Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
EU-länderna har enats om ett nytt klimatpaket. Bland annat ska försäljningen av nya bensin- och dieseldrivna personbilar stoppas till 2035. ”Jag är mycket nöjd med vad vi har kommit fram till, även om Sverige hade velat gå ännu längre”, säger klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S) till TT.

Har dom beslutat något angående Kolkraft? Fossilgas?
När ska det förbjudas?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Återigen är det EU som sätter käppar i hjulet. Varför ska de ha något att säga till om vg våra förehavanden i Sverige? Kom igen nu AS, kämpa på!

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Varför ska just våra politiker alltid uppvisa en sån präktig jävla Bror Duktig mentalitet...? Tror de att någon människa i något annat land blir imponerad och ser upp till svenskar...?
Kärringen är ju dum på riktigt så hon förstår faktiskt inte att hon framställer sig som ett våp inte som en intellektuell person.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Har dom beslutat något angående Kolkraft? Fossilgas?
När ska det förbjudas?
Tyskland skall väll starta om kolkraft förlänga livet på dom stackars kärnkraftverk dom har kvar. Österrike skjuter väll oso på kärnkraftstängningen o Sverige vill bygga ny kärnkraft.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tyskland skall väll starta om kolkraft förlänga livet på dom stackars kärnkraftverk dom har kvar. Österrike skjuter väll oso på kärnkraftstängningen o Sverige vill bygga ny kärnkraft.

Något beslut om att fortsätta drifta fullt fungerande kärnkraft har jag inte sett, tvärtom såg jag för en månad sedan att det var otänkbart...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ja, är det 2% nu lär det bli kallt till vintern :ROFLMAO:
Dom diskuterar på alvar vilka företag som inte kommer att få gas/el i vinter för att folk skall ha värme. Så jag tror ej Tyskland stänger ned dom sista 3 kärnkraftverken till nyår. Då slår dom definitivt ned den sista spiken i den tyska industrin.

Händer detta då blir det stora bekymmer för Norrland och industrin där då stora mängder el måste matas ut i Europa enligt avtal med EU.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dom diskuterar på alvar vilka företag som inte kommer att få gas/el i vinter för att folk skall ha värme. Så jag tror ej Tyskland stänger ned dom sista 3 kärnkraftverken till nyår. Då slår dom definitivt ned den sista spiken i den tyska industrin.

Händer detta då blir det stora bekymmer för Norrland och industrin där då stora mängder el måste matas ut i Europa enligt avtal med EU.

Vi har redan maxat ut överföringen söderut, näten håller inte för mer, så Norrland klarar sig nog, däremot kommer nog att elpriset i södra sverige att vara så mycket en frusen tysk är villig att betala.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vi har redan maxat ut överföringen söderut, näten håller inte för mer, så Norrland klarar sig nog, däremot kommer nog att elpriset i södra sverige att vara så mycket en frusen tysk är villig att betala.
Spännande men så här fort kunde jag aldrig i min vildaste tanke tro att sol/batteri anläggningen skulle betala sig?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Allt som inte kan köra 10 mil på enbart el borde fråntas alla subventioner/skattelättnader.

Som det är nu inbjuder ju reglerna till att montera ett litet skitbatteri i bensinbilar som varken gör till eller från, för att få skattelättnaderna.
(en del gör biofuel bilar som KAN tanka etanol för skattelättnaderna, trots att ingen tankar etanol i dom)
Bort med alla subventioner med hjälp av skattemedel. Vi får bara betala för det med något annat. Staten ska inte sponsra folket att köpa nya fordon.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"På fredag skärps kraven för miljözonen på Hornsgatan i centrala Stockholm. Dieselbilar registrerade innan 1 september 2015 stoppas då från att köra där.
Beslutet beräknas beröra drygt 3 000 av de bilar som trafikerar gatan varje dag.

– Stadens önskan är att den här typen av bilar successivt försvinner från innerstaden, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP)."

"Från och med den 1 juli får dieselbilar som är registrerade innan september 2015 inte längre köra på Hornsgatan. Den som bryter mot regeln riskerar 1 000 kronor i böter.
Drygt 30 procent av dieselbilarna som i dag trafikerar Hornsgatan kommer att beröras av förbudet som träder i kraft under fredagen.
– De som har den typen av bilar får helt enkelt köra någon annanstans eller så får man lämna bilen hemma. Helst skulle vi föredra om de äldre bilarna lät bli att köra i innerstan helt, säger Daniel Helldén."

"Riskerar man inte att göra innerstaden otillgänglig för folk som inte har råd med elbil?
– Elbilar är i långa loppet mycket mer ekonomiskt än fossilbil, även innan priserna höjdes på bränslet. De senaste åren har det dessutom kommit en hel del nya elbilar som inte kostar så mycket. Med den klimatbonusen som finns i dag på 70 000 kronor för en elbil så kan man komma i närheten av 200 tusen kronor."

Så vilken ny elbil för 270 000 SEK skulle ni köpa idag?
Jag hittade 2 på Blocket när jag letade.
Blocket.jpg
Skall man ha en ny elbil som inte har rullat xxx mil så får man gå upp till 360 000 innan det finns något i landet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Så vilken ny elbil för 270 000 SEK skulle ni köpa idag?
Jag hittade 2 på Blocket när jag letade.
View attachment 473494
Skall man ha en ny elbil som inte har rullat xxx mil så får man gå upp till 360 000 innan det finns något i landet.

Han har väl hört av någon som hört av någon som hört att det finns.

Men polletten är ju inte i närheten av att ha trillat ner iaf. Att säga att "De senaste åren har det dessutom kommit en hel del nya elbilar som inte kostar så mycket." är ju lite goddag yxskaft. Han fattar inte att folk har preferenser, att en bil är mer än fyra hjul och en ratt. Folk har behov som de försöker fylla.
Det är ju inte direkt som att gå in på ica, blunda och greppa tag i första bästa pastasort. Alla sorter går att koka på en pisskvart och går att äta, de funkar för att tillfredsställa min hunger. Men är det samma sak med dessa elbilar som "inte kostar så mycket", vad nu det betyder? Annars spelar ju priset ingen som helst roll om mitt behov inte tillfredsställs av bilfan som inte kostar så mycket.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Perfekt, då klarar sig min "nya" bil denna gången!

1656572476052.png

Dieselbil med Euro6, förvånar mig inte om den var en miljöbil när den var ny (för inte så länge sen), men nu får man inte köra med den på vissa ställe för att den är jäättefarlig... :dummer

Kan folk vara så korkade så att de (MP) får vara kvar efter valet i höst? Risk för det, men det är ju trots allt inte olagligt att vara korkad.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad skulle fransmännen gjort?

Kanske dags för demonstration? Några tusen bilister som tar fram sina cyklar, långsamt cyklar runt igenom gamla stan och närmaste kvarteren runt Rosenbad och helt enkelt är i vägen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Perfekt, då klarar sig min "nya" bil denna gången!

View attachment 473496

Dieselbil med Euro6, förvånar mig inte om den var en miljöbil när den var ny (för inte så länge sen), men nu får man inte köra med den på vissa ställe för att den är jäättefarlig... :dummer

Kan folk vara så korkade så att de (MP) får vara kvar efter valet i höst? Risk för det, men det är ju trots allt inte olagligt att vara korkad.
Var inte MP uppe i 3,6%nu?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad skulle fransmännen gjort?

Kanske dags för demonstration? Några tusen bilister som tar fram sina cyklar, långsamt cyklar runt igenom gamla stan och närmaste kvarteren runt Rosenbad och helt enkelt är i vägen.

Fransmän skulle koppla gödselspridaren till traktorn, fylla den med riktigt blött gödsel och kört in till Hornsgatan och slagit igång spridaren....

Inte för att jag försöker ge någon några tips...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Var inte MP uppe i 3,6%nu?

Det står 3.5 % i den undersökning som presenterades på SVT’s hemsida häromdagen. Vilket tyvärr är en ökning med 0.2 % sedan sist.

Man kan ju lite stilla undra vilka dessa idioter egentligen är…?

Kommer MP in ytterligare en mandatperiod så är det ju bara lägga ner landet direkt. Det blir ju onekligen ett intressant parlamentariskt läge och känner man maktkåta sossar rätt så blir det väl Maggan igen, med stöd från och eftergifter till både V och MP. Då ska vi nog helt plötsligt inte gå med i Nato, men väl göra Amineh Kakavadfanhonnuheter till försvarsminister och sedan sponsra PKK med vapen som finansieras med kraftigt höjd drivmedelsskatt och en specifikt riktad motorcykelskatt…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det står 3.5 % i den undersökning som presenterades på SVT’s hemsida häromdagen. Vilket tyvärr är en ökning med 0.2 % sedan sist.

Man kan ju lite stilla undra vilka dessa idioter egentligen är…?

Kommer MP in ytterligare en mandatperiod så är det ju bara lägga ner landet direkt. Det blir ju onekligen ett intressant parlamentariskt läge och känner man maktkåta sossar rätt så blir det väl Maggan igen, med stöd från och eftergifter till både V och MP. Då ska vi nog helt plötsligt inte gå med i Nato, men väl göra Amineh Kakavadfanhonnuheter till försvarsminister och sedan sponsra PKK med vapen som finansieras med kraftigt höjd drivmedelsskatt och en specifikt riktad motorcykelskatt…

Jag tror det är folk som har legat på gränsen mellan S och MP som stödröstar, men det är en liten ökning i en mätning, det kan ha varit mätfel.

Eller så är det U svängen när det gäller kärnkraft.

Jag känner några ytters välutbildade miljömuppar som alltid har sett MP som otänkbara på grund av deras ovetenskapliga kärnkraftshat.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning