Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Cykelbana säger du.

När cyklarna är trötta så ska man lägga dem där så de får vila.
Så tolkar jag det.
Då får dom måla sparkcyklar på en jävla massa ställen, för dom blir trötta överallt verkar det som

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Stockholms stad får numera bärga/flytta dessa elskotrar ifall den står ivägen eller på nåt sätt är farligt uppställd, och skoterbolaget får betala 1500 kr per flyttad skoter.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Stockholms stad får numera bärga/flytta dessa elskotrar ifall den står ivägen eller på nåt sätt är farligt uppställd, och skoterbolaget får betala 1500 kr per flyttad skoter.

Kan man freelansa?
Jag tar 500:-/st och stockholm stad får behålla resten?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vill minnas att dessa elsparkcyklar varit uppe på tapeten förr…och nog skulle det ju kännas frestande att dra tio eller kanske hundra över kajkanten efter en blöt utekväll…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Här har ni framtiden gubbar...
MPs våta dröm att alla susar omkring på dem vinter som sommar, i regn och rusk.

20 tusen om året? Åkte dom Taxi till jobbet innan eller?
Och elsparkcyklarna var gratis?

Hur parkerar man en som man äger själv när man går in på affären?
(en Voi kastar man ju uppenbarligen mitt framför dörren till affären, är den borta sen hyr man en annan när man ska hem)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Folk tar med dom in, och i bästa fall leder dom bara dom inne i affären. Det är vanligt att folk tar med skiten på pendeln, kliver av, vecklar ut den, åker fram till rulltrappan, fäller ihop den, åker trappan upp, och sen åker vidare. Men dom har säkert använt friskvårdsbidraget till att bli stödmedlemmar på Sats, så i teorin är dom väldigt vältränade.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
20 tusen om året? Åkte dom Taxi till jobbet innan eller?
Och elsparkcyklarna var gratis?

(en Voi kastar man ju uppenbarligen mitt framför dörren till affären, är den borta sen hyr man en annan när man ska hem)
Man jobbar i snitt 260 dagar om året. De har 1 mil till jobbet. De är 2 st. Bensinpriset är 24 kr/l.
En normal bil drar 0,7 l/mil.
4 mil per arbetsdag om de hade 2 bilar.
Det är 2,8 L bensin per dag. Vilket blir 67,2 kr per dag.
Vilket blir 17 472 kr per år.
Sen lite avrundning så kan det nog stämma.
Men jag vill se dem bege sig till jobbet en kall januaridag och osaltade vägar....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nå, ett fordon med sådan köregenskaper som en sparkcykel som dessutom framförs av folk som inte inser riskerna med så små hjul är det nog bara en tidsfråga innan dom förbjudits.

Det är väl bara statistiken som måste hinna ikapp verkligheten först.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man jobbar i snitt 260 dagar om året. De har 1 mil till jobbet. De är 2 st. Bensinpriset är 24 kr/l.
Men jag vill se dem bege sig till jobbet en kall januaridag och osaltade vägar....

En normal bil kostar väl normalt sett 3-4 gånger så mycket som bränslet per mil så nog är sparkcyklarna snabbt betalda. Sjukvården i Sverige är ju dessutom gratis när dom dunkat näsan i trottoaren.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nå, ett fordon med sådan köregenskaper som en sparkcykel som dessutom framförs av folk som inte inser riskerna med så små hjul är det nog bara en tidsfråga innan dom förbjudits.

Det är väl bara statistiken som måste hinna ikapp verkligheten först.

Fär många år sedan bedrev sjukhuset/Akuten i Umeå (NUS) något trafiksäkerhets forskningsprojekt.

På väggen inne på akuten hade dom en stadskarta där dom nålade fast en liten remsa med text, t.e.x "Man 27, cykelolycka kl 01:45 på väg hem från krogen" eller "Flicka 12, påkörd av bil när hon cyklade"
Dessutom var remsorna färgkodade, cykel hade en färg, moped en annan osv...

Man drog snabbt slutsatsen att cykelstråket mellan krogarna och studentboendena måste ha sett ut som slaget vid Stalingrad varje helg med blodet flytandes i rännstenen.

Undra hur en sån karta ser ut efter elsparkcyklarnas intåg?

Jag har sett en sparkcykelolycka live, personen körde på något så det slog stopp och flög över styret, armarna rakt bakåt och tog emot sig i asfalten med ansiktet först...
Lyckligtvis iförd cykelhjälm, men näsan och neråt var oskyddat

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Jag är vanligtvis inte särskilt pigg på att förbjuda saker och ting men dessa elsparkcyklar tillhör definitivt undantagen.

De har absolut inget existensberättigande. De förpestar vår gemensamma trafikmiljö och tillför absolut inget av värde till densamma. Livsfarliga för både förare, passagerare samt alla som har oturen att behöva kryssa sig fram mellan det parkerade (eller slängda) skräpet på cykelbanor och trottoarer. Dessutom främjar det en slit-och-släng-mentalitet och förfular omgivningen å det grövsta.

Så ja. Ett totalförbud vore fullt rimligt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fär många år sedan bedrev sjukhuset/Akuten i Umeå (NUS) något trafiksäkerhets forskningsprojekt.

På väggen inne på akuten hade dom en stadskarta där dom nålade fast en liten remsa med text, t.e.x "Man 27, cykelolycka kl 01:45 på väg hem från krogen" eller "Flicka 12, påkörd av bil när hon cyklade"
Dessutom var remsorna färgkodade, cykel hade en färg, moped en annan osv...

Man drog snabbt slutsatsen att cykelstråket mellan krogarna och studentboendena måste ha sett ut som slaget vid Stalingrad varje helg med blodet flytandes i rännstenen.

Undra hur en sån karta ser ut efter elsparkcyklarnas intåg?

Jag har sett en sparkcykelolycka live, personen körde på något så det slog stopp och flög över styret, armarna rakt bakåt och tog emot sig i asfalten med ansiktet först...
Lyckligtvis iförd cykelhjälm, men näsan och neråt var oskyddat

Ansiktet först är nog det vanligaste i det fallet. Står man så nära marken i uppåt 20 km/h när hjulen slår stopp så är det inte många som hinner reagera innan de slagit näsan i marken.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Om man tar med besparingen av försäkringskostnad för bilen man sålde så når man upp till ca 20000kr.
Men besparingar för fordonsskatt och besiktning etc är nog inte med här.
Å andra sidan så verkar de bara referera till en rund siffra så vem vet?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om man tar med besparingen av försäkringskostnad för bilen man sålde så når man upp till ca 20000kr.
Men besparingar för fordonsskatt och besiktning etc är nog inte med här.
Å andra sidan så verkar de bara referera till en rund siffra så vem vet?

Ja, det tänkte inte jag på, jag tänkte bara pendlingskostnad, för för mig är det fullkomligt otänkbart att leva utan bil, så alla fasta kostnader blir kvar för mig.
Dessutom tänkte jag att dom samåkte åt samma håll.

En bekant till mig och hans fru flyttade ut på "Landet" och behövde helt plötsligt varsin bil från att ha haft en som dom inte använde till vardags (dom cyklade till jobbet när dom bodde och jobbade i stan)

Dom jobbade IOFS ganska nära varandra, men så olika tider att det blev ohållbart att samåka.

Dom gjorde reseavdrag på varsin bil (ja, dom flyttade så långt att det då var lönt)

Det billiga boendet på "landet" blev helt plötsligt skitdyrt.

Sen bytte frun jobb, och i det jobbet skulle hon köra en firmabil, då firman hade ont om parkeringar och dessutom hade haft inbrott i bilarna så var dom enbart glad om hon tog hem bilen över natten.
Dessutom fick hon samma arbetstider som maken så han kunde åka med henne.

Ingen av dom slutade göra reseavdrag.

Pendling kostar!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj