Den borde ju vara det, förvisso släpar den på en ICE drivlina också, men har istället avsevärt mindre batteri.
Och sättet du räknar på är ju egentligen det rätta, man ska räkna hur mycket den har tagit från elnätet.
Dock är det ju inte säkert att den har laddat med full effekt hela tiden, den kan ju ha dragit bara 8A från väggen stundtals om du inte mätade det.
DVS den borde ha kunnat ladda 2.2KWh men den gjorde inte det
Laddstolparma på jobb skall precis tas i drift, så jag har inte hunnit sätta min nya Cupra PHEV på prov för effektiviteten, men som jämförelse kan jag rapportera att vid test med enbart eldrift till jobb i morse så körde jag cirka 17km med startkapacitet av batteriet på 48%, och parkerade på jobb med 22% kvar.
Med den körningen så betyder det i runda slängar att jag skulle klara ca 70km med min nya PHEV.
Den skall förvisso enbart klara 58km enligt WLTP mätningar, men jag brukar kunna köra snålt…
Batteriet är på ca 12kWh och har stora säkerhetsmarginaler så att det inte töms helt, så kanske 10kWh i verklig kapacitet?
Det skulle betyda i mitt fall ca 2,5kWh för 20km, en väsentlig skillnad mot Alatalos exempel, i princip dubbelt så bra.
Min test är förvisso preliminär och kommer att testas flera gånger när jag laddat batteriet fullt på stolpen på jobb, men resultatet hittills säger ändå en hel del.
I vilket fall som helst så ser det ut som om jag klarar utlovade 60km vilket kanske motsvarar 1,5kWh/mil om man utgår från 10kWh kapacitet.
Förresten så körde jag mina gamla Seat Leon TDI (1.6l) på 4,5l/mil blandat (verklig förbrukning), och för väsentlig del lugn landsväg så kunde det förbättras till 0,4l/mil eller mindre. ?