Löfbergsblå
Medlem
- Gick med
- 20 Apr 2022
- Hoj
- Yamaha FZ
Den metalliska smällen var inte bara kedjan som damp ner, och sen korvade sig tills det tog stopp, eller var den helt av?
På min hoj måste man det.En annan fråga - måste man lossa kamaxlarna för att justera ventilerna?
Jag gör inte det själv, därav frågan.
Har bara gjort det på bilar, och där har man ett speciellt verktyg för att pressa ner tryckaren, och plocka upp det schims som ska bytas.
Men på motorcyklarna har jag bara mätt spelet, aldrig justerat, förutom dom som har vipparmar naturligvis.
Jag hade mina brusreducerande hörlurar på :'(Exakt. Men när man väl ska få dit kamkedjan kan man stöta på oplanerat strul och behöva vicka lite fram å tillbaka.
Men att rotera veven 2 varv utan att reagera när det maler och krasar kan jag inte rekommendera ?
Större marginaler som sagt om man kompsänkt motorn med t ex 2 mm spacer under cylindern som jag har, men desto värre att få dit kamkedjan.
Nope, det var något inuti motornDen metalliska smällen var inte bara kedjan som damp ner, och sen korvade sig tills det tog stopp, eller var den helt av?
Samma är det för somliga motorcyklar, Suzuki gs exemplevis. Men om man saknar verktyget kan det såklart vara frestande att lossa kammarna!En annan fråga - måste man lossa kamaxlarna för att justera ventilerna?
Jag gör inte det själv, därav frågan.
Har bara gjort det på bilar, och där har man ett speciellt verktyg för att pressa ner tryckaren, och plocka upp det schims som ska bytas.
Men på motorcyklarna har jag bara mätt spelet, aldrig justerat, förutom dom som har vipparmar naturligvis.
Ihop med svetsglasögon och tumvantar?Jag hade mina brusreducerande hörlurar på :'(
Det finns lite olika konstruktioner. På min VFR är ventiltryckaren som uppochner vänd kopp med schimset mellan ventil och ventiltryckare, det finns inte utrymme för att plocka bort ventiltryckaren utan att lyfta på kammen. Då är det smidigt med kugghjulsdrivna kammarEn annan fråga - måste man lossa kamaxlarna för att justera ventilerna?
Jag gör inte det själv, därav frågan.
Har bara gjort det på bilar, och där har man ett speciellt verktyg för att pressa ner tryckaren, och plocka upp det schims som ska bytas.
Men på motorcyklarna har jag bara mätt spelet, aldrig justerat, förutom dom som har vipparmar naturligvis.
Haha, mentalt ja.Ihop med svetsglasögon och tumvantar?
Det var ingen pik, hehe. Shit happensJag hade mina brusreducerande hörlurar på :'(
Zzr 1100 har bra konstruktion också. Inga kammar behöver tas bort. På Hayabusa så måste de bort.Det finns lite olika konstruktioner. På min VFR är ventiltryckaren som uppochner vänd kopp med schimset mellan ventil och ventiltryckare, det finns inte utrymme för att plocka bort ventiltryckaren utan att lyfta på kammen. Då är det smidigt med kugghjulsdrivna kammar
Det var ingen pik, hehe. Shit happens
Tyst miljö är att föredra, iaf i just detta momentet
Jag tappade ner en m6-mutter i vevhuset när cylindern var av. Det var muttern till startmotorns pluskabel som jag bara hade gängat på lätt som ramlade ner. Hörde både ljudet och konstaterade att muttern saknades. Blev asförbannad. Letade med en magnet utan framgång men slutade med att jag fick ta bort oljetråget och där låg den.
Det störande är att jag äntligen hade fått oljetråget 100% tätt med ny OEM packning så nu sitter det med begagnad packning igen. Vill inte ha silikon där.
Nu har jag dock en ny packning liggandes på hyllan igen som ska dit någon gång.
Ok, tack för infon, kan vara bra att ha med sig inför framtida utmaningar..Det finns lite olika konstruktioner. På min VFR är ventiltryckaren som uppochner vänd kopp med schimset mellan ventil och ventiltryckare, det finns inte utrymme för att plocka bort ventiltryckaren utan att lyfta på kammen. Då är det smidigt med kugghjulsdrivna kammar
Bara att säga tillAdmin borde byta min titel till sporthojsklantarsel.
Vågar man aldrig prova någonting som man inte är helt säker på......då tycker jag att livet blir lite tråkigt.Admin borde byta min titel till sporthojsklantarsel.
*klipp*
Tyst miljö är att föredra, iaf i just detta momentet
Jag tappade ner en m6-mutter i vevhuset när cylindern var av. Det var muttern till startmotorns pluskabel som jag bara hade gängat på lätt som ramlade ner. Hörde både ljudet och konstaterade att muttern saknades. Blev asförbannad. Letade med en magnet utan framgång men slutade med att jag fick ta bort oljetråget och där låg den.
*klipp*
Ja, jag håller med. Jag tror att jag kontrollerar ventilerna och kamaxlarna, är kamaxlarna inom spec så gräver jag nog inte djupare i det även om några ventiler gått.Vågar man aldrig prova någonting som man inte är helt säker på......då tycker jag att livet blir lite tråkigt.
Friskt kopplat - hälften brunnet (brukar vi säga i elnätsbranschen).
Det är halva nöjet skulle jag nog säga, åtminstone för mig. Men du har ett mycket starkt argument för att ha två hojar. Jag kommer iofs förmodligen att köpa en ny hoj där jag flyttar. Drar utomlands nämligen.Off topic. Vissa verkar bara meka o aldrig köra hoj, hur kul är det? Jag har 2 hojar så när jag fixar med den ena ser jag till att den andra är i körbart bruk . F-n att stå utan hoj som funkar är ju helt värdelöst.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |