Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har man idag t ex ett bundet avtal på 50 öre/kWh kanske man får räkna med att binda om detta på 1 kr/kWh så småningom.
100 öre per kwh :rofl :rofl :rofl
Haha, jag skulle vara glad om jag kunde teckna ett så lågt pris. Senaste avtalet jag fick ta var typ 145 öre per kwh och kollar jag idag så ligger priset för billigaste fasta avtalet på 1 år på 199 öre per kwh.

Raderad medlem 51742

Guest
100 öre per kwh :rofl :rofl :rofl
Haha, jag skulle vara glad om jag kunde teckna ett så lågt pris. Senaste avtalet jag fick ta var typ 145 öre per kwh och kollar jag idag så ligger priset för billigaste fasta avtalet på 1 år på 199 öre per kwh.
Ja, du har nog rätt. Även om det kommer bli billigare att binda till våren än vad det är nu, vilket var vad jag utgick ifrån, lär det nog kunna bli betydligt sämre än 100 öre/kWh. Hur som helst, många med fasta avtal idag lär få räkna med åtminstone en fördubbling av priset när det är dags att binda om. En del har sannolikt kunnat vinna en hel del på att kunna binda till bra priser för en tid sedan, till elbolagens förtret, men i den mån elbolagen då blir förlorarna så lär de inte göra om detta misstag i hur de prognostiserar elpriset framöver. Kanske kommer vi till och med se en del elbolag gå i konkurs ifall de har allt för många kunder som bundit till låga priser och sen inte klarar likviditeten när priserna på nordpool ligger på extrema nivåer under en längre tid.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja, du har nog rätt. Även om det kommer bli billigare att binda till våren än vad det är nu, vilket var vad jag utgick ifrån, lär det nog kunna bli betydligt sämre än 100 öre/kWh. Hur som helst, många med fasta avtal idag lär få räkna med åtminstone en fördubbling av priset när det är dags att binda om. En del har sannolikt kunnat vinna en hel del på att kunna binda till bra priser för en tid sedan, till elbolagens förtret, men i den mån elbolagen då blir förlorarna så lär de inte göra om detta misstag i hur de prognostiserar elpriset framöver. Kanske kommer vi till och med se en del elbolag gå i konkurs ifall de har allt för många kunder som bundit till låga priser och sen inte klarar likviditeten när priserna på nordpool ligger på extrema nivåer under en längre tid.
Det där är faktiskt ett orosmoln ifall de börjar göra det. Vet inte ifall de har krav på att teckna någon försäkring/garanti på att klara sig, men kollar man på avtal idag så är inte de riktigt billga skitbolagen billigast längre. Typ, Stockholms elbolag, Svea energi, osv.. De ligger numera i mitten av priset bland bolag.

Det här avtalet så dubblade jag redan tidigare pris och lär väl dubbla igen nästa gång.

Raderad medlem 51742

Guest
Det där är faktiskt ett orosmoln ifall de börjar göra det. Vet inte ifall de har krav på att teckna någon försäkring/garanti på att klara sig, men kollar man på avtal idag så är inte de riktigt billga skitbolagen billigast längre. Typ, Stockholms elbolag, Svea energi, osv.. De ligger numera i mitten av priset bland bolag.

Det här avtalet så dubblade jag redan tidigare pris och lär väl dubbla igen nästa gång.
Känner inte till att det krävs några särskilda försäkringar eller garantier. Dessa bolag utgör ju inte samma systemrisk som exempelvis banker. Kunderna riskerar väl främst att behöva byta elleverantör vid en konkurs. Sedan lär väl bolagen ändå ha försäkrat sig mot risken på olika sätt, men det är ju också en kostnad och på en marknad med små marginaler och hård prispress är frågan om tillräckligt många av elbolagen gjort tillräckligt i det avseendet. Tror att bolag som kan ligga pyrt till är de som enbart sysslar med elhandel och inte har egen produktion. Såg nånstans att det var flera elbolag i bl.a. Storbritannien som gått i konkurs.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
IMG_20211223_135710.jpgIMG_20211223_135718.jpg

Det är väll fan inte dyrt med el? mina solceller o batterier funkar ju som vanligt o när jag får MG bilarna kan jag ju tanka på jobbet o tanka ur hemma i systemet är väll bara fisket som ochså skall kunna tanka ur bilen.

Raderad medlem 51742

Guest
View attachment 466841View attachment 466842

Det är väll fan inte dyrt med el? mina solceller o batterier funkar ju som vanligt o när jag får MG bilarna kan jag ju tanka på jobbet o tanka ur hemma i systemet är väll bara fisket som ochså skall kunna tanka ur bilen.
Solceller i kombination med batterier eller kanske ännu hellre en elbil med V2H (Vehicle to Home) blir allt mer lockande. Kruxet i mitt fall är väl att jag visserligen har gott om takyta på framför allt garaget som jag kan använda, men inte i söderläge, utan antingen öst eller väst. Dessutom skyms solen söderifrån under framför allt den mörka årstiden av ett bergs- och skogsparti söder om huset. Så det vete fasen hur mycket energi jag skulle få ut av en solcellsanläggning. Framför allt är frågan om den skulle göra någon större nytta nu när elpriserna är så extremt höga.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Solceller i kombination med batterier eller kanske ännu hellre en elbil med V2H (Vehicle to Home) blir allt mer lockande. Kruxet i mitt fall är väl att jag visserligen har gott om takyta på framför allt garaget som jag kan använda, men inte i söderläge, utan antingen öst eller väst. Dessutom skyms solen söderifrån under framför allt den mörka årstiden av ett bergs- och skogsparti söder om huset. Så det vete fasen hur mycket energi jag skulle få ut av en solcellsanläggning. Framför allt är frågan om den skulle göra någon större nytta nu när elpriserna är så extremt höga

Mina paneler ligger i väster läge o ger mer än dom skall kunna göra.. Många missar att solen går ej ned i söder den går ned i väster. På sommaren ger mina max från 11,00 till 21-22,00 på kvällen bor man då i norra Sverige med midnattssol ger ju panelerna nästan dygnet runt

Raderad medlem 51742

Guest
Mina paneler ligger i väster läge o ger mer än dom skall kunna göra.. Många missar att solen går ej ned i söder den går ned i väster. På sommaren ger mina max från 11,00 till 21-22,00 på kvällen bor man då i norra Sverige med midnattssol ger ju panelerna nästan dygnet runt
Egentligen är garagetaket riktat mot sydväst respektive nordost när jag nu ser efter. Problemet är att sidan mot sydväst skyms av träd osv. och är i skugga för det mesta. Återstår då att använda taket mot nordost som har ett mer fritt läge. Frågan är om solen där skulle räcka till. Å andra sidan är takets lutning enbart omkring 30 grader.

På bostadshuset har jag en större takyta mot nordväst som skulle kunna gå att använda, men ytorna mot syd respektive väst går nog inte att använda pga. husets konstruktion med diverse utbyggnader så jag skulle inte få någon större sammanhängande yta där.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Solceller i kombination med batterier eller kanske ännu hellre en elbil med V2H (Vehicle to Home) blir allt mer lockande. Kruxet i mitt fall är väl att jag visserligen har gott om takyta på framför allt garaget som jag kan använda, men inte i söderläge, utan antingen öst eller väst. Dessutom skyms solen söderifrån under framför allt den mörka årstiden av ett bergs- och skogsparti söder om huset. Så det vete fasen hur mycket energi jag skulle få ut av en solcellsanläggning. Framför allt är frågan om den skulle göra någon större nytta nu när elpriserna är så extremt höga.

Lönsamheten på batterier i fastighet är i bästa fall tveksam idag och kommer så att vara ett bra tag.
Varianten med absolut bäst pay-off idag är att ladda batteriet nattetid till lågt pris och sen sälja på dagen. Inte riktigt så man tänker sig användningen i ett hushåll.
Tror fortfarande att det billigaste per kWh är att köpa en liten elbil, behålla batteriet och kasta bilen. Med andra ord, ingen mogen marknad än på ett tag.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Egentligen är garagetaket riktat mot sydväst respektive nordost när jag nu ser efter. Problemet är att sidan mot sydväst skyms av träd osv. och är i skugga för det mesta. Återstår då att använda taket mot nordost som har ett mer fritt läge. Frågan är om solen där skulle räcka till. Å andra sidan är takets lutning enbart omkring 30 grader.

På bostadshuset har jag en större takyta mot nordväst som skulle kunna gå att använda, men ytorna mot syd respektive väst går nog inte att använda pga. husets konstruktion med diverse utbyggnader så jag skulle inte få någon större sammanhängande yta där.

Med optimerare på alla paneler minskar behovet av att installera sammanhängande ytor. Även om det så klart är mest kostnadseffektivt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Takets yta o utseende bestämmer vilka paneler man väljer jag har mindre 270 watts paneler för att få plats man får helt enkelt mäta upp taket o sedan kolla mått på paneler. Eller så ställer du dom på backen det finns skit fina panel ställningar med jordankare istället för gjutna plintar.

Raderad medlem 51742

Guest
Lönsamheten på batterier i fastighet är i bästa fall tveksam idag och kommer så att vara ett bra tag.
Varianten med absolut bäst pay-off idag är att ladda batteriet nattetid till lågt pris och sen sälja på dagen. Inte riktigt så man tänker sig användningen i ett hushåll.
Tror fortfarande att det billigaste per kWh är att köpa en liten elbil, behålla batteriet och kasta bilen. Med andra ord, ingen mogen marknad än på ett tag.
Ja, det är därför jag väntar in tekniken med Vehicle to Home/Grid. Då får man mer nytta av det batteri man redan investerat i som sitter i bilen.

Men det finns en annan aspekt av detta också än enbart elpris och det är att jag börjar tvivla på svenska elsystemets stabilitet. Jag vill försäkra mig mot längre strömavbrott genom en backuplösning.

Raderad medlem 51742

Guest
Med optimerare på alla paneler minskar behovet av att installera sammanhängande ytor. Även om det så klart är mest kostnadseffektivt.

Takets yta o utseende bestämmer vilka paneler man väljer jag har mindre 270 watts paneler för att få plats man får helt enkelt mäta upp taket o sedan kolla mått på paneler. Eller så ställer du dom på backen det finns skit fina panel ställningar med jordankare istället för gjutna plintar.
Ja, det låter mer som att det handlar om enklare praktiska problem som går att lösa. Får väl börja utreda det hela lite närmare.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ja, det är därför jag väntar in tekniken med Vehicle to Home/Grid. Då får man mer nytta av det batteri man redan investerat i som sitter i bilen.

Men det finns en annan aspekt av detta också än enbart elpris och det är att jag börjar tvivla på svenska elsystemets stabilitet. Jag vill försäkra mig mot längre strömavbrott genom en backuplösning.

Ur aspekten kWh/kr är batteri i en bil oerhört bra.
Hur, när och om det kommer finnas stöd för det i bilar och laddutrustning är mer oklart tror jag.

Raderad medlem 51742

Guest
Ur aspekten kWh/kr är batteri i en bil oerhört bra.
Hur, när och om det kommer finnas stöd för det i bilar och laddutrustning är mer oklart tror jag.
Har förstått det som att t ex Nissan Leaf redan har stöd för detta och VW är på gång. Sen skall ju förstås infrastrukturen runt omkring stödja det också. Här misstänker jag dessvärre att det kommer regleringar som inte riktigt uppmuntrar till det scenario jag beskrev ovan, att själv kunna nyttja energin som backup, utan att det snarare kommer finnas ett intresse hos elbolagen och nätägarna att använda tekniken för att balansera effektuttagen i elnätet, vilket förstås inte är fel i sig. Men som jag förstått det är det inte speciellt populärt hos elnätbolagen ifall man vill kunna köra sin anläggning "off grid" vid behov.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Till sommar kommer jag bygga min 3 bils carport o där är det tänkt jag ska ha solceller. Hittade et 5 kw paket till 45 papp, om jag själv monterar.
Tyvärr inte med optimerare.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Till sommar kommer jag bygga min 3 bils carport o där är det tänkt jag ska ha solceller. Hittade et 5 kw paket till 45 papp, om jag själv monterar.
Tyvärr inte med optimerare.
Många paneler idag har 2-6 dioder som stänger av den skuggade delen så för att optimerare skall betala sig då får det vara riktigt eländiga kriterier..

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
View attachment 466841View attachment 466842

Kan du inte visa upp fakturan för köp och installatation av dem också? :tungan

Sen är det väl ingen som argumenterar emot att ha egen produktion. Det är ju vettigt och bra.
Det finns väl i planerna framöver för min del med. Dock inte just nu. Det finns andra saker att åtgärda först.
Dessutom är veden billig på våren/sommaren så jag slipper frysa under kommande vintrar.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Kan du inte visa upp fakturan för köp och installatation av dem också? :tungan

Sen är det väl ingen som argumenterar emot att ha egen produktion. Det är ju vettigt och bra.
Det finns väl i planerna framöver för min del med. Dock inte just nu. Det finns andra saker att åtgärda först.
Dessutom är veden billig på våren/sommaren så jag slipper frysa under kommande vintrar.
Jag har byggt allt själv utom själva anslutningen till nätet. 3200:-

30 st Sol paneler 30,000
3 st 1 fas hybrid inwerter 43000
Pylontech batterier 120000

- 30,000 solcell stöd
-70,000 energilagringstöd
193000 - 100000≠ 93000;-

Så avbetalning tiden var 8 år från början men med detta elpris så är avbetalningstiden ca 5/6 år 3/4 år kvar till 0 o sedan går det pluss.

Nu är min anläggning köpt kontant så jag har kortare tid iomed ingen avbetalning annars hade tiden varit längre till 0.

Men idag hade jag köpt ett beg elbil batteri för säg 70000 o då fått 3 gånger mera lagring kapasitet för samma pengar.

En bekant köpte ett 20 kwa beg Citeroen batteri i Oslo för 10000.. Så det går att bygga betydligt billigare nä vad jag gjorde.

Nu är ju mitt även offgrid system så jag kan koppla bort mej från nätet om jag vill eller vid elavbrott ha strömmen kvar.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln