Jag håller ju inte riktigt med dig, men jag tillhör ju en av dom med noll kunskap.
Min uppfattning är att det är en oerhört kompetent gruppering av människor som jobbar med stamnätet och dess uppgift.
Avregleringar av produktion, eller nybyggnad av produktion kan inte nätägaren styra, det finns en skyldighet att ansluta om möjlighet finns.
En problematik som jag vil lyfta in i debatten är att vi har ett så kallat "frekvensstabilt nät", inte bara i Sverige, utan i största delarna av Europa.
Där finns det en skyldighet från Svenska Kraftnät att säkerställa att frekvensen håller sig på 50Hz, hyfsat exakt, annars kollapsar nätet.
Ett exempel: - Om en delsträcka av stämnätet mellan norr och söder tripar (faller bort) så måste produktionen öka i söder, alternativt konsumtion frånkopplas, om det inte finns tillräckligt med nödreserv att allokera.
Det handlar om små tidsrymder (sekunder), och på samma sätt måste produktion i norr frånkopplas (vattenkraften idag).
Finns inte tillräckligt med nödreserv att tillgå så blir det "blackout" i södra Sverige, och det är vi inte beredda att leva med.
Så, ja, stamnätet skulle kunna föra mer kapacitet söderut, men med en kalkylerad risk att det blir totalt strömavbrott i den delen av landet om en stamnätsledning faller ur.
Diskussioner om tjänster där större förbrukare kan tänka sig att frånkoppla med kort varsel (sekunder) är högt uppe på agendan, och det är ett sätt att kunna nyttja nätet bättre.
Men vad vet jag egentligen.....jag blir säkerligen sågad för detta inlägg som kan innehålla spår av inkompetens....
Tack för svaret!
Jag jobbar givetvis inte med elledningar eller motsvarande länkar i landet, men med elteknisk bakgrund, och betraktar de olika uttalanden och till synes tekniska förklaringar som ges.
Om man kokar ner det hela och inte går in i tekniska detaljer på olika länkar i elnätet så kvarstår fortfarande att man betalat förhöjda nätavgifter i 16 år.
Ringer det förresten inte några klockor om att man inte sänkte priset så mycket för danskarna för 16 år sedan, utan i stället helt plötsligt höjde priset stegvis ner till Skåne…?
Dagen innan hade man ekonomi att sälja elen till lågt pris mer till Skåne, men dagen efter var man tvungna att höja priset rejält?
Notera att man sedan snart 6 år tillbaka lyckats transportera el ner till kontinenten via den nya stamledningen, men inte haft förmåga att koppla in någon konsument alls i Skåne förrän i höstas?
Jag är helt med på utmaningen att möta rätt frekvens i nätet.
Men det problemet är ju knappast nytt, det fanns ju redan innan man byggde ny stamledning.
Så det var även då en kalkylerad risk att det blir totalt strömavbrott i södra delen av landet om en stamnätsledning faller ur.
Eller någon vill argumentera emot?
Något som förändrats under de senaste 10 åren är att södra landet tappat produktionskapacitet av el med främst nedstängningar av reaktorer.
Men det är inte ett ledningproblem som kan mötas med ännu högre nätavgifter.
Eller är det någon som vill argumentera emot?
Sedan har det senaste året gått ut regelbundna uttalanden om att elen inte räcker till i södra landet.
T.ex. som att Karlshamnverket började bränna olja pga elbrist (vilket avslöjats inte hade med elbrist att göra utan i stället att det blev ekonomi i att exportera ner till kontinenten).
Och samtida information har visat att det inte varit brist på elproduktion i landet som de påstår.
Retoriken har varit att vi behövt importera el från Norge för att klara oss.
Men samtidigt har vi exporterat ÄNNU mer el till Finland och Danmark.
Således är det ett ekonomiskt sanktionerat spel för galleriet, inte i första hand ett tekniskt problem.
Med andra ord är problemet inte ett kapacitetsproblem med nätet, utan i stället ekonomiska incitament som styr det hela.
I vilket fall som helst så är höga nätavgifter inte motiverat, utan en kassako för nätbolagen.
Problemet mht frekvenshanteringen och black out risken är möjligen liten produktion av el i södra landet.
Japp, diskussioner om att cirkulera planerade avbrott på nätet finns.
Men att lösa det så är att bortse från var problemen grundar sig.
Jag lär mig gärna mer om det är någon kunskap jag missat, men jag är också beredd att argumentera med den insikt jag har.
Jag välkomnar alla argumenteringar!