Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
:rofl Min inställning.
Realism är jobbigt om man är van att bara se de cromade delarna av ens liv (eller hoj).
Jag är nog hellre realist som riktar in mig på saker som går att genomföra på ett vettigt sätt än att vara någon som bara drömmer och låter andra ta notan för det när det går åt skogen.

Det behövs helt klart en ny ordning på energimarknaden och då tänkter jag inte att man skall släppa den helt fri som du tänker. Då går priserna bara upp mera.
Däremot bör man ju se till att säkerställa en nationell kapacitet och prisläge. Vi har ju ändå ett större behov av el än t.ex. Tyskland som värmer sina hus med gas tillskillnad från el som vi.
Sen kan man givetvis när denna nationella kvot är uppfylld fortfarande sälja el utomlands. Men prioriteringen bör vara hemmaplan på ett annat sätt än nu.

Ja, det behövs mer realister och mindre av utsvävande fjantar som Elon Musk, Steve Jobs, Richard Branson, Bill Gates och andra fjantar som vägrar sätta sig ner och inse problemen i det hela. Det går ju liksom ändå inte att genomföra.

Du vet att det finns en värld utanför kommunal förvaltning va?

Självklart skall elmarknaden styras hårdare, gärna genom subventioner och statligt ägande. Vi ser redan nu att den modellen leder oss i precis rätt riktning. Särskilt för konsumenten...

Säkerställandet av det nationella prisläget kan du göra medelst tillgång/efterfrågan. Det fungerar i praktiken med dagens pris som evidens om inte annat.

Eller så kör man på modellen som Kina med flera använder. Med stor framgång i hänseendet att de har full kontroll. Lite andra biverkningar finns dock.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Elmarknaden lär ju aldrig kunna bli helt fri eftersom det finns så många geografiska och tekniska begränsningar för hur elen skall kunna nå slutkund. Fast idag är det ju närmast ett skämt. Hela grejen med att köpa el av ett särskilt kraftslag är ju rena bluffen i slutändan. Även om jag köper 100% el från vindkraft får jag betala för el genererad av kol eller naturgas.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Men vindkraften är inte billigast per kWh. Den är subventionerad till att vara lönsam. 33,1 öre per kWh för att vara exakt. Det är högre än produktionskostnaden för vattenkraft.

Vid nyår stänger Tyskland ner mer kärnkraft. Det kommer mycket effektivt eliminera alla försök till att stabilisera medelst smart konsumtion.
Var får du dessa subventionssiffror från?
Bara nyfiken, trodde att elcerifikatssystemet är den enda "subvention" som finns kvar :va
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Var får du dessa subventionssiffror från?
Bara nyfiken, trodde att elcerifikatssystemet är den enda "subvention" som finns kvar :va
Googla "Subvention vindkraft"

Vindkraftsutbyggnaden subventioneras i dag på ett flertal sätt. Vindkraften erhåller investeringsbidrag, så kallad miljöbonus och statligt tillägg för småskalig elproduktion. Sammanlagt motsvarar dagens understöd av vindkraften 33,1 öre per kWh.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Googla "Subvention vindkraft"

Vindkraftsutbyggnaden subventioneras i dag på ett flertal sätt. Vindkraften erhåller investeringsbidrag, så kallad miljöbonus och statligt tillägg för småskalig elproduktion. Sammanlagt motsvarar dagens understöd av vindkraften 33,1 öre per kWh.
Ok, jag glömde att jag var på Sporthoj. :)
Det där var nästan 20 år sedan.
Jag tror att vi ska kolla på "Elcertifikat" istället.
Bara för att vinkla in debatten rätt igen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja, det behövs mer realister och mindre av utsvävande fjantar som Elon Musk, Steve Jobs, Richard Branson, Bill Gates och andra fjantar som vägrar sätta sig ner och inse problemen i det hela. Det går ju liksom ändå inte att genomföra.

Du vet att det finns en värld utanför kommunal förvaltning va?

Självklart skall elmarknaden styras hårdare, gärna genom subventioner och statligt ägande. Vi ser redan nu att den modellen leder oss i precis rätt riktning. Särskilt för konsumenten...

Säkerställandet av det nationella prisläget kan du göra medelst tillgång/efterfrågan. Det fungerar i praktiken med dagens pris som evidens om inte annat.

Eller så kör man på modellen som Kina med flera använder. Med stor framgång i hänseendet att de har full kontroll. Lite andra biverkningar finns dock.
Tur att dessa personer hade några realister som såg till att de inte brände hela sin förmögenhet på rymdfärder.

Kommunal förvaltning :lol var det där du jobbade?
Jag kör helt privat på en privat marknad. Du kanske kan berätta mera om hur det fungerar borta hos er, på kommunen?

Elbolag som inte regleras säljer till den som betalar bäst. Du borde veta detta.
Hur skulle en helt fri marknad leda till att elpriser i Sverige skulle gå ned, när hela Europa skriker efter mera el?
Vi skulle kunna starta 50 Ringhals innan vi matchar vad Tyskland lägger ned.

Och där kom Kina fram igen. Du gillar att dra till med Kina. Jag förstår att det landet inte är något du gillar och där håller jag med dig. Jag gillar inte heller Kina eller Ryssland eller Nordkorea eller någon annan totalitär stat.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ok, jag glömde att jag var på Sporthoj. :)
Det där var nästan 20 år sedan.
Jag tror att vi ska kolla på "Elcertifikat" istället.
Bara för att vinkla in debatten rätt igen.

Helt rätt.
En helt värdelös och felaktig uppgift från mig.
Den mer underbyggda uppgiften gör dock gällande att vindkraften subventionerats med ca 50 miljarder mellan 2003-2020.
Inte helt föraktliga summor när man pratar nyinvestering och utveckling av modeller.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Tur att dessa personer hade några realister som såg till att de inte brände hela sin förmögenhet på rymdfärder.

Kommunal förvaltning :lol var det där du jobbade?
Jag kör helt privat på en privat marknad. Du kanske kan berätta mera om hur det fungerar borta hos er, på kommunen?

Elbolag som inte regleras säljer till den som betalar bäst. Du borde veta detta.
Hur skulle en helt fri marknad leda till att elpriser i Sverige skulle gå ned, när hela Europa skriker efter mera el?
Vi skulle kunna starta 50 Ringhals innan vi matchar vad Tyskland lägger ned.

Och där kom Kina fram igen. Du gillar att dra till med Kina. Jag förstår att det landet inte är något du gillar och där håller jag med dig. Jag gillar inte heller Kina eller Ryssland eller Nordkorea eller någon annan totalitär stat.

Den där kabeln till Tyskland, om vi bara löst antar att den inte har obegränsad kapacitet. Har då mängden producerad el på "vår" sida någon inverkan på priset på den svenska sidan tror du?

Tyskland hade ursprungligen 19 kärnkraftverk.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Hmm...
En som googlar vindkraft...
Eller en som arbetar professionellt med vindkraft...

Snälla gud, vem ska jag tro på...?

Jag vet inte, men kanske någon som jobbar med energimarknad och vattenkraft.
Eller så håller du dig till gud.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Helt rätt.
En helt värdelös och felaktig uppgift från mig.
Den mer underbyggda uppgiften gör dock gällande att vindkraften subventionerats med ca 50 miljarder mellan 2003-2020.
Inte helt föraktliga summor när man pratar nyinvestering och utveckling av modeller.

Men inte det är ju heller rätt.
Denna siffra motsvarar mer hela elcertifikatssystemet för den perioden.
Det innefattar även biokraft och vattenkraft.
Så om du säger drygt 20 miljarder, då håller jag med.
Och då kan du räkna ut hur många öre/kWh det blir....inte så många.
Tycker bara att rätt ska vara rätt när vi tar in siffror som fakta.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den där kabeln till Tyskland, om vi bara löst antar att den inte har obegränsad kapacitet. Har då mängden producerad el på "vår" sida någon inverkan på priset på den svenska sidan tror du?

Tyskland hade ursprungligen 19 kärnkraftverk.
Exporten utomlands har en klar påverkan på elpriset i södra Sverige.

Jag goolade inte antalet som du gjorde. Så jag litar på din uppgift ? Men å andra sidan hade Tyskland inte allt för många elbilar för några år sen heller och antalet elförbrukare kommer ju inte minska närmaste åren.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Exporten utomlands har en klar påverkan på elpriset i södra Sverige.

Jag goolade inte antalet som du gjorde. Så jag litar på din uppgift ? Men å andra sidan hade Tyskland inte allt för många elbilar för några år sen heller och antalet elförbrukare kommer ju inte minska närmaste åren.

Att Tyskland satt sig i en situation där de kommer vara helt beroende av gas från Putin är än mer obegripligt. De har visserligen ett helt annat behov av uppvärmning än vi i stora delar av landet, men, oberoende är de inte ens på värmesidan.
Konsekvenserna av det får dessvärre även resten av Europa och borde vara nog för att inte följa deras exempel.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Att Tyskland satt sig i en situation där de kommer vara helt beroende av gas från Putin är än mer obegripligt. De har visserligen ett helt annat behov av uppvärmning än vi i stora delar av landet, men, oberoende är de inte ens på värmesidan.
Konsekvenserna av det får dessvärre även resten av Europa och borde vara nog för att inte följa deras exempel.
De Gröna i Tyskland är väl 5-6 ggr så stora som här hemma.
Däri ligger nog en del av skälen till deras beslut.
Undrar hur den tyska opinionen ändrats denna vinter? :va
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Men inte det är ju heller rätt.
Denna siffra motsvarar mer hela elcertifikatssystemet för den perioden.
Det innefattar även biokraft och vattenkraft.
Så om du säger drygt 20 miljarder, då håller jag med.
Och då kan du räkna ut hur många öre/kWh det blir....inte så många.
Tycker bara att rätt ska vara rätt när vi tar in siffror som fakta.

Självklart skall rätt vara rätt.
Uniper säger 50 miljarder, vilket inte stämmer med totalen för elcertifikaten. Hur mycket som betalats ut i investeringsstöd är oklart för min del.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
De Gröna i Tyskland är väl 5-6 ggr så stora som här hemma.
Däri ligger nog en del av skälen till deras beslut.
Undrar hur den tyska opinionen ändrats denna vinter? :va

Dessvärre eller bättre, beroende på om man är tysk eller inte så är de väl inte tillnärmelsevis lika utsatta för vinterkyla som vi är.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dessvärre eller bättre, beroende på om man är tysk eller inte så är de väl inte tillnärmelsevis lika utsatta för vinterkyla som vi är.
Så är det.
Men mina tyska affärsbekanta pratar också elpriser.
Så gissar att avvecklingen av kärnkraft tappat stöd.
Måste fråga dom nästa möte. :)
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Så är det.
Men mina tyska affärsbekanta pratar också elpriser.
Så gissar att avvecklingen av kärnkraft tappat stöd.
Måste fråga dom nästa möte. :)

Hur den gröna delen ser på att det snart blir tveksam lönsamhet i att köra elbil vet jag inte.
Straffskatt kanske inte är en avlägsen tanke. Eller hur ser tyskarna på sånt?
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Kärnkraftverk kan ligga i Trelleborg här vill dom ha allt skit, rättspsyk,
Högrisk fängelse osånt. Då kan ju kärnkraftverket oxå ligga här.
Det enda dom inte vill är vindkraft park, som vi har nytta av
Hehe…dom kan ju lägga alla vindsnurror utanför hamninloppet.
Då slipper de ju de svavelosande färjorna, samt medföljande lastbilskaravaner, som smutsar ner.
På köpet får de lite lustiga propellrar att titta på, vilket ju kan vara lite skoj för de minsta barnen :hihi
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur den gröna delen ser på att det snart blir tveksam lönsamhet i att köra elbil vet jag inte.
Straffskatt kanske inte är en avlägsen tanke. Eller hur ser tyskarna på sånt?
Den stora tyska bil-lobby har sett till att köra bil är förhållandevis billigt i Tyskland.
(Någon som bor där får rätta mig om jag har fel. )
Den vill nog knappast att det ska vara dyrt med elbil nu mitt i omställningen.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top