Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Camel

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2017
Hoj
Versys 1000 -22
Den största orsaken, förutom skatter, till Sveriges högre drivmedelspriser är kostnaden för reduktionsplikten. Vi har mycket högre reduktionsplikt än vad EU kräver. En helt och hållet självpåtagen kostnad...
Själva råoljekostnaden är en mycket liten del av drivmedelspriset i Sverige vid pump. För bensin lite drygt 20% och för diesel knappt 20%. Avrundat är alltså ca 80% av priset vid pump andra kostnader som inblandning enligt reduktionsplikt, energiskatt, koldioxidskatt, moms, raffinering, distribution, försäljningskostnader och vinst.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Dessutom är det väl ren bensin och ren diesel dom säljer där?

Inte någon utblandad skit som här?
Grön diesel är ren diesel. O polisen får ej kolla, dom kan fortfarande få canser ifingern. Skydds stopp på diesel koll. Så vill man köra på grönt går det, varenda ungdom kör grön diesel.

Camel

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2017
Hoj
Versys 1000 -22
Den svenska dieseln är rejält utblandad. På OKQ8 är det t.ex. bara 58% diesel i det som kallas för diesel. Resten är biodiesel och HVO.

Klart man kör grönt! :lol

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vart fan får man tag i grönt då?. Jag tycker det var synd att dom höjde priset på HVO då jag egentligen hade velat köra på det!.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Enligt Henrik Jönsson verkar inte BolundS strategi att satsa på ”förnybart” fungera. Inte ens om man lastbalanserar. Lastbalansering kallas för elransonering i videon men det är skitsnack. MER el behövs inte.

Raderad medlem 51742

Guest

Enligt Henrik Jönsson verkar inte BolundS strategi att satsa på ”förnybart” fungera. Inte ens om man lastbalanserar. Lastbalansering kallas för elransonering i videon men det är skitsnack. MER el behövs inte.
Efter att under något år ha testat att anpassa min elförbrukning utifrån elpriset kan jag konstatera att det går utmärkt att öka elförbrukningen när det finns överskott och elpriset är billigt, men endast i marginell utsträckning går att minska förbrukningen när priset är högt.

Idag var elpriset 1/50-del av häromdagen så då bakades det, kördes tvättmaskin, torktumlare och sen full A/C för att kyla ner huset från all den värme detta alstrade. Så om man kan planera hela sitt liv utifrån att varje dag efter 13 kolla in nästa dags elpris och om det är lågt styra om alla planer (inklusive att ta ledigt från jobbet) för att kunna utnyttja den billiga elen, ja då kanske det skulle kunna funka. Men brödet jag bakar värmer mig inte på vintern och att tvätta kallingarna en extra gång nu förebygger inte den smuts de kommer få i vinter.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Smc’s ordförande idoliserar elfordon. Kan vara grovt försvårande för kollektivet.

Vad är det med vissa elbilsförare som gör att de känner sig utsända av gud att förespråka eldrift?
805DC0D9-8B3D-4682-9958-983703791D12.jpeg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hvo är en bluff det mesta är palmolja.

Och vad är det för bluff med det?

Palmolja, grisfett, majs eller tallolja, vad spelar det för roll, huvudsaken är att det är hållbart.

Visst har det förekommit skövling av skog på känsliga platser för odling av palmer till palmoljeproduktion, men det förekommer också ekologisk bra odling av palmer på tidigare oanvänd mark

Jag är övertygad om att den mesta palmoljan som används till HVO framställning är etiskt bra framställd.

Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Och vad är det för bluff med det?

Palmolja, grisfett, majs eller tallolja, vad spelar det för roll, huvudsaken är att det är hållbart.

Visst har det förekommit skövling av skog på känsliga platser för odling av palmer till palmoljeproduktion, men det förekommer också ekologisk bra odling av palmer på tidigare oanvänd mark

Jag är övertygad om att den mesta palmoljan som används till HVO framställning är etiskt bra framställd.
Va? Tror att du behöver läsa på. Råd i all välmening ?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Va? Tror att du behöver läsa på. Råd i all välmening ?
Håller med dej, det finns en lång dokumentär om palmolja och hur dom blandar bra o dålig precis hursomhelst o hur dom stora aktörerna mördar och stjäl både mark o palmolja odlingar.. Totalt skjuter av alla djur som lever osv osv.

Så palmolja är det sämsta alternativet 3 gånger högre utsläpp än vanlig diesel är ju samma fenomen med etanolen som görs på odlade sockerrör i Brasilien.

MP tycker en sak som är bevisat så jävla fel men precis som plastpåsar så har aldrig mp fel..

Last edited by a moderator:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Ledarsidorna har nu några intressanta artiklar om elproduktionen i landet.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Håller med dej, det finns en lång dokumentär om palmolja och hur dom blandar bra o dålig precis hursomhelst o hur dom stora aktörerna mördar och stjäl både mark o palmolja odlingar.. Totalt skjuter av alla djur som lever osv osv.

Så palmolja är det sämsta alternativet 3 gånger högre utsläpp än vanlig diesel är ju samma fenomen med etanolen som görs på odlade sockerrör i Brasilien.

MP tycker en sak som är bevisat så jävla fel men precis som plastpåsar så har aldrig mp fel..
Din sista kommentar hör fan inte hemma i ett civiliserat forum. Tänk efter en sekund. Tycker du verkligen att politiker ska dö för att de inte tycker och gör som du? Respektlöst.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Men HVO som görs på slaktavfall och etanol som görs på jordbruksavfall är bra.

Sist jag kollade så använde något bolag lite palmolja i sin HVO för att det inte gick att få tag på tillräckligt mycket råvara annars, men det var från etiska palmodlingar.
Hur du får det till att palmolja ger 3 gånger högre utsläpp än att inte odla palmer på marken vet jag inte. (men presentera gärna siffror till dina påståenden)

Mig veterligen binder alla växter CO2, som förvisso släpps ut när dom förbränns, men då blir det ju ett nollsummespel.

Att gräva upp döda dinosaurier från jorden inre är att gräva upp bunden CO2 och släppa ut den

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Din sista kommentar hör fan inte hemma i ett civiliserat forum. Tänk efter en sekund. Tycker du verkligen att politiker ska dö för att de inte tycker och gör som du? Respektlöst.
Har faktiskt ingen som helst respekt för en miljöpartist, tyvärr men dom har ställt till för mycket skit.. Sedan bor jag på landet en bit utanför civilisationen kanske e det som är problemet.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Men HVO som görs på slaktavfall och etanol som görs på jordbruksavfall är bra.

Sist jag kollade så använde något bolag lite palmolja i sin HVO för att det inte gick att få tag på tillräckligt mycket råvara annars, men det var från etiska palmodlingar.
Hur du får det till att palmolja ger 3 gånger högre utsläpp än att inte odla palmer på marken vet jag inte. (men presentera gärna siffror till dina påståenden)

Mig veterligen binder alla växter CO2, som förvisso släpps ut när dom förbränns, men då blir det ju ett nollsummespel.

Att gräva upp döda dinosaurier från jorden inre är att gräva upp bunden CO2 och släppa ut den
Leta upp dokumentären där går dom igen utsläppen från det dom bränner ned skogen o plantering, alla lastbilstransporter, omordern utvinning. Dålig lagring båttrsnsporter behandling innan oljan går att använda som inblandning o transport ut till tapp sedan förbränning i motor. Då kom dom fram till att diesel i en morden diesel var 3 gånger bättre än Hvo.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Leta upp dokumentären där går dom igen utsläppen från det dom bränner ned skogen o plantering, alla lastbilstransporter, omordern utvinning. Dålig lagring båttrsnsporter behandling innan oljan går att använda som inblandning o transport ut till tapp sedan förbränning i motor. Då kom dom fram till att diesel i en morden diesel var 3 gånger bättre än Hvo.

Visst, men nu pratade jag om ETISKT odlade palmer.
Man bränner inte ner en regnskog varje gång man planterar om en palmplantage

Jag tror jag litr mera på dom miljökonsekvensutredningar som har gjorts, än din känsla av att diesel är 3 gånger bättre än HVO.

och dina flytande dinosaurier hoppar upp ur marken och springer iväg till bensinmacken utan övriga utsläpp då?
För det är väl inte så att du räknar bort borrning, transporter omodern utvinning, dålig lagring? från dieselproduktionen?

Det vore ju rent av ohederligt av dig

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Har faktiskt ingen som helst respekt för en miljöpartist, tyvärr men dom har ställt till för mycket skit.. Sedan bor jag på landet en bit utanför civilisationen kanske e det som är problemet.
Det har inte 96-98% av Sveriges befolkning heller. Men att önska att dessa ska bli knivmördade är aningen osmakligt.

Du får naturligtvis tycka så länge som du inte gör slag i saken men man får nog räkna med rejäla mothugg. (Bildligt talat)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det har inte 96-98% av Sveriges befolkning heller. Men att önska att dessa ska bli knivmördade är aningen osmakligt.

Du får naturligtvis tycka så länge som du inte gör slag i saken men man får nog räkna med rejäla mothugg. (Bildligt talat)
Absolut det är inte jag som har en åsikt som är farlig det är dom som inget säger som är farliga.

Skulle jag vara farlig hade jag nog inte fått jobba på vissa platser under åren det hade nog Säpo sätt stopp för omgående. Sk hemliga militär anläggningar brukar inte folk med fel uppfattning komma in på som ex.

O jag tar absolut mothugg tro inget annat vi bor i en sk demokrati påstås det ännu iallafall, dock går det åt fel hål med stora steg med viss inskränkning, vänstern tar sig friheter o höger ser att det kan nyttja dom med i framtiden om vänstern genomför saker o ting.

Vänstern vill ju ha detta Sverige så vad är problemet igentligen? Det skjuts knivmördat o folk var o varannan dag, det skjuts till o med poliser och det blir knappt debatt knappt ett inlägg i en Rix tidning. Knappt någon från regering som sa o vad hemskt vi beklagar sorgen till familjen.

Men nu skedde det i närheten av många politiker och dessutom för ovanlighetens skull av en vit person. Då skrivs det spaltmeter om detta, det intervjuas folk o det kunde varit jag jag satt i närheten för en eller två timmar sedan.. Vem bryr sig?

Att en psykiskt instabil person bestämmer sig i tystnad att ta en specifik annans persons liv är inte ok på något sätt, men var jag tvungen att välja en av två som måste avlida så väljer jag utan tvekan en miljöpartist framför en duktig psykolog som det är katastrofal brist på.

Som Anna lind det var tragiskt att hon blev knivstucken till döds. En rejäl o korrekt politiker, ironin i detta om det finns någon sådan är ju dock att det var en av vänsterns eget importerade tillskott som utförde dådet så i viss mån själv förvållat.

Jag inbillar mej att vi ser bara en liten del av det som komma skall inom ett fåtal år så vänj er vid detta.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Visst, men nu pratade jag om ETISKT odlade palmer.
Man bränner inte ner en regnskog varje gång man planterar om en palmplantage

Jag tror jag litr mera på dom miljökonsekvensutredningar som har gjorts, än din känsla av att diesel är 3 gånger bättre än HVO.

och dina flytande dinosaurier hoppar upp ur marken och springer iväg till bensinmacken utan övriga utsläpp då?
För det är väl inte så att du räknar bort borrning, transporter omodern utvinning, dålig lagring? från dieselproduktionen?

Det vore ju rent av ohederligt av dig
Jag räknar ingenting det var något miljö bla bla i EU som räknade på detta.

Och iomed dom räknade på diesel och Hvo så tror jag att dom räknat på samma sorts parametrar annars är det ju helt fel.
Dock skiter jag i vilket o tankar blank diesel då bilen går bättre och framför allt ett antal mil mer mellan tankningarna än på den ihopkokade soppan dom kallar diesel

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år