Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kolla på nya Karolinska och tänk sen hur ett politiskt påverkat prestigeprojekt, som en ny reaktor skulle vara, skulle fortlöpa tidsmässigt och penningmässigt.
Nya Karolinska höll både budget på öret och samtliga tidplaner, åtminstone vad gäller själva husen och alla system i dom ;) Det kom in en sen förändringsbeställning på ett våningsplan i ett hus, men det var regionen som ställde till det.

Sen spökade organisationen en hel del, men det hade ju inget med fastigheten att göra, samma omorganisation genomfördes även på Karolinska i Huddinge, men det har man inte pratat om i media.

//Från en som var med

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nya Karolinska höll både budget på öret och samtliga tidplaner, åtminstone vad gäller själva husen och alla system i dom ;) Det kom in en sen förändringsbeställning på ett våningsplan i ett hus, men det var regionen som ställde till det.

Sen spökade organisationen en hel del, men det hade ju inget med fastigheten att göra, samma omorganisation genomfördes även på Karolinska i Huddinge, men det har man inte pratat om i media.

//Från en som var med
Har du koll på kostnad per m2?
Edit. Fanns på wiki.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Men inte det är ju heller rätt.
Denna siffra motsvarar mer hela elcertifikatssystemet för den perioden.
Det innefattar även biokraft och vattenkraft.
Så om du säger drygt 20 miljarder, då håller jag med.
Och då kan du räkna ut hur många öre/kWh det blir....inte så många.
Tycker bara att rätt ska vara rätt när vi tar in siffror som fakta.
Det här är intressant.
Men hur är det med miljöbeskattningen vid produktion jmf andra produktionsslag då?
Som kärnkraften t.ex. som är hårt ansatt?
Och räknas installationsbidrag för kabelanslutning till vindkraften med i samma grupp, eller räknas det på ett annat konto?
Som eventuellt också är subventionerat?

Rent allmänt när man läser om vindkraften så brukar det hänvisas till att det inte finns tillräckligt lönsamhet för att bygga om det inte vore för alla subventioner.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har du koll på priset per m2?
Edit. Fanns på wiki.
Det beror ju lite på hur man räknar också, totala golvytan är 330 000kvm, så drygt 40kkr/kvm, dvs dubbelt som en nybyggd villa i Sverige, hälften mot priset för sålda villor i Storstockholm. Och då ingår det en hel del dyra system i det också, från rörpost och BMS till AGV, hissar, larm och nätverk mm.

Och Wiki blandar ju in BCG och annat fuffens, det har ju inget med bygget att göra.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det beror ju lite på hur man räknar också, totala golvytan är 330 000kvm, så drygt 40kkr/kvm, dvs dubbelt som en nybyggd villa i Sverige, hälften mot priset för sålda villor i Storstockholm. Och då ingår det en hel del dyra system i det också, från rörpost och BMS till AGV, hissar, larm och nätverk mm.

Och Wiki blandar ju in BCG och annat fuffens, det har ju inget med bygget att göra.
Drygt 40 kkr/m2 är inget att svimma över direkt.
Vad gjorde BCG?
14,5 miljarder ser jag att kostnaden anges till. Det är då förstudier, ramhandlingar, projektering och produktion i dessa miljarder? Inköp av medicinteknisk utrustning ingår också? MR-kameror tex?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ett typiskt påstående som saknar faktabakgrund… Idag är det så att vindkraft är kommersiellt väldigt intressant, går snabbt att bygga och levererar kWh nästan oavsett väderförhållanden.

Sedan kan man förstås tycka att de är fula eller snygga osv men nog levererar de. Bara Markbygden beräknas leverera 10-12 TWh när det är klart. Dvs ungefär som kärnkraftverket i Oskarshamn. Fast till lägre kostnad per kWh och utan de nackdelar som ännu vidhäftar kärnkraften (som jag är i grunden positiv till). Förvisso andra nackdelar men enklare att hantera.

Min poäng är att man inte behöver vara MOT vindkraft bara för att man är för kärnkraft. Det är olika system som bägge behövs. Men idag byggs vindkraft och det är marknaden som gör det.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Och hur korrelerar vindkraften med lasten? Jag vill ha 2 MW under timmen 11:00-12:00 nästa tisdag. Vilken kraftkälla(eller kombination av kraftkällor) ska jag satsa på? Hur ser systemet ut som klarar mitt behov och vad blir kostnaden per kWh?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Det här är intressant.
Men hur är det med miljöbeskattningen vid produktion jmf andra produktionsslag då?
Som kärnkraften t.ex. som är hårt ansatt?
Och räknas installationsbidrag för kabelanslutning till vindkraften med i samma grupp, eller räknas det på ett annat konto?
Som eventuellt också är subventionerat?

Rent allmänt när man läser om vindkraften så brukar det hänvisas till att det inte finns tillräckligt lönsamhet för att bygga om det inte vore för alla subventioner.
Jag kan inte svara med ett tillräckligt korrekt svar där.
Men, troligtvis har vindkraften en låg, eller obefintlig så kallad miljöskatt (tror att den korrekt benämns med någonting annat) på grund av att det är "grön energi".
Och installationsbidrag finns inte, men du kanske tänker på att det nu diskuteras om man ska plocka bort, eller reducera, anslutningsavgiften till det så kallade stamnätet.
Detta är någonting som diskuteras när det gäller havsbaserad vindkraft, men vad jag vet så är det inte klart ännu.
Men man vill öka investeringsviljan där, och därför har det kommit upp nu.
Vindkraften har varit subventionerad, men det är borta nu, och nu drivs den på projektnivå, där investerarna vill ha avkastning på sina pengar.
Så finns det inte ekonomisk bäring, då stannar projektet.
Och allt detta bottnar naturligvis i politiska beslut, som numera inte bara fattas i Sverige, utan inom hela den europiska sektorn där vi delar energisystem.
Och investerarna kommer naturligvis från hela världen.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Och hur korrelerar vindkraften med lasten? Jag vill ha 2 MW under timmen 11:00-12:00 nästa tisdag. Vilken kraftkälla(eller kombination av kraftkällor) ska jag satsa på? Hur ser systemet ut som klarar mitt behov och vad blir kostnaden per kWh?
Så länge du inte vill vara "off-grid" så behöver du inte satsa på någonting speciellt idag.
Men om du vill det så bör du vara teknikintresserad och ha ett schysst startkapital.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Drygt 40 kkr/m2 är inget att svimma över direkt.
Vad gjorde BCG?
14,5 miljarder ser jag att kostnaden anges till. Det är då förstudier, ramhandlingar, projektering och produktion i dessa miljarder? Inköp av medicinteknisk utrustning ingår också? MR-kameror tex?
Det är nog lite oklart vad dom gjorde, men det var ju i organisationen som bedrev vårdverksamhet, och hade ju inte ett smack med vare sig bygge, OPS eller SHP (förvaltningsbolaget) att göra.

Japp, nyckelfärdigt sjukhus, exklusive medicinteknisk utrustning, aktiv utrustning i verksamhetsnät, konferensutrustning och liknande, men all teknik som behövdes för att driva husen som sådana, sopsugar, hissar, övervakning, CCTV osv, och ett massivt riktningsunderlag, som uppdateras under hela avtalsperioden. Även den mindre stad av baracker för dom 2500 personerna som jobbade med bygget ingick ju i det.

Men media har ju inte bemödat sig med att läsa avtalet för att se vad dom olika siffrorna betyder, dessutom verkar dom tro att alla andra sjukhus är helt gratis att hålla igång, med drift och underhåll, utom just NKS då.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Ett typiskt påstående som saknar faktabakgrund… Idag är det så att vindkraft är kommersiellt väldigt intressant, går snabbt att bygga och levererar kWh nästan oavsett väderförhållanden.
Var det möjligen svar till mig?
Nå, om det är kommersiellt väldigt intressant så klarar vindkraften sig utan subventionerna, eller?
Det är ju häri skillnaden brukar finnas…

Edit: Jag har inget tekniskt emot vindkraft, men kostnaden jmf utvunnen kWh har debatterats flitigt genom åren.
Och framför allt så saknas det pålitlig reservkraft när det blåser för lite (eller för mycket för den delen).

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Då föreslår jag att vi omedelbart slutar med dessa subventioner, så får vi ett kvitto på hur det ligger till med saken.
Subventionerna ligger i elcertifikatssystemet.
Detta innefattar även andra produktionskällor, och visst har du rätt i att vi kan avskaffa dom.
Men det slår även mot bland annat vattenkraften.
Nu är elcertifikaten en såpass liten del, så jag tror inte att det skulle göra någon avgörande skillnad.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag uttryckte mig slarvigt. Politiker fattar beslut som skapar incitament till att inte investera i dessa kraftslag.

Då borde ju investerare stå i kö för att investera i kärnkraft i alla andra länder då, där elpriserna är mycket högre och svenska politiker inte bestämmer…

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Då borde ju investerare stå i kö för att investera i kärnkraft i alla andra länder då, där elpriserna är mycket högre och svenska politiker inte bestämmer…
Får man som privat aktör bygga kärnkraft i Tyskland eller UK?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vattenfall bygger väl kärnkraft i Baltikum?
Vet inte mycket om det projektet men gissar att det är kommersiellt gångbart?
Hoppas det är kunskaper man kan omsätta i Sverige också så småningom.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln