Michelin Pilot Road 2CT

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Men du har väl på sin höjd 180/55-17? Kanske lite vanligare storlek som därmed borde ligga bättre i pris.

Jag ger 1750 för en uppsättning, ganska nöjd...


Touché :cool: :huvet så gåre när man är dyskxlexklisker .. fast å andra sidan
så säger det lite om priset iallafall så ... :va
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Touché :cool: :huvet så gåre när man är dyskxlexklisker .. fast å andra sidan
så säger det lite om priset iallafall så ... :va

Har köpt här också, 1880 kr pålagt och balanserat om man kommer med löst hjul. 1930 kr för bakdäcket med B-märkning som har lite kraftigare stomme om man har tung hoj och kör med skjuts och last. Det verkar som det håller formen ännu ngt bättre än det vanliga road 2ct.

Man kan ju inte fara land och rike kring för nån hundring! Blir för dyr besparing...
 

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Grödinge
Hoj
Hojj..
Har köpt här också, 1880 kr pålagt och balanserat om man kommer med löst hjul. 1930 kr för bakdäcket med B-märkning som har lite kraftigare stomme om man har tung hoj och kör med skjuts och last. Det verkar som det håller formen ännu ngt bättre än det vanliga road 2ct.

Man kan ju inte fara land och rike kring för nån hundring! Blir för dyr besparing...[/QUOTE)

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

:D :D :D :D
 

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Mas
Hoj
Honda CBR 1000RR
Michelin Pilot Road 2CT , både bak och fram, fick framdäcket monterat i veckan och jag känner ett litet styrfladder vid fullt gas på drag genom växlarna, lite oroväckande känsla, någon annan som känner det ?
Däcken sitter på en CBR-954:a
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som jag förstått det är det rörelser i däckets "kropp" som bygger temp, inte friktionen mot asfalten...lägre tryck, mer rörelse, mer värme... eller ?

Nu menade jag inte från tex 1,45 till 3min, utan snarare när uppvärmningsvarven går kanske 10sek långsamare än vad man själv kör som max annars.

/N

Du har helt rätt. Gummit i däcken är inte totalt elastiskt utan en del av deformationsarbetet kommer att omvandlas till värme.
Friktionsuppvärmningen är ytterst marginell så länge som man inte "burnar".
Tilläggas bör också att olika typer av däck har ju blandningar som är avsedda för olika syften.
Vid en viss temperatur börjar gummit tappa elasticitet och då kommer en större och större andel av deformationsarbetet att bli värme. Dvs kommer du över den temperaturen kommer du att få problem i form av en accelererande uppvärmning/överhettning av däcket. Dessutom har gatdäck gummiblandningar som är avsedda att köra på gata och kommer därigenom att tappa grepp om dom blir varmare än de kanske 50-60 grader som är normalt vid inspirerad körning på väg.

Visst är det så att däckets kropp bygger temp, ställ dig o gunga på hojen o se hur lång tid det tar att få upp tempen i däcken!
eller ta ett sandpapper o gnugga o känn sen efter om däcket blir varmare av 10 min sandpapper eller 1 timma hoppa/gunga hoj.

Lägre tryck ger mer rörelse i stommen, vilket blir mer friktion och desto fortare får man ett sladdrigt däck för att stommen måste hålla emot istället för att ha rätt tryck från början.
Om man inte har friktion mellan däck/asfalt så når aldrig däcket sin arbetstemp och har man då lägre tryck så förstör man bara sitt däck.

Själv körde jag med Pirelli Diablo Superbike med 2.15 bak och 2.3 fram, sanslöst fint slitage och greppet var suveränt bra!

Varför blir inte däcken lika varma på gotlandring som på andra banor?
gotlandring har slätare asfalt än tex Karlskoga/Mo i Rana/Sviesta/Falkenberg/Knutstorp/Kinnekulle...

1:a helgen kunde man åka ut med däckvärmare på 70 grader och komma in efter passets slut och ha däckstemp på 40-50 grader.
2:a helgen med en asfaltstemp på runt 50 grader så var det betydligt trevligare för de med racedäck på

Friktion is da shit som flickan sa...

angående tempo på uppvärmningsvarv, skulle väl tro att köra 30 sek långsammare per varv än vad som anses vara tempot för den gruppen man är föråkare i inte är speciellt konstigt och några problem med uppvärmning i däcken bör det då heller inte vara även om du kanske tycker det går "för fort".

Föråkarna brukar hålla ett tempo med tanke på just kalla däck även om det känns som ett högt tempo bör det inte vara någon fara trots kalla däck.
Samtidigt som du tycker det går "för fort" på uppvärmningsvarven är det minst lika många som tycker det föööör långsamt trots att de inte använder däckvärmare, en intressant balansgång av föråkaren att ha en hastighet som "passar alla", vilket aldrig går...




2:a helgen på så var ju asfaltstempen runt 50 grader och när ett pilot power (även 2ct) går över 60 grader i temp verkar det bli överhettat.
Jättebra på vanlig väg eftersom man oftast inte kör så inspirerat att däcket blir varmare än så men på bana där det sällan får tid att kyla av är det inte riktigt lika bra

Jag är ledsen men du har fel.
Om du står still och "burnar" är det friktionen som ger huvuddelen av uppvärmningen. Det ger dock dålig genomvärmning av däcket utan mest ytvärme.
Vid körning utan bredställ är det deformationsarbetet som ger uppvärmningen av däcken. Detta beror på att gummit i däck inte är fullständigt elastiskt. Dvs deformationen är inte fullständigt elastisk. En hyfsad andel av deformationsarbetet kommer att omvandlas till värme. Elasticiteten på gummit kan påverkas av en rad olika faktorer, bland annat längd på molekylkedjorna och andelen kolatomer i kedjorna som är tvärbundna med svavelbryggor.

Överhettar man ett däck lite för mycket kommer svavelbryggorna att gå sönder vilket medför att elasticiteten sjunker. En större andel av deformationsarbetet kommer då att bli värme vilket medför att temperaturen skenar, Ännu fler svavelbryggor går sönder och vips har man ett ytterst överhettat och blistrat däck.

Michelin Pilot Road 2CT , både bak och fram, fick framdäcket monterat i veckan och jag känner ett litet styrfladder vid fullt gas på drag genom växlarna, lite oroväckande känsla, någon annan som känner det ?
Däcken sitter på en CBR-954:a

Hmm. Det där har jag också uppplevt sedan jag fick på mina Road 2CT.
Jag funderade om det kan vara balansering eller något annat för jag har inte kännt av det med mina gamla däck.
Dock så uppstår det bara i hastigheter som jag nästan aldrig kör. Jag måste upp på en i stort sett tom motorväg för att det ska hända.
 
Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag sitter här och funderar på om man ska kränga på ett Power eller Road i bak på hojen. Priset blir det samma oavsett. Man vill ju ha det bästa däcket för pengarna men samtidigt så känns det som att man kan tjäna några hundra mil genom att köpa Road istället?

Det lär inte bli någon banåkning som jag planerat utan bara lite aktivare körning på kurviga vägar och så lite gasande rakt fram. Kommer jag komma mycket längre på ett Road så jag borde välja det framför ett Power även om dom kostar lika mycket? Ska sitta på en CBR 600 -97 så det är ju inte någon däckätare direkt.

Måste för övrigt ha på nytt däck innan månadsslutet pga besiktning så det är lite bråttom att ta ett beslut
 

Archan

Evolving...
Gick med
31 Aug 2004
Ort
Varierar
Hoj
-
Sitter också och velar mellan en uppsättning Pilot Road 2 och Pilot Power 2ct. Ska sitta på en Suzuki gsx-r 1000 k5.
Kommer i princip bara nöta gata med den första däckuppsättningen. Kan Road 2 vara ett lämpligt val? Körningen är väl inte helt oinspirerad om man säger så ^^
 

lisas man

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
stillingsön
Hoj
03 suzuki gsxr 1000
En liten reflektion..

Varje gång det skall till att diskuteras däck på SH, så pratas det om hurivida det tilltänkta gummit funkar vid max nedlägg på diverse banor..
Men alla som kör en sväng till Hemköp eller posör-gasar på stan, behöver de verkligen ett superdäck..
Dessutom döms ofta "äldre" däck ut totalt.. -Ähhh, det där däcket är lätt 2 år gammalt, toootaaalt okörbar bakelit!

Är det bara jag som inte kör RR hoj på bana?? :va
helmut dähnes rekordvarv på ringen gjordes på ett två år gammalt däck:va :va
 

lisas man

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
stillingsön
Hoj
03 suzuki gsxr 1000
Och så vaknade jultomten och klädde sig i blått och lila!! :rolleyes:

Helmut Dähnes sk rekordvarv gjordes med däck som knappt hunnit svalna i från Metzeler fabriken då han redan då var full testförare hos just Metzeler vilket dessutom gjorde att han då hade marknadens bästa däck!! :pannkyss
att han e deras testförare måste väl inte me automatik betyda att han alltid kör me nygräddade däck:va antar att det ingår att testa tex hur ett däck som legat på hyllan 2 år funkar me:rolleyes: det var vad han själv sa iallafall,om inte tidningen bike hittat på det:confused: men känns skönt att få raka besked från nån som tydligen var me:va eller????????
 

Nicotin

Guest
att han e deras testförare måste väl inte me automatik betyda att han alltid kör me nygräddade däck:va antar att det ingår att testa tex hur ett däck som legat på hyllan 2 år funkar me:rolleyes: det var vad han själv sa iallafall,om inte tidningen bike hittat på det:confused: men känns skönt att få raka besked från nån som tydligen var me:va eller????????

beror tydligen vart man läser dessa fakta..läste en engelsk blaska där Helmut beskrev att sulorna han körde med var purfärska..

sen att han säger ngt annat ngt år sedan..:rolleyes:
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Sitter också och velar mellan en uppsättning Pilot Road 2 och Pilot Power 2ct. Ska sitta på en Suzuki gsx-r 1000 k5.
Kommer i princip bara nöta gata med den första däckuppsättningen. Kan Road 2 vara ett lämpligt val? Körningen är väl inte helt oinspirerad om man säger så ^^
Köp Pilot Road 2 så får du ut några mil extra. Road 2 fungerar riktigt bra, även på bana (utom möjligen i riktigt snabbt tempo). Jag har inte haft några problem med att blanda Power (fram) och Road2 (bak), om du slagits av den tanken. På min hoj fungerar det ypperligt i alla fall.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Nu ber jag om ursäkt för en fråga som säkert varit upp 100 gånger tidigare, men hittade int iaf. i denhär tråden av snabb läsning.

Finns det både pilot road 2 och pilot road 2ct?

Ni snackar omgående om båda två, eller ork folk int bara skriva ut ct?:)
 

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Holland
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2007 Samt en Bandit 600n
Michelin Pilot Road 2CT , både bak och fram, fick framdäcket monterat i veckan och jag känner ett litet styrfladder vid fullt gas på drag genom växlarna, lite oroväckande känsla, någon annan som känner det ?
Däcken sitter på en CBR-954:a

Har oxå krängt på Michelin Pilot Road 2CT både bak och fram. Jag håller med dig, ibörjan trodde jag att det var fel på framdäcket. Hojjen började vobbla i 140km/h men efter ett par dagar kunde jag köra 170 men sedan började det vobbla igen. Nu efter någon vecka så kan det kännas lite i 220+.. Har iof inte dragit ur den ordentligt sista veckan.. Jag var även tillbaka med hojjen så de fick justera dämparna och fjädring men vet inte om det blev så mycket bättre.. Min teori är att Pilot Road 2 speciellt framdäcket är väldigt "toppigt" så att säga och pga det så har däcket väldigt liten kontaktyta vid gaspådrag och höga farter. Däcket behöver köras in ordentligt för att vara stabilt vid höga farter.. men jag kan ha fel.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Nu ber jag om ursäkt för en fråga som säkert varit upp 100 gånger tidigare, men hittade int iaf. i denhär tråden av snabb läsning.

Finns det både pilot road 2 och pilot road 2ct?

Ni snackar omgående om båda två, eller ork folk int bara skriva ut ct?:)

Jag svarar själv.
Enligt vad jag kommit fram till så är det officiella namnet Michelin Pilot Road 2, som är tillverkat med ct teknik. Åtm. finns det inte någo däck som pilot road
2ct i michelins egna produktkatalog.

Korrigera tack?
 

Preben.

Medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Vollsjö
Hoj
er-6n me abs
Måste bara fälla in att jag nu kört 1150 mil på ett pilotroad 2 bakdäck med en er-6:a , nu är det snart dags för byte , original däcket som satt på kom jag bara 550 mil på, visst jag e inte den som hänger på varvstopp hela tiden o bombar , men nätt kör jag inte :yoparty
Har varit på ett par bandagar i fjol med däcket med, kommer nog alldrig att köra på något annat än pr2 :tummenupp
 

kackerlackan

Med lem
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
Mt-01, Honda Shadow, Ktm-250
Men hur är greppet i pilot road 2 i förhållande till orginaldäcket som sitter på min gsx-r 1000 k8 då?
Är osäker på om jag ska ha pilot power 2ct eller pilot road 2:va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Har oxå krängt på Michelin Pilot Road 2CT både bak och fram. Jag håller med dig, ibörjan trodde jag att det var fel på framdäcket. Hojjen började vobbla i 140km/h men efter ett par dagar kunde jag köra 170 men sedan började det vobbla igen. Nu efter någon vecka så kan det kännas lite i 220+.. Har iof inte dragit ur den ordentligt sista veckan.. Jag var även tillbaka med hojjen så de fick justera dämparna och fjädring men vet inte om det blev så mycket bättre.. Min teori är att Pilot Road 2 speciellt framdäcket är väldigt "toppigt" så att säga och pga det så har däcket väldigt liten kontaktyta vid gaspådrag och höga farter. Däcket behöver köras in ordentligt för att vara stabilt vid höga farter.. men jag kan ha fel.
Du tror inte att det beror på fjädringsinställning då?

När däcket var nytt så var det helt runt.

När det då var ojämnheter i vägen som fjädringen inte grejade så "greppar" kanterna ojämnheter i vägen på ena sidan o vrider hjulet lite, o så börjar det.

Sen när du kört ett tag så är inte däcket lika runt, så det är inte lika känsligt.

Bara en tanke...
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Men hur är greppet i pilot road 2 i förhållande till orginaldäcket som sitter på min gsx-r 1000 k8 då?
Är osäker på om jag ska ha pilot power 2ct eller pilot road 2:va

Michelin Pilot Road 2 är ett jävligt bra gatdäck, men jag vet inte om jag hade velat ha det på en hoj med ~180 bakhjulshästar. På min hoj med 108 hk på hjulet (en bra dag) så funkar det absolut perfekt, men efter tre dagar på bana så började det spinna lite grann.

Kör du lagom och vackert (inte för att jag tror att nån skulle erkänna det med en sån hoj) så kommer det att funka. Ger du benet på en kurvig väg kan du nog nå däckets gränser och det kan ju aldrig bli bra. Extrem hoj kräver extrema däck, tycker jag.
 

kackerlackan

Med lem
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
Mt-01, Honda Shadow, Ktm-250
Michelin Pilot Road 2 är ett jävligt bra gatdäck, men jag vet inte om jag hade velat ha det på en hoj med ~180 bakhjulshästar. På min hoj med 108 hk på hjulet (en bra dag) så funkar det absolut perfekt, men efter tre dagar på bana så började det spinna lite grann.

Kör du lagom och vackert (inte för att jag tror att nån skulle erkänna det med en sån hoj) så kommer det att funka. Ger du benet på en kurvig väg kan du nog nå däckets gränser och det kan ju aldrig bli bra. Extrem hoj kräver extrema däck, tycker jag.


M var väl ungefär vad jag trodde, då får det bli power vid bytet:)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top