Metal-tråden

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kulgan skrev:
2668628 Vart tar alla inlägg vägen?

mitt om therion bla och chris ash hade ju ngt där han frågade samma sak men nu står de icke att finna? Eller är jag helt enkelt bara dum i huvudet??

Det inlägget var i den andra tråden som handlar om metal...

Chris Ash skrev:
2668278 Black Sabbath live på Sweden Rock

Ska man vara petig är det väl Heaven&Hell som spelar på Sweden Rock?

Black Sabbath - Ozzy - Ward + Dio = Heaven&Hell.

Chris Ash skrev:
2668278
Queen-Ny studioplatta

Queen kan inte släppa några skivor, Freddy är ju död! Faaaaaan, man kan inte fortsätta att kalla sig för Queen när en så stor del av det bandet inte är med längre. Visst får medlemmarna gärna ta in en ny sångare och fortsätta släppa skivor men inte kalla sig för Queen...

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Chris Ash skrev:
2668314
Det är ganska pinsamt men jag har fortfarande knappt hört nånting, jag såg dem live i HBG i september, det var jäkligt bra, och har hört en handfull låtar på fester som jag också gillade, bland annat ett par demos från kommande plattan, det låter ganska meckigt och riffigt.

Jag måste köpa plattorna, är de senaste bäst? .
den senaste är riktigt bra ja
och den första
och förra
jag tycker nog bara att Natural born e lite sämre eg..

ser verkligen fram emot nästa, STORA tomma skor att fylla i låtskrivar-rollen där..

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
DR-Zätare skrev:
2668881

Ska man vara petig är det väl Heaven&Hell som spelar på Sweden Rock?

Black Sabbath - Ozzy - Ward + Dio = Heaven&Hell.

En massa rättstrams med häxan Osbourne hindrar inte mig från att kalla saker vid dess rätta namn, det har tom släppts två studioalbum och ett live under namnet Black Sabbath med Dio och Appice.....

DR-Zätare skrev:
2668881
Queen kan inte släppa några skivor, Freddy är ju död! Faaaaaan, man kan inte fortsätta att kalla sig för Queen när en så stor del av det bandet inte är med längre. Visst får medlemmarna gärna ta in en ny sångare och fortsätta släppa skivor men inte kalla sig för Queen...

Freddie Mercury är uberguden, en av mina allra största idoler, men detsamma kan sägas om Paul Rodgers, ersätter man en legendarisk ikon med en annan, då kommer man undan anser jag.

R2 skrev:
2669113

ser verkligen fram emot nästa, STORA tomma skor att fylla i låtskrivar-rollen där..

Vad jag fattat det har väl tex Sven skrivit mycket även på tidigare plattor? Eller var Wichers den som skrev huvuddelen av materialet?

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Sweedo skrev:
2668382 Det där hinner jag inte med längre, jag skulle vilja ha en sida som allt stod på...

Blabbermouth funkar riktigt bra för dina ändamål, som sagt... ;)

Sweedo skrev:
2668382De tre senaste är riktigt bra, fast min absoluta favorít är Natural Born Chaos. Min svenske favoritkeybordist lirar i bandet, Sven Karlsson. Han har även spelat in en skiva med Evergrey - In search of truth, som är värd pengarna bara för att lyssna på vad Sven gör.

Evergrey har hittat på mycket roligt, de tre första skivorna är kalas, blir knappt bättre. Tycker faktiskt dock att 'In Search of Truth' blir lite för mjuk med keyboarden så högt mixad som den är där. Marginellt och det är snygga saker han spelar.

Sweedo skrev:
2668382Haven är deras bästa skiva, men jag är såld på hela deras produktion.

'Damage Done' :yoparty

'Haven' close second men den senaste, 'Character' är verkligen inte dålig, hoppas de fortsätter i samma stil, jag älskar den mörka sidan av göteborgsdöds...

Sweedo skrev:
2668382Så lät det och Leif Edling är produktiv av sig.

Candlemass utan Messiah kan bli svårt, vi vet hur det gick sist. Edling kommer väl knappast att lägga av dock så jag hoppas de hittar en vettig sångare. Krux rockar stenhårt också! :yoparty

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
imaster skrev:
2669827 Candlemass utan Messiah kan bli svårt, vi vet hur det gick sist. Edling kommer väl knappast att lägga av dock så jag hoppas de hittar en vettig sångare. Krux rockar stenhårt också! :yoparty
Ja, man undrar om de tar in Thomas Wikström igen på sång eller om Mats Levin hoppar på tåget. Med Mats kommer det att låta konstigt, man kommer nog undra om man lyssnar på Candlemass, Abstract Algebra eller Krux?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Sweedo skrev:
2669835 Ja, man undrar om de tar in Thomas Wikström igen på sång eller om Mats Levin hoppar på tåget. Med Mats kommer det att låta konstigt, man kommer nog undra om man lyssnar på Candlemass, Abstract Algebra eller Krux?

Nää Mats får nog skippa den platsen, det blir förvirrat, och även Wikström (personlig åsikt), jag hoppas på att de hittar nåt sprillans nytt stjärnskott. När jag såg Nevermore för två år sen kunde jag svurit på att Warren Dane blev Messiah vid vissa tillfällen, fan va likt det var... Och riktigt, riktigt bra!

Hett tips till alla som ägt ett NES: http://www.nintendometal.com
Sjukt ball! :tummenupp

EDIT: Smilie :mad:

Kulgan

När Kulgan vurpar hårdnar asfalten...
Gick med
6 May 2005
Hoj
Såld...letar nytt.
DR-Zätare skrev:
2668881 Det inlägget var i den andra tråden som handlar om metal...

Ja se på fan, jag är alltså helt körd som Farbror Vattenmelon skulle ha sagt...

Men jag röstar iaf på Damage done som DT's skönaste alster...även om
The minds I och The gallery har spelats rätt hårt hemmavid.

Btw Mats lirar ju även i Therion.....eller lirar och lirar...

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Chris Ash skrev:
2669774

Vad jag fattat det har väl tex Sven skrivit mycket även på tidigare plattor? Eller var Wichers den som skrev huvuddelen av materialet?

stämmer nog både och, huvudsakligen med god hjälp.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kulgan skrev:
2670871 Ja se på fan, jag är alltså helt körd som Farbror Vattenmelon skulle ha sagt...

Men jag röstar iaf på Damage done som DT's skönaste alster...även om
The minds I och The gallery har spelats rätt hårt hemmavid.

Btw Mats lirar ju även i Therion.....eller lirar och lirar...

Vem fan är Farbror Vattenmelon?? :confused:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Sweedo skrev:
2669835 Ja, man undrar om de tar in Thomas Wikström igen på sång eller om Mats Levin hoppar på tåget. Med Mats kommer det att låta konstigt, man kommer nog undra om man lyssnar på Candlemass, Abstract Algebra eller Krux?

Om man ska in med en nygamling röstar jag hellre för Björn Flodqvist än Tomas Wikström. Men Messiahs skor är enormt svåra att fylla, så svåra att jag inte har något fullgott alternativ i min skalle, får väl hoppas på någon okänd talang som sliter ute med sitt garageband nånstans i SWE.

Kulgan

Gick med
6 May 2005
Hoj
Såld...letar nytt.
DR-Zätare skrev:
2671693 Vem fan är Farbror Vattenmelon?? :confused:

Smaka på den här!
http://www.youtube.com/watch?v=7tT0efGw9oc

Hahaha det är bara så bra...

Nog om det, Jag har en fundering ang In Flames.

Varför tror ni att dom valde att byta stil efter tex Whoracle?
Är det bara för att det blev så och dom ville utvecklas eller kan det ha med framgång och pengar att göra? All denna "skönsång" på dom nya plattorna är ju helt värdelös enl mig...
Började fundera efter att jag slängde in The jester race när jag skulle röja upp i lägenheten.

Och på samma linje...varför blir alla gamla band som var så jävla bra på 80-talet helt värdelösa när dom släpper nytt nu, eller iaf de senaste åren?
Är det för att dom är gamla och saknar inspiration?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kulgan skrev:
2672043 Och på samma linje...varför blir alla gamla band som var så jävla bra på 80-talet helt värdelösa när dom släpper nytt nu, eller iaf de senaste åren?
Är det för att dom är gamla och saknar inspiration?
För att dom får nya livserfarenheter och utvecklas, både som musiker och människor.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Kulgan skrev:
2672043
Nog om det, Jag har en fundering ang In Flames.

Är det bara för att det blev så och dom ville utvecklas eller kan det ha med framgång och pengar att göra? All denna "skönsång" på dom nya plattorna är ju helt värdelös enl mig...
Började fundera efter att jag slängde in The jester race när jag skulle röja upp i lägenheten.

Förmodligen för att de gillar den typen av låtar och inte vill släppa samma skiva om och om igen, visst har framgång och pengar säkert ett finger med i spelet, det har det väl för alla? Men om man enbart vill göra musik för pengarnas skull finns det betydligt mer lukrativa genres än dödsmetall....

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Kulgan skrev:
2672043 Nog om det, Jag har en fundering ang In Flames.
Som Chris säger, utveckling. Största förändringen tyckte jag att de fick efter att ha turnerat med Slipknot.
De märktes på både In Flames och Slipknot att de tagit influenser av varandra.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Sweedo skrev:
2672204 Som Chris säger, utveckling. Största förändringen tyckte jag att de fick efter att ha turnerat med Slipknot.
De märktes på både In Flames och Slipknot att de tagit influenser av varandra.

Tycker du? Jag tycker Slipknot har gått samma väg som många andra nu-metal band. Börjar stenhårda och arga, slutar med ackustiskt och stämsång.

Lite överdrivet men det har hänt rätt mycket med Slipknot sedan den självbetitlade debuten. Och då räknar jag inte ens med Mate.Feed.Kill.Repeat. vilken som bekant inte direkt låter som det Slipknot de flesta känner. Skivan Slipknot var ju rent raseri utan några som helst förvecklingar eller teknikaliteter, ös från början till slut. Iowa blev lite mörkare och lite annorlunda takter. I Sublimal verses är det ju både ackustiska ballader och försök till lite mer tekniska låtar med större variation i takter osv.

Inte en helt ovanlig utveckling i och för sig i musikvärlden. Är bara arga på första skivorna och försöker sedan vara mer och mer tekniska på senare släpp.

Last edited:

Kulgan

Gick med
6 May 2005
Hoj
Såld...letar nytt.
Iofs så är det klart man inte vill släppa samma skiva om och om igen, men å andra sidan varför blev det just den här stilen?
Från Lunar strain till jester race är det ju från old school döds till mer Göteborgs döds som det nu kallas i folkmun....mer melodiös helt enkelt.

Varför inte bara yäää vi gör en trash skiva ala Slayer eller nåt?
Utan det blir ju mer Nu metal (bara lite dock) och inte nåt helt annat som jag personligen skulle tycka vara rätt mycket ballare....

I bandet jag lirar i har vi ju låtar som är typ power metal och dom som är mer åt dödshållet. Just nu satsar vi på det tunga soundet men det skulle ju vara rätt skoj att göra en 180 och lira power efter den här sessionen....

Hur mycket bestämmer då skivbolagen?
Nä nä grabbar, ni får allt sparken om ni inte släpper nåt i stil med det ni gjort tidigare, folk är vana vi det som nu är In Flames och villl inte ha ngt annat.
Dom vet vad dom får helt enkel...

Over and out!

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kulgan skrev:
2673093
Hur mycket bestämmer då skivbolagen?
Ju större bandet blir desto mer får dom förmodligen att säga till om själva. Många band startar ju dessutom egna skivbolag där dom släpper sina egna plattor när dom tjänat tillräckligt med pengar så dom har råd med det.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Kulgan skrev:
2673093 Iofs så är det klart man inte vill släppa samma skiva om och om igen, men å andra sidan varför blev det just den här stilen?

Varför blev det inte en deltablues, eller storbandsjazz? Det känns som att du borde ställa dessa frågor till bandet istället...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Kulgan skrev:
2673093Hur mycket bestämmer då skivbolagen?
Nä nä grabbar, ni får allt sparken om ni inte släpper nåt i stil med det ni gjort tidigare, folk är vana vi det som nu är In Flames och villl inte ha ngt annat.
Dom vet vad dom får helt enkel...

När det gäller In Flames tycker jag att de gjorde rätt naturliga val för att komma dit de kom. Den akustiska folkinspirerade biten dog iom att Glenn Ljungström lämnade bandet efter 'Whoreacle'. Med 'Colony' blev lite rakare och med 'Clayman' så var det "kört", då hade de tagit steget fullt ut från det gamla, akustiskorienterade göteborgsdödssoundet till ett mer kommersiellt gångbart ljud som verkligen sålde. 'Reroute to Remains' var ett helt naturligt steg på den inslagna vägen och vid rätt sinnesstämning är det en riktigt bra platta - vilket även gäller de två senare. Min favorit dock är och förblir 'The Jester Race'.

Skivbolagen har inte mycket att säga till om egentligen, du skriver ett kontrakt om hur många skivor du ska släppa och hur många procent av försäljningen du ska ha och visst kan de gå in och säga att 'det här släpper vi inte' men trots att flera metalbolag är stora och masskommersiella (läs Nuclear Blast) så vet även de att det bara är vissa band som klarar att släppa samma platta flera gånger och ändå sälja (läs Iron Maiden). Trots att en del blir besvikna på bands 'nya' sound så brukar det lyckas.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
imaster skrev:
2673698 När det gäller In Flames tycker jag att de gjorde rätt naturliga val för att komma dit de kom. Den akustiska folkinspirerade biten dog iom att Glenn Ljungström lämnade bandet efter 'Whoreacle'. Med 'Colony' blev lite rakare och med 'Clayman' så var det "kört", då hade de tagit steget fullt ut från det gamla, akustiskorienterade göteborgsdödssoundet till ett mer kommersiellt gångbart ljud som verkligen sålde. 'Reroute to Remains' var ett helt naturligt steg på den inslagna vägen och vid rätt sinnesstämning är det en riktigt bra platta - vilket även gäller de två senare. Min favorit dock är och förblir 'The Jester Race'.

Skivbolagen har inte mycket att säga till om egentligen, du skriver ett kontrakt om hur många skivor du ska släppa och hur många procent av försäljningen du ska ha och visst kan de gå in och säga att 'det här släpper vi inte' men trots att flera metalbolag är stora och masskommersiella (läs Nuclear Blast) så vet även de att det bara är vissa band som klarar att släppa samma platta flera gånger och ändå sälja (läs Iron Maiden). Trots att en del blir besvikna på bands 'nya' sound så brukar det lyckas.

Jag tycker att om du lyssnar på tex Jester Race och direkt därefter Soundtrack to your Escape eller Reroute to Remain så hittar du fler likheter än skillnader. Visst, arr och ljudbilder är ändrade, men melodierna är klart In Flames. Samma som att jag aldrig fattade vad folk snackade om när de sa att Reinkaos inte lät Dissection, med samma arr och produktion som Storm of the Lights Bane skulle i princip alla låtar kunna placeras på den skivan och ingen skulle höjt på ögonbrynen.

Om du lyssnar på tex Help och därefter Abbey Road med Beatles så är det ju enorma skillnader på ett sätt men ändå direkt igenkännligt som Beatles.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO