Tebax
Kör mindre än önskat
- Gick med
- 14 Mar 2021
- Hoj
- Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Tack för förtydligandet. ?Helt rätt, detta kallas för anslutningsplikt.
Och det gäller oavset anläggningstyp och storlek.
Så bygger du en stuga mitt i skogen, eller en produktionsanläggning, så har den som innehar nätkoncessionen för området en skyldighet att ansluta dig.
Däremot så får du naturligvis stå får kostnaden.
På lägre spänningsnivåer, och kortare avstånde är detta reglerat med en schablonkostnad, medan det blir en "faktisk kostnad" när avståndet är längre, eller om det är en större anläggning.
Allt detta regleras av våran myndighet, Energimarknadsinspektionen.
Alla kostnader som kan hänföras till den anslutande kunden får denne betala, till exempel uppförande av ställverk, kondensatorbatterier för effektkompensering mm.
Så detta gäller oavsett om det är en producent eller konsument.
De stora frågorna kring detta är om det går att ansluta kunden på ett rimligt sätt.
Så du kan bli nekad, om till exempel inte elnätsstrukturen klarar av den belastning det innebär.
Senaste tiden har det ofta handlat om serverhallar när det gäller konsumenter, och vind eller solkraft när det gäller producenter.
Närmast på "tapeten" nu verkar vara snabbladdare till elbilar, det är inte alltid självklart att det går att upprätta dessa på de platser som man önskar på ett rimligt sätt.
Jag kunde inte se den infon där.
Men det får mig att återigen tänka på nätavgifterna.
Det är dock en annan diskussion.
Om absolut inget av nätavgifterna går till nybyggnation, utan bara till underhåll och reparationer, så kan man ju undra varför konsumenterna skall betala dessa höga avgifter.
Avgifter som dessutom följer förbrukningen till viss del (märkligt, det är samma kablage och ställverk oavsett förbrukningen).
Dessutom är de omotiverat differentierade i landet i fyra zoner.
Det kostar liksom inte mer att transportera elen i en fast installation från norr till söder, oavsett var elen förbrukas.
Orsaken till de indelade fyra elzonerna och högre priser söderut har jag dock beskrivit utförligt tidigare här i denna tråd.
Och förklaringen är rent kriminell, enkelt uttryckt…