Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tyvärr (dock inte oväntat) lyser miljöpartiets egentliga mål igenom väldigt tydligt, de vill inte ha någon fordonstrafik alls, överhuvudtaget. I verkligheten skjuter de sig själva i foten rejält, det går inte att köpa bil alls idag. Förutsättningarna för att köpa miljövänlig elbil finns inte med dessa elpriser. Likadant för några år sen när man fick ”bidrag” (låg skatt) för snåla dieselbilar för att alla skulle köra diesel, ett par år senare ändras förutsättningarna helt.
Jag vågar inte köpa ny bil, en vettig elbil hade jag gärna haft, men betala några hundra tusen extra och ändå få ungefär samma milkostnad bara i energi går inte. Köpa ny snål diesel/bensin går inte heller med dagens literpriser, särskilt inte när man inte vet vad de hittar på nästa dag/vecka/år. Det enda som är någorlunda vettigt är att behålla befintlig bil så länge det går.

Jag är på din sida här, men just med det elpriset (vi utgår från snittet på 4.25) och en realistisk förbrukning på en elbil på 2KW/ mil så har du en bränslekostnad på 8:50.

Man behöver inte köpa en elbil som kostar 700kkr, det finns dom som kostar hälften också.

Men jag håller med dig, vad vi behöver är LÅNGSIKTIGHET.
Om man bestämmer att Diesel är det bästa för miljön och styr folk till att köra diesel, då ska man inte skatta ihjäl det bilägandet några år senare när man kommer på att batteribilar är det bästa för miljön.

Samma sak med elproduktionen, vi behöver långsiktighet, och bortsett från vatttenkraften (som vi ändå inte kan bygga ut mera) så är det Kärnkraft som ger långsiktighet.

Tyskland är ett praktexempel på vad "Die grune" kan ställa till med, dom har en elproduktion som gör att elpriset pendlar mellan negativt till vansinnesdyrt, ibland på samma dag.
Ändå förespråkas att samma slumpkraft ska installeras här också.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ur ett rent konsumentperspektiv kan det snarare vara mer prisvärt med en mildhybrid jämfört med en icke laddningsbar fullhybrid som både är betydligt dyrare och med mer teknik som kan krångla. Samtidigt får man ju flera av fördelarna, även om det också finns begränsningar.

Olika former av hybrider ger onekligen olika fördelar, nackdelar och kostnader. Det gäller att läsa på och att dessutom räkna utifrån SINA EGNA förutsättningar. Fördelar och nackdelar mellan olika former av "icke plug-in hybrider" (så får folk kalla dem vad de vill...) kan vara svåra att se, samtidigt som det är väldigt lätt att se att en ren plug-in hybrid är mest lönsam för den som kör väldigt många mil totalt per månad, men som sällan överskrider batteriets räckvidd (normalt 5-8 mil) så att förbränningsmotorn måste arbeta.

Alltså den som dagspendlar 5-8 mil och som kan ladda hemma till billig kostnad under natten och på jobbet under dagen. Då förvandlas ju plug-in hybriden i praktiken till en ren elbil för 2-4 kr / mil med ett vettigt bundet elavtal, samtidigt som man har back-up med fungerande förbränningsmotor, utrymmen, vettig släpvagnsvikt och alla andra saker som elbilarna tydligen ska få...någon gång i framtiden...

Detta körsätt stämmer tyvärr inte in på mig för fem öre...

De flesta plug-in hybrider är snudd på tvåhundra tusen dyrare i inköp jämfört med motsvarande fossilbrännare eller "icke plug-in hybrid", vilket översatt till leasingkostnad blir MINST två tusen mer per månad. Jag kör inte heller 5-8 mil varje enskild dag i månaden, utan snarare 20+ mil till och från flygplatsen en gång i veckan eller var annan vecka och däremellan några långa och tunga släpvagnstransporter i trakter där man varken ser bensinmackar eller laddstolpar.

De intressanta plug-in hybrider jag räknat på blir nästan 2000 kr mer i månaden jämfört med Subaru Outback och Rav4 "icke plug-in", när alla kostnader kring ägande, skatter, försäkringar och bränsle summeras ihop. Lägg till detta en viss tveksamhet kring funktionen och den verkliga ekonomin i kall väderlek. En del säljare vill helst inte prata om detta, en del säljare upplyser motvilligt om att "EV-läget fungerar inte under minus tio...".
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är varmt, jag har tråkigt på jobbet, så jag ringde Volkswagen, legal busringning. Vi har en Sharan idag, som är ungefär det minsta vi kan ha i bilväg, jag är lång så förarsätet är längst bak, vi har 3 bilbarnstolar (eller just nu är 2 babyskydd, men snart har dom vuxit ur dom), och behöver lastutrymmet som blir när bakersta 2 sätena är nerfällda. Vi drar dessutom släp med jämna mellanrum, och det åker saker på takräcket. Så jag frågade klämkäckt vad dom hade för elbilar som kunde matcha det, han suckade tungt och erkände rakt ut att dom inte har det. Kanske nya ID.Buzz, dom hade inte fått någon som helst information om den, mer än dom yttermått som finns på Volkswagens hemsida. Bilen släpps i höst, kanske, och så 1-2 års leveranstid, han trodde att vi kanske kunde ha en bil nästa sommar, men det var inte så troligt.

Till hans försvar var att han lät som att han inte bara vara en kotlettbackslicksäljare som gått Blondinbellas försäljarkurs. Han var också frustrerad över att det inte gick att få fram teknisk information om moderna bilar, och han kände både igen Trafikmagasinet och T2.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Olika former av hybrider ger onekligen olika fördelar, nackdelar och kostnader. Det gäller att läsa på och att dessutom räkna utifrån SINA EGNA förutsättningar. Fördelar och nackdelar mellan olika former av "icke plug-in hybrider" (så får folk kalla dem vad de vill...) kan vara svåra att se, samtidigt som det är väldigt lätt att se att en ren plug-in hybrid är mest lönsam för den som kör väldigt många mil totalt per månad, men som sällan överskrider batteriets räckvidd (normalt 5-8 mil) så att förbränningsmotorn måste arbeta.

Alltså den som dagspendlar 5-8 mil och som kan ladda hemma till billig kostnad under natten och på jobbet under dagen. Då förvandlas ju plug-in hybriden i praktiken till en ren elbil för 2-4 kr / mil med ett vettigt bundet elavtal, samtidigt som man har back-up med fungerande förbränningsmotor, utrymmen, vettig släpvagnsvikt och alla andra saker som elbilarna tydligen ska få...någon gång i framtiden...

Detta körsätt stämmer tyvärr inte in på mig för fem öre...

De flesta plug-in hybrider är snudd på tvåhundra tusen dyrare i inköp jämfört med motsvarande fossilbrännare eller "icke plug-in hybrid", vilket översatt till leasingkostnad blir MINST två tusen mer per månad. Jag kör inte heller 5-8 mil varje enskild dag i månaden, utan snarare 20+ mil till och från flygplatsen en gång i veckan eller var annan vecka och däremellan några långa och tunga släpvagnstransporter i trakter där man varken ser bensinmackar eller laddstolpar.

De intressanta plug-in hybrider jag räknat på blir nästan 2000 kr mer i månaden jämfört med Subaru Outback och Rav4 "icke plug-in", när alla kostnader kring ägande, skatter, försäkringar och bränsle summeras ihop. Lägg till detta en viss tveksamhet kring funktionen och den verkliga ekonomin i kall väderlek. En del säljare vill helst inte prata om detta, en del säljare upplyser motvilligt om att "EV-läget fungerar inte under minus tio...".
Du beskriver ganska perfekt varför jag valde Plug-in-hybrid. :tummenupp
Optiman går 6.1 mil och jag har 1,5 mil till jobbet på 70 vägar = sparbössa när jag kör privat.
Kör jag till kunder eller till släkt långt bort (vilket varit sällsynt under pandemin) går den över till bensin.

Det jag möjligen vänder mig emot är att motsvarande Optima-bensin skulle kosta 200' mindre då min gick loss på 271 laxar... ;)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För just Rav4 är det tyvärr lite norr om 200...

384.900 för billigaste utrustningsnivå hos "vanlig" hybrid.
609.800 för en något dyrare utrustningsnivå hos plug-in hybrid.

(plug-in hybriden säljs inte med den billigaste utrustningsnivån)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Inget fel på mildhybrid som sådant, det var inte det jag menade. Jag tror du ev. missförstod mig eftersom jag inte tog upp något om hur de är att äga och köra. Det jag försökte få fram var att det är en enklare (och billigare) teknisk lösning än en fullhybrid och varför det är attraktivt för biltillverkarna att satsa på denna lösning.

Ur ett rent konsumentperspektiv kan det snarare vara mer prisvärt med en mildhybrid jämfört med en icke laddningsbar fullhybrid som både är betydligt dyrare och med mer teknik som kan krångla. Samtidigt får man ju flera av fördelarna, även om det också finns begränsningar.
Nä jag uppfattade det som att du tyckte att det var en dålig lösning och att Toyota-hybriden är som en startmotor. Det är den inte helt enkelt, den kommer en bit på el, så jag ville väl hävda att det är ett felaktigt påstående du kom med. ?

Jag får en större och kraftfullare bil som drar mindre bränsle än den jag har. Utan att behöva trassla med sladdar och laddstationer. Det är en klar förbättring för oss, och vi kan fortsätta köra som vi gör idag, förutom att vi får tanka lite mer sällan. ? Tycker inte vi behöver krångla till det mer än så?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nä jag uppfattade det som att du tyckte att det var en dålig lösning och att Toyota-hybriden är som en startmotor. Det är den inte helt enkelt, den kommer en bit på el, så jag ville väl hävda att det är ett felaktigt påstående du kom med. ?

Jag får en större och kraftfullare bil som drar mindre bränsle än den jag har. Utan att behöva trassla med sladdar och laddstationer. Det är en klar förbättring för oss, och vi kan fortsätta köra som vi gör idag, förutom att vi får tanka lite mer sällan. ? Tycker inte vi behöver krångla till det mer än så?
Jag avsåg inte Toyota, då de mig veterligen inte har någon mildhybrid i sortimentet utan enbart fullhybrider eller laddhybrider
Mildhybrider är t ex Volvos B5-motorer.

Sen finns det förstås diverse olika tekniska hybridlösningar hos olika biltillverkare som möjligen ligger i gränslandet mellan fullhybrid och mildhybrid.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag avsåg inte Toyota, då de mig veterligen inte har någon mildhybrid i sortimentet utan enbart fullhybrider eller laddhybrider
Mildhybrider är t ex Volvos B5-motorer.

Sen finns det förstås diverse olika tekniska hybridlösningar hos olika biltillverkare som möjligen ligger i gränslandet mellan fullhybrid och mildhybrid.
Aha - jag har missuppfattat definitionerna, så bra koll har jag inte - sorry!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Allt som inte kan köra 10 mil på enbart el borde fråntas alla subventioner/skattelättnader.

Som det är nu inbjuder ju reglerna till att montera ett litet skitbatteri i bensinbilar som varken gör till eller från, för att få skattelättnaderna.
(en del gör biofuel bilar som KAN tanka etanol för skattelättnaderna, trots att ingen tankar etanol i dom)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Aha - jag har missuppfattat definitionerna, så bra koll har jag inte - sorry!
Lätt hänt, inte lätt att hänga med i alla definitioner rent tekniskt när biltillverkarnas marknadsavdelning och säljare tycks göra allt för att blanda bort korten.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Allt som inte kan köra 10 mil på enbart el borde fråntas alla subventioner/skattelättnader.

Som det är nu inbjuder ju reglerna till att montera ett litet skitbatteri i bensinbilar som varken gör till eller från, för att få skattelättnaderna.
(en del gör biofuel bilar som KAN tanka etanol för skattelättnaderna, trots att ingen tankar etanol i dom)

Välkommen till svensk miljövänlighet anno 2022...

Köp en sprajtans ny bil trots att den gamla fungerar lika bra i många år till. Tanka exakt samma bränsle och förbruka exakt lika mycket som förut. Ta del av skattelättnader, känn dig som en i Gretas gäng och ha ännu bättre samvete än förut...!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag är inne på min andra laddhybrid, en MB C300e. Den kostade 407 000 kr för snart två år sen. Det gick inte att få en vanlig MB C-klass kombi för 207 000 då. Jag har 5 mil enkel resa till jobbet och bilen går 5 mil på el större delen av året. Jag kan ladda på jobbet och får betala en chablonskatt för det.

För övrigt har bilen världens sämsta bagageutrymme med en stor låda där batteriet finns, men jag jobbar med elektroniska komponenter så de får plats.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har varit och provkört en sådan också. Märklig handlare på orten, men en mycket trevlig bil…men jag blir inte riktigt klok på Mercedes kombination av hybrid och fyrhjulsdrift…

Den uppenbara släpvagnsdragaren C-klasse kombi erbjuds inte som hybrid + 4Matic. Däremot erbjuds detta i C-klasse sedan samt i en massa värdelösa mini-SUV’ar som knappt får dra släp…

Ville man ha hybrid + 4Matic + respektabel släpvagnsvikt så blev det en redigt dyr bil…
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag har varit och provkört en sådan också. Märklig handlare på orten, men en mycket trevlig bil…men jag blir inte riktigt klok på Mercedes kombination av hybrid och fyrhjulsdrift…

Den uppenbara släpvagnsdragaren C-klasse kombi erbjuds inte som hybrid + 4Matic. Däremot erbjuds detta i C-klasse sedan samt i en massa värdelösa mini-SUV’ar som knappt får dra släp…

Ville man ha hybrid + 4Matic + respektabel släpvagnsvikt så blev det en redigt dyr bil…
Nya C-klass den som går 10mil på el, inte som kombi??
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Endera har ni båda rätt eller så har minst en av er fel. Jag trodde att "mildhybrid" var en löjligare hybrid än en laddhybrid, och att ingen av dem hade sladd.
Tror både Volvo o bmw använder startmotorn när det är mildhybrid o då 48 volt för att få lite bättre snurr.
Men det är en helt vanlig fosil bil som fått en större startmotor bara
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
EU-länderna har enats om ett nytt klimatpaket. Bland annat ska försäljningen av nya bensin- och dieseldrivna personbilar stoppas till 2035. ”Jag är mycket nöjd med vad vi har kommit fram till, även om Sverige hade velat gå ännu längre”, säger klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S) till TT.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top