Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Raderad medlem 51742

Guest
Mildhybriderna innebär i princip en förstärkt startmotor/generator med bromskraftåtervinning och ett rätt så modest batteri. Går vanligen inte att köra på enbart eldrift annat än i krypfart utan systemet förstärker ordinarie förbränningsmotor för att ge något ökad effekt och/eller bättre bränsleekonomi. Egentligen kan man nog se dessa system mer som en vidareutveckling av start/stopp-systemen med bromskraftsåtervinning som kom redan för 10-15 år sedan, men de nya 48-voltssystemen (istället för som tidigare 12 volt) är mer effektiva.

Något som förmodligen bidragit till att mildhybriderna blivit populära bland traditionella biltillverkare är att de suttit med svarte petter i form av fleråriga produktionsplaner, fabriker och leverantörsavtal för förbränningsmotorer när dieselgate, lagstiftning och annat gjort att omställningen till el gått betydligt fortare än de räknat med. Genom mildhybriderna får de till en relativt liten kostnad och en mindre utvecklingsinsats användning för alla dessa förbränningsmotorer som annars skulle blivit i princip värdelösa.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Grattis, skitsnygg bil !
Tack! ?
Jag föll för den dels för att den var snygg, och att den kändes premium jämfört med KIA Niro som jag först funderade på (anständig och vettig folklig bil).
Dels så var merkostnaden bara ca 400kr/mån vilket var en liten extra kostnad som var lätt att acceptera i sammanhanget.
På med VAG’s justerbara fjädring/motor/styrning (DCC) och 19” fälgar så blev det riktigt trevligt.
 

Bifogat

  • 6B530DBC-7306-47DD-B283-EB7829E88F63.jpeg
    6B530DBC-7306-47DD-B283-EB7829E88F63.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 26

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Min hustru vägrar gå in på Kia, Hounday och "allt som är fult"
Jag köper bil efter egenskaper, men för hustrun är design viktigast.
Famljebil blev därför E-klass kombi diesel med extra allt. Inklusive exta ljudisolering och superbra stereo.
För mig:
bästa bil efter de egenskaper jag ville ha på en familjebil som vi har då vi ska långt (bekväm och stabil i hög fart, trevlig att ratta, harmonisk och väl genomtänkt, skitbra stereo, komma LÅNGT utan att tanka om han håller 120-130 km/h (drar 0.55 med farthållare på 125 så vi kommer 120 mil enkelt på en tank),
För hustrun:
Snygg och ingen "skitbil från asien" :lol

Förr var MB för dyra, men nu är ju allt lika dyrt. Det avgjorde saken. Vår andra Merca, inte den sista. Kommer bli MB i framtiden. Otroligt välbyggda och allt är väl genomtänkt.
Jag förstår precis vad du menar.
Månadskostnaden totalt sett blir lätt 7000-9000kr med bränsle och skatt.
Om en MB (leasing, eller värdeminskning & kapitalkostnad) kostar 1000kr mer per månad än t.ex. en KIA är visserligen 12000kr per år, men ”bara” kanske 12% mer.
Har man utrymmet ekonomiskt så kan det verkligen vara värt det.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är ingen skillnad mellan laddhybrid och plug-in-hybrid.
Vi kan väl vara överens om att vi inte är överens?

Laddhybrid laddar själv med bensin och återvinning av energi. Plug-in hybrid kan man köra som en ren elbil under den sträcka som batteristorleken tillåter men är också en laddhybrid.
Läs min förklaring igen så kanske du också förstår?

Några andra som förstår:


 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vi kan väl vara överens om att vi inte är överens?

Laddhybrid laddar själv med bensin och återvinning av energi. Plug-in hybrid kan man köra som en ren elbil under den sträcka som batteristorleken tillåter men är också en laddhybrid.
Läs min förklaring igen så kanske du också förstår?

Några andra som förstår:


Din första källa nämner inget om plug-in.
Från din andra källa, första stycket:
”Vad är en plug-in Hybrid och hur skiljer den sig från en elhybrid?
Plug-in Hybrid kallas även för laddhybrid och det är en typ av bil som kommer allt starkare på en växande miljöbilsmarknad. Idag finns det totalt 135 315 laddbara bilar i Sverige.

En laddhybrid skiljer sig från en elhybrid på så sätt att du kan plugga in en laddsladd och ladda bilen, hemma eller under tiden som du jobbar på en laddstation som, vilket gör att du sedan kan köra längre sträckor endast på el. Så om du har nära till jobbet till exempel och låter bilen ladda hemma under natten så kommer du alltså kunna köra till och från jobbet enbart på el.”

Så nej, i detta fallet handlar det inte om tycke och smak. PHEV, laddhybrid och plug-in hybrid är exakt samma sak. Här har du en wikipediaartikel i ämnet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Laddhybridbil
”En laddhybridbil (på engelska Plug-in Hybrid Vehicle, PHV, ibland även Plug-in Hybrid Electric Vehicle, PHEV) är en hybridbil som även kan laddas från det fasta elnätet och köras helt på el under kortare sträckor, vanligen några få mil.”
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men orka bråka om det också…

Kommer bilen med en sladd du kan plugga in i ett vanligt eluttag eller i en laddbox…? Eller inte…?

Kan bilen köras på elström i fem mil, i alla fall i normal landsvägsfart…? Eller bara krypköras runt kvarteret…?

Shoppa runt efter en ny bil så inser du snabbt att det inte finns någon världsstandard för vad man måste kalla sitt system.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Men orka bråka om det också…

Kommer bilen med en sladd du kan plugga in i ett vanligt eluttag eller i en laddbox…? Eller inte…?

Kan bilen köras på elström i fem mil, i alla fall i normal landsvägsfart…? Eller bara krypköras runt kvarteret…?

Shoppa runt efter en ny bil så inser du snabbt att det inte finns någon världsstandard för vad man måste kalla sitt system.
Det är väl bra med termer så man pratar om samma sak?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tycker inte det är märkligt. Japanerna är rationella. Elbilar hade inte existerat idag om det inte vore för subventioner och att centralbankerna dopat finansmarknaderna med gratis riskkapital sedan finanskrisen 2009. Tesla hade tex gått i graven för länge sedan utan tillgång på gratis pengar.

Japaner och japansk industri är utan tvekan rationell såväl som traditionell, på gott och ont. Beprövad teknik och framförallt kvalitet väger tungt samtidigt som de har svårare med snabba omställningar. Det syns tydligt på många områden.

Jag fick en fråga om mitt tidigare utfall mot Audi. Ja - jag tycker verkligen att Audi är ett överreklamerat skitmärke och detta grundar sig helt och hållet på egna och på andra familjemedlemmars ägande av två moderna Quattro. Maken till bilar att formligen äta framvagnsdelar får man leta efter och när man till slut blir tillräckligt förbannad och tittar närmare på skiten själv så inser man att de brottas med fler än ett problem…

Här kanske lite genuint japanskt kvalitetsarbete inte hade varit helt fel…?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag förstår precis vad du menar.
Månadskostnaden totalt sett blir lätt 7000-9000kr med bränsle och skatt.
Om en MB (leasing, eller värdeminskning & kapitalkostnad) kostar 1000kr mer per månad än t.ex. en KIA är visserligen 12000kr per år, men ”bara” kanske 12% mer.
Har man utrymmet ekonomiskt så kan det verkligen vara värt det.
Köper mina bilar begagnat (ca 1år) så spar en hel del vid köpet.
Ja en E-klass med massa utrustning är skön långfärdsbil. Bra komplement till min racepreppade Miata som är stenhård i chassi och som låter inspirerande
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Japaner och japansk industri är utan tvekan rationell såväl som traditionell, på gott och ont. Beprövad teknik och framförallt kvalitet väger tungt samtidigt som de har svårare med snabba omställningar. Det syns tydligt på många områden.

Jag fick en fråga om mitt tidigare utfall mot Audi. Ja - jag tycker verkligen att Audi är ett överreklamerat skitmärke och detta grundar sig helt och hållet på egna och på andra familjemedlemmars ägande av två moderna Quattro. Maken till bilar att formligen äta framvagnsdelar får man leta efter och när man till slut blir tillräckligt förbannad och tittar närmare på skiten själv så inser man att de brottas med fler än ett problem…

Här kanske lite genuint japanskt kvalitetsarbete inte hade varit helt fel…?
Har samma uppfattning om Audi.
En svindyr VW. Och framtung körkänsla i de flesta modeller. Gillar Skoda bättre för billigare pris.
Vi har en VW Up i familjen sedan 10år - fantastisk bil. Vuxet uppträdande och kul att köra. Tidigare haft Polo. VW-koncernen är bäst på småbilar
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har även en Caddy Maxi, och det är en makalöst praktisk bil när det gäller att hämta objekt land och rike runt.
Och så är det en fet staussymbol också, alla som passerar och har någon som helst insikt i bilägande måste tänka: "- Här bor en riktig höginkomsttagare, som har råd att hålla igång den där".
Dom vet inte hur rätt dom har....jag kommer att ha svårt att göra av med alla pengar den dagen sambon avvecklar draghundarna, och kan släppa Caddyn....
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag har även en Caddy Maxi, och det är en makalöst praktisk bil när det gäller att hämta objekt land och rike runt.
Och så är det en fet staussymbol också, alla som passerar och har någon som helst insikt i bilägande måste tänka: "- Här bor en riktig höginkomsttagare, som har råd att hålla igång den där".
Dom vet inte hur rätt dom har....jag kommer att ha svårt att göra av med alla pengar den dagen sambon avvecklar draghundarna, och kan släppa Caddyn....
Du borde byta till franskt. ?
En av mina "bästa" bilaffärer var faktiskt en pega partner jag sålde nyligen. Köpte den på kvd för 5 år sen, körde 10000 mil och sålde den med 12000 i värdeminskning i förra veckan.
0 kr i reparationer.
Tur och bilbrist i spåren av covid kan möjligtvis haft viss inverkan. ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har samma uppfattning om Audi.

Mera rant om detta skitmärke,

Min systers familj har en A4 Quattro av någon av de sista årsmodellerna. Alla länkarmar och styrleder har redan bytts en gång och nu är det tydligen dags igen. En dag i vintras säckade hela framvagnen ihop då en fjäder bestämde sig för att gå rakt av. Boxar till insprutningen som lägger av eller fungerar helt random. Liknande boxar till klimatanläggningen som fungerar lite som de själva vill. Ny växellåda innan bilen ens var ett år gammal.

Det mesta av detta har naturligtvis täckts av någon form av garanti, men det är ju sinnessjukt irriterande att äga en relativt ny så kallad "kvalitetsbil" som man inte kan lita på och som står på verkstad var och varannan vecka.

Det bästa till sist - bakluckan rostar runt skyltbelysningen och detta täcks tydligen inte av rostskyddsgarantin då det inte går att bevisa att detta startat från dålig plåt eller undermåligt lackeringsarbete från fabrik...Begagnad lucka har inhandlats från skroten och sprutas i rätt kulör nu i dagarna, sedan ska åbäket bort från deras gård för gott och sedan skall det märket aldrig någonsin inhandlas igen...!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det bästa till sist - bakluckan rostar runt skyltbelysningen och detta täcks tydligen inte av rostskyddsgarantin då det inte går att bevisa att detta startat från dålig plåt eller undermåligt lackeringsarbete från fabrik...
Den kanske rostar för att ni inte tvättat den?
Ja...just det....Audis baklyktor tål ju inte att tvättas...så det blir moment 22 :va
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Min högst personliga teori är att Audi (och till viss del även VW) har eller har haft något svaj på lackeringen med moderna och mer ”miljövänliga” lackeringar. Det drabbar långt ifrån alla, men det finns spridda rapporter om Audis och framförallt VW Tiguaner 2017-2020 med rostbubblor under bakluckans lack…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Opel Kadett Kombi (ja, den som fanns innan den började kallas Astra) hade ju också bakluckor som rostade något grönjävligt.

En Opel av den årgången rostar helt och hållet något kopiöst, men ändå rostade bakluckorna ÄNNU fortare.
En kille på plåtverkstan hade en teori om att det var sämre plåt i grunden till bakluckorna, att dom hade köpt in något billigt skit till just baklucke linjen.

Han illustrerade det med två plåtremsor, en ur bakluckan, en ur en bakskärm, den ur bakskärmen fjädrade när man böjde den, medans den ur backluckan kändes som bleckplåt, mjuk och formbar för hand.

Jag vet inte om det låg något i det, det kan ju ha varit sämre grundlackering, för slutlackeringen var ju samma, men något var det IAF

Audi kanske håller på att lära sig av samma misstag?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Mildhybriderna innebär i princip en förstärkt startmotor/generator med bromskraftåtervinning och ett rätt så modest batteri. Går vanligen inte att köra på enbart eldrift annat än i krypfart utan systemet förstärker ordinarie förbränningsmotor för att ge något ökad effekt och/eller bättre bränsleekonomi. Egentligen kan man nog se dessa system mer som en vidareutveckling av start/stopp-systemen med bromskraftsåtervinning som kom redan för 10-15 år sedan, men de nya 48-voltssystemen (istället för som tidigare 12 volt) är mer effektiva.

Något som förmodligen bidragit till att mildhybriderna blivit populära bland traditionella biltillverkare är att de suttit med svarte petter i form av fleråriga produktionsplaner, fabriker och leverantörsavtal för förbränningsmotorer när dieselgate, lagstiftning och annat gjort att omställningen till el gått betydligt fortare än de räknat med. Genom mildhybriderna får de till en relativt liten kostnad och en mindre utvecklingsinsats användning för alla dessa förbränningsmotorer som annars skulle blivit i princip värdelösa.
Har du kört en Toyota mildhybrid de senaste åren? Min erfarenhet är inte alls samma som din.

Är det en perfekt lösning? Nä, men jag räknar med att vi får ungefär samma eller lite lägre bensinförbrukning på Rav4 jämfört med Avensis som vi har idag. Rav4:an är större, tyngre, har sämre luftmotstånd och över 100 hk mer.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
E19312FC-18CF-409A-84D4-C0CC7F6D8B53.png

Tyvärr (dock inte oväntat) lyser miljöpartiets egentliga mål igenom väldigt tydligt, de vill inte ha någon fordonstrafik alls, överhuvudtaget. I verkligheten skjuter de sig själva i foten rejält, det går inte att köpa bil alls idag. Förutsättningarna för att köpa miljövänlig elbil finns inte med dessa elpriser. Likadant för några år sen när man fick ”bidrag” (låg skatt) för snåla dieselbilar för att alla skulle köra diesel, ett par år senare ändras förutsättningarna helt.
Jag vågar inte köpa ny bil, en vettig elbil hade jag gärna haft, men betala några hundra tusen extra och ändå få ungefär samma milkostnad bara i energi går inte. Köpa ny snål diesel/bensin går inte heller med dagens literpriser, särskilt inte när man inte vet vad de hittar på nästa dag/vecka/år. Det enda som är någorlunda vettigt är att behålla befintlig bil så länge det går.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har du kört en Toyota mildhybrid de senaste åren? Min erfarenhet är inte alls samma som din.

Är det en perfekt lösning? Nä, men jag räknar med att vi får ungefär samma eller lite lägre bensinförbrukning på Rav4 jämfört med Avensis som vi har idag. Rav4:an är större, tyngre, har sämre luftmotstånd och över 100 hk mer.
Inget fel på mildhybrid som sådant, det var inte det jag menade. Jag tror du ev. missförstod mig eftersom jag inte tog upp något om hur de är att äga och köra. Det jag försökte få fram var att det är en enklare (och billigare) teknisk lösning än en fullhybrid och varför det är attraktivt för biltillverkarna att satsa på denna lösning.

Ur ett rent konsumentperspektiv kan det snarare vara mer prisvärt med en mildhybrid jämfört med en icke laddningsbar fullhybrid som både är betydligt dyrare och med mer teknik som kan krångla. Samtidigt får man ju flera av fördelarna, även om det också finns begränsningar.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top