Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
6 mil om dagen = 36000kr per år bara i soppa.

Tillkommer skatt, försäkring, reparationer, service osv.

Säg att man om man har tur kommer runt på 4000kr/mån på sista raden. Med en bil från 1987.

Det är inte ens billigt idag när man kan köra helt nytt för 75% av den pengen utan risk för dyra reparationer eller stillestånd eller tvingas mecka eller…
Om man får den nya någon gång vill säga, i mitt fall så flyttar dom lev månad för månad just nu.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Inte alls ovanligt. Jag kör mellan 5-6 mil om dagen till och från jobbet och handling, med ett soppapris på 24 spänn och bensinbilen drog 0,7 vilket ger ca 17 spänn och jag gör detta 250 dagar per år. Lite snabbt räknat så får jag det till ca 21 250,-
Bytte till en Rav4 som kommer mellan 6-8 mil på el, laddar hemma för 1spänn per Kwh och bilen drar 2Kwh per mil så nu kör jag samma sak för ca 3000 spänn per år...

Kan man då köra elscooter istället så kan jag tänka mig att de sparar 20 000 per år.

Jag har tittat på Rav4 - både som ”vanlig” hybrid och som plug-in hybrid - inför valet av nästa leasingbil.

Mitt noga dokumenterade körmönster gör tyvärr att plug-in hybriden inte blir ekonomiskt försvarbar. Den är förvisso att betrakta som skattefri, men ett betydligt högre inköpspris leder också till betydligt högre leasingkostnad. Dessutom kör jag inte tillräckligt långt per månad för att det skall bli lönsamt, men flera av transporterna är ändå betydligt längre än batteriets räckvidd och flera av transporterna sker dessutom med tunga släpvagnar. Mitt körmönster är tyvärr mardrömmen för försäljaren som verkligen vill sälja på en något laddbart…

Hur jag än räknar blir plug-in hybriden (Rav4, Volvo eller vilken annan som helst) tyvärr minst en tusenlapp mer per månad, jämfört med ”vanlig” hybrid eller ren fossilbil med andra skattesänkande åtgärder.

Just nu ligger en Subaru Outback med så kallat X-Fuel paket mycket bra till.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har tittat på Rav4 - både som ”vanlig” hybrid och som plug-in hybrid - inför valet av nästa leasingbil.

Mitt noga dokumenterade körmönster gör tyvärr att plug-in hybriden inte blir ekonomiskt försvarbar. Den är förvisso att betrakta som skattefri, men ett betydligt högre inköpspris leder också till betydligt högre leasingkostnad. Dessutom kör jag inte tillräckligt långt per månad för att det skall bli lönsamt, men flera av transporterna är ändå betydligt längre än batteriets räckvidd och flera av transporterna sker dessutom med tunga släpvagnar. Mitt körmönster är tyvärr mardrömmen för försäljaren som verkligen vill sälja på en något laddbart…

Hur jag än räknar blir plug-in hybriden (Rav4, Volvo eller vilken annan som helst) tyvärr minst en tusenlapp mer per månad, jämfört med ”vanlig” hybrid eller ren fossilbil med andra skattesänkande åtgärder.

Du kanske skulle ha en elscooter istället.... :7peta

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om nu bara skatten sänktes på E85 så att du har någon nytta av att kunna tanka det.

E85 måste först vara 30% billigare för att bilen drar 30% mera på Etanol, men sen är det ju ett sämre bränsle på andra sätt också, och något ska man väl ha för att man tankar oftare också.

Säg att E85 var 40% billigare än bensin, då skulle nog dom befintliga etanolbilarna köras på E85 och inte på bensin

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha

Jag är lite i samma sits, och har också kikat på Subarun, men även Mazdas nya CX-60, den har fördelen att få dra 2500kg ?
Då kan man överväga behovet av Land Cruisern :va

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Om nu bara skatten sänktes på E85 så att du har någon nytta av att kunna tanka det.

E85 måste först vara 30% billigare för att bilen drar 30% mera på Etanol, men sen är det ju ett sämre bränsle på andra sätt också, och något ska man väl ha för att man tankar oftare också.

Säg att E85 var 40% billigare än bensin, då skulle nog dom befintliga etanolbilarna köras på E85 och inte på bensin

Jag kan inte tänka mig att någon väljer en Subaru med X-Fuel paket för att de faktiskt tänker köra på E85. Avsikten är inget annat än att sänka skatten från en tusenlapp i månaden till en hundring i månaden och ändå köra den som en ren fossilbil.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kan inte tänka mig att någon väljer en Subaru med X-Fuel paket för att de faktiskt tänker köra på E85. Avsikten är inget annat än att sänka skatten från en tusenlapp i månaden till en hundring i månaden och ändå köra den som en ren fossilbil.

Okej, jag omformulerar mig till "Så får staten någon nytta av skatterabatten dom ger dig"

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag är lite i samma sits, och har också kikat på Subarun, men även Mazdas nya CX-60, den har fördelen att få dra 2500kg ?
Då kan man överväga behovet av Land Cruisern :va

Jag har varit runt Svartöstan och snokat på en del japaner…

Rav4 plug-in finns ju i praktiken inte då leveranstiden är 12-15 månader. Om man inte lite snabbt tar över en redan lagd beställning från någon av det flertal kunder som verkar ha beställt en och sedan av någon anledning vill hoppa av…

Rav4 ”vanlig” hybrid kanske går att få till mitt önskade leveransdatum i slutet av året…

Mazda CX 60 verkar ju inte finnas på riktigt. Demobilar dyker upp om någon månad och väldigt oklar leveranstid…

Subaru Outback X-Fuel låter som mycket möjlig att få till önskat datum. Subaruförsäljaren var dessutom den handlare som ingav (överlägset) mest förtroende av dessa…

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89

Frugans nya bil blev just en Rav4 mildhybrid. Fanns inte ens chans att vi sparar in pengarna som laddhybriden kostar mer än den vanliga, hon kör 1500 mil per år max. Kan inte ladda hemma heller. Frugan är nöjd och glad än så länge iaf, och det är egentligen viktigare än pengar. ? Hoppas den kommer som utlovat i september, den är väg på båten från Japan nu iaf. ?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Jag har varit runt Svartöstan och snokat på en del japaner…

Rav4 plug-in finns ju i praktiken inte då leveranstiden är 12-15 månader. Om man inte lite snabbt tar över en redan lagd beställning från någon av det flertal kunder som verkar ha beställt en och sedan av någon anledning vill hoppa av…

Rav4 ”vanlig” hybrid kanske går att få till mitt önskade leveransdatum i slutet av året…

Mazda CX 60 verkar ju inte finnas på riktigt. Demobilar dyker upp om någon månad och väldigt oklar leveranstid…

Subaru Outback X-Fuel låter som mycket möjlig att få till önskat datum. Subaruförsäljaren var dessutom den handlare som ingav (överlägset) mest förtroende av dessa…
Vi beställde frugans bil i slutet på januari, beräknad leverans september. Den vanliga Rav4 mildhybriden utan några speciella tillval.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Såväl Subaru som RAV-4 lär göra dig nöjd. Vanliga hybriden är snål, även med dubbelkåpsläpet och två skotrar körde jag Luleå-Hemavan på ungefär 0,7. Luleå-Gällivare med en skoter på: 0,65.
Tror Subarun är törstigare men det är dokumenterat bra bil.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Subaru Outback X-Fuel och Toyota Rav4 ”vanlig” hybrid är just nu de mest förnuftiga alternativen som uppfyller min kravspec.

Jag bestämde för flera år sedan att skippa spåret med fet pickup plus billig
pendlarbil och istället leasa en hyfsat kompetent och modern släpvagnsdragare / allt-i-allo.

Att ha en fet Audi som hyrbil i Tyskland är fränt, men jag drar inte hem detta överreklamerade skitmärke igen och jag har ungefär samma känsla angående BMW.

En ny Volvo av XC-modell får man ju inte ens beställa just nu då de säger att de är fullbokade för mer än nio månader framåt och att dra släp med 350 hk i en markslickande V60…? Nja…

Volkswagen inklusive Skoda har gått från att vara den mest prisvärda leasingdelen till den absolut dyraste på mindre än tre år och de kan ju inte heller erbjuda någon form av skattesänkande åtgärd. Nästan 1500 spänn i månaden för en fet Tiguan…Och de erkänner själva att en ID4 GTX ”inte ens kommer till Luleå med ditt släp…”.

Mercedes i Luleå var ett aktat märke under Posjärvaren. Vete fan vad det är för clown som har märket nu och det verkar vara stört omöjligt för dem att offerera en bil som ens uppfyller halva min kravspec till dubbla kostnaden…

Och jag har för många japanska vänner för att ens våga snegla mot de koreanska märkena…

Jag kommer sannolikt att beställa en av Subaru Outback X-Fuel och ”vanliga” Rav4’an. Båda har ju till viss del ägarskap från Yamaha, så lunchen borde vara fortsatt säkrad och man lär dessutom vara fortsatt välkommen hos Norrbottens bästa MC-handlare…

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag har precis fått min nya bil.
Det tog 11 månader från det att jag beställde den…
En Cupra Formentor PHEV.
Dyrare än billigaste alternativet Kia Niro (i den klassen) men bara några hundralappar i månaden.
Och då är den 100ggr fränare ?
Det intressanta är hur totalkostnaden slår per månad.
Det finns billigare nya, men inte med sådan utrustning, motor, eller pondus.
Eller,så snygga.

Fordonsskatten gör mycket här, samt bränslekostnaden.
Allt beror på ens behov och förutsättningar.
Billigare finns, men relativt liten skillnad per månad.
Klart billigare innebär också minsta motoralternativen, samt enkla modeller mht utrustningen.
Begagnat finns, men ”nästan nya” tappar också mycket i värde, samt försäkringen blir dyrare, service blir en faktor, däck behövs etc,
Och reparationer blir en faktor allt mer efter hand som milen och åren går.
Poängen är att totalkostnaden för bil är hög, så en 5-hundring extra i värdeminskning eller leasingkostnad per månad betyder kanske bara 5% i totalkostnaden.
Ack dessa kostnader om man behöver bil… :huvet

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag bestämde för flera år sedan att skippa spåret med fet pickup plus billig
pendlarbil och istället leasa en hyfsat kompetent och modern släpvagnsdragare / allt-i-allo.
Jag går samma väg nu, behöver någonting som kan dra ett hyfsat släp och har någorlunda markfrigång.
Helt elektriskt går inte heller på grund av mitt körmönster, kopplat till att det inte finns någon riktig snabbladdare i de områden jag kör i.
Och som du tidigare påpekat så finns inte Mazdas CX 60 just nu.
Skrev dock på för en, med löfte om att få den i oktober, nackdelen är ju att om det inte blir så, då är jag tillbaka på "ruta ett" igen :unsure:
Men Subarun är helt klart ett alternativ, svärföräldrarna har den, och är väldigt nöjda.
Jag tittade även på Kia Sportage, men den har lite dålig dragvikt.
Och trots att jag fick ett otroligt bra kundbemötande så tar det mot i själen....kanske måste gå i terapi för att bli av med mina fobier....

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Jag går samma väg nu, behöver någonting som kan dra ett hyfsat släp och har någorlunda markfrigång.
Helt elektriskt går inte heller på grund av mitt körmönster, kopplat till att det inte finns någon riktig snabbladdare i de områden jag kör i.
Skrev dock på för en, med löfte om att få den i oktober, nackdelen är ju att om det inte blir så, då är jag tillbaka på "ruta ett" igen :unsure:
Men Subarun är helt klart ett alternativ, svärföräldrarna har den, och är väldigt nöjda.
Och trots att jag fick ett otroligt bra kundbemötande så tar det mot i själen....kanske måste gå i terapi för att bli av med mina fobier....
När japanerna började tillverka bilar skrattade hela världen… det blir nog samma sak med koreanerna och kineserna, med samma resultat. Volvo S60 tillverkas i Kina, min 14000 kronors telefon likaså.

Men jag fattar 100% vad du menar. Min fru ville inte gå in och kolla på Kia och Hyundai, det var inte aktuellt. Får ju respektera det, jag vill inte ha en Hyosung-hoj, jag skrattar fortfarande… ?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Gjorde en rejäl "undersökning/provkörning" för två år sedan (så mycket kan ha ändrats) - av japanska SUV:ar så gick alla bort utom Mazda CX5 - detta beroende på att de andra hade mycket vägljud från bakaxeln. Skulle jag köpt något idag så ligger just CX60 högst på listan.
Subaru uppfattade jag som lite omoderna, men kompisen har kört Subaru i firman under många år - helt tillförlitliga, kostar knappt något i reparation förrän efter 30-35000 mil

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09

Jag har tunat min Miata ND för E85. Mer effekt, luktar racerbil och låter bättre är motiven.

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
När japanerna började tillverka bilar skrattade hela världen… det blir nog samma sak med koreanerna och kineserna, med samma resultat. Volvo S60 tillverkas i Kina, min 14000 kronors telefon likaså.

Men jag fattar 100% vad du menar. Min fru ville inte gå in och kolla på Kia och Hyundai, det var inte aktuellt. Får ju respektera det, jag vill inte ha en Hyosung-hoj, jag skrattar fortfarande… ?
Exakt. Dessutom är väl japansk industri i ungefär samma sits idag som engelsk industri var i början av 70-talet. På tok för högt kostnadsläge för att kunna konkurrera och inte med i teknikomställningen (till el).

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj

Min hustru vägrar gå in på Kia, Hounday och "allt som är fult"
Jag köper bil efter egenskaper, men för hustrun är design viktigast.
Famljebil blev därför E-klass kombi diesel med extra allt. Inklusive exta ljudisolering och superbra stereo.
För mig:
bästa bil efter de egenskaper jag ville ha på en familjebil som vi har då vi ska långt (bekväm och stabil i hög fart, trevlig att ratta, harmonisk och väl genomtänkt, skitbra stereo, komma LÅNGT utan att tanka om han håller 120-130 km/h (drar 0.55 med farthållare på 125 så vi kommer 120 mil enkelt på en tank),
För hustrun:
Snygg och ingen "skitbil från asien" :lol

Förr var MB för dyra, men nu är ju allt lika dyrt. Det avgjorde saken. Vår andra Merca, inte den sista. Kommer bli MB i framtiden. Otroligt välbyggda och allt är väl genomtänkt.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Sportbil blev Miata då den var roligast. Ombyggd en hel del i motor o chassi och rullar på Cup2-däck. Övervägde Lotus elise/exige men de håller inte...och Boxster var för dyra och kul bara om man kör snabbt. Boxster GT4 är drömmen men priset!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin