Michelin Pilot 2CT på bana

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Detta har nog varit uppe tidigare, men lat som jag är tycker jag det är lättare att ställa frågan igen.

Det är så att jag förmodligen kommer att göra min debut på banan (Sturup) nu på söndag.

Har nyss krängt på ett nytt framdäck som då är
Michelin Michelin Pilot Power 2CT, men enligt han som satte på däcket till mig sa att de var snorhala på bana. Då jag själv aldrig har kört bana tänkte jag höra med er om ni har någon erfarenhet vad gäller dessa däck.

Ang backdäcket är det vanliga Michelin Pilot Power...
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag har bara kört 2 bandagar då med vanliga Pilot Power. De verkar ju funka bra, det var runt 25 grader och mycket sol de dagarna. Även jag har hört att 2 CT ska kunna överhetta lättare än vanliga pilot power men har ingen egen erfarenhet.
 

appx

Medlem
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR -12
Kör med Pilot Power 2CT och var på bana nu i helgen då det var riktigt hett. Kör inte så hårt men det var absolut inga problem med däcken!
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Så länge dom inte blir överhettade funkar dom bra. Men den vetskapen i bakfickan, så kan du ju pruta lite på gasen, och vara observant på tendenser till släpp. Inte att rekommendera att försöka sätta banrekord med dom iaf.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
beror nug på hur snabb du är. första gången på bana är de nog igna problem. men när de börjar gå fort verkar många ha problem.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det jag har hört är att främst bakdäcken i kombination med 1000kubikare kan överhetta och släppa lite oväntat (men många proffs kör på detta, så det är säkert en fråga om vana och känsla), framdäcken har jag aldrig hört någon klaga på.

Edit: ok "proffs" kanske är fel att säga, men snabba förare med 1000kubikare som kör pp 2ct utan problem med oförutsägbara släpp.
 
Last edited:

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
jag körde på A-torp i helgen med power 2ct och det funkade hyfsat första passet när varken jag eller banan var uppvärmd men resterande pass kändes det klart o tydligt att framförallt bakdäcket ej orkade med.
 

twix

Memory of Shoya Tomizawa
Gick med
20 Jul 2007
Ort
värnamo
Hoj
hojlös
kört på anderstorp med bakdäck o de blir halt orkar nog inte för tuff körning:gnissla:huvet
 

George

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2012, Kawasaki Z1000
Frågade Michelin vad det rekommenderade kalltrycket med dessa däck var på bana och fick till svar 2,1 fram & 1,9 bak. Nån tiondel högre vid extrem hetta! Funkade fint för mig.

Men jag är inget proffs!
 

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Frågade Michelin vad det rekommenderade kalltrycket med dessa däck var på bana och fick till svar 2,1 fram & 1,9 bak. Nån tiondel högre vid extrem hetta! Funkade fint för mig.

Men jag är inget proffs!


Men är inte 2,1 rätt lågt? Nu kör jag med 3,0 i tryck fram, men då är det gata...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Men är inte 2,1 rätt lågt? Nu kör jag med 3,0 i tryck fram, men då är det gata...

3,0 fram låter mycket högt. På gata brukar det väl ligga kring 2,5 fram och 2,5-3 bak beroende på hoj och om man har passagerare.

Många kör med betydligt lägre på bana men det är inte självklart bättre om man kör med gatdäck och kan definitivt leda till överhettning...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tja. Det är ju ett gatdäck så det är inte riktigt avsett för bana.

En del har rapporterat om att det plötsligt blir enormt halt och förrädiskt. Andra säger att det funkar utmärkt.

Det beror lite på hur fort du kör och hur hård du är mot däcken.
Dom överhettar lättare än banslicks och då blir dom djävulskt hala enligt uppgift. Så länge som du inte överhettar så ska dom dock funka bra enligt vad jag förstått.
Med andra ord. Sänk inte trycket då det ökar risken för överhettning och gatdäck har lite att hämta på den ökade temperaturen som lägre tryck ger. Dessutom är det helt andra stommar i gatdäck så dom kan inte hantera lägre däcktryck på något bra sätt.
Och sen är det bara att vara uppmärksam på om däcket börjar visa tendenser till överhettning och då får du slå av på tempot om du kör så fort.
 

grafne

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1098S special
Pilot Power 2ct - försäkringsbolagets värsta fiende när det gäller däck som körs på bana, däck som förra säsongen stod för en mycket stor del av alla omkullkörningar på sk bandagar och detta pga av just ytterkanterna mycket lätt blir överhättade med släpp som inte förbegås av någon som hellst förvarning.

Med andra ord ett däck som inte lämpar sig på bana.

Sen att man rekomenderar att man vid bankörning skall gå ned i tryck till låga 2.1 resp 1.9 låter helt puckat då stomen i dessa däck inte är avsedd att köras med detta låga tryck vilket gatlegala racedäck är.

Skall man köra bana och promt vill använda sig av Michelins pilot serie så gäller vanliga Pilot Power.
 

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Men kan någon försöka att beskriva hur man upptäcker överhettning i däcken... Märker man det inna man går i marken eller är det först när man ser asfalten på väldigt nära håll som man vet att däcken är för varma?

Pilot Power 2ct - försäkringsbolagets värsta fiende när det gäller däck som körs på bana, däck som förra säsongen stod för en mycket stor del av alla omkullkörningar på sk bandagar och detta pga av just ytterkanterna mycket lätt blir överhättade med släpp som inte förbegås av någon som hellst förvarning.

Med andra ord ett däck som inte lämpar sig på bana.

Sen att man rekomenderar att man vid bankörning skall gå ned i tryck till låga 2.1 resp 1.9 låter helt puckat då stomen i dessa däck inte är avsedd att köras med detta låga tryck vilket gatlegala racedäck är.

Skall man köra bana och promt vill använda sig av Michelins pilot serie så gäller vanliga Pilot Power.


Fan, nu blir man jävligt orolig inför sin första bankörning. Man kanske ska ställa in den helt och skita i att köra med dessa däck....
 
Last edited:

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Ort
I Garaget....
Hoj
-00 RSVR, -07 RSV BoTT #17, RSVR 06 Regncykeln :)
Jag kan säga att jag föll offer för det lömska släppet utan förvarning på ett par Pilot Slicks. Verkligen top grepp i dem tills det helt enkelt toksläppte.
Kostade ett brutet ben och några ledband - Kommer aldrig köra Michelin igen.:mad:

Jag kör nu Conti och har varit riktigt nöjd med det. Men det är ju bara min uppfattning och egna erfarenhet.

Skall du köra på bana och köra hårt så se till att ha schyssta sulor det är ju trots allt din egna livförsäkring. :näsblod
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Ännu en däcktråd... kul att läsa dock.

Har kört med Pilot Power 2CT i två säsonger på bana och har ALDRIG fått släpp med detta däck. Iofs har jag "bara" kört med en 600:a och är inte snabbast i stan om man säger så.

Jag har dock två teorier till varför sporhojsfolk i allmnänhet är "rädda" för detta däck.
1. De flesta kör med alldeles för lågt däcktryck då de har "hört" av tävlingsåkare att så ska man göra. I själva verket har man inte en susning om varför man gör det...
2. Det finns ett rykte att Michelins däck är skit på bana för så har det "alltid" varit. Med denna tanke i bakhuvudet tror man att allt som "känns" konstigt med hojen i en kurva är ett släpp...

@Zorken
Kör med däcket, det är ingen fara. Är det dessutom första gången på bana lär du inte pressa för hårt ändå så kör med strandardtryck i däcken.
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jag har kört som instruktör i flera år och hjälpt en bra bit över 200personer som krashat på bana.

Och väldigt ofta när en gathoj 600-1000cc highsidat. Så nog fan står det Pilot Power på däcket.

och det beror dels på att PP är ett grymt bra gatdäck och därför är väldigt vanligt. Men även på att dom är förädiska.

Att duktiga förare kan köra snabbt på ett gatdäck säger inte ett skit.
Vi som tävlar på högre nivå är oerhört lena på gasen och har en helt annan ballans i hojjen gämnfört med vad en ovan förare har. Och skulle lätt köra snabba varvtider på pilot power utan att higsida. Medan en mindre snabb förare mycket väl skulle kunna highsida med 10-20 sek långsamera varvtid.

Kör du lite försiktigt med det däcket på din första bandag. Men se till att skaffa ett annat däck tills nästa gång.

Dessutom ger ett bandäck helt nya möjligheter till tajtare svängar och bättre spår. Och ger mycket roligare bandagar.

Några exempel på mönstrade bandäck som man även kan köra bana med.
Metzeler Racetec K0, K1, K2 (förslagsvis K2)
Dunlop GP Racer
 
Last edited:

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Jag har kört som instruktör i flera år och hjälpt en bra bit över 200personer som krashat på bana.

Och väldigt ofta när en gathoj 600-1000cc highsidat. Så nog fan står det Pilot Power på däcket.

och det beror dels på att PP är ett grymt bra gatdäck och därför är väldigt vanligt. Men även på att dom är förädiska.

Att duktiga förare kan köra snabbt på ett gatdäck säger inte ett skit.
Vi som tävlar på högre nivå är oerhört lena på gasen och har en helt annan ballans i hojjen gämnfört med vad en ovan förare har. Och skulle lätt köra snabba varvtider på pilot power utan att higsida. Medan en mindre snabb förare mycket väl skulle kunna highsida med 10-20 sek långsamera varvtid.

Kör du lite försiktigt med det däcket på din första bandag. Men se till att skaffa ett annat däck tills nästa gång.

Dessutom ger ett bandäck helt nya möjligheter till tajtare svängar och bättre spår. Och ger mycket roligare bandagar.

Några exempel på mönstrade bandäck som man även kan köra bana med.
Metzeler Racetec K0, K1, K2 (förslagsvis K2)
Dunlop GP Racer


Tack för tipset ang Metzeler och Dunlop, men vad gäller highside så hoppas jag inte att risken är så stor. Sen så var det mitt vramdäck som jag var orolig för och inte bakdäcket...

Men tack för alla svaren...
 

Katana#007

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki GSX1100S, Katana. Yamaha R1 -07.
Körde i helgen på Atorp med 2CT bak och vanlig power fram. Högsommarväder, 2.1 kg fram, 2.5 kg bak. 1:56 så inga pro superbike tider, men däcken gav mej inga som helst överaskningar.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top