Metallica - St. Anger

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nu har jag köpt eländet, så man får väl ge den en chans. Enda anledningen till att jag köpte den är egentligen att jag hade alla 80-talsplattor med dom (och några från 90-talet på vinyl).

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Är halvvägs inne i tredje låten och har inte ens stött på ett enda gitarrsolo än. Var Kirk Hammet på upprorshumör när de spelade in skivan?

Edit: Inser nu efter 6:e spåret att det inte kommer att bli några solon heller :(. Metall utan gitarrsolon är som glasspinne utan glass.

Last edited:

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
berggren_martin skrev:
Är halvvägs inne i tredje låten och har inte ens stött på ett enda gitarrsolo än. Var Kirk Hammet på upprorshumör när de spelade in skivan?

Edit: Inser nu efter 6:e spåret att det inte kommer att bli några solon heller :(. Metall utan gitarrsolon är som glasspinne utan glass.

yngve malmsteeeen är inte bra metall :fakta

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
rejser skrev:
yngve malmsteeeen är inte bra metall :fakta

Nä, det är cirkuskonster med kulsprutegitarr. Gitarristerna med mest känsla finns inom bluesen tycker jag, de behöver inte nödvändigtvis vara snabba som kulsprutor för att vara grymt bra.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Ravetrancer skrev:
en annan jag gillar mycket(kan ej namnet nu) är sångaren i Queensryche....otrolig röst.

Geoff Tate :fakta Riktigt duktig kille...

Operation Mindcrime håller hur länge som helst.

Personliga favoriter är dock:

Ronnie James (såklart)
Daniel Gildenlöw (Pain of salvation) Säger bara reconciliation...mmm...
Michael kiske
Rob Halford

Slår ett slag för Geddy Lee också, kanske inte bästa sångaren, men sjunger i det klart bästa bander...Rush...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Rodentboy skrev:
Personliga favoriter är dock:

Ronnie James (såklart)

Han är grym! Har alla Rainbowplattorna själv och så holy diver förstås. Heaven and hell och Dehumanizer från Dios "Sabbathsår" är inte heller tokiga.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
berggren_martin skrev:
Han är grym! Har alla Rainbowplattorna själv och så holy diver förstås. Heaven and hell och Dehumanizer från Dios "Sabbathsår" är inte heller tokiga.

Sen får man inte heller glömma den bästa livepkattan någonsin: Live Evil med RJD på sång. F.Ö det absolut bästa som kommit från Sabbath...

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Metallica har fallit, på riktigt denna gången......
Jag har gillat Metallicas alla album sedan dom släppte Kill ém all, men sedan dom startade bråket kring Napster ( jag laddar gärna hem en platta innan jag köper den ) har jag svårt att få bort divastämpeln dom gett sig själva.
Visst dom har varit stora, kanske tom störst ett tag men nu har dom nått botten.
Dom säjer själva att St anger är det bästa dom gjort, men jag kan säga att det är inte det roligaste dom gjort.
Jag tycker hela skivan luktar "vi vill ha mera stålar" inte nu ska vi lira in ngt som tar andan ur folk.
Den nya basisten är inte "metallica", visst sa man likadant om JN när burton försvann tragiskt, den stora skillnaden som jag ser det är att man vill "fronta" den nya basisten på ett sätt som inte är metallica för mig.

Men framförallt, dom rockar inte bra, bara hårt :(
Jag lär fortsätta nöta dom tidigare skivorna......
Kanske inhandlar jag st anger ngn gång bara för att det ska bli rätt hyllmetermått med metallica :rolleyes:

Applo

Har jättebillig försäkring...
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
YZF 450 -04
tobbeviking skrev:
Metallica har fallit, på riktigt denna gången......
Jag har gillat Metallicas alla album sedan dom släppte Kill ém all, men sedan dom startade bråket kring Napster ( jag laddar gärna hem en platta innan jag köper den ) har jag svårt att få bort divastämpeln dom gett sig själva.
Visst dom har varit stora, kanske tom störst ett tag men nu har dom nått botten.
Dom säjer själva att St anger är det bästa dom gjort, men jag kan säga att det är inte det roligaste dom gjort.
Jag tycker hela skivan luktar "vi vill ha mera stålar" inte nu ska vi lira in ngt som tar andan ur folk.
Den nya basisten är inte "metallica", visst sa man likadant om JN när burton försvann tragiskt, den stora skillnaden som jag ser det är att man vill "fronta" den nya basisten på ett sätt som inte är metallica för mig.

Men framförallt, dom rockar inte bra, bara hårt :(
Jag lär fortsätta nöta dom tidigare skivorna......
Kanske inhandlar jag st anger ngn gång bara för att det ska bli rätt hyllmetermått med metallica :rolleyes:

Var faan det dummaste jag hört på länge.....

Nu om nån gång på flera år försöker dom söka sig tillbax till den gamla tiden och lyckas hyfsat faktiskt... Bra röj, tungt, men inte riktigt tajt kan jag hålla med om...... det där andra skiten dom försökte med efter black album kan man kasta :fakta load, reload, sm bara skit.... det om nåt gjorde dom väl för att tjäna lite pengar....

Det jag inte fattar är hur man kan gilla kill´m all skivan ända fram till symfoniskiten, men INTE St Anger?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Med lite fler tempoväxlingar, mer instrumentella partier och något gitarrsolo här och var hade st. anger kunnat vara helt suverän. Det är alldeles för mkt nu-metall över skivan.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Applo skrev:
Var faan det dummaste jag hört på länge.....

Nu om nån gång på flera år försöker dom söka sig tillbax till den gamla tiden och lyckas hyfsat faktiskt... Bra röj, tungt, men inte riktigt tajt kan jag hålla med om...... det där andra skiten dom försökte med efter black album kan man kasta :fakta load, reload, sm bara skit.... det om nåt gjorde dom väl för att tjäna lite pengar....

Det jag inte fattar är hur man kan gilla kill´m all skivan ända fram till symfoniskiten, men INTE St Anger?

Ja jag är besviken på dom, metallica kan så mkt bättre bara dom hade lagt lite mer ansträngning och själ i det.
Det har blivit för mkt jobb och för lite kul för bandet nu tror jag.
Jag tycker att om dom försökt komma tillbaka till deras gammla stil, så har dom misslyckats.
Har dom försökt göra ngt nyskapande har dom lyckats men inte så bra som när dom klivit mellan stilarna tidigare.
Glöm inte att på kill ém all, RTL, MOF var dom ett speedmetalband.
Det dom gjort tidigare har enligt min mening haft ngn form av själ och mening ( om man bortser från S&M som var ngt udda projekt)
Enligt mig är detta ett av deras mer misslyckade projekt, tråkigt men sant.
Nej jag väntar fortfarande på en platta som kan mäta sig med deras old golden days.
och du menar förstås att om man gillar alla deras tidigare plattor måste man fortsätta gilla dom?
Nej jag gillar dom när dom lirar bra vilket jag tyckt att dom gjort hitils, det må så vara att dom släppt plattor tidigare "bara" för att skrapa ihop en rejäl hög stålar, men då har det låtit fasen så mkt bättre i min mening.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Själv är jag jävligt imponerad över att de faktiskt har satt ihop en platta trots allt. Pengar? Det har de nog så det blir över, så anledningen till att denna platta kom till var kanske enbart för att de ville ha roligt och spela lite rock. :tummenupp

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Det jag har sagt är bara min åsikt, jag har full förståelse för att man gillar eller inte gillar nya plattan.
Men det jag sagt är vad jag tycker.
Vi är väl alla fria att tycka vad vi vill?
Jag påstår inte att man är mindre vetande eller konstig på ngt sätt om man gillar plattan, jag tycker bara att den saknar ngt som dom tidigare skivorna haft.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
När den värsta chocken lagt sig är den faktiskt lyssningsbar. Fortfarande besviken dock på Kirks gitarrinsatser, vilka är obefintliga... :6surkart

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha