Idiot är en sak, mes en annan.
Kanske är det idiotiskt, det får var och en ta ställning till, men det kräver betydligt mer cojones och skicklighet att köra riktigt fort på en sådan gata än på bana. Konsekvenserna av misstag blir ju så mycket tyngre och de som gör detta är mycket medvetna om att de kan betala med livet för en missbedömning, medan på bana får de ändå oftast "breake" av ödet. Jag vågar dra på betydligt mer på bana än på en väg, just för att jag inte har tillräckligt med balls för att med konsekvenser och risker i åtanke ge allt jag kan på väg. Även om det är idiotiskt, kan jag inget annat än beundra mångas skicklighet. Vissa är extremt duktiga och är det trots avsaknad av skyddad verkstad och trots mycket stora risker. Säga något annat är i många fall "surt sa räven" eller "jag vågar / kan inte och då är de som kan / vågar mesar / idioter och töntar".
Hur det är med omdömmet lämnar jag osagt, men mes är man inte om man vågar och kan köra gata riktigt fort och bra trots de uppenbara risker.
Blir du/jag/vi skrämda av kombinationen hög hastighet och skarp kurva?
- Japp, det blir vi!
Ju högre hastighet ju mindre tror vi oss klara av att hålla oss på vägen pga. bristande förtroende för dels tillgängligt väggrepp men också vår förmåga att snabbt luta hojen och självklart nödvändig lutningsvinkel som krävs för att klara av kurvan i denna otroligt höga hastighet! Allt detta har vi gemensamt oavsett om vi bara kör på väg eller bara på bana oavsett om vi är svensson eller Rossi det är BARA frågan om vilken hastighet och hur skarp kurvan är (dvs. vilka förutsättningar som gäller).
Påverkas våra känslor annorlunda på väg än på bana när vi skrämmer skiten ur oss?
- Nej självklart inte. Är du/jag/vi skiträdda så är vi!!!
När det gäller körteknisk skicklighet krävs exakt samma skicklighet för att köra på väg som på bana det är ju samma motorcykel som kräver samma sak av dig/mig som förare och om vägen svänger med en radie på 28m eller banans kurva har samma radie påverkar ju inte detta vilken körteknisk skicklighet som krävs på samma hoj i samma hastighet. Du/jag/vi måste göra EXAKT samma sak och med EXAKT samma precision oavsett om vi kör på väg eller bana!
De enda skillnaderna mellan väg och bana är att man löper avsevärt mycket större risk för krasch/vurpa/olycka (kalla det vad du/ni vill) eftersom förutsättningarna vad gäller tillgängligt väggrepp (oljespill/löv/grus mm.) är avsevärt mer varierande (oförutsägbara) och mötande/korsande trafik dvs. hinder. Lägger man därtill risken för snabba stop när/om olyckan väl är et faktum ökar självklart också risken för allvarliga personskador.
Hela resonemanget ovan bygger dock på en sak nämligen att man kör EXAKT lika dant på väg som på bana! Är det NÅGON som verkligen gör det???
Jag har kört hoj i några år nu och det har blivit både en och annan mil på väg och jag vet inte hur många varv på diverse olika banor runt om i Sverige och jag har kört med alla de former av förare och än så länge inte träffat (lärt känna) NÅGON som kör lika fort (dvs. med så små marginaler) på landsväg som de/jag/vi gör på bana.
Fort, ordentligt fort har det gått emellanåt. Vis av erfarenheten till och med idiotiskt fort på landsväg. Men rent körtekniskt har det aldrig gått fortare än på banan. Lik förbannat har jag/vi skitit på oss eftersom den TOTALA marginalen för misstag varit lika som på bana eller ibland mindre också.
ENDA skillnaden mellan de av oss som ibland kört på detta viset på väg och de som idag inte längre är med oss är att vi har haft tur, det har inte de andra...
Mvh!
// Niklas