Metal-tråden

Kulgan

När Kulgan vurpar hårdnar asfalten...
Gick med
6 May 2005
Hoj
Såld...letar nytt.
Chris Ash skrev:
2673579 Varför blev det inte en deltablues, eller storbandsjazz? Det känns som att du borde ställa dessa frågor till bandet istället...

Nu när jag såhär i efterhand läser det där så var det inte så smart tänkt från min sida...att göra en 180 blir ju inte så jävla enkelt när man har en sångare och som låter på ett speciellt sätt tex...och man är 5 st i bandet.
Det naturliga blir väl att utveckle det man har ist...

Men jag håller också The jester race som favvo iaf...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Chris Ash skrev:
2673874 Jag tycker att om du lyssnar på tex Jester Race och direkt därefter Soundtrack to your Escape eller Reroute to Remain så hittar du fler likheter än skillnader. Visst, arr och ljudbilder är ändrade, men melodierna är klart In Flames. Samma som att jag aldrig fattade vad folk snackade om när de sa att Reinkaos inte lät Dissection, med samma arr och produktion som Storm of the Lights Bane skulle i princip alla låtar kunna placeras på den skivan och ingen skulle höjt på ögonbrynen.

Jag håller med dig ang. båda banden, man hör direkt att det är In Flames, inget snack om den saken men jag tycker att hela ljudbilden och låtskrivningen har tagit den 'naturliga' vägen, det håll som de var på väg åt hela tiden. De har inte lämnat 'gamla' In Flames bakom sig - de har dock gått ifrån den sorts musik som baseras på folkmusiken och det akustiska som de hade innan Ljungström lämnade och gett sig in på ett rakare, rockigare spår - hårdare om man vill. Att kalla det Nu Metal tycker jag dock är rätt barnsligt för att kalla allt som avviker från normen för Nu Metal gjorde man när man var liten... ;)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
imaster skrev:
2674743 Att kalla det Nu Metal tycker jag dock är rätt barnsligt för att kalla allt som avviker från normen för Nu Metal gjorde man när man var liten... ;)

Ja det har onekligen gått inflation i det begreppet, annat populärt att kalla In Flames är sellout, bland mer miserabla metalfans är det fult att sälja plattor...

Kulgan

Gick med
6 May 2005
Hoj
Såld...letar nytt.
Känns ju som att det är mig ni syftar på nu :p
Men jag menade inte att dom sålt ut sig utan mer att den väg dom valt var mer åt mainstream hållet...för det tycker jag iaf att dom gjort...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Kulgan skrev:
2676336 Känns ju som att det är mig ni syftar på nu :p
Men jag menade inte att dom sålt ut sig utan mer att den väg dom valt var mer åt mainstream hållet...för det tycker jag iaf att dom gjort...

Inte alls, det var bara en allmän åsyftning. Känn dig inte träffad öht.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag är ganska lojt intresserad av In Flames men som metal-älskande svensk har det ju varit svårt att undvika dem. Mina två ören är att om de skrev fler låtar som Moonshield så skulle jag vara betydligt mer intresserad av dem än jag är idag. De gamla skivorna är roliga att lyssna på ibland och jag har några av dem, men det är inget som lyckas hålla mitt intresse uppe speciellt länge.

Jag såg en av deras videor på TV för ett tag sedan och kunde aldrig ha gissat att det var In Flames. In Flames var ju hårda en gång i tiden!

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
DR-Zätare skrev:
2677202 Jag är ganska lojt intresserad av In Flames men som metal-älskande svensk har det ju varit svårt att undvika dem. Mina två ören är att om de skrev fler låtar som Moonshield så skulle jag vara betydligt mer intresserad av dem än jag är idag. De gamla skivorna är roliga att lyssna på ibland och jag har några av dem, men det är inget som lyckas hålla mitt intresse uppe speciellt länge.

Jag såg en av deras videor på TV för ett tag sedan och kunde aldrig ha gissat att det var In Flames. In Flames var ju hårda en gång i tiden!
Personligen vet jag inte om jag tycker att In Flames har varit så jättehårda direkt. Okej lite halvhårt har dom väl spelat men det är ju knappast hårt som i Slayer, Sepultura eller Napalm Death :)

Fast jag håller med om att Moonshield är bra. Tycker hela Jester Race är grymt bra! :yoparty

Edit: In Flames är för övrigt grymt bra live oxå.

Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Har n hört gruppen Confliction? Dom har gjort en jävligt skön låt som heter Spitting teeth.

Annars gillar jag (vet inte om det är ren metal)

System of a down (Why, Sceince, A.T.W.A, Forest etc)
Disturbed
Vissa låtar med Nightwish
Vissa med Inflames (gillar inte brölet så mycket)

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Top 10 2006

Det har varit ett bra metal år :rock
Det här är mina 10 favoriter utan inbördes ordning:
In Flames – Come Clarity
Jorn – The Duke
Opeth – Ghost Reveries
Tool – 10 000 Days
Krux – II
Black Label Society – Shot To Hell
Audioslave – Revelations
The Haunted – The Dead Eye
Whitesnake – Live In The Shadow Of The Blues
Evergrey – Monday Morning Apocalypse

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Årets bästa...

Queensryche-Operation:Mindcrime II
Krux-II
Dissection-Reinkaos
Jon Olivas Pain-Maniacal Renderings
Circle II Circle-Burden of Truth

Övrigt bra
Motörhead-Kiss of Death
Iron Maiden-A matter of Life and Death
Glenn Hughes-Music for the Divine

Årets besvikelse
Whitesnake-Jag gillar verkligen inte det har bandet på något sätt, David, ta tillbaka Moody, Marsden och Murray NUUUUUU!!!!!!! Och när du ändå är igång, övertala Jon Lord också.....

Ivul

Guest
In Flames nya suger dolme ju, jädra wannabe mainstream metal dem vill vara, usch.

Årets bästa är antagligen....typ ingen metal skiva iaf, tyvärr :),

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ivul skrev:
2679716 In Flames nya suger dolme ju, jädra wannabe mainstream metal dem vill vara, usch.

Årets bästa är antagligen....typ ingen metal skiva iaf, tyvärr :),

Du är i fel tråd, här är tråden du sökte... :pannkyss

Som sagt tidigare, 2006 var ett bra metalår. Jag har själv inte haft råd att köpa så mycket skivor p.g.a. motorcykel men ett par favoriter får jag väl dra upp:

Opeth - 'Ghost Reveries' är nog den som har snurrat mest, riktigt riktigt bra skiva på alla sätt. De båda svartmetallikonerna Dissection och Satyricon släppte båda nytt i år - det sista vi får höra från Dissection - och båda de skivorna är bra, Dissections 'Reinkaos' bättre och jämnare men Satyricons 'Now, Diabolical' är tuff, stenhård och elak och passar sig både här och där.

Annars har det lyssnats mycket på thrash/göteborgsdöds här hemma, One Man Army & the Undead Quartets '21st Century Killing Machine' och Scar Symmetrys 'Pitch Black Process' tillsammans med nya Slayer har gått varma och är riktigt bra plattor. The Haunteds nya, 'The Dead Eye' är riktigt häftig, nytt blod i den svenska urthrashen men fortfarande lika arga och Amon Amarth ångar på med en snortung skiva som både låt- som produktionsmässigt är skitbra.

På den mjukare fronten har både Blind Guardian och Iron Maiden släppt nytt och båda är förvånansvärt bra. Blind Guardian tror jag inte är kapabla att släppa en dålig platta men Iron Maiden har gjort nåt helt nytt - de har släppt en platta som är intressant helt igenom. Mycket bra Maiden!
Gamla vikingmetalhjältarna Månegarm släppte sig ett helt akustiskt album - eller en EP - som var mycket schysst, fin medeltida musik med vikingakänslorna svallande, Lacrimas Profunderes 'Filthy Notes for Frozen Hearts' var ruskigt mysig och 'Monday Morning Apocalypse' av Evergrey var överraskande tung, också riktigt bra..!

Årets bästa dock, Agalloch - 'Ashes against the Grain' --- Kanske okänd för de flesta, amerikansk atmosfärisk folk/post black metal med mycket mysiga melodier och underbart skön, opretentiös sång.

Årets överraskning, Falconers 'Northwind' som markerar Mathias Blads återkomst på sång, riktigt bra skiva som blir bättre och bättre för varje genomlyssning

Årets besvikelse, eller två besvikelser egentligen. Melechesh - 'Emissaries'. Melechesh har inte gjort nåt dåligt egentligen men 'Emissaries' är inte lika fångande och trolsk som de gamla. Kanske bara jag som behöver lyssna mer. Nummer två: Ensiferum - 'Dragonheads', en EP som är jättetrist. Synd, de har släppt en massa go musik innan men om nya skivan låter som EP:n så blir det nog bara tråkigt.

EDIT: Glömde skriva att jag inte vågat kolla in gamla hjältarna Moonspells nya skiva, den har fått riktigt bra betyg men jag vågar, som sagt, är inte riktigt förtjust i hur det har låtit efter 'Sin Pecado'...

Last edited:

Ivul

Guest
Men rap e ju maxxat tragiskt.

några bra skivor under året har väl varit, typ.

Iron fire - Revenge
Make a change....kill yourself, coolt band namn, suger annars.
Dragonforce - Inhuman rampage
Pandemonium - The autumn enigma
Blind Guardian - Fly
Kataklysm,
Korpiklainii(eller hur man stavar det)
Sinamore - a new day
Raise hell - City of the damned
Moonspell
Mercenary - 11dreams.

Nunwhore commando 666
fast dem släppte ingen skiva i år, men med e så coolt band namn måste man vara med på listan.

Finns många många, men börjar kännas så anti-maskulint med alla growlz och jota, bäst va lätt Dragonforce, riktig power metal o yeah....

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
2679696 Årets besvikelse
Whitesnake-Jag gillar verkligen inte det har bandet på något sätt, David, ta tillbaka Moody, Marsden och Murray NUUUUUU!!!!!!! Och när du ändå är igång, övertala Jon Lord också.....
Jag tycker skivan ÄR bra! :mattias
Fast jag håller med dig till 100 % om Marsden, Moody, Murray och Lord.:tummenupp

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Sweedo skrev:
2680818 Jag tycker skivan ÄR bra! :mattias
Fast jag håller med dig till 100 % om Marsden, Moody, Murray och Lord.:tummenupp

Klart den är bra, är ju svårt att misslyckas med det låtmaterialet, men det är en helt annan tappning på låtarna som jag bara tycker funkar på materialet från 1987 och Slip of the Tongue. Jag kan inte bli kvitt känslan av David Coverdale med ett kompetent coverband, tycker inte de där onanigitarristerna har en tiondel av Marsden/Moodys känsla även om de tekniskt sett sopar mattan med dem.

If you want me (ill come running) är dock en jäkligt bra låt.....

Kulgan

Gick med
6 May 2005
Hoj
Såld...letar nytt.
Beyond Fear - DTO
Ripper owens ....riktigt bra skiva!

Time Requiem - Optical illusion
Rickard andersson i högform när han skötte alla spakar själv!

Zeelion - Steel Attack
Melodiös hårdrock från sverige, helt klart värt att lyssna på.

Diablo - Mimic 47
Riktigt jävla bra metal från våra grannar i öst...

Evergrey - Monday morning apocalypse...
Måste ju vara med.

Sen måste jag fundera vidare...jävligt svårt att komma ihåg!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Chris Ash skrev:
2680687 Just det, glömde Ghost Reveries, fick för mig den släpptes förra året, den är väldigt bra iaf....

Fan, du har helt rätt! Jag hade så för mig att den släpptes i år men jag kollade upp det... Sen kom jag på att jag fick den i julklapp förra året... :hihi

Det var DVD-versionen som kom i år - jäkla bra bonussläpp faktiskt..!

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
2680687 Just det, glömde Ghost Reveries, fick för mig den släpptes förra året, den är väldigt bra iaf....
2005? Jävla dålig koll jag har då!:huvet

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
För alla er som gillar att köpa skivor kan jag rekommendera http://www.theendrecords.com

Billigt - även inklusive frakt - och de har det mesta man letar efter. Eller jag letar efter i alla fall... :näsblod

Tänk på att dollarn är låg, passa på att tjacka skivor! :yoparty

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...