järnet i en mindre kontrollerad miljö (oavsett vad det är man gör) där konsekvenserna kan bli mycket svåra än i en skyddad verkstad som ju en bana är. De flesta av oss klarar inte av den pressen medan en handfull gör det och då blir vi som är i majoritet lite avundsjuka.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jag tycker helt enkelt att det ställer högre krav på psyket att ge järnet i en mindre kontrollerad miljö (oavsett vad det är man gör) där konsekvenserna kan bli mycket svåra än i en skyddad verkstad som ju en bana är. De flesta av oss klarar inte av den pressen medan en handfull gör det och då blir vi som är i majoritet lite avundsjuka.

Jo om man nu tänker på det, man märker det ju förmodligen inte förrän det är för sent. Ingen dyker väl ner eller kör iväg med tanken idag kanske jag dör, man är däremot medveten om att risken finns. Men hade man vetat att idag dör jag för det kommer komma en ginande bilist bakom den kurvan, då hade man nog stannat hemma den dan. Visst ger det en kick att köra fort och veta att gör jag fel nu så dör jag... inga problem på fin asfalt och trafiktomma vägar, men tänk om det har uppstått en ny spricka i asfalten som du inte känner till, träffar den med framhjulet och vobblar ut i skogen. Då skulle jag säga att man höll en idiotiskt hög hastighet om man inte har marginaler kvar ifall man behöver väja för ett eventuellt hinder. Det är ungefär som att en haj skulle glida förbi och tycka att man ser god ut medan man djupdyker, jag skulle nog hålla mig till relativt hajfritt vatten även om det var en del av spänningen. Det får inte bli för spännande.
Det högsta dyket jag gjort var från 7 meter, där hade jag förmodligen kunnat skada ryggen ganska rejält om jag kom fel (har fått ont i ryggen från 3meter). Men jag dök ändå eftersom att jag ansåg att jag behärskade det. Hade det simmat runt en massa folk nedanför som jag inte hade kunnat förutse vart de var på väg hade jag inte dykt, då tycker jag att riskerna är för stora.

Det ska vara lagom spännande, kör man enligt skyltad hastighet tycker jag ofta att det känns ganska trist... jag kör lagom fort, tillräckligt för att det ska bli roligt men inte så fort att jag med stor sannolikhet dör om det händer något. Lagom spännande kan man få både på gata och bana, lagom spännande på bana går fortare :)
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Hahah


Nej nu längtar jag till Gotlandring den 26 juni ehhh eller kanske inte jag kanske blir avhängd av ngn ybercool raceråkare så de vill jag inte:D

Jag kanske ska ta en smc kurs istället å starta där:rolleyes:

Mr E

SMC är inte så mossigt som man kan tro ibland. Det finns bra instruktörer som kan ta hand om en snabbing som dig också.:tummenupp Men som med allt så ska man inte lyssna på allt. Vissa saker vet man bäst själv :)
Tyvärr så blir det problem med för stora fartskillnader med de andra man kör med så det blir svårt att koncentrera sig på sin egen körning.

Du är ju en gammal räv på hojåka men det är ju aldrig försent att finslipa körningen och kanske köra lika fort men få lite mera marginaler.

Se till att fastna för banåkat nu istället.

Du vet att det bara är mesar som kör fort på gata
;)
 
Last edited:

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Därför tycker jag att statement i stil med trådskaparens osar "surt sa räven" lång väg. Han ser riktigt vassa killar som kör gata som han aldrig skulle våga och då blir det "mesar" osv. Analogin skulle kunna vara "jag tycker att de som dyker tech solo är mesar"..riskerna är så enormt stora osv...varför ta risken om man kan dyka så säkert som det går...i en pool..med Bay Watch brud redo vid pool kanten..och 3 parkammrater..och parlina osv.

Snacka om att missa poängen, herregud va långt ifrån. Så dåligt att det nästan blir bra:tummenupp
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Snacka om att missa poängen, herregud va långt ifrån. Så dåligt att det nästan blir bra:tummenupp


Som om jag väntade mig att du skulle erkänna att det egentligen handlar om avundsjuka på de som är jävligt skickliga och kan kontrollera sin rädsla lättare än en själv. All hyckleri till trots väcker de väldigt mycket mer beundran och har så jävla mycket högre coolhetsfaktor än vi förnuftiga och sansade typer....Det snackas så jävla mycket förnuftigt scout skit, men i själva verket har 90% av de som kläcker kritik av denna typ ur sig och kallar skickliga snubbar med cojones för "mesar" en liten och för omgivningen väl dold önskan att vara som de. Ofta vill de dessutom markera att de "minnsan också skulle KUNNA men att de är för smarta, mogna och förnuftiga för att..." medan i själva verket är de lite för kassa på att köra och framför allt för att de inte har stake nog. Jag tillhör lägret som erkänner mina brister, jag är för kass på att köra och för feg för att försöka fixa sub 5 på Bulten, eller vad det nu kan vara. Jag skulle kunna påstå att det handlar om "mognad".."förnuft".."hänsyn" eller annat trams, men du fattar väl att ingen går på det ju...om man inte är Rossi med fucking jävla track record..DÅ kan man säga "jag KAN men vill inte" och komma undan med det.

Hela retoriken har nog fan inte förändrats sen skolan ser jag...De som var lite värsting, lite farlig, bröt mot för många regler, hamnade i problem och hade allmänt riskbeteende (och fick följaktligen flest och snyggaste brudarna) var ju alltid något vi mainstream snubbar SÅ GÄRNA ville se ner på. Nothing changes..
 
Last edited:

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Jag tycker det kan vara lite mesigt att blanda in och riskera andras liv (i det här fallet medtrafikanter som inte framför fordon på allmän väg i annat syfte än det dom är byggda för ) för att få sin egen kick, även fast jag själv gör det på olika sätt ibland.
Jävligt ego att riskera och utsätta andra för risk.
På bana är alla med i leken och är man med så får man tåla spelets regler och konsekvenser.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Du kan ju inte välja ut enstaka fall utan får räkna ut snittet per pilot.
Då lär du inte komma i närheten av 1.2.

Undrar om de räknat med skatteintäkterna från rökare och snusare? 1.2 tror jag inte är någon hög summa när det är personskador inblandade. Lurigt med siffror.

Skulle var intressant att veta vad kostnaden blir, "inalles".
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
ids inte läsa tråden. Men min åsikt följer här..;
Jag tycker det är oansvarigt att hålla på å köra som idioter. Det är ett korkat beteende i mina ögon.
Dock är jag själv inte någon fartfantom utan föredrar att njuta av färden. Följdaktligen är jag heller knappast lika bra på att köra fort som vissa andra. Men om man mäter hur fort man kan köra på en viss sträcka samt har det som måttstock på körskicklighet så är man snett ute. Då är man nog ganska så mesig, eller försöker kompensera för avsaknad av storlek på vissa organ.
Visst kanske man kör fortare än nån annan, men är man en bättre förare (I TRAFIKEN) för det?
Mitt svar blir ett rungande NEJ.
Ansvar följer i kölvattnet med en bra förare. Om någon anser att det är ansvarsfullt att ligga och köra som idioter på allmän väg så borde vederbörande bli utan körkort samt hoj för all framtid då det är ett tydligt tecken på att nåt står fel till hos personen ifråga.

Mina två cent, och jag har säkert missat målet jag med... Jag bjuder på det isåfall =)

//Robert
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
DancingLock.gif
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Som om jag väntade mig att du skulle erkänna att det egentligen handlar om avundsjuka på de som är jävligt skickliga och kan kontrollera sin rädsla lättare än en själv. All hyckleri till trots väcker de väldigt mycket mer beundran och har så jävla mycket högre coolhetsfaktor än vi förnuftiga och sansade typer....Det snackas så jävla mycket förnuftigt scout skit, men i själva verket har 90% av de som kläcker kritik av denna typ ur sig och kallar skickliga snubbar med cojones för "mesar" en liten och för omgivningen väl dold önskan att vara som de. Ofta vill de dessutom markera att de "minnsan också skulle KUNNA men att de är för smarta, mogna och förnuftiga för att..." medan i själva verket är de lite för kassa på att köra och framför allt för att de inte har stake nog. Jag tillhör lägret som erkänner mina brister, jag är för kass på att köra och för feg för att försöka fixa sub 5 på Bulten, eller vad det nu kan vara. Jag skulle kunna påstå att det handlar om "mognad".."förnuft".."hänsyn" eller annat trams, men du fattar väl att ingen går på det ju...om man inte är Rossi med fucking jävla track record..DÅ kan man säga "jag KAN men vill inte" och komma undan med det.

Hela retoriken har nog fan inte förändrats sen skolan ser jag...De som var lite värsting, lite farlig, bröt mot för många regler, hamnade i problem och hade allmänt riskbeteende (och fick följaktligen flest och snyggaste brudarna) var ju alltid något vi mainstream snubbar SÅ GÄRNA ville se ner på. Nothing changes..

Underbart, tackar för underhållningen.

Jag blir alltid imppad av folk som är grymt duktiga på något oavsett om det handlar om att köra på bakhjulet i 150 km/h, lira gitarr eller hantverk.

De jag pratar om och provocerande kallar för mesar i denna tråd är de som TROR att de kan köra hoj för att de kör i 240 km/h rakt fram och krashar med en gammal tant i en micra. De har ofta en nästan ny literhoj och alla rätta märkena på skyddskläderna, helst matchande med hojens färger.

Enligt mig så består mesigheten i att de bara kan gasa rakt fram men beter sig som att de är kontrakterade moto-gp chaufförer vid korvmojen. Det är dessa mesar som tyvärr ofta hamnar i olycksstatistiken (pga av att de inte kan köra bara handla snabb hoj) och därigenom höjer premierna och riskerar livet för alla andra.

Sen att de tuffaste killarna får de snyggaste brudarna är väl djungelns lag och den kommer alltid finnas för vi är ju ganska djurlika.

Apropå ingenting alls och inga pikar eller något: vilka grymma hojar du har, riktigt stabilt måste jag säga, grattis:Bugar

ids inte läsa tråden. Men min åsikt följer här..;
Jag tycker det är oansvarigt att hålla på å köra som idioter. Det är ett korkat beteende i mina ögon.
Dock är jag själv inte någon fartfantom utan föredrar att njuta av färden. Följdaktligen är jag heller knappast lika bra på att köra fort som vissa andra. Men om man mäter hur fort man kan köra på en viss sträcka samt har det som måttstock på körskicklighet så är man snett ute. Då är man nog ganska så mesig, eller försöker kompensera för avsaknad av storlek på vissa organ.
Visst kanske man kör fortare än nån annan, men är man en bättre förare (I TRAFIKEN) för det?
Mitt svar blir ett rungande NEJ.
Ansvar följer i kölvattnet med en bra förare. Om någon anser att det är ansvarsfullt att ligga och köra som idioter på allmän väg så borde vederbörande bli utan körkort samt hoj för all framtid då det är ett tydligt tecken på att nåt står fel till hos personen ifråga.

Mina två cent, och jag har säkert missat målet jag med... Jag bjuder på det isåfall =)

//Robert


Enligt mig så är inte det där något annat än en kanon i krysset:banana
 
Last edited:

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Ni som är rädda för att dö borde prova sånna här odödlighetsbyxor som vi har. Jag kör med alpinstars bionic men dainese med flera har liknande. Det ihop med en väst där ryggskydd och bröstplatta sitter ihop gör att man känner sig klart odödlig och vågar gasa ännu mer på banan.

Kör man sporthoj borde det vara betydligt hårdare krav på skydd, både omfattning och kvalitet. Det är jag helt säker på skulle minska allvarligt skadade i olyckor.

Jag kör inte speciellt många meter gata per sommar längre men att försöka köra "fort" i samma bemärkelse som jag gör på bana skulle inte falla mig in längre. Däremot tycker jag om att köra på bakhjulet och det blir det ju inte så mycket av med på bana så när jag kör på vägen går det mest på bakhjulet ihop med stoppies varje gång tillfälle ges. (varje gång jag bromsar då typ)

Förmågan att avgöra när det är läge att gasa och när man bör slå av lite på takten utvecklas helt klart med erfarenhet och vi som lärt oss den hårda vägen kan ju betala tillbaka lite genom att föregå med gott exempel när man kör i grupp med nya heta 25 åringar.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag kan tycka att jag kör 'fort' ibland på obebodda kurviga 70-vägar genom skogen, oftast för att som det står på T-shirten "Only when we risk death do we feel most alive". Det ger en kick och det är kul. Det håller nog alla som har sporthoj med om.
Även fast jag har racerbanor inom rimliga avstånd (som besöks) så har det onekligen sin tjusning att åka på allmänna vägar också. Ingen bana (förutom kanske Nürburgring) kan ge samma variation som Kungens landsvägar kan. Jag kör dock inte lika hårt på allmän väg som på bana och jag har inte kraschat på allmän väg på 14 år (då en äldre herre körde ut trots väjningsplikt)

Jag har en familj jag vill komma hem till efter varje tur och jag är fullt medveten om att riskerna jag utsätter mig själv för på allmän väg är mångdubbelt större än på bana. Trots det är det ju värt det! Annars är det ju bara att sälja gathojen. Ironiskt nog skedde den enda mc-dödsolycka jag varit närvarande vid på Racerbana (highside i södra kurvan på Anderstorp. Ingen jättehög fart alltså)
Här vill jag verkligen slå ett slag för SMC-kurser som lär en körteknik, riskmedvetenhet och att ge sig större marginaler vid all sorts mc-åkning.

Sen vad som är fort och idioti för en är inte samma sak för en annan. Vi har ju alla olika gränser men precis som Kreuger säger så gör nog mognad och erfarenhet att man väljer lite klokare när, var och hur man gasar.

Att folk har åsikter om allt och att några fås handlingar drabbar kollektivet gäller ju överallt. Om nån vill tycka att jag är en mes för att jag har en literhoj och ett skinnställ i samma färg så är det upp till den. Om nån tycker att jag är en idiot för att jag kör fort genom skogen så är det upp till den.
JAG tycker att det är idioti att wheela och köra fort inne i städer på gator med skymda korsningar, övergångsställen, skolor etc. Det är MIN åsikt.

Jag har bara ett liv på mig och ha kul och jag tänker leva livet till max så länge jag kan! Jag VILL inte köra ihjäl mig eller nån annan men jag vill inte heller sluta köra mc. Det är det roligaste som finns! :tummenupp

// mesen som kör literhoj på allmän väg i matchande skinn
 

Bifogat

  • Draggin800.jpg
    Draggin800.jpg
    40.2 KB · Visningar: 55
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top