MGP (Testkörning) Valencia 9-10/11

Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
En artikel som är värd att läsa tycker jag:
http://motomatters.com/news/2010/11/10/motogp_valencia_day_2_notes.html

läs även kommentarerna efter om ni vill...

(Tror det är i tråden där han lagt in tiderna från andra dagen, som en
har kommenterat Randy vs Elias, och där de hoppas att LCR kommer att
få ångra att de valt Elias istället för Randy.... tyvärr känner jag lite så
också..
Va sysslar Elias med? 1sekund!! efter Abraham??!! Och Elias har kört
800cc innan, och tom samma fabrikat, och ändå är han tok sist..

Randy däremot.. :yoparty Hoppas det går bra för honom
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
För säg vad ni vill, men Rossi har sett till att Yamman är en mycket mer konkurenskraftig hoj idag, än den var innan han började köra den.

Och jag hoppas att ni sett filmen från motomatters där han berättar om varje M1 han kört. Intressant att se.

//M

Det låter enkelt när man gör jämförelsen innan och efter Rossi i MotoGP-Yamma, men två frågor jag gärna ställer mig samtidigt är:

Hur mycket ökades utvecklingsbudgeten samtidigt?
Hur väl hade en annan förare med samma budget gjort jobbet?
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Tycker det låter lite på han som att dom under senare år inte fått särskilt mycket feedback från sina förare för att kunna utveckla hojen åt rätt håll på konsekvent basis.
Hur menar du?

Vad jag förstår så har herr Briggs jobbat för Yamaha och med Rossi i år?
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Casey Stoner - "For me the engine is extremely smooth, I mean, it's like glass you know, it's great."
http://motomatters.com/interview/2010/11/10/casey_stoner_press_debrief_the_first_day.html


Dani Pedrosa - "This test was planned to work basically on the chassis and engine; we improved the braking - the bike is more stable - but the engine is still too aggressive from my point of view."
http://www.twowheelsblog.com/post/5547/casey-stoner-sets-motogp-tests-on-fire#continua

Undrars vad DP hade tyckt om motorn i Ducatin? :va Casey verkar ju tycka att Hondans motor är riktigt nice iaf. :D
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
En artikel!!! :tummenupp

Randy däremot.. :yoparty Hoppas det går bra för honom

"De Puniet just pushes without worrying, apparently finding out where the limit is by the simple expedient of checking whether he had gravel between this teeth or not. On a Ducati Desmosedici MotoGP bike, this is a recipe for success."

Hoppas och tror att 2011 blir Randys år!
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Visst i RdP har Pramac fått en het klassförare, dock är jag tveksam till om de själva kan leva upp till Rdp kapacitet!? Skulle ju va spännande att se RdP på förstahandsmaterial hos någon av de stora fabrikarna. 2012!!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Tycker det låter lite på han som att dom under senare år inte fått särskilt mycket feedback från sina förare för att kunna utveckla hojen åt rätt håll på konsekvent basis.

//M

Läser man här:
H guys. I'm compleatly smashed,
- I have not worked that hard @ a test for a few years.
- Accomplished a lot.
- Result was crap but not representative of what we have learnt.
- The poor old rider was compleatly stuffed also. Big part of the time was just the riders body letting him down.
- But we kept lapping & testing.
- End result is the engineers have a long 2 do list courtesy of us!
- But they r the best guys. Its going 2 be fun.
- At yamaha I guess in the end I felt like we just were tuning.
- At Ducati I feel we are really working.
- Its going 2 be great 2 see the end result. May the force be with us

....så får man lite insikt i vad som var viktigt på testet.

Jag tycker det låter som om YAMAHA inte "lyssnade".

/KentW
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det Stoner klagat hela tiden på, vissa självutnämnda experter här anser att han varit en gnällröv hela säsongen. Helt plötsligt kommer han på en HRC och kör nära gränsen direkt. Säger en hel del. Tycker Stoner har en härlig attityd och säger vad han tycker många gånger. Men råkar VR ha samma åsikt så är det självklart att det är så fallet är. Undrar vad han tänker hur kunde Stoner köra så inihe... på detta.
Stoner var under en period i år sjukt gnällig och tog ut sin frustration på allt och alla. Folk körde för hårt i början av racen, banorna var för säkra, Ducatins framände var skit osv.

Han har jäkligt bra betalt för att vinna race med Ducatin och i hans jobb ingår att ta fram en vinnande hoj. Att lipa för att framänden släppte titt som tätt och skylla det på någon annan är inte speciellt proffsigt.

Sen förstår jag inte hur du kan tro att en skadad Rossi som utvärderar en helt ny hoj skulle kunna vara orolig för vilka tider Stoner körde på Ducatin. Kom igen efter första racet så lär du få svart på vitt om hur oroliga Rossi, Burgess och kompani är.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tycker det låter lite på han som att dom under senare år inte fått särskilt mycket feedback från sina förare för att kunna utveckla hojen åt rätt håll på konsekvent basis.

Det återstår att se vad Rossis erfarenhet och känsla kan göra för Duccen.

För säg vad ni vill, men Rossi har sett till att Yamman är en mycket mer konkurenskraftig hoj idag, än den var innan han började köra den.

Och jag hoppas att ni sett filmen från motomatters där han berättar om varje M1 han kört. Intressant att se.

//M
Fast jag tror du misstolkar herr Briggs. Han har varit med Rossi sedan Hondatiden och hans referens till Yamahan handlar ju om att den var så nära det Rossi ville ha att det inte fanns en massa att göra mer än finjusteringar. Ducatin framstår ju som väldigt långt ifrån vad Rossi vill ha eftersom de måste ändra på massor av saker, vilket såklart är roligare om du är mekaniker.

Det låter enkelt när man gör jämförelsen innan och efter Rossi i MotoGP-Yamma, men två frågor jag gärna ställer mig samtidigt är:

Hur mycket ökades utvecklingsbudgeten samtidigt?
Hur väl hade en annan förare med samma budget gjort jobbet?
Det var ju inte bara att Rossi kom till Yamaha utan att Furusawa gjorde dramatiska förändringar av hela deras raceavdelning och den budget de fick så jämförelserna med de tidigare förarna haltar lite eftersom ingen fick de förutsättningar som Rossi fick, till första testet hade Yamaha tre olika motorer och fyra olika chassien som han fick testa och välja vilken väg han ville att de skulle gå tex.

Läser man här:
H guys. I'm compleatly smashed,
- I have not worked that hard @ a test for a few years.
- Accomplished a lot.
- Result was crap but not representative of what we have learnt.
- The poor old rider was compleatly stuffed also. Big part of the time was just the riders body letting him down.
- But we kept lapping & testing.
- End result is the engineers have a long 2 do list courtesy of us!
- But they r the best guys. Its going 2 be fun.
- At yamaha I guess in the end I felt like we just were tuning.
- At Ducati I feel we are really working.
- Its going 2 be great 2 see the end result. May the force be with us

....så får man lite insikt i vad som var viktigt på testet.

Jag tycker det låter som om YAMAHA inte "lyssnade".

/KentW
Jag tolkar det som att efter sju år hade de gemensamt tagit fram en hoj som var så nära vad ROssi vill ha att det inte fanns något mer än finjusteringar kvar. Rossi har ju själv sagt att han upplevde att han inte hade mer att åstadkomma hos Yamaha och att Ducatin var en utmaning som han var sugen på samt att han hela tiden hyllar Furusawa och vad han har gjort för honom, dvs. lyssnat och givit Rossi det han vill ha.

Det Stoner klagat hela tiden på, vissa självutnämnda experter här anser att han varit en gnällröv hela säsongen. Helt plötsligt kommer han på en HRC och kör nära gränsen direkt. Säger en hel del. Tycker Stoner har en härlig attityd och säger vad han tycker många gånger.

Men råkar VR ha samma åsikt så är det självklart att det är så fallet är.

Undrar vad han tänker hur kunde Stoner köra så inihe... på detta.

Sannolikt tror jag att VR kommer klara att utveckla komponenterna bättre, frågan om han når ända fram. Jag tror inte det, när han blev så tydligt ifrånåkt Jlo på samma material hela säsongen.

Sen att påstå att skador skulle vara orsaken så är det ett tecken på att han inte lyckats hålla sig på hojen lika bra som Jlo. Detta ingår även i tävlandet ;)
Det jag stör mig på hos Stoner är hans ego på banan där han viftat, sparkat, gestikulerat och verbalt givit sig på andra förare som inte körde så som han tyckte de skulle på träning eller på tävling. Det tycker jag fortfarande är en jävligt risig sida hos Stoner.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Blir dom fyra "utomjordingarna" sex till nästa år månne?

Verkar som Spies och "Super-Sic" vill vara med och åka rymdskepp... :)
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Blir dom fyra "utomjordingarna" sex till nästa år månne?

Verkar som Spies och "Super-Sic" vill vara med och åka rymdskepp... :)



Hoppas ock tror att vi kommer får fler olika racevinnare nästa år
Desto fler i rymdskeppet desto roligare :D

Personligen älskar jag Simoncellis aggressivitet!
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Vi får väl se om ens de fyra blir kvar. Har Pedrosa otur med sin arm är karriären över.

Noterbart är att av de fyra "stora" så är det bara tre som har en VM-titel i största klassen.

Pedrosa har fortfarande något att bevisa där och nu när Stoner kommer över till Honda-stallet är väl frågan var man kommer att lägga fokus från Honda. Är tålamodet med Pedrosas enstaka race-segrar utan att ta titeln trots all fokus på honom över nu?
Jag hoppas det och säger som jag sagt tidigare, Pedrosa kommer aldrig att ta titeln i högsta klassen. Han är otroligt duktig men har inte den där sista viljan/driven att kriga för att vinna jmf med Simoncelli som visar att han vill vara med (visserligen utan både pallplats och race-seger ännu).

Hoppas dock som övriga att det är fler som blandar sig i toppstriden nästa säsong. Såg ett MotoGP-classics från PI igår på ESPN och då var det 5-6 hojar som slogs om topplaceringarna (i alla fall tills jag somnade :rolleyes:)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Noterbart är att av de fyra "stora" så är det bara tre som har en VM-titel i största klassen.

Pedrosa har fortfarande något att bevisa där och nu när Stoner kommer över till Honda-stallet är väl frågan var man kommer att lägga fokus från Honda. Är tålamodet med Pedrosas enstaka race-segrar utan att ta titeln trots all fokus på honom över nu?
Jag hoppas det och säger som jag sagt tidigare, Pedrosa kommer aldrig att ta titeln i högsta klassen. Han är otroligt duktig men har inte den där sista viljan/driven att kriga för att vinna jmf med Simoncelli som visar att han vill vara med (visserligen utan både pallplats och race-seger ännu).

Ska bli kul att se vad Alberto Puig gör när Stoner piskar Pedrosa nästa år, och Peddos plats som "försteförare" i HRC Repsol är hotad...

Kan vi se garageväggar sättas upp, honda ingengörer övertalas att ändra på hojen till Pedrosas fördel, mm... Kommer bli kul... :tummenupp

Har vi otur har Rossi problem med Duccen :gnissla:tungan.


...åsså va dom bara 2...

..så lägger vi till Speeez och Super-Sic så är dom fyra igen... ;)
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top