Mijailovics nya lya

MikkE

Guest
fattar inte hur en som blir dömd till tex 10 år får komma ut efter 4 kanske. har man fått en dom så har man väl!?!?!
ska personen vara mkt snällare efter tex 4 år eller? jäääävligt skumma lagar och domar tycker jag!

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
mitt förslag är att han ska få vård under livstidsdomen i fängelset eller att han först genomgår psykiatrisk vård för att sedan sitta i fängelse när han är frisk igen. Att en ministermördare kan vara frisläppt inom loppet av bara några år är en skandal för det svenska rättsväsendet. Frågan är hur Anna Lindhs utländska kontakter kommer att ställa sig till domen..

Gabor

Guest
rätts...eller rättare sagt felväsendet..

personligen har jag gett upp och tappat tron på svenska rättsväsendet för länge sedan.....
Alla jävla humanister har förstört det här landet för länge sedan...
Så fort mina ungar har växt upp och gått klart skolan drar jag utom lands och ungarna likaså..
stöldligor härjar fritt och kan inte fällas för brist på bevis....våldtäcktsmän går fria...våldsverkare släpps fria omgående samma dygn...mördare hänvisar till sjukdom och får vård ..sedan ut i det fria så fort dom är friskförklarade...

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
tassen skrev:
...
Så fort mina ungar har växt upp och gått klart skolan drar jag utom lands och ungarna likaså..
Varför inte åka direkt? Är de de där jävla humanisternas skola som funkar för ungarna?

Jävla gnäll på Sverige i den här tråden. Vi har ett fantastiskt bra land. Inte perfekt, men jävligt långt ifrån kasst. Visa lite stolthet över Sverige istället för att bara hålla på att gnälla.

Edit; alltså inte specifikt du. Alla som gnäller. Vart vill ni flytta? Jag har en god vän som arbetar i Sudan nu. Där har de ganska klara bestraffningar. Lite dimmig juridisk bakgrund på många av "domarna", men de verkställer utan att tveka. Kan det vara något?

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Hur många har suttit mer än 25 år i Sverige i modern tid? Får man 10 års fängelse för mord, och anses behöva vård, kanske man friskförklaras efter 4 års vård. Då får man sitta sex år ytterligare i "vanligt fängelse". Vad är det du inte förstår?

Varför sätta en människa ,som efter 4 års vård blivit frisk(ponera att denna person verkligen är frisk nu), i fängelse i sex år? Är det främjande för fortsatt utveckling av den mentala hälsan? Det är exakt det jag inte förstår.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
tassen skrev:
personligen har jag gett upp och tappat tron på svenska rättsväsendet för länge sedan.....
Alla jävla humanister har förstört det här landet för länge sedan...
stöldligor härjar fritt och kan inte fällas för brist på bevis....våldtäcktsmän går fria...våldsverkare släpps fria omgående samma dygn...mördare hänvisar till sjukdom och får vård ..sedan ut i det fria så fort dom är friskförklarade...

Du lider av felaktig verklighetsuppfattning...lite tvångsvård ala paradisländerna för dig kanske?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Varför sätta en människa ,som efter 4 års vård blivit frisk(ponera att denna person verkligen är frisk nu), i fängelse i sex år? Är det främjande för fortsatt utveckling av den mentala hälsan? Det är exakt det jag inte förstår.
Då frågar jag dig också; tycker du alltså att om någon brutalt mördade din far, hävdade psykisk sjukdom och blev dömd till vård, och friskförklarades efter ett års vård, att det skulle vara okej att vederbörande släpptes ut på gatorna? Du tycker att brottet är sonat då?

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Jag kan berätta hur det är på Karsudden. Där FÅR man ingen tv/dator/stereo, har man det får man dock (kanske) ha det på rummet. Om man får plats, rummen är INTE så stora som det utmålas i tv/tidningar. Ringa får man betala för själv.

/S. Kötare

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
MatteKholm skrev:
Jag kan berätta hur det är på Karsudden. Där FÅR man ingen tv/dator/stereo, har man det får man dock (kanske) ha det på rummet. Om man får plats, rummen är INTE så stora som det utmålas i tv/tidningar. Ringa får man betala för själv.

/S. Kötare
Oj, verkar kärvt att vistas där. Nästan lika jävligt som i verkligheten. Fast hyresfritt då.

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Hehe, ja.. Jag säger inte att det är hårt. Det är faktiskt inget fängelse, det är en vårdplats.
Men jag ville klargöra en del saker, enligt tidningarna slänger dom ju stereo å saker efter dom typ, så är fallet inte.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Då frågar jag dig också; tycker du alltså att om någon brutalt mördade din far, hävdade psykisk sjukdom och blev dömd till vård, och friskförklarades efter ett års vård, att det skulle vara okej att vederbörande släpptes ut på gatorna? Du tycker att brottet är sonat då?

Begick han brottet när han var psykotisk och han sedan blir frisk så ser jag ingen mening med att sätta honom i fängelse, straffa någon som inte vet vad han gjort är helt poänglöst. Det ger liksom inte mig pappa tillbaka bara för att han sitter 10 eller 20 år till.

Sen att jag antagligen hade varit vansinnig av sorg och antagligen skulla slita honom i bitar om jag fick chansen hör inte hit. Det är därför vi har ett rättsväsende och inte öga för öga.....

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Chris Ash skrev:

Knappast främjande.

Samtidigt är det inte svårt att se Valmers poäng. Dessvärre.

MEN, så länge vi sitter med ett system som syftar till återanpassning för brottslingar som alternativ till straff och hämndtänkande så sitter vi med det system vi har. På det stora hela tror jag att de samhällsekonomiska vinsterna blir större med återanpassning än förvaring och hämndtänkande.

Edit; Sedan har vi ju det där med det allmänna rättsmedvetandet. Att lagen kommer att anpassas till detta är väl redan på gång i en eller annan form har jag för mig.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ni har väldigt konstiga föreställningar om mental ohälsa och mentalvård (för att inte snacka om det svenska rättsväsendet i en del fall...) En pyskotisk människa är inte halvsjuk. Han är sjuk så ini helvete - bortom allt förnuft. En borderline kan vara helt klar och redig ena dagen för att nästa dag vara fullständigt bottenlöst sinnessjuk. Det där med "rösterna" kan nog låta märkligt - tills man träffar en person som dag ut och dag in, månadsvis i stöten, hör röster som säger åt honom att ta livet av sig själv. När man hör en sån person vråla och dunka sitt huvud HÅRT i väggen förstår man att de inte har det lätt. Lägg därtill kraftiga ärr på halsen från förra självmordstilfället, då personen skar upp den med en avslagen flaska. Fan, psykoser och röster är ingen lek...

Därmed inte sagt att det måste så i detta fallet men att helt avfärda att sinnesjukdom kan ha med saken att göra tyder på begränsad erfarenhet av mentalt sjuka.

Hotspur

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
Smokin
:mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Öga för öga tand för tand.

Finns inget bättre sätt. Livstid, om det nu vore livstid kan jag gå med på som kompromiss. Betänk följande:

Om jag kör för fort, skall jag ha vård, tack!!! Ett par trafiklektioner på det allmännas bekostnad vore ju på sin plats=återanpassning, för det måste ju vara konsekvent eller? :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Ni har väldigt konstiga föreställningar om mental ohälsa och mentalvård (för att inte snacka om det svenska rättsväsendet i en del fall...) En pyskotisk människa är inte halvsjuk. Han är sjuk så ini helvete - bortom allt förnuft. En borderline kan vara helt klar och redig ena dagen för att nästa dag vara fullständigt bottenlöst sinnessjuk. Det där med "rösterna" kan nog låta märkligt - tills man träffar en person som dag ut och dag in, månadsvis i stöten, hör röster som säger åt honom att ta livet av sig själv. När man hör en sån person vråla och dunka sitt huvud HÅRT i väggen förstår man att de inte har det lätt. Lägg därtill kraftiga ärr på halsen från förra självmordstilfället, då personen skar upp den med en avslagen flaska. Fan, psykoser och röster är ingen lek...

Därmed inte sagt att det måste så i detta fallet men att helt avfärda att sinnesjukdom kan ha med saken att göra tyder på begränsad erfarenhet av mentalt sjuka.

Pack är vad det är! Nakcskått!

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
valmers skrev:
Hur många har suttit mer än 25 år i Sverige i modern tid? Får man 10 års fängelse för mord, och anses behöva vård, kanske man friskförklaras efter 4 års vård. Då får man sitta sex år ytterligare i "vanligt fängelse". Vad är det du inte förstår?

Tomas Quick kommer att sitta länge, tro mig. Kanske hela livet.

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
valmers skrev:
Oj, verkar kärvt att vistas där. Nästan lika jävligt som i verkligheten. Fast hyresfritt då.

Du driver med oss, eller hur? du är väl inte så korkad att du skulle kunna tänka dig att sitta frihetsberövad för fri hyra och en gratis TV?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0