Som jag förstått det är det rörelser i däckets "kropp" som bygger temp, inte friktionen mot asfalten...lägre tryck, mer rörelse, mer värme... eller ?
Nu menade jag inte från tex 1,45 till 3min, utan snarare när uppvärmningsvarven går kanske 10sek långsamare än vad man själv kör som max annars.
/N
Du har helt rätt. Gummit i däcken är inte totalt elastiskt utan en del av deformationsarbetet kommer att omvandlas till värme.
Friktionsuppvärmningen är ytterst marginell så länge som man inte "burnar".
Tilläggas bör också att olika typer av däck har ju blandningar som är avsedda för olika syften.
Vid en viss temperatur börjar gummit tappa elasticitet och då kommer en större och större andel av deformationsarbetet att bli värme. Dvs kommer du över den temperaturen kommer du att få problem i form av en accelererande uppvärmning/överhettning av däcket. Dessutom har gatdäck gummiblandningar som är avsedda att köra på gata och kommer därigenom att tappa grepp om dom blir varmare än de kanske 50-60 grader som är normalt vid inspirerad körning på väg.
Visst är det så att däckets kropp bygger temp, ställ dig o gunga på hojen o se hur lång tid det tar att få upp tempen i däcken!
eller ta ett sandpapper o gnugga o känn sen efter om däcket blir varmare av 10 min sandpapper eller 1 timma hoppa/gunga hoj.
Lägre tryck ger mer rörelse i stommen, vilket blir mer friktion och desto fortare får man ett sladdrigt däck för att stommen måste hålla emot istället för att ha rätt tryck från början.
Om man inte har friktion mellan däck/asfalt så når aldrig däcket sin arbetstemp och har man då lägre tryck så förstör man bara sitt däck.
Själv körde jag med Pirelli Diablo Superbike med 2.15 bak och 2.3 fram, sanslöst fint slitage och greppet var suveränt bra!
Varför blir inte däcken lika varma på gotlandring som på andra banor?
gotlandring har slätare asfalt än tex Karlskoga/Mo i Rana/Sviesta/Falkenberg/Knutstorp/Kinnekulle...
1:a helgen kunde man åka ut med däckvärmare på 70 grader och komma in efter passets slut och ha däckstemp på 40-50 grader.
2:a helgen med en asfaltstemp på runt 50 grader så var det betydligt trevligare för de med racedäck på
Friktion is da shit som flickan sa...
angående tempo på uppvärmningsvarv, skulle väl tro att köra 30 sek långsammare per varv än vad som anses vara tempot för den gruppen man är föråkare i inte är speciellt konstigt och några problem med uppvärmning i däcken bör det då heller inte vara även om du kanske tycker det går "för fort".
Föråkarna brukar hålla ett tempo med tanke på just kalla däck även om det känns som ett högt tempo bör det inte vara någon fara trots kalla däck.
Samtidigt som du tycker det går "för fort" på uppvärmningsvarven är det minst lika många som tycker det föööör långsamt trots att de inte använder däckvärmare, en intressant balansgång av föråkaren att ha en hastighet som "passar alla", vilket aldrig går...
2:a helgen på så var ju asfaltstempen runt 50 grader och när ett pilot power (även 2ct) går över 60 grader i temp verkar det bli överhettat.
Jättebra på vanlig väg eftersom man oftast inte kör så inspirerat att däcket blir varmare än så men på bana där det sällan får tid att kyla av är det inte riktigt lika bra
Jag är ledsen men du har fel.
Om du står still och "burnar" är det friktionen som ger huvuddelen av uppvärmningen. Det ger dock dålig genomvärmning av däcket utan mest ytvärme.
Vid körning utan bredställ är det deformationsarbetet som ger uppvärmningen av däcken. Detta beror på att gummit i däck inte är fullständigt elastiskt. Dvs deformationen är inte fullständigt elastisk. En hyfsad andel av deformationsarbetet kommer att omvandlas till värme. Elasticiteten på gummit kan påverkas av en rad olika faktorer, bland annat längd på molekylkedjorna och andelen kolatomer i kedjorna som är tvärbundna med svavelbryggor.
Överhettar man ett däck lite för mycket kommer svavelbryggorna att gå sönder vilket medför att elasticiteten sjunker. En större andel av deformationsarbetet kommer då att bli värme vilket medför att temperaturen skenar, Ännu fler svavelbryggor går sönder och vips har man ett ytterst överhettat och blistrat däck.
Michelin Pilot Road 2CT , både bak och fram, fick framdäcket monterat i veckan och jag känner ett litet styrfladder vid fullt gas på drag genom växlarna, lite oroväckande känsla, någon annan som känner det ?
Däcken sitter på en CBR-954:a
Hmm. Det där har jag också uppplevt sedan jag fick på mina Road 2CT.
Jag funderade om det kan vara balansering eller något annat för jag har inte kännt av det med mina gamla däck.
Dock så uppstår det bara i hastigheter som jag nästan aldrig kör. Jag måste upp på en i stort sett tom motorväg för att det ska hända.