JvA72
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 17 Jan 2021
- Hoj
- R1
Min inställning.
Realism är jobbigt om man är van att bara se de cromade delarna av ens liv (eller hoj).
Jag är nog hellre realist som riktar in mig på saker som går att genomföra på ett vettigt sätt än att vara någon som bara drömmer och låter andra ta notan för det när det går åt skogen.
Det behövs helt klart en ny ordning på energimarknaden och då tänkter jag inte att man skall släppa den helt fri som du tänker. Då går priserna bara upp mera.
Däremot bör man ju se till att säkerställa en nationell kapacitet och prisläge. Vi har ju ändå ett större behov av el än t.ex. Tyskland som värmer sina hus med gas tillskillnad från el som vi.
Sen kan man givetvis när denna nationella kvot är uppfylld fortfarande sälja el utomlands. Men prioriteringen bör vara hemmaplan på ett annat sätt än nu.
Ja, det behövs mer realister och mindre av utsvävande fjantar som Elon Musk, Steve Jobs, Richard Branson, Bill Gates och andra fjantar som vägrar sätta sig ner och inse problemen i det hela. Det går ju liksom ändå inte att genomföra.
Du vet att det finns en värld utanför kommunal förvaltning va?
Självklart skall elmarknaden styras hårdare, gärna genom subventioner och statligt ägande. Vi ser redan nu att den modellen leder oss i precis rätt riktning. Särskilt för konsumenten...
Säkerställandet av det nationella prisläget kan du göra medelst tillgång/efterfrågan. Det fungerar i praktiken med dagens pris som evidens om inte annat.
Eller så kör man på modellen som Kina med flera använder. Med stor framgång i hänseendet att de har full kontroll. Lite andra biverkningar finns dock.