Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Laddstolparma på jobb skall precis tas i drift, så jag har inte hunnit sätta min nya Cupra PHEV på prov för effektiviteten, men som jämförelse kan jag rapportera att vid test med enbart eldrift till jobb i morse så körde jag cirka 17km med startkapacitet av batteriet på 48%, och parkerade på jobb med 22% kvar.
Med den körningen så betyder det i runda slängar att jag skulle klara ca 70km med min nya PHEV.
Den skall förvisso enbart klara 58km enligt WLTP mätningar, men jag brukar kunna köra snålt…
Batteriet är på ca 12kWh och har stora säkerhetsmarginaler så att det inte töms helt, så kanske 10kWh i verklig kapacitet?
Det skulle betyda i mitt fall ca 2,5kWh för 20km, en väsentlig skillnad mot Alatalos exempel, i princip dubbelt så bra.
Min test är förvisso preliminär och kommer att testas flera gånger när jag laddat batteriet fullt på stolpen på jobb, men resultatet hittills säger ändå en hel del.
I vilket fall som helst så ser det ut som om jag klarar utlovade 60km vilket kanske motsvarar 1,5kWh/mil om man utgår från 10kWh kapacitet.


Förresten så körde jag mina gamla Seat Leon TDI (1.6l) på 4,5l/mil blandat (verklig förbrukning), och för väsentlig del lugn landsväg så kunde det förbättras till 0,4l/mil eller mindre. ?
Dataunderlaget är som du nämner för lite. Finns även en stor osäkerhet i SOC-mätningen. Att du kommer kunna köra bilen på 125w/km varaktigt är uteslutet, om du inte ligger och såsar i 40 knyck.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dock är det ju inte säkert att den har laddat med full effekt hela tiden, den kan ju ha dragit bara 8A från väggen stundtals om du inte mätade det.
Det skulle betyda i mitt fall ca 2,5kWh för 20km, en väsentlig skillnad mot Alatalos exempel, i princip dubbelt så bra.

Jag har inte gjort någon mätning av förbrukad ström under laddningen. Jag har endast pluggat in båda medföljande laddkablar för "vanligt" 220V uttag, i ett "vanligt" 220V uttag utanför mitt garage. Garaget har 16A säkring, men båda laddkablar var väldigt tydligt uppmärkta med 220V och 10A.

Om laddkabeln är uppmärkt med eller säkrad för 10A så låter det ju fullständigt idiotiskt om bilen har någon form av smart elektronik som bara laddar med 8A...??? Minskad laddtid är ju liksom the holy graal i hela denna tråd...? Varför vill man i så fall INTE utnyttja laddkabelns kapacitet...?

I båda fall genererade laddningen exakt 8 km räckvidd per timme laddning, allt enligt båda bilars färddatorer. I det ena fallet blev detta betydligt färre kilometer i verkligheten då 350 hk kändes mer intressant än att åka omkring som någon jävla ecodrive-fjant...Lånar man en bil som man funderar på att köpa så ska man väl testa den under riktiga förhållanden...?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
I vilket fall som, alla mina lånade demobilar resulterade i att jag till slut bokade en Subaru Outback Limited som nästa leasingbil. En hederlig fossilbil som blir en näst intill skattefri miljöbil mot ett litet pristillägg som möjliggör körning på bensin eller E85. Marknadsledande markfrigång. Marknadsledande dragkapacitet. Väl fungerande fyrhjulsdrift enligt alla recensioner såväl som egna tester. Komfortabelt och förutsägbart beteende på vägen, jämfört med vissa konkurrenter. Allt jag behöver. Att bilen sedan kommer tämligen välutrustad med allehanda elektronisk skit får man väl se som grädde på moset.

Alla plug-in hybrider föll bort direkt. Oavsett vad som händer med el- eller bensinpris den närmaste tiden så kan jag inte motivera det betydligt högre inköpspriset. Jag har helt fel körsätt för dessa. Jag kör inte batteriets kapacitet 5-10 mil varje dag. Jag kör betydligt längre än så någon enstaka gång per vecka och jag har inget behov av att långskita på bensinstationer över hela norra Sverige. Min månadskostnad för dessa blir således betydligt högre än för den som kan dagspendla enbart med elmotorn.

Volvo föll bort direkt då man inte kan boka en XC-modell med rimlig leveranstid. Volkswagen och Skoda föll också bort då de lyckats gå från mest konkurrenskraftiga priser till överlägset sämst på marknaden på mindre än tre år. En Audi drar jag inte hem igen. Mercedeshandlaren på orten inger inget förtroende alls och leveranstiderna på intressanta modeller var högst oklara. Och en Toyota kunde inte bokas med dragkrok eftersom de just nu har "komponentbrist" på sådana...Jag bokar inte en bil som ska dra skotersläp hela vintern och sedan får de inte tag på en dragkrok förrän till midsommar...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Alatalo,
Hoppas du inte kör med last på taket. Subaru verkar inte riktigt klara det. https://www.vibilagare.se/test/langtest/subaru-outback-misslyckas-i-undanmanover
De hade bara 60 kg av tillåtna 100 på taket.

Räckvidden på el i laddhybrider är lite varierande beroende på väder och vind. Min bil visar aldrig mer än 45 km när jag startar, men under sommarhalvåret kommer jag drygt 50 km trots att jag har 30 km motorväg på väg till jobbet. På vintern stämmer det bättre, men då går det åt energi för att få det varmt och skönt i bilen.

Jag kör med hastigheten så nära det tillåtna jag kan. Tänker inte få böter för att jag ska jobba.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag var jävligt sugen på en Lupo 0.3liter/milen, men när jag började undersöka saken hade dom någon skum växellåda som krånglade mycket.

Internet var fullt med beskrivningar av felet

VW har nog rent generellt blivit en djävla skitbil.
Jag har haft 4 stycken VW Transporter T4, nästan lika driftsäkra som järnspett om man bara inte köper en med automatlåda.

Men i takt med att dom två senaste började bli gamla och få mycket mil 33 resp 39k gjorde jag misstaget att köpa en T5 som "bara" hade gått 13k. Detta för att inte få stopp på vägen till nåt jobb. Joråsåatte.... nu börjar jag verkligen bli livrädd att bli stående på vägen.
Den där T4an med 39k på mätaren har stått bakom min bod som reservbil sedan 2019 men nu överväger jag starkt att dra fram den, besikta och sälja T5an.
Dessutom har den lokala VW-handlaren blivit kontantfri så jag köper nog inte någon mer VW.

Funderar på en Hiace istället men dom är en aning små, sen har jag hört bra om Jumper men jag har lite svårt tro det om Citroen.
Vito var jäkligt fina att köra men rostar ju som ingenting annat.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
VW har nog rent generellt blivit en djävla skitbil.
Jag har haft 4 stycken VW Transporter T4, nästan lika driftsäkra som järnspett om man bara inte köper en med automatlåda.

Men i takt med att dom två senaste började bli gamla och få mycket mil 33 resp 39k gjorde jag misstaget att köpa en T5 som "bara" hade gått 13k. Detta för att inte få stopp på vägen till nåt jobb. Joråsåatte.... nu börjar jag verkligen bli livrädd att bli stående på vägen.
Den där T4an med 39k på mätaren har stått bakom min bod som reservbil sedan 2019 men nu överväger jag starkt att dra fram den, besikta och sälja T5an.
Dessutom har den lokala VW-handlaren blivit kontantfri så jag köper nog inte någon mer VW.

Funderar på en Hiace istället men dom är en aning små, sen har jag hört bra om Jumper men jag har lite svårt tro det om Citroen.
Vito var jäkligt fina att köra men rostar ju som ingenting annat.
Vito ja, rostar som själva fan, min 638 -02 (112cdi) var kanonfin mekaniskt men rostade något grönjävligt, nu efter ca:55´mil så sa toppen/blockpackningen upp sig så det fick bli ett byte i förtid annars hade jag tänkt skrota den när besiktningen gick ut sista september.
Hela fronten hade rostat av, stötfångare och balk som håller den och hela skiten, den satt bara uppe med extraljusbågen som har ett litet stag under huven med...

De sista besikningarna har inneburit att köra igenom, få sina tvåor, svetsa en dag eller två och visa upp den igen för att kunna åka ett år till, har nog lagat det mesta i balkväg under och i hjulhusen genom åren.

Men detta ska enligt uppgift endast gälla till 2007(2006-08 eller liknande, minns inte exakt)efter det ska de värsta orsakerna vara åtgärdade, dålig plåt och lack var tydligen grundproblemet och de ska vara galvade från -07, mindre rostbenägen plåt och bättre färg som inte "andas" vatten lika mycket.
Exakt när allt gjordes vet jag ej men galvningen var slutet på 2006 iaf.

Köpte jag något annat vis av erfarenheten då? ....nä, blev en vito til fast en 447a denna gången.....

Så, fråga mig om några år igen så kan jag recensera om den nya rostar som en vito eller om de faktiskt åtgärdat problemen.... :näsblod
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför helgalvar man inte alla bilar? (framförallt arbetsbilar)
Visst det blir en extrakostnad, men det ger ett mervärde.
Glastak eller standardmonterade fula Alu fälgar ger inget mervärde.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Varför helgalvar man inte alla bilar? (framförallt arbetsbilar)
Visst det blir en extrakostnad, men det ger ett mervärde.
Glastak eller standardmonterade fula Alu fälgar ger inget mervärde.
Förmodligen en kombination av några saker. Den marknad med mycket saltslask vintertid där detta skulle behövas är för liten för att det skulle vara värt att ta kostnaden att helgalva alla bilder bilar av en viss modell och det skulle bli för dyrt/komplicerat att ha en särskild process bara för bilar för denna marknad. De som köper bilarna ser/förstår/tänker inte heller på mervärdet tillräckligt för att vara beredda att betala extra för det (exempelvis om två i övrigt jämförbara bilar har skillnaden att den ena är helgalvad och samtidigt dyrare väljer den billigare bilen). Däremot är man beredda att betala extra för såväl glastak som fälgar eftersom detta är saker man tror sig få ut värdet av direkt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Förmodligen en kombination av några saker. Den marknad med mycket saltslask vintertid där detta skulle behövas är för liten för att det skulle vara värt att ta kostnaden att helgalva alla bilder bilar av en viss modell och det skulle bli för dyrt/komplicerat att ha en särskild process bara för bilar för denna marknad. De som köper bilarna ser/förstår/tänker inte heller på mervärdet tillräckligt för att vara beredda att betala extra för det (exempelvis om två i övrigt jämförbara bilar har skillnaden att den ena är helgalvad och samtidigt dyrare väljer den billigare bilen). Däremot är man beredda att betala extra för såväl glastak som fälgar eftersom detta är saker man tror sig få ut värdet av direkt.

Fast, är marknaden så liten, jag har sett upprostade bilar i alla europeiska länder jag har besökt, och så ofta saltar dom inte vägarna i spanien och grekland, det sköter pålandsvinden...

Tyskland var fullt av upprostade Mercedesar, och ändå är det nationens stolthet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alatalo,
Hoppas du inte kör med last på taket. Subaru verkar inte riktigt klara det. https://www.vibilagare.se/test/langtest/subaru-outback-misslyckas-i-undanmanover
De hade bara 60 kg av tillåtna 100 på taket.

Nä, jag är skoteråkare, inte skidåkare. Vi har våra laster på släpvagnen, inte på taket…

Men jag är inte ett dugg förvånad. Med 22 cm markfrigång och en snudd på fullastad takbox sådär 190-200 cm upp i luften så lär tyngdpunkten hamna redigt högt upp, oavsett en platt pannkaksmotor…Lägg till det svampiga däck med nuförtiden rekordhög 60-profil…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alatalo,
Hoppas du inte kör med last på taket. Subaru verkar inte riktigt klara det. https://www.vibilagare.se/test/langtest/subaru-outback-misslyckas-i-undanmanover
De hade bara 60 kg av tillåtna 100 på taket.

Räckvidden på el i laddhybrider är lite varierande beroende på väder och vind. Min bil visar aldrig mer än 45 km när jag startar, men under sommarhalvåret kommer jag drygt 50 km trots att jag har 30 km motorväg på väg till jobbet. På vintern stämmer det bättre, men då går det åt energi för att få det varmt och skönt i bilen.

Jag kör med hastigheten så nära det tillåtna jag kan. Tänker inte få böter för att jag ska jobba.

Vem har någonsin varit med om att däck kränger av fälgarna före greppet släpper? Dessutom på däck med relativt låg profil?

Jag misstänker nog att det är skit bakom ratten som borde ha pumpat däcken.

Sen minns vi ju varför Volvo med sin säkerhetsnish väldigt länge inte ville sälja höga SUV trots att kunderna efterfrågade det.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag har nog aldrig haft en bil med mindre än 65 profil...
ÅAS har jag aldrig behövt krypköra över ett farthinder eller en trottoarkant heller.
Om hjulet utgörs till mer än 49% av fälg är man hååmåå! 33" på 16" Fälg foo life bro! :p
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har nog aldrig haft en bil med mindre än 65 profil...
ÅAS har jag aldrig behövt krypköra över ett farthinder eller en trottoarkant heller.

Toyotahandlaren trodde jag var dum i huvudet när jag ville byta ut 19” fälgarna från ett dyrare utrustningspaket (som jag ville ha p.g.a. skinnklädsel, mörka rutor bakom B-stolpe och svart innertak) mot 18” eller 17” från ett billigare utrustningspaket…

Jag ser personligen inte vitsen med att köpa en SUV, hög markfri gång och hela tjottaballongen för våra trasiga vägar och sedan förse bilen med löjligt låga däcksidor som tar bort all komfort…? Om man ska pressa varvtider på bandagen - ja. Till vanlig körning i mina hemtrakter - nej.

På Subarun fick man i alla fall 225/60-18, vilket är att betrakta som väldigt höga däck med dagens standard.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
I vilket fall som, alla mina lånade demobilar resulterade i att jag till slut bokade en Subaru Outback Limited som nästa leasingbil. En hederlig fossilbil som blir en näst intill skattefri miljöbil mot ett litet pristillägg som möjliggör körning på bensin eller E85. Marknadsledande markfrigång. Marknadsledande dragkapacitet. Väl fungerande fyrhjulsdrift enligt alla recensioner såväl som egna tester. Komfortabelt och förutsägbart beteende på vägen, jämfört med vissa konkurrenter. Allt jag behöver. Att bilen sedan kommer tämligen välutrustad med allehanda elektronisk skit får man väl se som grädde på moset.

Alla plug-in hybrider föll bort direkt. Oavsett vad som händer med el- eller bensinpris den närmaste tiden så kan jag inte motivera det betydligt högre inköpspriset. Jag har helt fel körsätt för dessa. Jag kör inte batteriets kapacitet 5-10 mil varje dag. Jag kör betydligt längre än så någon enstaka gång per vecka och jag har inget behov av att långskita på bensinstationer över hela norra Sverige. Min månadskostnad för dessa blir således betydligt högre än för den som kan dagspendla enbart med elmotorn.

Volvo föll bort direkt då man inte kan boka en XC-modell med rimlig leveranstid. Volkswagen och Skoda föll också bort då de lyckats gå från mest konkurrenskraftiga priser till överlägset sämst på marknaden på mindre än tre år. En Audi drar jag inte hem igen. Mercedeshandlaren på orten inger inget förtroende alls och leveranstiderna på intressanta modeller var högst oklara. Och en Toyota kunde inte bokas med dragkrok eftersom de just nu har "komponentbrist" på sådana...Jag bokar inte en bil som ska dra skotersläp hela vintern och sedan får de inte tag på en dragkrok förrän till midsommar...
Jag har gjort samma analys, med samma slutsats.
Intressant att handlarupplevelserna är lika, då är det inte bara för att jag har ofördelaktigt utseende, eller luktar skumt, som jag har fått det bemötandet?
Mina "ägare" (ja, man är ju typ ägd) vill att det ska vara miljöprofil, och en elbil alltså.
Jag kör fossilt idag med en Mazda CX-30, som har dragit 0,61 l/mil i snitt på 10.000mil, och det känner jag att jag kan leva med, dock är det inge bil att dra släp med, så därför har jag två bilar.
Men nu tänkte jag klara mig med en bil, och behöver alltså någonting som kan dra ett släp.
Subarun är egentligen perfekt, men helt fossil, så det blev en Mazda igen (CX-60), jag får väl återkomma med hur det fungerar efter vintern.
Och elbilen faller helt bort på grund av infrastrukturen, det blir inte bara långskita, utan jag får ju tälta, eftersom snabbladdning saknas både i Luleå, Boden och Piteå!
Angående valet av fälgar har vi en diskussion nu, jag och handlaren.
Jag vill också byta bort dom mot en eller två tum mindre, och även smalare till vinterdäcken.
Det finns lu en anledning att rallyåkare vintertid inte kör med lågprofildäck, fy fan vad dåligt.
Så vi får se, jag har hotat med att salja dom på Blocket direkt, och byta mot någonting annat. :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vem har någonsin varit med om att däck kränger av fälgarna före greppet släpper? Dessutom på däck med relativt låg profil?

Jag misstänker nog att det är skit bakom ratten som borde ha pumpat däcken.

Sen minns vi ju varför Volvo med sin säkerhetsnish väldigt länge inte ville sälja höga SUV trots att kunderna efterfrågade det.
Nu är ju Vi Bilägare förhållandevis seriösa och de har kontrollerat lufttrycket innan de kör. De fick snarlikt resultat med syskonmodellen med lägre takbågar där däcket satt kvar, men flexade ordentligt.

De gör samma test med flera bilar varje år och håller givetvis koll på tillverkarens rekommendationer.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte om det påstås i artikeln, men takräcket på utrustningsnivå Adventure / Limited / Touring är inte på något sätt lägre än det som sitter på utrustningsnivå Field. Det är faktiskt 5 mm högre om man går efter broschyruppgifterna.

Utrustningsnivån Field har däremot en herrejösses konstruktion till takräcke som får bära 318 kg stillastående och 100 kg under färd, enligt samma broschyr.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag vet inte om det påstås i artikeln, men takräcket på utrustningsnivå Adventure / Limited / Touring är inte på något sätt lägre än det som sitter på utrustningsnivå Field. Det är faktiskt 5 mm högre om man går efter broschyruppgifterna.

Utrustningsnivån Field har däremot en herrejösses konstruktion till takräcke som får bära 318 kg stillastående och 100 kg under färd, enligt samma broschyr.
De skriver:
Kort därpå lånar vi in en annan Outback för att se om det inträffade var en engångsföreteelse. Lånebilen är i Touring-utförande med inbyggda lastbågar som ligger närmare bilens tak än de eftermonterade takbågarna som Field kräver.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Idag var det premiär med laddstolparna på jobb, och min Cupra PHEV kunde laddas upp till 100%.
20km hem gav att batteriets kapacitet sjönk till 73%.
Dock med ac etc igång första minuterna medan jag kluddade med att rulla ihop laddkabel och kika runt på olika värden och inställningar.
Och blandad start stopp och farthinder i mindre orter samt landsväg med hastighet upp till max 80km/h var förutsättningarna.
Så slutsatsen är att det inte är så illa faktiskt, snarare indikeras att jag mycket väl kan klara köra upp till 80km på bara batteri om förutsättningarna med väder och temperatur är bra, samt man kör klimatanläggningen på eco läge.

Fortfarande preliminära siffror, men definitivt klart bättre kapacitet än vad många påstår sig klara (typ 50km).
På vintern förväntas det givetvis bli markant kortare sträcka på ren el.
Men t/r jobb bör klaras på bara el oavsett.

För min del behövde jag en familjebil som hade steget större motor än minsta standard på 1.0l motor, och då blev alla alternativ dyra med fordonsskatten, varpå steget till PHEV blev väldigt litet totalt per månad när man även tar hänsyn till bränslekostnaden (500kr som mest).
I vissa fall så blev vanlig fossilmotor t.o.m. klart dyrare än min Cupra!
T.ex. Nissan Qashqai.
Och då är Cupran väldigt mycket häftigare med design och utrustning ?
Men alla har sina egna förutsättningar.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top