Michael Moore's kommande film!

diesafe

Rocksteady Cool
Gick med
21 May 2003
Hoj
Ducce SS1000
Markus skrev:
Jo, vissa poänger har han. Problemet är att han sällan talar om sin egen ståndpunkt och när han då inte lyckas med att visa samband så satt jag där och irriterade mig på att det aldrig blev någon "slutkläm". Problem #2 anser jag vara att det är underhållningsjournalistik, och jag finner den inte särskilt rolig - alltså tappar den sin mening en aning.

Han har helt uppenbart offrat ett finger eller två på TV4-dokumentärsaltaret men å andra sidan så blir det relativt slagfärdigt och det är mycket lättare att nå ut med ett underhållningsvärde. Man får inte glömma att det är stora ekonomiska och politiska krafter han kritiserar.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
andersbrink skrev:
Men lixom, hallå! Johan Norberg...

"WORK EXPERIENCE
2000 - present: Head of political ideas at the free-market think-tank Timbro, Stockholm, Sweden.
1999 - present: Founder and editor of the free-trade portal frihandel.nu.
1999-2002: Assistant editor-in-chief on the Timbro net-publication Smedjan.com.
1993-97: Editor of Nyliberalen, the journal of Frihetsfronten."

Klippt och skuren som arvtagare till Wall Enberg. :D

Världen är bra mycket mer komplicerad än fri handel och personlig frihet.

Visst den där Johan Norberg är kanske en stor idiot. Jag vet inget om han, läste bara artikeln. Moore förnekar ju inte ens att hans filmer och böcker innehåller en massa fel. Jag tycker t om att han är störande nonchalant i sin förklaring om det.

"DOBBS: Salon.com just took you to task on this book, pointing out glaring inaccuracies, which -- what in the world...

MOORE: […] you know, look, this is a book of political humor. So, I mean, I don´t respond to that sort of stuff, you know.

DOBBS: Glaring inaccuracies?

MOORE: No, I don´t. Why should I? How can there be inaccuracy in comedy?"

Man kan ju inte bara ösa ur sig skit om nån eller nånting och sen när det kommer fram att det inte stämmer bara säga -ja men det är ju bara humor.
Jag tycker det är bra att nån vågar gå emot Bush och högern, men man vet ju inte riktigt vad som är fakta och vad som är "political humor".

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Dr Evil skrev:
Visst den där Johan Norberg är kanske en stor idiot. Jag vet inget om han, läste bara artikeln. Moore förnekar ju inte ens att hans filmer och böcker innehåller en massa fel. Jag tycker t om att han är störande nonchalant i sin förklaring om det.

"DOBBS: Salon.com just took you to task on this book, pointing out glaring inaccuracies, which -- what in the world...

MOORE: […] you know, look, this is a book of political humor. So, I mean, I don´t respond to that sort of stuff, you know.

DOBBS: Glaring inaccuracies?

MOORE: No, I don´t. Why should I? How can there be inaccuracy in comedy?"

Man kan ju inte bara ösa ur sig skit om nån eller nånting och sen när det kommer fram att det inte stämmer bara säga -ja men det är ju bara humor.
Jag tycker det är bra att nån vågar gå emot Bush och högern, men man vet ju inte riktigt vad som är fakta och vad som är "political humor".

I hans böcker finns X-antal sidor med källhänvisningar.. Var och en kan ju alltid att följa upp dem och bilda sig en egen uppfattning!?

....fan.. räknas det där om ett inlägg i debatten eller bara ett instick med info? Jag menar.. jag har ju inte sagt något om min åsikt eller om min värdering av dessa källor?

stifmaister

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Hoj
CBR 600
jaha pojkar.. kanske får ta och spana in den där rullen :rolleyes: Men tänk på att för att huvud taget kunna yttra sig bör ni suga i er fakta från flera håll.. visst finns de ägg som ser till ett text stycke och baserar hela sitt tänkande efter detta, har varit aktiv politiker för ett ex antal år sedan och fick äran att möta lagom pålästa vänster pojkar och flickor som läst vp,s valprogram och ställde man en följd fråga så tog argumenten snabbt slut :) men visst kommer det alltid finnas folk som tror dom har fått en helhelts bild efter ha läst snevriden litteratur som main kampf och annan smörja, eller sett en film av lika sinnade eller tvärtom.. :yoparty :yoparty :yoparty

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Kahobe skrev:
Jaha.. och hur mycket pengar tjänar Michael Moore på att leka USA-kritiker....???

Tycker han verkar vara skicklig på att "känna vart det blåser" och göra stålar på det..

Jo, men då verkar han ju faktiskt vara duktig, och folk uppskattar vad han gör? Greed works!

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Nu är jag här.
Michael Moore skulle kunna fylla en funktion, men gör det inte. Vad är sensmoralen i Bowling for Columbine? Han konstaterar ju själv att Kanada har fler vapen per capita, men inte fler mord per capita. Och ändå skyller han mordfrekvensen i US på det stora antalet vapen. Varför utvecklar han det inte?

Fan oxå, jag kunde inte hålla mig. Det är ditt fel Markus :7peta

Det är facinerande hur olika man kan uppfatta filmer och budskap. Jag trodde att Moores centralpunkt i filmen var att det var inte antalet vapen som var roten till problemen. Pudels kärna låg väl snarare i intervjun med Manson där han uttrycker tankar kring amerikansk medias centrering kring larmrapporter, utsatthet, hot och att dessa skapade en gemensam känsla av att vara utsatt och hotad.
Detta samantaget med de olika sociala systemen i USA och Canada.

gladh

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
stifmaister skrev:
jaha pojkar.. kanske får ta och spana in den där rullen :rolleyes: Men tänk på att för att huvud taget kunna yttra sig bör ni suga i er fakta från flera håll.. visst finns de ägg som ser till ett text stycke och baserar hela sitt tänkande efter detta, har varit aktiv politiker för ett ex antal år sedan och fick äran att möta lagom pålästa vänster pojkar och flickor som läst vp,s valprogram och ställde man en följd fråga så tog argumenten snabbt slut :) men visst kommer det alltid finnas folk som tror dom har fått en helhelts bild efter ha läst snevriden litteratur som main kampf och annan smörja, eller sett en film av lika sinnade eller tvärtom.. :yoparty :yoparty :yoparty

För detta ser man ju aldrig på höger sida mittstrecket :va :7peta

gladh

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
stifmaister skrev:

På varje lagom påläst vänsterunge går det minst en liten bortskämd muffare som med tindrande ögon hävdar att skatterna är för höga......

För det har pappa sagt....

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Markus skrev:
Varför skulle jag behöva det? Jag har aldrig bott i Nordkorea eller Iran, och jag vet vad jag tycker om de axelmakterna. :hihi

Iran och Nordkorea är inga demokratier. USA är en demokrati, iaf påstår sig vara en. För att förstå situationen i USA är man nog illa tvungen att bo där ett tag och bl.a. konsumera deras mediautbud. Det enda oberoende icke-kommersiella utbudet är NPR, som olyckligtvis väldigt få lyssnar på - mycket beroende på att det är icke-religiöst samt ger båda sidor av ett argument tid i etern på samma villkor. I grund och botten är det inte "Republikaner" och "Liberaler" som krigar om makten i USA utan religiösa och icke-religiösa.

Nigeria? Well, du kan börja med http://power.about.com/library/weekly/aa101003a.htm och http://www.africaaction.org/docs00/nig0008a.htm för att bilda dig en uppfattning om vilka intressen USA har att få en "demokrati" att funka i Nigeria.

Att påstå att FN inte har någon ryggrad är ungefär samma typ av argumentation som NRA med Heston kör med. Nämn ett krig efter WW2 som har löst någon konflikt en längre tid?

Ivfsh har USA trampat i ko-blajan ordentligt den här gången och det lär blir lika segt, om inte segare, att ta sig ur den här än från Vietnam. Hur långt sträcker sig minnet och erfarenheterna av "hjälpsamma" krig, kan man ju fundera på... om man orkar.

Permanenta förändringar kommer innifrån, inte med "extrahjälp" från någon tredje person.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
hmmm skall verkligen inte diskutera detta... men som sagt, av andersbrink, man skall nog bo en sväng i staterna, bodde själv ett år där och det är ett märkligt land där man kan hitta det sämsta av allt och det bästa av allt.

/F (som ser fram emot att se filmen)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Dr Evil skrev:

Moore själv säger ju att det är en komed, fast vet vi ju alla att det är en kritisk samhällsskildring av det nutida USA. Han vill få John Doe att tänka till själv för en gångs skull istället för att flippa mellan kanalerna på jakt efter den bästa Reality-såpan. Målgruppen för filmen är främst Amerikanare, resten av världen är sekundär - eftersom det är tänkt att skapa opinion i USA och ingen annanstans.

stifmaister

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Hoj
CBR 600
gladh skrev:
För detta ser man ju aldrig på höger sida mittstrecket :va :7peta

gladh

klart man gör, extremister finns det gott om på båda sidor. Sen finns dom som lutar lätt åt något håll och klagar på både det ena och det andra och sticker ut i diskutions forum och i slutna sällskap när det luktar alkohol. Men inte hörs dom eller syns dom när det behövs.. eller jo! den tuffa svensson kan ju sätta en klisterlapp på sin bil om det e nått som han tycker e åt %¤"#&# fel... lika goda kålsupare e vi allihopa :fyllisar :tummenupp

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
stifmaister skrev:
klart man gör, extremister finns det gott om på båda sidor. Sen finns dom som lutar lätt åt något håll och klagar på både det ena och det andra och sticker ut i diskutions forum och i slutna sällskap när det luktar alkohol. Men inte hörs dom eller syns dom när det behövs.. eller jo! den tuffa svensson kan ju sätta en klisterlapp på sin bil om det e nått som han tycker e åt %¤"#&# fel... lika goda kålsupare e vi allihopa :fyllisar :tummenupp

Det är inte så att större delen av vår politikerkår jobbar så gott som idéelt vid sidan av sitt yrke. Klart att vi inte ser något av 99% av de som sitter i tekniska nämnden, resursnämnden, parkförvaltningen, kommunala bolagsstyrelser etc. etc. för det finns ingen som bryr sig om deras osexiga arbete.
4kg dokument som skall plöjas igenom på den lediga tid som man har på kvällar och helger. Sen ett möte i månaden då beslut fattas inom nämnden och för detta arvoderas man kanske på sin höjd en tusenlapp efter skatt.

Otacksamt, osexigt, utsatt, slitigt men inte utan tillfredställelse. Visst finns det vettiga politiker, men de är oftast pragmatiker som verkar där beslut tas snarare än i morgon och kvälls pressen.

Fast det vet du ju redan.

Tillbaka till trådens ämne.

gladh

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
LiCrO skrev:
Vi tvingas se skiten i skolan. Det är väl kul och se när han gör bort en del mindre kloka människor. Men att man måste se en sådan vinklad film i skolan är katastrof specielt när det ska va i lärande syfte.

På vilket sätt menar du den är vinklad? Jag tycker den på ett ganska bra sätt beskriver vilket otroligt skruvat land USA är. Fullt av kompletta galningar till höger och vänster (men naturligtvis bor där en massa vettiga människor också!) varav de värsta individerna med sin rädsla, hat, fundamentalistisk nationalism och religiös fanatism faktiskt styr landet och i och med det också en stor del av världen.

Det är faktiskt inte speciellt roligt just nu. Och inte blir det bättre... :4skrika

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
hrc skrev:
På vilket sätt menar du den är vinklad? Jag tycker den på ett ganska bra sätt beskriver vilket otroligt skruvat land USA är. Fullt av kompletta galningar till höger och vänster (men naturligtvis bor där en massa vettiga människor också!) varav de värsta individerna med sin rädsla, hat, fundamentalistisk nationalism och religiös fanatism faktiskt styr landet och i och med det också en stor del av världen.

Det är faktiskt inte speciellt roligt just nu. Och inte blir det bättre... :4skrika

Njea riktigt sa ar det inte... :fatta! Snalla kan inte var och en skriva fran egna erfarenheter istallet for att skriva vad basta kompisen eller nagon annan man har lite fortroende over har sagt. Egna asikter saknar ofta faktarelaterade grunder... Jag ar glad over att USA, som ni sager, ar varldspolisen. Vem skulle annars vart det...Ultraradikala muslimer??? hehe ja jag sager da det... :Bugar

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Markus skrev:
Nu är jag här.
Michael Moore skulle kunna fylla en funktion, men gör det inte. Vad är sensmoralen i Bowling for Columbine? Han konstaterar ju själv att Kanada har fler vapen per capita, men inte fler mord per capita. Och ändå skyller han mordfrekvensen i US på det stora antalet vapen.

Nej det gör han inte! Se om filmen så kan kanske också du notera att att han skyller det stora antalet mord med handeldvapen på FEAR, d.v.s. rädsla. Och denna rädsla har piskats upp av deras media sedan decennier. För övrigt precis samma ideologi som våra egna massmedia sysslar med!

Det finns enormt mycket att säga och förstå angående detta problem som faktiskt drabbar hela världen (se bara på dagens rapporter om tortyr och skändningar i Irak) men detta forum är inte riktigt rätt plats att diskutera detta på..... :brinnerup

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
mamartin skrev:
Njea riktigt sa ar det inte... :fatta! Snalla kan inte var och en skriva fran egna erfarenheter istallet for att skriva vad basta kompisen eller nagon annan man har lite fortroende over har sagt. Egna asikter saknar ofta faktarelaterade grunder... Jag ar glad over att USA, som ni sager, ar varldspolisen. Vem skulle annars vart det...Ultraradikala muslimer??? hehe ja jag sager da det... :Bugar

Skriva från egna erfarenheter, vad menar du? "Jag var i Texas en gång och där träffade jag en massa supertrevliga människor...skulle jag kunna skriva. Men det är inte så intressant när man pratar om USA som världsmakt.

Michael Moore är en självupptagen galning, men det är ingenting mot dem han kritiserar....

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Chris Ash skrev:
Skriva från egna erfarenheter, vad menar du? "Jag var i Texas en gång och där träffade jag en massa supertrevliga människor...skulle jag kunna skriva. Men det är inte så intressant när man pratar om USA som världsmakt.

Michael Moore är en självupptagen galning, men det är ingenting mot dem han kritiserar....

Jag menar att manniskor blir sa manipulerade av diverse medier och rykten att de till slut inte har en "egen" uppfattning utan att man blir fostrad av nagot att tycka och tanka som de. Detta galler farstas vilken asikt man an har.

Jo texas bor ar val ganska harda i deras ideologi...Var i New York ett bra tag och insag att dessa manniskor missar en stor del av livet p.g.a. att de ar sa upptagna av allt annat. Det jag gillar med USA ar att de star upp och stottar varandra och ar inte sa j....a fjolliga med all brotslighet. Deras attityd ar helratt, sjalvklart skall man forsvara sitt land och mana om det. :banana

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Moore

Det verkar bara vara Gladh och ett par till som förstått meningen med filmen (South Park-inslaget sammanfattar det rätt väl för er som inte orkar se om hela), Moore visar själv en logisk loop som i princip ser ut som följer.

1. Media skrämmer upp folket.
2. Folket vill skydda sig.
3. NRA stiger in som lobbyistorganisation och talar om vapens förträfflighet som skydd.
4. Samma folk som vill skydda sig köper vapen, skyddsutrustning, gasmasker etc.
5. "Marknaden" gör pengar på folks rädsla.
6 För att vara up to date om vad man skall vara rädd för idag bevakar folk media.

Cirkeln är sluten.

Det som skrämmer/stör mig mest är inte förekomsten av detta i USA, det är att det land i Europa som kritiserar USA mest och kallar Amerikaner för dumma/feta/korkade är det land som till största del kopierar denna cirkel. Detta land är tyvärr Sverige...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept