I vilket fall som, alla mina lånade demobilar resulterade i att jag till slut bokade en Subaru Outback Limited som nästa leasingbil. En hederlig fossilbil som blir en näst intill skattefri miljöbil mot ett litet pristillägg som möjliggör körning på bensin eller E85. Marknadsledande markfrigång. Marknadsledande dragkapacitet. Väl fungerande fyrhjulsdrift enligt alla recensioner såväl som egna tester. Komfortabelt och förutsägbart beteende på vägen, jämfört med vissa konkurrenter. Allt jag behöver. Att bilen sedan kommer tämligen välutrustad med allehanda elektronisk skit får man väl se som grädde på moset.
Alla plug-in hybrider föll bort direkt. Oavsett vad som händer med el- eller bensinpris den närmaste tiden så kan jag inte motivera det betydligt högre inköpspriset. Jag har helt fel körsätt för dessa. Jag kör inte batteriets kapacitet 5-10 mil varje dag. Jag kör betydligt längre än så någon enstaka gång per vecka och jag har inget behov av att långskita på bensinstationer över hela norra Sverige. Min månadskostnad för dessa blir således betydligt högre än för den som kan dagspendla enbart med elmotorn.
Volvo föll bort direkt då man inte kan boka en XC-modell med rimlig leveranstid. Volkswagen och Skoda föll också bort då de lyckats gå från mest konkurrenskraftiga priser till överlägset sämst på marknaden på mindre än tre år. En Audi drar jag inte hem igen. Mercedeshandlaren på orten inger inget förtroende alls och leveranstiderna på intressanta modeller var högst oklara. Och en Toyota kunde inte bokas med dragkrok eftersom de just nu har "komponentbrist" på sådana...Jag bokar inte en bil som ska dra skotersläp hela vintern och sedan får de inte tag på en dragkrok förrän till midsommar...
Jag har gjort samma analys, med samma slutsats.
Intressant att handlarupplevelserna är lika, då är det inte bara för att jag har ofördelaktigt utseende, eller luktar skumt, som jag har fått det bemötandet?
Mina "ägare" (ja, man är ju typ ägd) vill att det ska vara miljöprofil, och en elbil alltså.
Jag kör fossilt idag med en Mazda CX-30, som har dragit 0,61 l/mil i snitt på 10.000mil, och det känner jag att jag kan leva med, dock är det inge bil att dra släp med, så därför har jag två bilar.
Men nu tänkte jag klara mig med en bil, och behöver alltså någonting som kan dra ett släp.
Subarun är egentligen perfekt, men helt fossil, så det blev en Mazda igen (CX-60), jag får väl återkomma med hur det fungerar efter vintern.
Och elbilen faller helt bort på grund av infrastrukturen, det blir inte bara långskita, utan jag får ju tälta, eftersom snabbladdning saknas både i Luleå, Boden och Piteå!
Angående valet av fälgar har vi en diskussion nu, jag och handlaren.
Jag vill också byta bort dom mot en eller två tum mindre, och även smalare till vinterdäcken.
Det finns lu en anledning att rallyåkare vintertid inte kör med lågprofildäck, fy fan vad dåligt.
Så vi får se, jag har hotat med att salja dom på Blocket direkt, och byta mot någonting annat.