Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag räknar ingenting det var något miljö bla bla i EU som räknade på detta.

Och iomed dom räknade på diesel och Hvo så tror jag att dom räknat på samma sorts parametrar annars är det ju helt fel.
Dock skiter jag i vilket o tankar blank diesel då bilen går bättre och framför allt ett antal mil mer mellan tankningarna än på den ihopkokade soppan dom kallar diesel

Jag skulle köra min dieselbil på HVO om den hade kostat mindre än diesel (vilken blandning det nu är)

HVO är ju en renare och bättre produkt, och Preem har ingen palmolja i sin HVO

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ja, precis, ska du nu berätta hur man kalhugger hela sverige för att göra HVO av tallolja och hur hemkt det är för miljön också så vi får det överstökat.
Nej nej skogen i Sverige växer mer varje år än vad vi är kapabla att hugga o såga, Sverige är värdledande på att utnyttja 100% av trädet. Nyttjar man skogen binder man mera kol, att huga i skogen på vårat sätt är bra det finns andra sydligare länder som Brasilien mdf som är betydligt sämre.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag ställer gärna upp som frivillig på ett experiment som visar att jag kan bo, och trivas, i en koldioxidrik miljö. Gör som dom där forskarna i USA med dom där gigantiska runda glas-globerna (biosfär?), dom levde där helt instängda bland växter och annat, tror dom fick mat externt med jag kommer inte ihåg. Fyll en sån 'bubbla' med x5 koldioxidhalt, så flyttar jag in. Så ser vi hur det går. Jag tror jag kommer trivas skitbra (.. om jag får ha en liten crossbana där inne, och åka hoj lite grann.)

Här är en sådan anläggning, dom fick tydligen problem med syret, men det var pga cementen man byggt grunden av, tror jag dom menar.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag ställer gärna upp som frivillig på ett experiment som visar att jag kan bo, och trivas, i en koldioxidrik miljö. Gör som dom där forskarna i USA med dom där gigantiska runda glas-globerna, dom levde där helt instängda bland växter och annat, tror dom fick mat externt med jag kommer inte ihåg. Fyll en sån 'bubbla' med x5 koldioxidhalt, så flyttar jag in. Så ser vi hur det går. Jag tror jag kommer trivas skitbra.

Du vet att experimentet i biosphere 2 hade enorma problem med CO2 och fick tillslut installera en scrubber som renar luften från CO2??

Dessutom ställde en av deltagarna upp luftslussen och ett par nödutgångar för att vädra igenom habitatet med friskluft

Mat skulle dom vara självförsörjande med, men det misstänks att det fuskades med det också

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ok, jaja. Då så. Jag har inget mer att tillägga.

.. men jag känner fortfarande en slags optimism!

Ja, det är nog ingen större risk att halterna ute i fria luften blir så höga att inte människor kan andas.

Men långt innan dess ställer höga halter med CO2 till med andra problem, såsom global uppvärmning, vilket leder till mer öknar/mindre växtlighet runt ekvatorn, ÅAS blir det grönt på grönland igen...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bolund berättar i DN att man inte behöver kärnkraft, utan att det räcker med vattenkraft för att uppnå stabil elproduktion.... Så nu vet ni att ni klarar er bra utan kärnkraft med eran nya elbil för 270 000 som ni köpt... ?

"DN: Behöver inte elsystemet även stabila och planerbara kraftslag?
Bolund – Än så länge har det ju löst sig väldigt bra med vattenkraften. När det blåser mycket sparar man vatten i magasinen, som man sedan kan använda när det blåser lite. Energimyndigheten har gjort en studie som visar att det ett elsystem som är 100 procent förnybart inte är omöjligt på något sätt, utan tvärtom."

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Så här verkar sommaren bli i Tyskland.

Tyskland har i likhet med Sverige valt att i förtid lägga ned fungerande kärnkraft, fast i ännu större omfattning. Det straffar sig nu när man dessutom på grund kriget i Ukraina och sanktion mot och från Ryssland inte kan importera rysk gas som tidigare. Det tyska hushållen står nu inför hård ransonering av el och värme och på gatorna stäng trafikljusen av.

Redan har restriktioner införts om hur varmt man får ha det hemma och hur stark belysning. Men än tuffare kan det bli inom kort. Ekonomiminister Robert Habeck fick nyligen rubriker när han uppmanade det tyska folket att bara ta korta kallvattensduschar.

Men endast kallvatten i kranen vissa tider på dygnet kan nu förvandla den frivilligheten till ett tvång. Stora fastighetsägare som värmer upp bostäderna med centralvärme måste nu se till att det inte får att höja värmen hemma över ett visst gradtal, ofta 20 grader men i vissa fall inte mer än 17.

Även på arbetsplatser införs vatten- och värmeransonering. Förslag finns också på att så många som möjligt ska arbeta hemifrån som under pandemin i syfte att spara den energi som går åt för resor till och från jobbet.

Klimatpolitisk backlash

I motsats till hushållen har mång större företag garderat sin energitillgång med oljeeldade kraftverk. Det förutspås bli en klimatpolitisk backlash för De gröna i Tyskland som drivit på för att avveckla kärnkraften.

Men företagen flaggar också för att det kan bli fråga om permitteringar om man inte får tillgång till så mycket el som behövs för att upprätthålla full drift. Hur många som friställs är oklart.

Gaslagren krymper snabbt

Ännu finns vissa gaslager i Tyskland men dessa krymper snabbt när Ryssland nu mer än halverat den mängd gas man levererar via Nordstream-ledningen. Dessutom måste den stängas ned för underhåll i en eller två veckor under vilka det blir totalstopp för gasleveranserna. Om gasleveranserna från Ryssland helt upphör räcker lagren i en eller högst två månader.

Enligt lagen om tillgång och efterfrågan kommer ransoneringarna av värme, varmvatten och el att åtföljas av upp till fyrdubbla priser. Trots att konsumenterna får mindre av allt kommer de att tvingas betala mer än innan.

Trafikljusen släcks

Livet på gator och torg påverkas också när gatubelysning släcks och fontäner stängs av. På flera håll släcks även trafikljusen, vilket riskerar leda till trafikkaos och olyckor.

Sedan den ryska invasionen av Ukraina har Tyskland försökt minska sitt beroende av rysk gas. Andel var tidigare 55 procent och nu är den nere i 35 procent, vilket dock också är ett starkt beroendeförhållande och det är fortfarande 50 procent om man bara tittar på uppvärmning.

”Vi tvingas till mycket svåra samhällsval”

För att komma ned dit är det alltså drastiska åtgärder som vidtagits. Ambitionen är att få ned andelen rysk gas ytterligare genom att köpa naturgas för miljarder från bland annat Qatar och USA. Men stryps tillförseln från Ryssland blir det ändå hårda tider för det tyska folket.

– Vi kommer att tvingas till mycket svåra samhällsval, säger ekonomiminister Robert Habeck.

Det skulle också utlösa en allmän lågkonjunktur. Prognoser talar om en nedgång för den tyska ekonomin på 6,5 procent under 2022 och 2023. De skenande energipriserna har redan fått effekten att Tysklands handelsbalans gått från plus till minus – det är första gången på tre decennier det inträffar. Ekonomiska bedömare kallar det för ett ”förskalv till vad som komma skall”.

Tysk fysiker: ”Dummaste beslutet sedan andra världskriget”

Den framstående tyska fysikern och YouTube-profilen Sabine Hossenfelder skräder inte orden när hon i sociala medier sågar de tyska politikernas beslut att fasa ut kärnkraften. Bildsatt med klimatalarmismens galjonsfigur Greta Thunberg kallar Hossenfelder det för ”det dummaste Tyskland gjort sedan andra världskriget”.

Deciding to phasing out nuclear power is the dumbest thing Germans have done past WWII. It's about time the Green party lives up to its name and realizes that times have changed. https://t.co/oWrU1LONuo
— Sabine Hossenfelder (@skdh) December 29, 2021

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Så här verkar sommaren bli i Tyskland.

Tyskland har i likhet med Sverige valt att i förtid lägga ned fungerande kärnkraft, fast i ännu större omfattning. Det straffar sig nu när man dessutom på grund kriget i Ukraina och sanktion mot och från Ryssland inte kan importera rysk gas som tidigare. Det tyska hushållen står nu inför hård ransonering av el och värme och på gatorna stäng trafikljusen av.

Redan har restriktioner införts om hur varmt man får ha det hemma och hur stark belysning. Men än tuffare kan det bli inom kort. Ekonomiminister Robert Habeck fick nyligen rubriker när han uppmanade det tyska folket att bara ta korta kallvattensduschar.

Men endast kallvatten i kranen vissa tider på dygnet kan nu förvandla den frivilligheten till ett tvång. Stora fastighetsägare som värmer upp bostäderna med centralvärme måste nu se till att det inte får att höja värmen hemma över ett visst gradtal, ofta 20 grader men i vissa fall inte mer än 17.

Även på arbetsplatser införs vatten- och värmeransonering. Förslag finns också på att så många som möjligt ska arbeta hemifrån som under pandemin i syfte att spara den energi som går åt för resor till och från jobbet.

Klimatpolitisk backlash

I motsats till hushållen har mång större företag garderat sin energitillgång med oljeeldade kraftverk. Det förutspås bli en klimatpolitisk backlash för De gröna i Tyskland som drivit på för att avveckla kärnkraften.

Men företagen flaggar också för att det kan bli fråga om permitteringar om man inte får tillgång till så mycket el som behövs för att upprätthålla full drift. Hur många som friställs är oklart.

Gaslagren krymper snabbt

Ännu finns vissa gaslager i Tyskland men dessa krymper snabbt när Ryssland nu mer än halverat den mängd gas man levererar via Nordstream-ledningen. Dessutom måste den stängas ned för underhåll i en eller två veckor under vilka det blir totalstopp för gasleveranserna. Om gasleveranserna från Ryssland helt upphör räcker lagren i en eller högst två månader.

Enligt lagen om tillgång och efterfrågan kommer ransoneringarna av värme, varmvatten och el att åtföljas av upp till fyrdubbla priser. Trots att konsumenterna får mindre av allt kommer de att tvingas betala mer än innan.

Trafikljusen släcks

Livet på gator och torg påverkas också när gatubelysning släcks och fontäner stängs av. På flera håll släcks även trafikljusen, vilket riskerar leda till trafikkaos och olyckor.

Sedan den ryska invasionen av Ukraina har Tyskland försökt minska sitt beroende av rysk gas. Andel var tidigare 55 procent och nu är den nere i 35 procent, vilket dock också är ett starkt beroendeförhållande och det är fortfarande 50 procent om man bara tittar på uppvärmning.

”Vi tvingas till mycket svåra samhällsval”

För att komma ned dit är det alltså drastiska åtgärder som vidtagits. Ambitionen är att få ned andelen rysk gas ytterligare genom att köpa naturgas för miljarder från bland annat Qatar och USA. Men stryps tillförseln från Ryssland blir det ändå hårda tider för det tyska folket.

– Vi kommer att tvingas till mycket svåra samhällsval, säger ekonomiminister Robert Habeck.

Det skulle också utlösa en allmän lågkonjunktur. Prognoser talar om en nedgång för den tyska ekonomin på 6,5 procent under 2022 och 2023. De skenande energipriserna har redan fått effekten att Tysklands handelsbalans gått från plus till minus – det är första gången på tre decennier det inträffar. Ekonomiska bedömare kallar det för ett ”förskalv till vad som komma skall”.

Tysk fysiker: ”Dummaste beslutet sedan andra världskriget”

Den framstående tyska fysikern och YouTube-profilen Sabine Hossenfelder skräder inte orden när hon i sociala medier sågar de tyska politikernas beslut att fasa ut kärnkraften. Bildsatt med klimatalarmismens galjonsfigur Greta Thunberg kallar Hossenfelder det för ”det dummaste Tyskland gjort sedan andra världskriget”.
Varför envisas du med att lägga up artiklar utan källa? Den som skriver detta är i högsta grad viktig för trovärdigheten?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Du är ju erkänt bra på att finna info så sök lite. Detta är dock saxat ur samnytt. Men läs lite tyska tidningar som ex.
Ok. Tyskarna kan gott ha det här. Alla varnade dem och de skrattade åt de som varnade.

Jag jobbade på ett stort tyskt forskningsinstitut och universitet förra veckan. Under en rundtur visades bland annat forskning på bergvärme. Jag passade på att nämna att det var bra så de inte behöver vara beroende av rysk gas.
Tysken gav ett instinktivt försvarstal där gasens förträfflighet framhärdades och det enda problemet är att det råkade bli krig. De kommer aldrig lära sig.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
långt innan dess ställer höga halter med CO2 till med andra problem, såsom global uppvärmning, vilket leder till mer öknar/mindre växtlighet runt ekvatorn, ÅAS blir det grönt på grönland igen...
Jamen det vill man ju. Och vattennivån har varit mycket högre tidigare än den är idag också, så det blir heller inga prolbem annat än för strandtomterna. Jag tror jorden skulle må bra av lite mer koldioxid i atmosfären. Finns det inget parti som är FÖR det?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Varför skulle inte en framstående fysiker kunna vara youtuber?

Folk som jobbar på NASA har youtubekanaler

Min åsikt är helt och hållet baserad på egna erfarenheter från mitt eget gebiet och många tycker säkert att jag är gammal och fördomsfull. Men "kompetent" och "exhibitionist" går helt enkelt inte ihop och detta har inte ändrats under de 25+ år jag har sysslat med mina saker.

Det finns folk i min bransch som kör egna Youtubekanaler och Instagramkonton, som har väldigt många följare och som säkert genererar stora pengar till innehavaren. Men jag kan inte påstå att nästan någon av dem finns med på min egen lista över verkliga vetenskapsmän och de som verkligen driver utvecklingen framåt baserat på naturvetenskap, forskning och utveckling.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tysken gav ett instinktivt försvarstal där gasens förträfflighet framhärdades och det enda problemet är att det råkade bli krig. De kommer aldrig lära sig.
Om Tyskland skulle råka invadera Ryssland så löses ju problemet...?
Var det inte någon känd politiker som pratade om Lebensraum tidigare. Gasen skulle ju kunna rymmas i det begreppet..?

Någon här inne som bor söderut och har rörligt elpris fortfarande? ?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år