Metal-tråden

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nu låter du gammal och nostalgisk :)

Fast visst, lite rätt har du även om jag tycker att det görs en hel del bra musik idag.

Visst, det görs absolut, men kommer vi nånsin igen få se gäng efter gäng av 20-30 åringar på några år dra iväg plattor som Salisbury, In Rock, Burn, Argus, A Night at the Opera, Leftoverture, Led Zeppelin III osv osv osv?

Jag tror det har med dagens musikklimat att göra, på 60 och 70-talen var folks hjärnor inte besudlade med dagens skitmusik, idol, Bert Karlsson osv, till och med hitlistorna var ju fyllda av kvalitetsmusik på den tiden, Beatles, Elvis, Moody Blues, James Brown etc....då har man bättre förutsättningar att komponera mästerverk. Dessutom var alla bra riff inte uppfunna, vilket det tamigfan känns som ibland idag, iaf när man själv försöker ge sig i kast med uppgiften :)

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Visst, det görs absolut, men kommer vi nånsin igen få se gäng efter gäng av 20-30 åringar på några år dra iväg plattor som Salisbury, In Rock, Burn, Argus, A Night at the Opera, Leftoverture, Led Zeppelin III osv osv osv?

Jag tror det har med dagens musikklimat att göra, på 60 och 70-talen var folks hjärnor inte besudlade med dagens skitmusik, idol, Bert Karlsson osv, till och med hitlistorna var ju fyllda av kvalitetsmusik på den tiden, Beatles, Elvis, Moody Blues, James Brown etc....då har man bättre förutsättningar att komponera mästerverk. Dessutom var alla bra riff inte uppfunna, vilket det tamigfan känns som ibland idag, iaf när man själv försöker ge sig i kast med uppgiften :)

Förmodligen kommer vi inte få se en liknande ström av klassiska plattor släppas som det gjordes under 60, 70 och i viss mån 80-talet, även om det då och då kommer släppas nåt enstaka album som kan klassas som klassiker i framtiden. Kanske beror det på att det finns för lite LSD idag? :tungan

Skämt åsido så tror jag inte att det beror på att dagens musiker är mindre musikaliska utan att det finns en massa orsaker. Dels, som du sa, så är "alla" bra riff redan uppfunna. Åtminstone är det svårare att komma på något som känns nytt och fräscht idag än när elguran var nyuppfunnen...

Sen tror jag att det inte krävs lika mycket för att bli känd idag tack vare att allt är mycket mer lättillgängligt nu än då. Idag kan ju vem som helst göra en låt och nå ut till hela världen tack vare media som Internet. Är det sen bara hyfsat så kan det räcka ganska långt...

Med dagens teknik är det både enklare och billigare att producera plattor än på vinyltiden vilket jag tror bidrar till att skivbolagen satsar mer på kvantitet än kvalitet vilket jag i sin tur tror leder till att det blir många fler "one-hit-wonders" än tidigare. Musikerna har blivit mer slit-och-slängvara idag än tidigare och därmed får nya artister inte samma möjlighet att utvecklas som musiker som de fick förr...

Bara lite spekulationer från min sida som går att spinna vidare på hur långt som helst men kortfattat tycker jag att det är en större bredd men ett mindre djup idag än på den "gamla goda tiden" :)

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Nu tycker jag du låter gammal och bitter... :tungan

Min far sa en gång att "när man har nått en viss ålder släpps det ingen ny musik som är lika bra som den gamla" och jag håller med.

Fast i mina ögon har det släppts åtskilliga klassiker sedan början av 80-talet. Skivor som Opeths 'Blackwater Park', Meshuggahs 'Destroy Erase Improve', Candlemass 'Epicus Doomicus Metallicus', Bathorys 'Hammerheart', band som Iron Maiden, Metallica, W.A.S.P., Pantera, Death, Morbid Angel, Helloween, Europe och så vidare.

För mig tillhör 70-talets band en era som endast är bra för att det är klassiskt - med vissa undantag men generellt sett - medan musiken jag verkligen tycker är bra kommer från 80-talet och framåt - framförallt framåt. Jag håller absolut med i resonemanget om dagens 'skitmusik' men jag tycker det släpps minst lika bra musik som då - och mycket bättre. Dock får man leta mer för det finns otroligt mycket mer att välja på. Det var lättare förr men inte bättre. ;)

EDIT: Angående Ken Hensley så visst, det är bra men det är alldeles för slätstruket för mig. Mera gubbrock a'la Bruce Springsteen än metal i min värld. Alltså nåt jag inte har nåt emot att lyssna på men mycket sällan skulle välja själv.

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ni har ju rätt allihopa :) för det hänger ju smak och ålder..

och nu tänkte jag bjuda på en sjukt hård låt med en sjuk video till

[YOUTUBE-ID]1e_bBlZGawI[/YOUTUBE-ID]
med en sjukt (ebola klass) bra text till:
I'M THE SHALLOW, THE SUPERFICIAL. I'M THE COMMON MAN. FAITHLESS, NARROW MINDED, INDIFFERENT, IMPASSIVE.
A SYCOPHANTIC LEECH. TANTAMOUNT TO DISINTEGRITY. I'M THE VULTURE FEEDING ON MALIGNANCY.
I'M THE SIN, THE LECHEROUS SNEERING AT PROSTRATION. I WALLOW IN DISEASE. I REJOICE AT DEGRADATION.
I YAWN AT MISERY. SPIT AT OTHERS HAPPINESS. AN ADVOCATE OF MANIPULATION. I EMBRACE THE SICKENING.
I'M THE LOST. I'M AVERAGE. I'M COMMON. I'M INFECTION. I'M HUMAN. I'M COMMON
A WORM THRIVING IN SEAS OF DISGUST. I'M COMMON. THE MOUTH LICKING WHAT YOU'VE BLED. I'M COMMON
I'M THE PAMPERED DEGENERATE. I INDULGE MY INCLINATIONS
THE ONLY WORDS TO MY ATTENTION ARE THOSE THAT I MY SELF CREATE
DISORDER. CHAOS.
I DEBAR ALL ORDER, REPUDIATE ALL PURITY. INFATUATED BY CONTENTMENT.
I LAUGH AT LIES. COME BEHOLD THE SICKNESS IN MY COMMON HUMAN EYES.
I'M THE GREED. THE CYNIC. I'M THE INDIFFERENT GAZE.
MENDACITY, BETRAYAL; THIS IS NOT A PHASE
EBULLIENT WITH HUMAN FILTH, HERE I AM. HERE I STAY.
FLOURISHING IN OUR DISGRACE. BLESSED BE THE HUMAN WAY.

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
R2 - Har någon sagt att du är freakad på Meshuggah? Fast det är ju klart, de är grymma.

Ingen annan som har hört Down III än? Deras flummiga sydstats-metal är brutal. Man undrar bara hur mycket de kommer ihåg av sina inspelningssessioner efter alla droger dom tar?

Sedan rekommenderar jag Nuclear Blast Allstars - Både into The Light, som är "vanlig" hårdrock med bl.a. Mats Levén och Out Of The Dark som är metal och tydligen är producerad av Soilworks f.d. gitarrist. Jag brukar inte gilla skivbolagsskivor men dessa 2 är kanonbra.

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
...Sedan rekommenderar jag Nuclear Blast Allstars - Både into The Light, som är "vanlig" hårdrock med bl.a. Mats Levén och Out Of The Dark som är metal och tydligen är producerad av Soilworks f.d. gitarrist. Jag brukar inte gilla skivbolagsskivor men dessa 2 är kanonbra.

:tummenupp

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
För mig tillhör 70-talets band en era som endast är bra för att det är klassiskt - med vissa undantag men generellt sett - medan musiken jag verkligen tycker är bra kommer från 80-talet och framåt - framförallt framåt. Jag håller absolut med i resonemanget om dagens 'skitmusik' men jag tycker det släpps minst lika bra musik som då - och mycket bättre. Dock får man leta mer för det finns otroligt mycket mer att välja på. Det var lättare förr men inte bättre. ;)

Jag tycker tvärtom, lyssnar oerhört sällan på något som är släppt efter 1977, även om jag är uppfödd på Maiden, Priest, Motley, bay area thrash, tidig döds med mera, däremot har jag gått mer och mer mot tidigare musik, 60, 50 och 40-tal. En annan sak som jag upplever negativ är produktionerna och ljudet, den tidens plattor hade ett fan så mycket bättre ljud än vad man har idag. Mer levande, mer organiskt, en 70-tals platta andas, idag är ljudbilderna så övermättade så dynamiken blir helt frånvarande.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
En annan sak som jag upplever negativ är produktionerna och ljudet, den tidens plattor hade ett fan så mycket bättre ljud än vad man har idag. Mer levande, mer organiskt, en 70-tals platta andas, idag är ljudbilderna så övermättade så dynamiken blir helt frånvarande.

Det här håller jag faktiskt inte alls med om. De enda som verkligen fått till ljudet på 70-talet är ju Pink Floyd. Övrigt tycker jag att det är ok men inget överväldigande - en del gränsar till dåligt. Dock inte sämre än 80-talet. Generellt dock så är ljudet mer livlöst nu - om man ser till popscenen - men letar man på rätt ställen så tycker jag definitivt att produktion och ljudkvalitet har blivit mycket bättre. Särskilt på metalsidan.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
R2 - Har någon sagt att du är freakad på Meshuggah? Fast det är ju klart, de är grymma.

ja jag vet :)
fick dom promotade på tv och arrangerat gig med dom när dom va "okända", är bekant med killarna och är av dom utsedd till världsrekordinnehavare i flest sedda meshuggah gig, 18st.
(borträknat turnepersonal och flickvänner)
Sitter på en del unika demos etc också, så jaa, helt cp :)
By the way så är nästa platta försenad igen, nähä..:rolleyes:
Tycker dock att de senare skivorna suger och går inte på gigen så slaviskt längre.

Nuclearblast allstars e ju skitbra :tummenupp

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Jag tycker tvärtom, lyssnar oerhört sällan på något som är släppt efter 1977, även om jag är uppfödd på Maiden, Priest, Motley, bay area thrash, tidig döds med mera, däremot har jag gått mer och mer mot tidigare musik, 60, 50 och 40-tal. En annan sak som jag upplever negativ är produktionerna och ljudet, den tidens plattor hade ett fan så mycket bättre ljud än vad man har idag. Mer levande, mer organiskt, en 70-tals platta andas, idag är ljudbilderna så övermättade så dynamiken blir helt frånvarande.
Så där resonerade jag på 90-talet, inget fel i det.
Jag var så less på all grunge å skit som lät oinspirerat i mina öron.
Det blev mest Thin Lizzy, Rainbow, Deep Purple osv. från 70-talet för mig.
Sedan fick jag upp öronen för Opeth, In Flames m.m. vilket blev en nytändning för mig åt modernare musik.
Fast jag får fortfarande mest rysningar av att höra gamla godingar som ex Thin Lizzy - Angel Of Death och det kan väl bero på det du beskriver om dynamiken i musiken.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag tror ni missuppfattar mig lite, det är inte på något sätt en dissning av dagens musik, såklart det finns jättebra band idag också. Ni har redan räknat upp flera av dem. Men 60/70-talet var enligt min mening den moderna musikens och i synnerhet hårdrockens guldålder.

Det här håller jag faktiskt inte alls med om. De enda som verkligen fått till ljudet på 70-talet är ju Pink Floyd. Övrigt tycker jag att det är ok men inget överväldigande - en del gränsar till dåligt. Dock inte sämre än 80-talet. Generellt dock så är ljudet mer livlöst nu - om man ser till popscenen - men letar man på rätt ställen så tycker jag definitivt att produktion och ljudkvalitet har blivit mycket bättre. Särskilt på metalsidan.

Inget fel i att tycka det, men bara av nyfikenhet, vad klassar du som en måttstock för bra ljudbild/produktion? Opeths "Damnation" är nog det absolut bästa jag hört på denna sidan 1980.

Jag brukar alltid ta med mig Deep Purples "Stormbringer" som referens när man ska lyssna på mixar och dylikt, det är enligt min mening ett skolexempel på en torr, luftig och ärlig mix där allt helt enkelt låter jävligt bra, man kan maxa volymen på nästan vilken anläggning som helst utan att någon nivå låter obekvämt. En annan rent överjävlig produktion är Thin Lizzys "Jailbreak", eller Kansas "Leftoverture".

Sen har man andra favoriter för vissa saker, Frees "Tons of Sobs" för sångljud, Whitesnakes "Trouble" för världens bästa basljud osv.

Sen en annan sak är att jag avskyr att dagens keyboards och samplingar är så menlösa, vad i hela friden är det för fel på Hammond B3, Fender Rhodes, Wurlitzer, Hohner Clavinet, Mellotron, ARP och Moog? Det finns ju klockrena samplingar idag så att originalen är svindyra, komplicerade och tunga är inget argument;)

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Inget fel i att tycka det, men bara av nyfikenhet, vad klassar du som en måttstock för bra ljudbild/produktion? Opeths "Damnation" är nog det absolut bästa jag hört på denna sidan 1980.

Generellt får jag säga att Opeth ligger högst på listan, fast jag tycker 'Ghost Reveries' är bättre producerad än 'Damnation' som kommer på god andra plats. Moonsorrow är ett band som har riktigt, riktigt bra produktion på alla sina plattor - stor, atmosfärisk och trolsk. Sen beror det helt på vilken musikstil det är. Ta thrash t.ex. där jag älskar rå och skitig produktion som nya Slayer - rak, enkel och skithård - där jag tvärtom inom doom t.ex. vill ha större produktion som t.ex. 'Krux II' eller återsläppet av Candlemass 'Tales of Creation' (f.ö. det enda remastrade återsläppet ever som slutat med bättre ljudkvalitet). Thyrfings två senaste plattor är brutalt bra producerade och jag älskar produktionen på Falconers första släpp.

Ingen som lyssnar på Stoner Metal?

Lite Electric Wizards och Black Sabbath snurrar en del och även Drone som Earth, Sunn O))) eller Boris går ibland. :tummenupp

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Generellt får jag säga att Opeth ligger högst på listan, fast jag tycker 'Ghost Reveries' är bättre producerad än 'Damnation' som kommer på god andra plats. Moonsorrow är ett band som har riktigt, riktigt bra produktion på alla sina plattor - stor, atmosfärisk och trolsk. Sen beror det helt på vilken musikstil det är. Ta thrash t.ex. där jag älskar rå och skitig produktion som nya Slayer - rak, enkel och skithård - där jag tvärtom inom doom t.ex. vill ha större produktion som t.ex. 'Krux II' eller återsläppet av Candlemass 'Tales of Creation' (f.ö. det enda remastrade återsläppet ever som slutat med bättre ljudkvalitet). Thyrfings två senaste plattor är brutalt bra producerade och jag älskar produktionen på Falconers första släpp.

Krux II är bra, svinond ljudbild. Och Tales of creation håller jag med om, inledningsriffet till titellåten kan välta betongkåkar.

Ang remaster håller jag med om vi snackar vinyl, många CD-utgåvor av äldre vinyler pressade sent 80-tal-tidigt 90-tal låter grymt illa.

Zeeall

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen...
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari