Ivul skrev:
2679716 In Flames nya suger dolme ju, jädra wannabe mainstream metal dem vill vara, usch.
Årets bästa är antagligen....typ ingen metal skiva iaf, tyvärr
,
Du är i fel tråd,
här är tråden du sökte...
Som sagt tidigare, 2006 var ett bra metalår. Jag har själv inte haft råd att köpa så mycket skivor p.g.a. motorcykel men ett par favoriter får jag väl dra upp:
Opeth - 'Ghost Reveries' är nog den som har snurrat mest, riktigt riktigt bra skiva på alla sätt. De båda svartmetallikonerna Dissection och Satyricon släppte båda nytt i år - det sista vi får höra från Dissection - och båda de skivorna är bra, Dissections 'Reinkaos' bättre och jämnare men Satyricons 'Now, Diabolical' är tuff, stenhård och elak och passar sig både här och där.
Annars har det lyssnats mycket på thrash/göteborgsdöds här hemma, One Man Army & the Undead Quartets '21st Century Killing Machine' och Scar Symmetrys 'Pitch Black Process' tillsammans med nya Slayer har gått varma och är riktigt bra plattor. The Haunteds nya, 'The Dead Eye' är riktigt häftig, nytt blod i den svenska urthrashen men fortfarande lika arga och Amon Amarth ångar på med en snortung skiva som både låt- som produktionsmässigt är skitbra.
På den mjukare fronten har både Blind Guardian och Iron Maiden släppt nytt och båda är förvånansvärt bra. Blind Guardian tror jag inte är kapabla att släppa en dålig platta men Iron Maiden har gjort nåt helt nytt - de har släppt en platta som är intressant helt igenom. Mycket bra Maiden!
Gamla vikingmetalhjältarna Månegarm släppte sig ett helt akustiskt album - eller en EP - som var mycket schysst, fin medeltida musik med vikingakänslorna svallande, Lacrimas Profunderes 'Filthy Notes for Frozen Hearts' var ruskigt mysig och 'Monday Morning Apocalypse' av Evergrey var överraskande tung, också riktigt bra..!
Årets bästa dock, Agalloch - 'Ashes against the Grain' --- Kanske okänd för de flesta, amerikansk atmosfärisk folk/post black metal med mycket mysiga melodier och underbart skön, opretentiös sång.
Årets överraskning, Falconers 'Northwind' som markerar Mathias Blads återkomst på sång, riktigt bra skiva som blir bättre och bättre för varje genomlyssning
Årets besvikelse, eller två besvikelser egentligen. Melechesh - 'Emissaries'. Melechesh har inte gjort nåt dåligt egentligen men 'Emissaries' är inte lika fångande och trolsk som de gamla. Kanske bara jag som behöver lyssna mer. Nummer två: Ensiferum - 'Dragonheads', en EP som är jättetrist. Synd, de har släppt en massa go musik innan men om nya skivan låter som EP:n så blir det nog bara tråkigt.
EDIT: Glömde skriva att jag inte vågat kolla in gamla hjältarna Moonspells nya skiva, den har fått riktigt bra betyg men jag vågar, som sagt, är inte riktigt förtjust i hur det har låtit efter 'Sin Pecado'...