Mest kultiga spelmaskin

Kultigaste spelmaskinen?

• Antal röstningar
    0

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Some screenshot from back then...
Giana Sisters, Internationel Karate + och Ghosts 'n Goblins.

Bifogat

• giana1.gif
    giana1.gif
    2.9 KB · Visningar: 54
  • giana2.gif
    giana2.gif
    3.9 KB · Visningar: 44
  • ik1.gif
    ik1.gif
    6.6 KB · Visningar: 44
  • ik2.gif
    ik2.gif
    5.9 KB · Visningar: 39
  • ik3.jpeg
    ik3.jpeg
    36.3 KB · Visningar: 28
  • ghosts_n_goblins_02.gif
    ghosts_n_goblins_02.gif
    5.9 KB · Visningar: 49
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
gladh skrev:
Det var helt enkelt för bra för att förbjudas. Sen att det fanns en ganska så aktiv piratscen till Amigan, och för den delen c64, gjorde det inte lättare för Nintendo. Giana smiskade Mario härifrån och till Enköping.

gladh
jo det var ju enormt stort, först piratscen senare övergående till demoscen, en del var kändisar tom så stort var det.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Silwer skrev:
jo det var ju enormt stort, först piratscen senare övergående till demoscen, en del var kändisar tom så stort var det.

På slutet av Amiga eran var det dock lite jobbigt när de piratspel som släpptes hade så jäkla länga intros från demoscenen att man glömde bort att spela. Men du har helt rätt. Demoscenen var jäkligt livskraftig på den tiden.

gladh

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
8-Bitars!!! :Bugar Hur ballt var det inte att lira Megaman,Batman,SMB,Zelda m.m Har fortfarande kvar mina älskade spel, kanske dags att ta en nostalgikväll :gnissla

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
gladh skrev:
På slutet av Amiga eran var det dock lite jobbigt när de piratspel som släpptes hade så jäkla länga intros från demoscenen att man glömde bort att spela. Men du har helt rätt. Demoscenen var jäkligt livskraftig på den tiden.

gladh

Man hade ju en bra packe med demos till den maskinen (och har ännu).
Brukar starta nån amiga (har ett en 7-8 st) då och då och greja lite, ingen emulator emulerar den bra nog ännu.
Jag minns min första A500 och priserna på grejor, ett sånt där standard 512kb minne gav jag 1500 för eller nåt:lol
En hårdisk med kontroller kostade hur mycket som helst.

Kaitzor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
SV1000S (såld)
Eldstorm skrev:
Atari (den första (?) med Space Invaders, Super Breakout, Pacman etc. = kult. :tummenupp

Det fanns ju en Atari Jaguar oxå ett tag (en kortlivad historia som sålde rätt bra i USA).
Haha! Jag är oxå uppväxt med denna! Har tom kvar den i garderoben. Den funkar faktiskt fortfarande!! :yoparty

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Silwer skrev:
Man hade ju en bra packe med demos till den maskinen (och har ännu).
Brukar starta nån amiga (har ett en 7-8 st) då och då och greja lite, ingen emulator emulerar den bra nog ännu.

7-8 st var en hel del, varför har du så många ??

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Eldstorm skrev:
Atari (den första (?) med Space Invaders, Super Breakout, Pacman etc. = kult. :tummenupp

Det fanns ju en Atari Jaguar oxå ett tag (en kortlivad historia som sålde rätt bra i USA).
Jo en jagga har jag med, men utan cd-delen tyvärr.
Atari hade även en handhållen spelkonsoll, Lynx hette den.

annars var det mest deras datorer man märkte av som 520ST tex konkurrenten till Amiga.

Fast många känner väl till den där handdatorn som är med i Terminator 2 med, det är en Atari portofolio.

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
burner skrev:
7-8 st var en hel del, varför har du så många ??

Som jag skrev ovan så samlar jag på dem.
Amiga fanns i många olika modeller och jag har väl ett några extra av en o annan modell med.
Saknar dock en A1000 och en A4000, dessa har varit för dyra at skaffa, jag är snål med så jag vill ju inet direkt lägga någar stora summor på gamla datorer.

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Giana sisters soundtrack

Jag hade ett tv-spel som hette Philips2000. Nån annan som hade det?

Om ni gillar Giana sisters på C-64, tycker jag ni ska kika in på http://www.machinaesupremacy.com och ladda ner "The great Giana sisters". :yoparty Grymt band förövrigt, dom har en del spelsamplingar i sina låtar.

diesafe

Rocksteady Cool
Gick med
21 May 2003
Hoj
Ducce SS1000
Definitivt c-64. Hade en med floppydiskdrive. Kommer ihåg att man köpte enkelsidiga floppydiskar som man klippte jack i så att de blev dubbelsidiga. Hade ett par tusen spel som mest. Det enda jag gjorde i ett par-tre år var att byta och spela spel... Cracked by Mr Z :)

Han som hade Handic gjorde sig en skaplig hacka på åttiotalet minsann...

Diversion

Guest
Silwer skrev:
C64 röstar jag på 100 tusen såldes i Sverige, det tror jag knappt nån annna burk kom i närheten av ens(möjligen NES).

Sen var det ju min första dator med (även om jag hade en intellivision före).
TAC2 de var möjliga att döda, allt beror på hur våldsam man var och vilken modell som avses, de senare som hade plast i handtaget gick lätt sönder, de med stål höll bättre även om man fick skruva upp dem ibland och rota lite.

Sen skaffade man ju amiga, som ju var en spelmaskin det med man knappast den succé som c64 blev.
Spelkonsoller har jag aldrig varit så intresserad av, även om jag haft och har ett gäng, de kommer aldrig så högt upp på en lista över spelmaskiner för mig, bästa minnerna är ju av Commodores hemdatorer.

Jag har dock ett visst samlarvansinne på hemdatorer, har ett 30-tal gammla burkar från denna era 1978-1992.

ZX Spectrum var nog närmast försäljningsmässigt. Före den hade jag ett G7000(har kvar det än) med 16 spel.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
SuperMicke skrev:
Jag hade ett tv-spel som hette Philips2000. Nån annan som hade det?

Om ni gillar Giana sisters på C-64, tycker jag ni ska kika in på http://www.machinaesupremacy.com och ladda ner "The great Giana sisters". :yoparty Grymt band förövrigt, dom har en del spelsamplingar i sina låtar.
Ett par fungerande G7000 har jag men 2000 vet jag inet vad det är, är det ännu äldre? g7000 är tidigt 80-tal.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Diversion skrev:
ZX Spectrum var nog närmast försäljningsmässigt. Före den hade jag ett G7000(har kvar det än) med 16 spel.
Det var krig då spectrum vs c64:lol

man tog inte i en sån då, jag har en 3-4 st varianter av spectrumen idag och några zx81or, saknar en zx80 dock.

Lustiga ändlösa band det fanns till den som diskettstation, om du såg dem nån gång?, ovala plastmojjer med en ändlös slinga magnetband inuti.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Har ni hört låten

1990 nånting
med
Afasi Filthy & Snook

Sån nostalgi!

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Vilken nostalgitripp det var att läsa denna tråd.
Själv har jag i konsollväg ett PS (första utgåvan) sen har jag ett
gammalt patrask som heter Atari 2600 med en hiskelig massa spel till.
Typ Pac-Man,Moon Patrol,Solaris,Joust,Cosmic Arc,Vanguard,Frogger,Kangaroo + ca 50 spel till.
Har ett litet problem med det bara, glapp i själva kablen som ska in i tv´n.
Men det får man väl ta å fixa nån gång.

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Silwer skrev:
Ett par fungerande G7000 har jag men 2000 vet jag inet vad det är, är det ännu äldre? g7000 är tidigt 80-tal.

Sorry, det hette G7000! (det var ett tag sen) :rodnar
Hittade en bild också.

Bifogat

• philips.bmp
    78.2 KB · Visningar: 44

Diversion

Guest
Silwer skrev:
Det var krig då spectrum vs c64:lol

man tog inte i en sån då, jag har en 3-4 st varianter av spectrumen idag och några zx81or, saknar en zx80 dock.

Lustiga ändlösa band det fanns till den som diskettstation, om du såg dem nån gång?, ovala plastmojjer med en ändlös slinga magnetband inuti.

Du menar Microdriven. Nä en sådan hade jag inte utan fick nöja mig med bandspelare. Minns när man skulle ladda in the hobbit. Mjuuuuurrr, Mjuuuurr, Whiiiiirsksksksks!!!

Köpte en Spectrum på ebay för ett år sedan av rent nostalgiska skäl. Ville än en gång få känna på gummitangenterna. :)

Det skulle finnas en representant för varje tillverkare av 8-bitars maskiner på tekniska museet. Dom är ansvariga för att en hel generation blev datorintresserad och inte såg på datorn som vilket verktyg som helst.

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Jo emulatorer i all ära, men the real thing slår inget.
Kan iofs vara jobbigt på 8bits hemdatorerna där det kan ta sån förbannad tid att ladda in nåt, den orken har jag inte kvar längre:lol

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Diversion skrev:
Du menar Microdriven. Nä en sådan hade jag inte utan fick nöja mig med bandspelare. Minns när man skulle ladda in the hobbit. Mjuuuuurrr, Mjuuuurr, Whiiiiirsksksksks!!!

Köpte en Spectrum på ebay för ett år sedan av rent nostalgiska skäl. Ville än en gång få känna på gummitangenterna. :)

Det skulle finnas en representant för varje tillverkare av 8-bitars maskiner på tekniska museet. Dom är ansvariga för att en hel generation blev datorintresserad och inte såg på datorn som vilket verktyg som helst.
jo microdrive hette den, har nån sån i nån garderom, har även ett stor chassie där man stoppar in sin lilla zx spectrum och kopplar in någar kablar för att sedan ha ett vanligt tangentbord och joystickport.
Gjorde en ann kul test med spectrum, jag var less på att försöka ladda in spel med bandspelaren, du vet ju att det var en del volymjusternade och skit innan den läser in det felfritt, så jag provade bränna spelen som wavefiler på en cd o sen koppla in en cdspelare till spectrumen, funkade helt ok faktiskt:lol
Jo man fick ju vara med från början när datorn blev var mans egendom, det är kul att veta att det fanns annat än enbart PC datorer, kanske är det därför jag har så många sparade, hemdatorperioden kommer aldrig igen.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024