Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Raderad medlem 51742

Guest
Jag får två decimaler på kWh från Gävle Energi både månadsvis, per dag och timme.
2021-11-19 8,83
2021-11-19 00:00 0.26
2021-11-19 01:00 0.29
2021-11-19 02:00 0.26
2021-11-19 03:00 0.29
2021-11-19 04:00 0.27
2021-11-19 05:00 0.39
2021-11-19 06:00 0.41
2021-11-19 07:00 0.63
2021-11-19 08:00 0.42
2021-11-19 09:00 0.49
2021-11-19 10:00 0.47
2021-11-19 11:00 0.48
2021-11-19 12:00 0.33
2021-11-19 13:00 0.34
2021-11-19 14:00 0.28
2021-11-19 15:00 0.33
2021-11-19 16:00 0.27
2021-11-19 17:00 0.34
2021-11-19 18:00 0.28
2021-11-19 19:00 0.61
2021-11-19 20:00 0.31
2021-11-19 21:00 0.37
2021-11-19 22:00 0.32
2021-11-19 23:00 0.39
Vilket blir summerat: 8,83
Intressant, vill minnas att jag såg det på motsvarande sätt när jag bodde i lägenhet. Så bristen på decimaler kan nog vara kopplat till min nuvarande elnätsleverantör.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Som det är nu kan jag som kund iaf inte se något mer detaljerat mätvärde än hela kWh någonstans. Vet att det är på gång med elmätarbyte inom 1-2 år, så mycket möjligt att det kan förändra läget. En intressant sak jag såg var iaf att i elnätsleverantörens rapporter anges alla mätvärden med tre decimaler och för elhandelsbolaget med två decimaler, trots att de är avrundade. Det står alltså t ex 1,000 eller 1,00 istället för 1. Borde ju kunna tyda på att avrundningen sker tidigt i processen, vid insamlingen av mätvärden från elmätaren.

Hur som helst så är iaf en upplösning av enbart hela kWh per timme helt undermåligt när man skall försöka styra elförbrukningen via ett smart hem, vilket är typ hela poängen med timdebitering.

Och när jag bevisligen dessutom inte lyckas få lägre kostnad trots extrema åtgärder för att styra om förbrukningen under dygnet känns hela upplägget meningslöst.
Tack för infon, men synd att det inte verkar vara riktigt moget ännu.
Men väldigt intressant att få ta del av dina erfarenheter och reflektioner.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Nätägaren som jag antar äger "din" elmätare läser säkert av den via MBus.
I det får man med decimaler på samtliga mätvärden tillsammans med mätarnummer mm. Avrundningen sker alltså inte tidigare än när man börjar räkna med dina avlästa värden.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nätägaren som jag antar äger "din" elmätare läser säkert av den via MBus.
I det får man med decimaler på samtliga mätvärden tillsammans med mätarnummer mm. Avrundningen sker alltså inte tidigare än när man börjar räkna med dina avlästa värden.
Det är förmodligen korrekt.
Kan vara annat än MBus också, men något protokoll som läser mätarställningen.
Sedan är det nätägaren som "avräknar" mätvärdena, och skickar sedan dessa till alla berörda.
Så nätägaren är första instansen, och denne är skyldig att kvalitetssäkra mätvärdena, för att sedan skicka vidare till elhandlare, balansanvarig och myndigheten.
Så det kan aldrig bli bättre än nätägarens sytem, och nu står vi inför nästa mätarbyte, så jag tror att detta med decimaler kommer att lösa sig, men det kan ta några år innan alla har fått det.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det är förmodligen korrekt.
Kan vara annat än MBus också, men något protokoll som läser mätarställningen.
Sedan är det nätägaren som "avräknar" mätvärdena, och skickar sedan dessa till alla berörda.
Så nätägaren är första instansen, och denne är skyldig att kvalitetssäkra mätvärdena, för att sedan skicka vidare till elhandlare, balansanvarig och myndigheten.
Så det kan aldrig bli bättre än nätägarens sytem, och nu står vi inför nästa mätarbyte, så jag tror att detta med decimaler kommer att lösa sig, men det kan ta några år innan alla har fått det.

Med tanke på just kvalitetssäkringen är jag rimligt övertygad om att just MBus är det fördragna protokollet.
Mätarna i sig med protokoll har haft förmåga att kommunicera en väldig massa decimaler väldigt länge. Om nätägare och elhandlare däremot använt sig till fullo av teknikens förmågor är mer oklart.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nätägaren som jag antar äger "din" elmätare läser säkert av den via MBus.
I det får man med decimaler på samtliga mätvärden tillsammans med mätarnummer mm. Avrundningen sker alltså inte tidigare än när man börjar räkna med dina avlästa värden.
Ingen aning om hur mätvärdena läses av, men jag var i kontakt med nätägaren då jag såg att det var aktuellt med elmätarbyte inom närmaste två åren och ville få detta tidigarelagt, men fick då besked att det inte var möjligt pga. att de byter alla elmätare i ett område samtidigt pga. att de då även måste uppgradera kopplingsstationen.

Anledningen att jag ville få ny elmätare var att kunna koppla in en sensor som mäter momentan elförbrukning till mitt smarta hem. Detta blir möjligt med de nya elmätarna, men de gamla har ingen sådan anslutning så där är enda möjligheten att ha en separat sensor med induktiva klämmor runt varje fas. De är dock rätt dyra, svåra att få plats med i säkringsskåpet och det blir en onödig utgift om elmätarna ändå skall bytas om ett par år.

Men kanske är det så att nätägaren har ett gammalt system som inte hanterar decimaler. Får känslan att mätaren och systemet inte är designat för timdebitering utan att den rapporterar ett totalvärde i hela kWh för dygnet, sedan sker en fördelning över dygnets timmar, utifrån när varje inkrementell stegvis ökning om 1 kWh skett, dvs motsvarande när displayen på mätaren ökat med 1. Är en mätare från Landis & Gyr som heter Metrima LG-20, om det säger något.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ingen aning om hur mätvärdena läses av, men jag var i kontakt med nätägaren då jag såg att det var aktuellt med elmätarbyte inom närmaste två åren och ville få detta tidigarelagt, men fick då besked att det inte var möjligt pga. att de byter alla elmätare i ett område samtidigt pga. att de då även måste uppgradera kopplingsstationen.

Anledningen att jag ville få ny elmätare var att kunna koppla in en sensor som mäter momentan elförbrukning till mitt smarta hem. Detta blir möjligt med de nya elmätarna, men de gamla har ingen sådan anslutning så där är enda möjligheten att ha en separat sensor med induktiva klämmor runt varje fas. De är dock rätt dyra, svåra att få plats med i säkringsskåpet och det blir en onödig utgift om elmätarna ändå skall bytas om ett par år.

Men kanske är det så att nätägaren har ett gammalt system som inte hanterar decimaler. Får känslan att mätaren och systemet inte är designat för timdebitering utan att den rapporterar ett totalvärde i hela kWh för dygnet, sedan sker en fördelning över dygnets timmar, utifrån när varje inkrementell stegvis ökning om 1 kWh skett, dvs motsvarande när displayen på mätaren ökat med 1. Är en mätare från Landis & Gyr som heter Metrima LG-20, om det säger något.

Mest för att det är lite tekniknördigt roligt köpte jag till Tibbers avläsningsgrunka nyligen då vi fått ny mätare installerad.
Det fungerar utmärkt även om den egentliga nyttan är liten om du inte har behov av lastbalansering. Jag klarar mig med 20A huvudsäkring och kan ända ladda bilen med 3x16A utan krångel.
Men bortsett från den finessen är det väl roligt, eller för dagen skitjobbigt, att kunna se exakt vad som påverkar förbrukningen.

Dock är det ett annat kommunikationsprotokoll för den porten tror jag. MBus är ett rätt segt, enkelt och korkat protokoll, vilket faktiskt gör det väldigt lämpat för just kvalitetssäkrad avläsning utan att driva mycket trafik mm.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag kan iaf konstatera att det här med att ha timdebitering på elen har visat sig vara en riktigt dålig idé för mig. Har testat detta sen början av november och bortsett från ångesten att följa elpriserna varje timme och att göra avkall en hel del på min egen bekvämlighet har det dessutom blivit dyrare. Jag har försökt styra om så mycket av elförbrukningen jag kan till nattetid, men ändå har det lett till en något högre elkostnad än om jag hade betalat ett dygnsmedelpris.

Igår gjorde jag ett extremt test. Jag stängde av all uppvärmning i bostadshus, garage och gäststuga från morgon till kväll och vistades enbart i vardagsrummet där jag eldade i braskaminen. Först sent på kvällen när elpriset börjat gå ner och jag slutat elda slog jag på luftvärmepumparna i hus och garage igen. Enda undantaget var någon timme kring lunchtid då det var en tillfällig dipp i timpriset. Då slog jag på luftvärmepumpen i garaget någon timme eftersom temperaturen hade sjunkit så pass mycket där. I övrigt använde jag ett minimum av varmvatten och hade enbart belysning (LED) tänd i rummet jag vistades i.

När jag nu kollar förbrukningen och vad jag betalat via Tibbers app visar det sig att jag betalat ett högre genomsnittligt timpris detta dygn än vad jag skulle gjort om jag istället för timdebitering hade betalat det dygnsmedelpris Tibber själva anger som jämförspris.

En skum sak är att när jag kollar timförbrukningen i appen så verkar det räknas i hela kWh. Undrar om detta kan ge så stora avrundningsfel att allt blir skevt. Om jag exempelvis drar ner min förbrukning från 2,4 kWh till 1,5 kWh en viss timme betalar jag ju då ändå för 2 kWh alldeles oavsett.

Men det här känns bara krångligt, dyrt och meningslöst. Blir nog att byta till vanligt rörligt avtal baserat på månadens medelpris.

View attachment 466800
Intressant att se i lite mera detalj hur det lönar sig.

Men har du testat följande råd från valfria miljöexperter och miljöpartister som brukar cirkulera i medierna:
-Byta till LED lampor
-Släcka alla lampor och bara använda stearinljus
-Byta ut de gamla fönstrena och spika igen de gamla fönsterhålen med isolering mellan OSB skivorna
-Sänka temperaturen till 12 grader innomhus och börja använda ytterplagg konstant
-Stänga av värmen heltl och använda försvarets komarock (värmejacka/värmebyxor 90) konstant.
-Börja duscha varannan dag.
-Sluta duscha helt. Detta hjälper även med social distansiering när du handlar mat eller är på jobbet.
-Tilläggsisolera vinden genom att fylla hela vinsutrymmet med isolering.
-Tilläggsisolera rum som är mot sidor av huset där det blåser ofta genom att fylla dem med isolering.
-Dra en extra kabel in från gatubelysningen utanför så du kan köra kupevärmaren nattetid för att värma upp huset.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Intressant att se i lite mera detalj hur det lönar sig.

Men har du testat följande råd från valfria miljöexperter och miljöpartister som brukar cirkulera i medierna:
-Byta till LED lampor
-Släcka alla lampor och bara använda stearinljus
-Byta ut de gamla fönstrena och spika igen de gamla fönsterhålen med isolering mellan OSB skivorna
-Sänka temperaturen till 12 grader innomhus och börja använda ytterplagg konstant
-Stänga av värmen heltl och använda försvarets komarock (värmejacka/värmebyxor 90) konstant.
-Börja duscha varannan dag.
-Sluta duscha helt. Detta hjälper även med social distansiering när du handlar mat eller är på jobbet.
-Tilläggsisolera vinden genom att fylla hela vinsutrymmet med isolering.
-Tilläggsisolera rum som är mot sidor av huset där det blåser ofta genom att fylla dem med isolering.
-Dra en extra kabel in från gatubelysningen utanför så du kan köra kupevärmaren nattetid för att värma upp huset.
Det är ju ungefär så jag lever just nu, med tvivelaktig framgång.

För övrigt är det skrattrentande eller rent av provocerande att se mediernas intervjuer och chattar med "experter" som ger tips om hur man kan minska sin elförbrukning - rena självklarheter som en femåring begriper. Men utöver de du tar upp kommer jag att tänka på:

- Kolla när de flesta vanligtvis sover - dammsug då för då är elen billig
- Passa på att laga din middag på den varma motorn efter att du kört bil
- Fäst en liten generator runt handleden så kan du använda rörelseenergin från handens framåtillbakarörelser i anslutning till läggdags för att driva en läslampa.
- Ställ in dina rörelsesensorer så att de släcker ljuset när det är någon hemma
- Försök undvika timmar när elen är dyr (för övrigt ett riktigt tips som mitt elbolag brukar skicka). Man kan exempelvis spara mycket el under den överhoppade timmen vid omställningen till sommartid. Det går också att åstadkomma detta genom att helt enkelt vrida fram klockan en timme när elen är dyr.
- Installera ett stort hamsterhjul som driver TVn
- Sluta laga varm mat hemma utan köp alltid varm mat som take-away. Lägg sedan maten i sängen före läggdags så slipper du frysa.
- Ta en golden shower på morgonen. Den håller 37 grader och du slipper slösa på varmvattnet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Från TT

"Belgien ska stänga sju kärnreaktorer till 2025. Belgien kommer dock inte att stänga dörren till ny kärnkraftsteknik, enligt en uppgörelse mellan koalitionspartierna som styr landet.

En regeringskälla har uppgett för AFP att uppgörelsen innebär en överenskommelse om investeringar på omkring 100 miljoner euro i små, modulära reaktorer. (TT)"
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Från TT

"Belgien ska stänga sju kärnreaktorer till 2025. Belgien kommer dock inte att stänga dörren till ny kärnkraftsteknik, enligt en uppgörelse mellan koalitionspartierna som styr landet.

En regeringskälla har uppgett för AFP att uppgörelsen innebär en överenskommelse om investeringar på omkring 100 miljoner euro i små, modulära reaktorer. (TT)"

Framgår det varför de stänger de befintliga?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Framgår det varför de stänger de befintliga?
De brinner, de har havererat, de är inte lönsamma, de läcker radioaktivitet, politikerna har på grund av Fukushima olyckan fått kalla fötter och bestämt mot bättre vetande att lägga ned dem fast man visste om att elanvändningen skulle gå upp de kommande åren.
Jag gissar på det sistnämnda.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
(Betalvägg)

"Elpriserna skenar och en saftig nota landar i svenskarnas brevlådor. Fram till november i år har elen kostat mer än dubbelt så mycket som förra året för vissa hushåll, visar en skattning som Energimarknadsmyndigheten har gjort på DN:s förfrågan.
Värst har prisökningen varit för sydsvenska villaägare med elvärme – som enligt bedömningen har fått betala över 10 000 kronor mer för sin el än i fjol."

el2020.jpg

"Bakom prisökningen ligger bland annat höga gaspriser i Europa. Eftersom Sverige har kablar ut till kontinenten slår det över på svenska elpriser. Dessutom är den europeiska elmarknaden gemensam, vilket innebär att priserna sätts tillsammans."
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja undra var den värmen mystiskt försvinner inne i ugnen? :brinnerup

Jag läste det tipset i Aftonbladet för en massa år sedan och garvade gott, tills någon upplyste mig om att det faktiskt fanns gamla fastigheter - i Hufvudstaden så klart - som hade någon form av uppknullad rökkanal direkt från ugnen till skorstenen...

Nu tror jag inte att det var en sådan ugn som den välutbildade journalisten syftade på, hon var lite mer inne på linjen att värmen bara försvinner från ugnen på något mystiskt sätt, utan att hamna i huset...
 

Raderad medlem 51742

Guest
(Betalvägg)

"Elpriserna skenar och en saftig nota landar i svenskarnas brevlådor. Fram till november i år har elen kostat mer än dubbelt så mycket som förra året för vissa hushåll, visar en skattning som Energimarknadsmyndigheten har gjort på DN:s förfrågan.
Värst har prisökningen varit för sydsvenska villaägare med elvärme – som enligt bedömningen har fått betala över 10 000 kronor mer för sin el än i fjol."

View attachment 466839

"Bakom prisökningen ligger bland annat höga gaspriser i Europa. Eftersom Sverige har kablar ut till kontinenten slår det över på svenska elpriser. Dessutom är den europeiska elmarknaden gemensam, vilket innebär att priserna sätts tillsammans."
Och då reflekterar totala elkostnaden för 2021 ändå bara början av den enorma prisstegring som nu sker. Jag skulle tro att vi nästa år kommer se ytterligare en fördubbling, jämfört med årets siffror.

Visst kommer priset gå ner under våren, men faktorerna som kan ge de här höga prisnivåerna kommer fortfarande finnas kvar och dessutom förvärras (bortsett från vädret och Rysslands gasexport som tillhör de mer oförutsägbara faktorerna) med tanke på nedläggning av kärnkraft i Europa, ökat elbehov osv.

Skulle tro att enbart sett till hushållens elkostnader i januari och februari samt november och december nästa år kommer vi se den stora delen av nästa års kostnadsökningar för de som har rörligt elpris.

Lägg därtill att alla de hushåll som idag har bundna avtal sannolikt kommer få betydligt högre priser när det är dags att binda om dessa så småningom. Det ger en eftersläpande kostnadschock för dessa som då blir utspridd över hela året. Har man idag t ex ett bundet avtal på 50 öre/kWh kanske man får räkna med att binda om detta på 1 kr/kWh så småningom.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag läste det tipset i Aftonbladet för en massa år sedan och garvade gott, tills någon upplyste mig om att det faktiskt fanns gamla fastigheter - i Hufvudstaden så klart - som hade någon form av uppknullad rökkanal direkt från ugnen till skorstenen...

Nu tror jag inte att det var en sådan ugn som den välutbildade journalisten syftade på, hon var lite mer inne på linjen att värmen bara försvinner från ugnen på något mystiskt sätt, utan att hamna i huset...
Jag har en sådan där modern ugn som har en fläkt som blåser ut värmen under 5-10 min efter att uppvärmningen stängts av. Så på ett rent teoretiskt plan sparar jag ju el om jag öppnar ugnsluckan och låter värmen leta sig ut själv utan fläkten.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top