Mesar som kör på gränsen på gata!

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Spotta ur dig vad du vill ha sagt, jag läser inte Aftonbladet.


Hon var rikskänd för att vara synsk och hitta saker åt folk. Hon kunde också förutse vad som skulle hända. Även du verkar besitta denna talang eftersom du vet vilka jag umgås med utan att ha träffat mig.

Utspottat och klart.
 
  • Gilla
Reaktioner: VBK

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Hon var rikskänd för att vara synsk och hitta saker åt folk. Hon kunde också förutse vad som skulle hända. Även du verkar besitta denna talang eftersom du vet vilka jag umgås med utan att ha träffat mig.

Utspottat och klart.
Jaha? Jag påstår inte att jag vet vilka du umgås med och om du fått den uppfattningen så är det fel.

de som kör "fort" på gata och riskerar allas hälsa tycker nog att de är riktigt grymma chaufförer som pressar sina literhojar abslout max.
Själv verkar du ha riktigt bra koll på hur de som kör "fort" på gata fungerar. Detta är en ganska stor grupp människor men du kanske umgås med hela bunten? I så fall får du gärna ge dig till känna för jag har ingen aning om vem du är. :Bugar



Vill du ha hjälp med att hitta en sak eller förutse vad som ska hända i framtiden kan kan du skicka ett PM.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Bana ÄR en skyddad verkstad egentligen...Ambulans på plats, avåkningsytor, förutsägbarhet...Gata är en helt annan sak. Här kan missar i 60-70 vara dödliga. Det är som att jämföra äpplen och päron. Körning på gata kräver en helt annan typ av skicklighet. Kört en sömning mån morgon på E4:an från Nacka till Kista ? FULLT av bilar, lastbilar, inte en käft använder blinkers, folk trängs, många trasiga efter en helg..folk byter fil lite spontant UTAN att blinka och du försöker ta dig fram i rätt bra fart mellan bilarna och på vägrenen...och GÖR det ..dag efter dag, månad efter månad, säsong efter säsong. Testa att köra in i en bil som plötsligt svänger ut medan du kör i 60..sådant behöver man inte bry sig ett skit om på banan. Ingen ambulans som väntar och skyndar fram. Då börjar jag inte ens att snacka om att köra i lagliga farter på ställen som Bulten där vad fan som helst kan hända..köra av i 70 på banan är inte ett skit..köra av i 70 på en väg är nog mer eller mindre bårhus. Vägen är inte lika förlåtande som bana. Väg ställer MYCKET högre krav och väg straffar MYCKET hårdare när du skiter ner dig. På väg kan du lätt dö utan att ens närma dig gränsen för vad du kan. På bana måste det väldigt mycket till.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Nä! Jag tycker man kan säga så här!

Om bana e kött och landsväg är sås, båda är goda, men tillsammans blir det godast :D
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Bana ÄR en skyddad verkstad egentligen...Ambulans på plats, avåkningsytor, förutsägbarhet...Gata är en helt annan sak. Här kan missar i 60-70 vara dödliga. Det är som att jämföra äpplen och päron. Körning på gata kräver en helt annan typ av skicklighet. Kört en sömning mån morgon på E4:an från Nacka till Kista ? FULLT av bilar, lastbilar, inte en käft använder blinkers, folk trängs, många trasiga efter en helg..folk byter fil lite spontant UTAN att blinka och du försöker ta dig fram i rätt bra fart mellan bilarna och på vägrenen...och GÖR det ..dag efter dag, månad efter månad, säsong efter säsong. Testa att köra in i en bil som plötsligt svänger ut medan du kör i 60..sådant behöver man inte bry sig ett skit om på banan. Ingen ambulans som väntar och skyndar fram. Då börjar jag inte ens att snacka om att köra i lagliga farter på ställen som Bulten där vad fan som helst kan hända..köra av i 70 på banan är inte ett skit..köra av i 70 på en väg är nog mer eller mindre bårhus. Vägen är inte lika förlåtande som bana. Väg ställer MYCKET högre krav och väg straffar MYCKET hårdare när du skiter ner dig. På väg kan du lätt dö utan att ens närma dig gränsen för vad du kan. På bana måste det väldigt mycket till.
Det här var det trovärdigaste och det mest verklighetsförankrade jag läst på länge. Med beaktande av min ringa erfarenhet och det lilla jag hittills upplevt, när det gäller mc, så vill jag till fullo instämma!
Jag håller med dig!
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
som sagt, tunnt mellan banorna och rejsa gata är gratis om inte bylingen haffar...
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
När du brassar 250+ förbi bilar på motorvägen så tror jag folk blir ganska sura. Inte fan ser tant agda på gr's filmer utan nästa mc hon ser vill hon preja.

Jag skrev uttryckligen "ingen ser".
Det betyder att varken Tant Agda eller någon annan såg hastighetsöverträdelsen.

Mr E
Visst har det stora antalet Mc en betydande påverkan.
Men på 80-talet fanns det färre "vildhjärnor" %:ellt sett.
Toleransen för varandra, åt bägge håll, har dessutom urholkats rejält.

Sen tror jag också prestandan på Mc gör skillnaderna större idag.
Kawas 1000cc, som var en riktig vobbelkälke, var alltid en intressant upplevelse över 160 km/h vilket du inte ens märker på en modern sporthoj idag i 250km/h (på motorväg).
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Kör man fort ryker nog fegranden vare sig man kör på gata eller bana (E4-piloter undantagna).

Om du med "fegranden" menar de sista outnytjade millimetrarna längst ut på däckets anläggningsyta så försvinner den när man lutar motorcykeln tillräckligt mycket OAVSETT hastighet.

Stor kurvradie = hög hastighet, liten kurvradie = låg hastighet!

Det går alldeles utmärkt att utnyttja hela däckets bredd i hastigheter neråt 40km/h men det ställer högre krav på korrekt gaskontroll för att inte krascha än vid högre hastighet dvs. det är svårare!

// Niklas

Bana ÄR en skyddad verkstad egentligen...Ambulans på plats, avåkningsytor, förutsägbarhet...Gata är en helt annan sak. Här kan missar i 60-70 vara dödliga. Det är som att jämföra äpplen och päron. Körning på gata kräver en helt annan typ av skicklighet. Kört en sömning mån morgon på E4:an från Nacka till Kista ? FULLT av bilar, lastbilar, inte en käft använder blinkers, folk trängs, många trasiga efter en helg..folk byter fil lite spontant UTAN att blinka och du försöker ta dig fram i rätt bra fart mellan bilarna och på vägrenen...och GÖR det ..dag efter dag, månad efter månad, säsong efter säsong. Testa att köra in i en bil som plötsligt svänger ut medan du kör i 60..sådant behöver man inte bry sig ett skit om på banan. Ingen ambulans som väntar och skyndar fram. Då börjar jag inte ens att snacka om att köra i lagliga farter på ställen som Bulten där vad fan som helst kan hända..köra av i 70 på banan är inte ett skit..köra av i 70 på en väg är nog mer eller mindre bårhus. Vägen är inte lika förlåtande som bana. Väg ställer MYCKET högre krav och väg straffar MYCKET hårdare när du skiter ner dig. På väg kan du lätt dö utan att ens närma dig gränsen för vad du kan. På bana måste det väldigt mycket till.

Betänk då vi som gör både och och som på bana försöker bli skickligare och skickligare dvs. kör nära vår egen individuella gräns vi lever satan mycket farligare än de som BARA gör det ena eller det andra! :D

Skämt o sido, japp jag och många med mig GÖR både och men inte satan är väl detta en jämförelse om vem som är snabbast/starkast/kör fortast eller är mest våghalsig/dummast, eller? Låter lite som sandlåda i mina öron! :va

// Niklas
 
Last edited:

lameriders.se

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2008
Ort
Skogen
Hoj
Ngt snabbt
Jag skrev uttryckligen "ingen ser".
Det betyder att varken Tant Agda eller någon annan såg hastighetsöverträdelsen.

Mr E
Visst har det stora antalet Mc en betydande påverkan.
Men på 80-talet fanns det färre "vildhjärnor" %:ellt sett.
Toleransen för varandra, åt bägge håll, har dessutom urholkats rejält.

Sen tror jag också prestandan på Mc gör skillnaderna större idag.
Kawas 1000cc, som var en riktig vobbelkälke, var alltid en intressant upplevelse över 160 km/h vilket du inte ens märker på en modern sporthoj idag i 250km/h (på motorväg).

Jag håller med dig helt klart:tummenupp

Mr E
 

equinoxlb

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Lund
Hoj
2008 ZX-10r
Bana ÄR en skyddad verkstad egentligen...Ambulans på plats, avåkningsytor, förutsägbarhet...Gata är en helt annan sak. Här kan missar i 60-70 vara dödliga. Det är som att jämföra äpplen och päron. Körning på gata kräver en helt annan typ av skicklighet. Kört en sömning mån morgon på E4:an från Nacka till Kista ? FULLT av bilar, lastbilar, inte en käft använder blinkers, folk trängs, många trasiga efter en helg..folk byter fil lite spontant UTAN att blinka och du försöker ta dig fram i rätt bra fart mellan bilarna och på vägrenen...och GÖR det ..dag efter dag, månad efter månad, säsong efter säsong. Testa att köra in i en bil som plötsligt svänger ut medan du kör i 60..sådant behöver man inte bry sig ett skit om på banan. Ingen ambulans som väntar och skyndar fram. Då börjar jag inte ens att snacka om att köra i lagliga farter på ställen som Bulten där vad fan som helst kan hända..köra av i 70 på banan är inte ett skit..köra av i 70 på en väg är nog mer eller mindre bårhus. Vägen är inte lika förlåtande som bana. Väg ställer MYCKET högre krav och väg straffar MYCKET hårdare när du skiter ner dig. På väg kan du lätt dö utan att ens närma dig gränsen för vad du kan. På bana måste det väldigt mycket till.

Ja, men att köra en kurvig sträcka på tid genom skog med bebyggelse är idioti. Tycker jag.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om du med "fegranden" menar de sista outnytjade millimetrarna längst ut på däckets anläggningsyta så försvinner den när man lutar motorcykeln tillräckligt mycket OAVSETT hastighet.

Stor kurvradie = hög hastighet, liten kurvradie = låg hastighet!

Det går alldeles utmärkt att utnyttja hela däckets bredd i hastigheter neråt 40km/h men det ställer högre krav på korrekt gaskontroll för att inte krascha än vid högre hastighet dvs. det är svårare!

// Niklas
Jo, det var lite så jag menade. Att köra fort behöver inte betyda hög hastighet. På några av mina små favoritvägar används hela däcket i hastigheter runt 70 km/h. Jag gillar inte att köra i över 100 km/h på allmän väg med så kraftiga nedlut, även om förhållandena är bra.

Jag vet att det kan gå riktigt illa även i de lägre hastigheterna men någonstans måste man dra gränsen. Jag försöker hitta vägar som passar mig och mina satta gränser istället för att bara köra hursomhelst överallt.
 

grafne

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1098S special
Ja, men att köra en kurvig sträcka på tid genom skog med bebyggelse är idioti. Tycker jag.

Självklart, det finns ingenting värre än att göra just det - speciellt här på SH där dubbelmoralen har sin högborg. :rolleyes:

Applåderar den extrema ton som som oftast träder fram ibland er tangentbordsriddare, eran rungande moral som lätt torde kunna föra er till toppen inom Svensk politik - Go "girls", go "girls". :rolleyes:
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ja, men att köra en kurvig sträcka på tid genom skog med bebyggelse är idioti. Tycker jag.

Idiot är en sak, mes en annan.

Kanske är det idiotiskt, det får var och en ta ställning till, men det kräver betydligt mer cojones och skicklighet att köra riktigt fort på en sådan gata än på bana. Konsekvenserna av misstag blir ju så mycket tyngre och de som gör detta är mycket medvetna om att de kan betala med livet för en missbedömning, medan på bana får de ändå oftast "breake" av ödet. Jag vågar dra på betydligt mer på bana än på en väg, just för att jag inte har tillräckligt med balls för att med konsekvenser och risker i åtanke ge allt jag kan på väg. Även om det är idiotiskt, kan jag inget annat än beundra mångas skicklighet. Vissa är extremt duktiga och är det trots avsaknad av skyddad verkstad och trots mycket stora risker. Säga något annat är i många fall "surt sa räven" eller "jag vågar / kan inte och då är de som kan / vågar mesar / idioter och töntar".

Hur det är med omdömmet lämnar jag osagt, men mes är man inte om man vågar och kan köra gata riktigt fort och bra trots de uppenbara risker.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jo, det var lite så jag menade. Att köra fort behöver inte betyda hög hastighet. På några av mina små favoritvägar används hela däcket i hastigheter runt 70 km/h. Jag gillar inte att köra i över 100 km/h på allmän väg med så kraftiga nedlut, även om förhållandena är bra.

Jag vet att det kan gå riktigt illa även i de lägre hastigheterna men någonstans måste man dra gränsen. Jag försöker hitta vägar som passar mig och mina satta gränser istället för att bara köra hursomhelst överallt.

Gott! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Idiot är en sak, mes en annan.

Kanske är det idiotiskt, det får var och en ta ställning till, men det kräver betydligt mer cojones och skicklighet att köra riktigt fort på en sådan gata än på bana. Konsekvenserna av misstag blir ju så mycket tyngre och de som gör detta är mycket medvetna om att de kan betala med livet för en missbedömning, medan på bana får de ändå oftast "breake" av ödet. Jag vågar dra på betydligt mer på bana än på en väg, just för att jag inte har tillräckligt med balls för att med konsekvenser och risker i åtanke ge allt jag kan på väg. Även om det är idiotiskt, kan jag inget annat än beundra mångas skicklighet. Vissa är extremt duktiga och är det trots avsaknad av skyddad verkstad och trots mycket stora risker. Säga något annat är i många fall "surt sa räven" eller "jag vågar / kan inte och då är de som kan / vågar mesar / idioter och töntar".

Hur det är med omdömmet lämnar jag osagt, men mes är man inte om man vågar och kan köra gata riktigt fort och bra trots de uppenbara risker.

Blir du/jag/vi skrämda av kombinationen hög hastighet och skarp kurva?

- Japp, det blir vi!

Ju högre hastighet ju mindre tror vi oss klara av att hålla oss på vägen pga. bristande förtroende för dels tillgängligt väggrepp men också vår förmåga att snabbt luta hojen och självklart nödvändig lutningsvinkel som krävs för att klara av kurvan i denna otroligt höga hastighet! Allt detta har vi gemensamt oavsett om vi bara kör på väg eller bara på bana oavsett om vi är svensson eller Rossi det är BARA frågan om vilken hastighet och hur skarp kurvan är (dvs. vilka förutsättningar som gäller).

Påverkas våra känslor annorlunda på väg än på bana när vi skrämmer skiten ur oss?

- Nej självklart inte. Är du/jag/vi skiträdda så är vi!!!

När det gäller körteknisk skicklighet krävs exakt samma skicklighet för att köra på väg som på bana det är ju samma motorcykel som kräver samma sak av dig/mig som förare och om vägen svänger med en radie på 28m eller banans kurva har samma radie påverkar ju inte detta vilken körteknisk skicklighet som krävs på samma hoj i samma hastighet. Du/jag/vi måste göra EXAKT samma sak och med EXAKT samma precision oavsett om vi kör på väg eller bana!

De enda skillnaderna mellan väg och bana är att man löper avsevärt mycket större risk för krasch/vurpa/olycka (kalla det vad du/ni vill) eftersom förutsättningarna vad gäller tillgängligt väggrepp (oljespill/löv/grus mm.) är avsevärt mer varierande (oförutsägbara) och mötande/korsande trafik dvs. hinder. Lägger man därtill risken för snabba stop när/om olyckan väl är et faktum ökar självklart också risken för allvarliga personskador.

Hela resonemanget ovan bygger dock på en sak nämligen att man kör EXAKT lika dant på väg som på bana! Är det NÅGON som verkligen gör det???

Jag har kört hoj i några år nu och det har blivit både en och annan mil på väg och jag vet inte hur många varv på diverse olika banor runt om i Sverige och jag har kört med alla de former av förare och än så länge inte träffat (lärt känna) NÅGON som kör lika fort (dvs. med så små marginaler) på landsväg som de/jag/vi gör på bana.

Fort, ordentligt fort har det gått emellanåt. Vis av erfarenheten till och med idiotiskt fort på landsväg. Men rent körtekniskt har det aldrig gått fortare än på banan. Lik förbannat har jag/vi skitit på oss eftersom den TOTALA marginalen för misstag varit lika som på bana eller ibland mindre också.

ENDA skillnaden mellan de av oss som ibland kört på detta viset på väg och de som idag inte längre är med oss är att vi har haft tur, det har inte de andra...

Mvh!
// Niklas
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
För att hålla samma hastighet på en svår väg som på en bana krävs det större skicklighet tycker jag. Har jag spenderat 40 cent av min dollar på att undra om det är grus eller älg bakom kurvan och ändå vill hålla lika hög hastighet jag skulle hållit på en bana måste jag klara mig på betydligt färre cent kvar för själva körningen.

De som kör riktigt fort på gata och gör det bra är enligt mig skickligare än banförare därför att förutom sin tekniska skicklighet måste de hantera en hel del oförutsedda händelser vilka man normalt sett aldrig behöver ens ägna en tanke åt på en bana. På bana kan du spendera hela din dollar på kurvtagning, broms, växla osv...den lyxen har du INTE på gata. Köra riktigt fort på en gata med vetskapen om konsekvenserna i bakhuvudet är nog fan ett strå vassare än att brassa på på en förutsäbar bana man kan in och ut. Du måste kontrollera inte bara hojen utan också rädslan och det finns inte många som kan det, därför så kör de flesta långsammare. En handfull är så skickliga att de kan vara rädda MEN behålla sin tekniska skicklighet intakt.

Därför tycker jag att statement i stil med trådskaparens osar "surt sa räven" lång väg. Han ser riktigt vassa killar som kör gata som han aldrig skulle våga och då blir det "mesar" osv. Analogin skulle kunna vara "jag tycker att de som dyker tech solo är mesar"..riskerna är så enormt stora osv...varför ta risken om man kan dyka så säkert som det går...i en pool..med Bay Watch brud redo vid pool kanten..och 3 parkammrater..och parlina osv.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top