Tyvärr (dock inte oväntat) lyser miljöpartiets egentliga mål igenom väldigt tydligt, de vill inte ha någon fordonstrafik alls, överhuvudtaget. I verkligheten skjuter de sig själva i foten rejält, det går inte att köpa bil alls idag. Förutsättningarna för att köpa miljövänlig elbil finns inte med dessa elpriser. Likadant för några år sen när man fick ”bidrag” (låg skatt) för snåla dieselbilar för att alla skulle köra diesel, ett par år senare ändras förutsättningarna helt.
Jag vågar inte köpa ny bil, en vettig elbil hade jag gärna haft, men betala några hundra tusen extra och ändå få ungefär samma milkostnad bara i energi går inte. Köpa ny snål diesel/bensin går inte heller med dagens literpriser, särskilt inte när man inte vet vad de hittar på nästa dag/vecka/år. Det enda som är någorlunda vettigt är att behålla befintlig bil så länge det går.
Jag är på din sida här, men just med det elpriset (vi utgår från snittet på 4.25) och en realistisk förbrukning på en elbil på 2KW/ mil så har du en bränslekostnad på 8:50.
Man behöver inte köpa en elbil som kostar 700kkr, det finns dom som kostar hälften också.
Men jag håller med dig, vad vi behöver är LÅNGSIKTIGHET.
Om man bestämmer att Diesel är det bästa för miljön och styr folk till att köra diesel, då ska man inte skatta ihjäl det bilägandet några år senare när man kommer på att batteribilar är det bästa för miljön.
Samma sak med elproduktionen, vi behöver långsiktighet, och bortsett från vatttenkraften (som vi ändå inte kan bygga ut mera) så är det Kärnkraft som ger långsiktighet.
Tyskland är ett praktexempel på vad "Die grune" kan ställa till med, dom har en elproduktion som gör att elpriset pendlar mellan negativt till vansinnesdyrt, ibland på samma dag.
Ändå förespråkas att samma slumpkraft ska installeras här också.