Raderad medlem 51742
Guest
Mildhybriderna innebär i princip en förstärkt startmotor/generator med bromskraftåtervinning och ett rätt så modest batteri. Går vanligen inte att köra på enbart eldrift annat än i krypfart utan systemet förstärker ordinarie förbränningsmotor för att ge något ökad effekt och/eller bättre bränsleekonomi. Egentligen kan man nog se dessa system mer som en vidareutveckling av start/stopp-systemen med bromskraftsåtervinning som kom redan för 10-15 år sedan, men de nya 48-voltssystemen (istället för som tidigare 12 volt) är mer effektiva.
Något som förmodligen bidragit till att mildhybriderna blivit populära bland traditionella biltillverkare är att de suttit med svarte petter i form av fleråriga produktionsplaner, fabriker och leverantörsavtal för förbränningsmotorer när dieselgate, lagstiftning och annat gjort att omställningen till el gått betydligt fortare än de räknat med. Genom mildhybriderna får de till en relativt liten kostnad och en mindre utvecklingsinsats användning för alla dessa förbränningsmotorer som annars skulle blivit i princip värdelösa.
Något som förmodligen bidragit till att mildhybriderna blivit populära bland traditionella biltillverkare är att de suttit med svarte petter i form av fleråriga produktionsplaner, fabriker och leverantörsavtal för förbränningsmotorer när dieselgate, lagstiftning och annat gjort att omställningen till el gått betydligt fortare än de räknat med. Genom mildhybriderna får de till en relativt liten kostnad och en mindre utvecklingsinsats användning för alla dessa förbränningsmotorer som annars skulle blivit i princip värdelösa.