Jag kan iaf konstatera att det här med att ha timdebitering på elen har visat sig vara en riktigt dålig idé för mig. Har testat detta sen början av november och bortsett från ångesten att följa elpriserna varje timme och att göra avkall en hel del på min egen bekvämlighet har det dessutom blivit dyrare. Jag har försökt styra om så mycket av elförbrukningen jag kan till nattetid, men ändå har det lett till en något högre elkostnad än om jag hade betalat ett dygnsmedelpris.
Igår gjorde jag ett extremt test. Jag stängde av all uppvärmning i bostadshus, garage och gäststuga från morgon till kväll och vistades enbart i vardagsrummet där jag eldade i braskaminen. Först sent på kvällen när elpriset börjat gå ner och jag slutat elda slog jag på luftvärmepumparna i hus och garage igen. Enda undantaget var någon timme kring lunchtid då det var en tillfällig dipp i timpriset. Då slog jag på luftvärmepumpen i garaget någon timme eftersom temperaturen hade sjunkit så pass mycket där. I övrigt använde jag ett minimum av varmvatten och hade enbart belysning (LED) tänd i rummet jag vistades i.
När jag nu kollar förbrukningen och vad jag betalat via Tibbers app visar det sig att jag betalat ett högre genomsnittligt timpris detta dygn än vad jag skulle gjort om jag istället för timdebitering hade betalat det dygnsmedelpris Tibber själva anger som jämförspris.
En skum sak är att när jag kollar timförbrukningen i appen så verkar det räknas i hela kWh. Undrar om detta kan ge så stora avrundningsfel att allt blir skevt. Om jag exempelvis drar ner min förbrukning från 2,4 kWh till 1,5 kWh en viss timme betalar jag ju då ändå för 2 kWh alldeles oavsett.
Men det här känns bara krångligt, dyrt och meningslöst. Blir nog att byta till vanligt rörligt avtal baserat på månadens medelpris.
View attachment 466800