Finns en massa goda råd i tråden, men grundläggande är (och det säger jag inte för att vara Bror Duktig) att man har hyfsad koll på vad man gör - en bra början är Youtube och Haynes manualer.
Sedan kanske man måste fundera på om hemmameckandet är värt besväret, man måste/bör ha en bra plats att stå o jobba på - gärna där man kan lämna verktyg o delar utspritt på plats medan man fikar/äter/kollar youtube.
Sedan är det som Chronic nämnt - det finns ett behov av verktyg, och det är ganska mycket som krävs om man skall rota i motorns innersta delar. Inget man köper på sig på ett bräde precis, verktygssats bygger man upp genom åren. Det är som med jakt o fiske - det blir aldrig en massa "billigt kött/fisk" på bordet, vinsten har man redan grävt ner i alla prylar man köpt för att kunna jaga/fiska/meka - det är en hobby att göra allt detta - hobbies kostar pengar. Som också nämnts ovan - skall man meka hemma så skall man ha minst två hojar så att man inte stressar och därmed orsakar skador. En hoj skall alltid vara körbar.
Men - det är kul att läsa dina trådar, du bryter ju inte ihop vid första motgången, det är också en nödvändig förutsättning. Gissa om jag har mekat bort mig genom åren, men jag började med tvåtaktsmoped så lärpengarna var inte så våldsamma. Så fortsätt på inslagen väg, men som snickaren säger - "mät två gånger och såga en gång" - det gäller samma för hojmekning.