Militär och MC

Thrakag

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Sthlm
Hoj
SZR 660
Wibbe skrev:
2182848 Några mil på hva 258 gjorde man, askul med skidor i Älvdalen. Kommer ihåg en raksträcka, lätt nerförsbacke som slutade med en 90 gradare vänster på vägen dit övningsledningen satt...vi var 3 st ordonanser som tävlade om vem som skulle kunna ta den med fullgas först. ROLIGT!


Jo Älvdalen är ju i princip en stor lekstuga. Roligare får man leta efter med ljus och lykta
 

MartinMotard

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Sävsjö
Hoj
KTM 525 SMR -06
Jonas I skrev:
2180632 Hej allihop, ny medlem här!

Ska förmodligen rycka in som motorcykelordonnans 2008, och tänkte fråga om någon har tidigare erfarenhet av det? Jobbigt, rolig? Och fram för allt... vad får man köra för hoj? :tomten
Tjena! Vad gött för dig, de var bland de roligaste jag gjort ska jag tala om! Synd bara att du får åka ktm, låter konstigt men husqvarnan med skidor e skit kul!
Under utbildningen kör ni typ enduro och leker medans dom andra skuter o springer, du kommer att ha roligt. Mycket orientering på mc:n, köra runt på befäl mm. Mycket tid för dig själv att leka, eller åka till mcDonalds när andra svälter ute i fält.
Lycka till!!!
 

hordac

Guest
Ett tips: Om inskrivningsförrättaren erbjuder dig en tjänst istället för ordonnans där du ska få köra mc, ta den inte.

Det har hänt mig, nu rycker jag in i juli på en utbildning som jag inte har nått intresse av, kul. Bad om att få bli ordonnnans men blev rekommenderad fältarbetssoldat som enligt gubben körde mc.
Mailade I19 för typ två månader sedan för att höra när mitt a-kort skulle vara klart. Då säger de att fältarbetssoldater inte kör mc. KUL!

Nu går det inte att byta (såklart) och de verkar inte tro på min berättelse heller... :död
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Wibbe skrev:
2182848 Några mil på hva 258 gjorde man, askul med skidor i Älvdalen. Kommer ihåg en raksträcka, lätt nerförsbacke som slutade med en 90 gradare vänster på vägen dit övningsledningen satt...vi var 3 st ordonanser som tävlade om vem som skulle kunna ta den med fullgas först. ROLIGT!

Wibbe du har väll aldrig gjort något halvhjärtat.... Mistänker att du var först.. :näsblod
 

Thrakag

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Sthlm
Hoj
SZR 660
MartinMotard skrev:
2183104 Tjena! Vad gött för dig, de var bland de roligaste jag gjort ska jag tala om! Synd bara att du får åka ktm, låter konstigt men husqvarnan med skidor e skit kul!

Kan inte göra annat än att hålla med dig. 258'a med skidor är grymt skoj.
Men å andra sidan så är 409'an inte fy skam heller. Den är bra mycket bekvämare på landsväg sommartid. Inte lika mycket vibrationer :D

Den största nackdelen jag kan se med 409'an är att man inte får göra någonting själv på hojen. De måste lämna in hojarna på verkstad för oljebyten mm då man fortfarande har garanti på dem. Lite skillnad mot 258'an där det ingår en mekutbildning i utbildningsplanen.
 

streetfighter1

För******
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Fighter Honda CBR900 -96/-97, Huskvarna 258
Phr33k skrev:
2180993 Jag gjorde lumpen på I19 i Boden 04-05 och då körde MC ordonnanserna några gammla hojjar med skidor iaf, inte de nya KTM. Det såg dock jävligt roligt ut på vintern med skidorna på! Snacka om feta ställ! Gore-tex uniformen var nog fin o ha, o kroppskydd tror jag dom slapp ha på sig.

Knappast. Enligt reglementet måste du som mc-förare bära ryggskydd, knäskydd, motorjacka, motorbyxa, mc-stövlar och hjälm som uppfyller VV's krav.
Tommy-hjälmen är vanligt förekommande fortfarande, men vissa regementen köper in trevligare hjälmar på civila marknaden.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Jag hade skitskoj, köra och leka samtidigt som någon annan betalar, det kommer aldrig att hända igen!
Vilka minnen när man ser en 258:a med skidor på fetställ i snö. Efter mycket kärlek och omvårdnad så gick det tom. att köra lite på bakhjulet med den! Befälet var lite misstänksam när han testade min 258, som gick betydligt "vassare" än de andra :hihi.
Det bästa trimmet var att köra 10mil på fullgas, en rejäl avsotning, och sedan fila backarna i växellådan så att de grep lite bettigare. Och så inte överdriva med oljeinblandningen.
Du kommer att få skoj!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Skitskoj på pappret men vänta tills snön kommer...

Gjorde 15 månader 89/90 vid numera till historien förpassade Lapplands Jägarregemente I22 i Kiruna. Några ordonnanser hade vi inte men plutonens fyra skarpskyttar hade det tveksamma nöjet att sladda runt på automativäxlade Husqvarna...fii fan va de killarna frös :gnissla :gnissla Har för mig att de under slutövningen testade två andra modeller, varav en var en fet, kammomålad BMW....Men även då önskade de nog mest varma, torra kläder lämpade för mcåkning vintertid....
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Husqvarna 258 är lätt den roligaste hojen jag kört någonsin.

Låg inne som trafiksoldat 02-03 i Skövde, T2. Då var vi lovade att få de nya KTM:erna, det blev dock inget med det...

Sanslöst roligt, men kallt emellanåt. Fick körkortet och en otrligt gedigen förarutbildning under lumpentiden.
 

Automan99

Polyamorös
Gick med
6 Sep 2004
Ort
GBG
Hoj
929
hållundan skrev:
2184215 Husqvarna 258 är lätt den roligaste hojen jag kört någonsin.

Låg inne som trafiksoldat 02-03 i Skövde, T2. Då var vi lovade att få de nya KTM:erna, det blev dock inget med det...

Sanslöst roligt, men kallt emellanåt. Fick körkortet och en otrligt gedigen förarutbildning under lumpentiden.

damn .. jag fick fasen inget kort när jag var trafiksoldat :( 96-97
hade ni jörgen eliasson oxo som befäl kanske ?

-Martin
 

Thrakag

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Sthlm
Hoj
SZR 660
streetfighter1 skrev:
2183649 Knappast. Enligt reglementet måste du som mc-förare bära ryggskydd, knäskydd, motorjacka, motorbyxa, mc-stövlar och hjälm som uppfyller VV's krav.
Tommy-hjälmen är vanligt förekommande fortfarande, men vissa regementen köper in trevligare hjälmar på civila marknaden.

Nja det är inte riktigt sant. Phr33k har rätt. Man skall ej köra med kroppsskydd (trots att det värmer väldigt gott på vintern). Kroppsskyddet är det splitterskydd som soldaterna använder och inte MC-skydd. Däremot är det tillåtet att köra i stridsväst.

I övrigt måste man använda den utrustning som tilldelas av FM dvs ryggskydd, knäskydd, kängor, hjälm och ställ.

Automan99 skrev:
2184312 damn .. jag fick fasen inget kort när jag var trafiksoldat :( 96-97
hade ni jörgen eliasson oxo som befäl kanske ?

-Martin

Fick inte det heller (låg på I19). Och förklaring blev: -"Det är för kallt för att köra upp."

Detta trots att vi hade 20-25 grader varmt under hela utbildningatiden och några veckor efteråt. Men men... Förklaring var nog egentligen: -"Sorry grabbar men vi har inte råd." :p
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Det bästa med att man var Mc ordonans var ju att man jämt hade äran att ligga närmast tältöppningen & frysa :lol . Skulle inte vilja gjort något annat i lumpen. Visst det var blött kallt & jävligt ibland men för det mesta tycker jag att det var avundsjuka blickar man fick när man drog iväg med hojen eller skotern.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
sporTlovEr skrev:
2181006 Köra mc? Tror du kan glömma det...blir nog mest snöskoter vintertid ialla fall, och det lär du ha större delen av värnplikten. Men mc:n kanske blir Husqvarna, så var det ialla fall förr..
Skoter? Ha, glöm det. Det har dom inte tid att utbilda längre enligt deras egna utsago. De enda som, jag vet, fick köra skoter var jägarna.

Låg inne 05/06 i boden, vi var 5 mc ordonnanser på hela regementet. Fyra på trossen och en på stab/grk. Dock lämnade en in och fick frisedel, så då var vi bara 3 på vårat kompani. Och tro fan att vi fick jobba, när vi inte körde hoj fanns det ALLTID något att göra i staben. Sitta signalistpost, bära skit, slå upp tält, omgruppera osv osv. Den enda gången vi hade det riktigt lökigt var under slutövningen i Norge.
Ja, att köra hoj i <-30 grader är inget att rekommendera, när det var så kallt var vi tvungna att stanna var och varannan km för att ta värmeslinga så man fick tillbaks känsel i fingrar och tår. Men annars var det skoj, speciellt motorutbildningen när man fick ut o gasa i skogen. :tummenupp
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
SENSEI skrev:
2183330 Wibbe du har väll aldrig gjort något halvhjärtat.... Mistänker att du var först.. :näsblod

Hehehe.....kan berätta att andra gång vi var i Älvdalen (mitten av april tror jag), så ladda jag nerför backen o tänkte nu j****r.....Döm av min förvåning när jag kommer på ställ in i kurvan och snön smält bort där och....och....ASFALTEN tittar fram....... :näsblod
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Automan99 skrev:
2184312 damn .. jag fick fasen inget kort när jag var trafiksoldat :( 96-97
hade ni jörgen eliasson oxo som befäl kanske ?

-Martin
Ja, han hade vi bland andra...

Beträffande det "nya" kammo-MC-stället var jag inte alls nöjd. Vi hade till en början den gamla 60-uniformen och efter halva utbildningen fick vi de nya goretexkläderna och visst, skillnad var det ju. Men, skitkvalitet, dragkedjor gick sönder, det gick hål på tyget och de var i största allmänhet kassa. Kanske var som så att vi fick första utkastet av de där kläderna.

Andra saker som var helt sinnessjuka, reglementet var inte samma på olika regementen, vi var TVUGNA att köra med skyddsvästen OCH Akn på ryggen. När vi mötte andra MC-förare från andra regementen behövde de minsann inte ha skyddsväst eller AK. Makalöst.

Vi lyckades deala till oss möjligheten att få ha skyddsvästen på pakethållaren, det var då lite lättare att köra...
 

X-it

Bensinslukare
Gick med
14 May 2006
Ort
Malmö
Hoj
-07 KTM SuperDuke
inte så svårt att komma in, behöver typ 3 i styrka på mönstringen...låg på lv6 05-06 o hade husqvarna 258 o hade skidor på under vintern, massa kul att ligga på bredsida in i kurvorna...hade där emot inte mycket att göra med det befälet jag hade som inte ville att vi skulle köra så mycket. Men vi smet ut på kvällarna o körde hinderbana med hojjarna. gor-tex stället är varmt men jobbigt att släpa på med kroppskydd, stridsväst, vapen, hjälm o p-skott om du har tur, men om du inte ska köra under en övning kan man ta ut innerfodret o ha under det vanliga m90 stället så håller man värmen bättre. Kan också löka en hel del med att amn "måste" fixa hojjen när de andra ska vårda tält o skit.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Wibbe skrev:
2184542 Hehehe.....kan berätta att andra gång vi var i Älvdalen (mitten av april tror jag), så ladda jag nerför backen o tänkte nu j****r.....Döm av min förvåning när jag kommer på ställ in i kurvan och snön smält bort där och....och....ASFALTEN tittar fram....... :näsblod
Tänkte väll att du skulle göra nått sånt...
VAd förvånad du blev... skrattar
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Top