Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
...
Tysken gav ett instinktivt försvarstal där gasens förträfflighet framhärdades och det enda problemet är att det råkade bli krig. De kommer aldrig lära sig.
Och du har ännu en gång fått repeterat varför socialismen aldrig kommer att producera välstånd. Människor försvarar sina beslut in absurdum. Har du en statskassa till hjälp blir det inte så bra för den staten.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tyskland, gas och lebensraum…Man kommer ju osökt att tänka på denna…

8d0bb88f59f92cf00fa9aaaf14076d9f.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om Tyskland skulle råka invadera Ryssland så löses ju problemet...?
Var det inte någon känd politiker som pratade om Lebensraum tidigare. Gasen skulle ju kunna rymmas i det begreppet..?



Någon här inne som bor söderut och har rörligt elpris fortfarande? ?
Japp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag känner tyskar som förbereder sig på att bo i husbil i Spanien/Frankrike i vinter.

Andra som har sommarhus i Sverige kanske bor i dom över vintern.

Några funderar på att stänga av övervåningen och ställa samtliga sängar i vardagrummet och bara värma vardagsrum och kök, dom räknar med att spillvärme ska läcka upp så att övervåningen hålls frostfri.

Dom är alltså tillbaka på boendestandard vi hade på 1800 talet där hela familjen flyttade in i stora rummet med vedspisen under vintern.

Grattis tyskland, så går det när man lägger ner ren och billig el i onödan för att istället köpa skitig kol och gas från en bunkerdvärg i ett shithole-country...

Die Grune runkar frenetiskt åt att ingen har stoppat den planerade nerläggningen av kärnkraften ändå, är det två reaktorer till bara i år?
Ökningen av CO2-utsläpp blundar dom stenhårt för
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag känner tyskar som förbereder sig på att bo i husbil i Spanien/Frankrike i vinter.

Andra som har sommarhus i Sverige kanske bor i dom över vintern.

Några funderar på att stänga av övervåningen och ställa samtliga sängar i vardagrummet och bara värma vardagsrum och kök, dom räknar med att spillvärme ska läcka upp så att övervåningen hålls frostfri.

Dom är alltså tillbaka på boendestandard vi hade på 1800 talet där hela familjen flyttade in i stora rummet med vedspisen under vintern.

Grattis tyskland, så går det när man lägger ner ren och billig el i onödan för att istället köpa skitig kol och gas från en bunkerdvärg i ett shithole-country...

Die Grune runkar frenetiskt åt att ingen har stoppat den planerade nerläggningen av kärnkraften ändå, är det två reaktorer till bara i år?
Ökningen av CO2-utsläpp blundar dom stenhårt för
3 reaktorer i höst. Dom sista faktiskt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
3 reaktorer i höst. Dom sista faktiskt.

Är det inte dags att frankrike och Sverige slutar exportera sin hemska kärnkraftsel till dom där jävla stollarna?

Hur många kolkraftverk öpnnar dom istället?
Den skiten dom släpper ut blåser ut över hela Europa och världen dagligen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tror det var 6 st kolkraftverk som skall öppnas igen alla vattenfalls Gammla.

Turkarna som köpte av vattenfall la dom i malpåse, chefs turken sa att dom kommer att användas igen i ca 20 år till så han Förstog inte att vattenfall sålde så billigt. Tar väll ett par månader med dom priserna innan turkarna fått igen dom få miliarder dom gav för verken.

Tur att Frankrike bygger 10 nya kärnkraftverk iallafall.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad tror ni händer med bränslepriserna nu när elpriserna drar åt skogen?
Vart är brytpunkten för att elbilar skall löna sig?

Bränslepriserna har ju redan stigit och kommer att stiga mer, och det kommer att bli dyrare att ladda elbilar, så alla förlorar, det är bara en fråga om vem som förlorar mest

Räkna på 2KW per mil på en elbil (för det tar dom i verkligheten där dom flesta kör bil)
Elpris på 6kr/KW så har du en "bränslekostnad" på 12kr/mil
Fossilbil drar mellan 0.5 liter diesel och 1liter bensin/ mil

Elbilen är dyrare i inköp, men billigare i skatt.

Det är bara att räkna, helt klart hamnar brytpunkten längre bort ju dyrare elen blir
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sverige/Norge/Finland får ungefär 2-4% av sitt elbehov från vinden i dag.

En dag då elbehovet är lågt.

Sverige eldar ungefär lika mycket värmekraftverk som vinden ger, samt "ospecifierat" vad det nu är ger ungefär lika mycket.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Sverige/Norge/Finland får ungefär 2-4% av sitt elbehov från vinden i dag.

En dag då elbehovet är lågt.

Sverige eldar ungefär lika mycket värmekraftverk som vinden ger, samt "ospecifierat" vad det nu är ger ungefär lika mycket.

De har väl stängt av de flesta iom det låga behovet. Produktion måste ju matcha behovet. Brukar sitta en on/off-knapp om man tittar noga.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De har väl stängt av de flesta iom det låga behovet. Produktion måste ju matcha behovet. Brukar sitta en on/off-knapp om man tittar noga.

Ahh, det är därföre elen har kostat 6kr i södra landsänden och frekvensen har legat lågt hela dagen, på grund av det enorma överskottet...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Räkna på 2KW per mil på en elbil (för det tar dom i verkligheten där dom flesta kör bil)
Elpris på 6kr/KW så har du en "bränslekostnad" på 12kr/mil

Jag är ingen expert på området och jag vet inte om en så kallad plug-in hybrid är fullt jämförbar med en äkta elbil.

I vilket fall som, två olika plug-in hybrider som jag nyligen lånat hem och ”provladdat” med medföljande kabel gick exakt 8 km på 2.2 kWh (220V, 10A och en timme laddning). Detta blir väl i så fall 2.75 kWh per mil, alltså 16.50 kr per mil med ditt elpris.

Inte långt ifrån den milkostnad exakt samma bil har på gammal hederlig BF98…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är ingen expert på området och jag vet inte om en så kallad plug-in hybrid är fullt jämförbar med en äkta elbil.

I vilket fall som, två olika plug-in hybrider som jag nyligen lånat hem och ”provladdat” med medföljande kabel gick exakt 8 km på 2.2 kWh (220V, 10A och en timme laddning). Detta blir väl i så fall 2.75 kWh per mil, alltså 16.50 kr per mil med ditt elpris.

Inte långt ifrån den milkostnad exakt samma bil har på gammal hederlig BF98…

Den borde ju vara det, förvisso släpar den på en ICE drivlina också, men har istället avsevärt mindre batteri.

Och sättet du räknar på är ju egentligen det rätta, man ska räkna hur mycket den har tagit från elnätet.

Dock är det ju inte säkert att den har laddat med full effekt hela tiden, den kan ju ha dragit bara 8A från väggen stundtals om du inte mätade det.

DVS den borde ha kunnat ladda 2.2KWh men den gjorde inte det
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
VW Lupo ska ju gå att köra på 0.3 liter/milen, alltså runt 8 kr/milen.

Egentligen lite udda jämförelse men jag tror det är praxis att plocka körsbär i dessa trådar om elbilar.

Jag var jävligt sugen på en Lupo 0.3liter/milen, men när jag började undersöka saken hade dom någon skum växellåda som krånglade mycket.

Internet var fullt med beskrivningar av felet
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Den borde ju vara det, förvisso släpar den på en ICE drivlina också, men har istället avsevärt mindre batteri.

Och sättet du räknar på är ju egentligen det rätta, man ska räkna hur mycket den har tagit från elnätet.

Dock är det ju inte säkert att den har laddat med full effekt hela tiden, den kan ju ha dragit bara 8A från väggen stundtals om du inte mätade det.

DVS den borde ha kunnat ladda 2.2KWh men den gjorde inte det
Laddstolparma på jobb skall precis tas i drift, så jag har inte hunnit sätta min nya Cupra PHEV på prov för effektiviteten, men som jämförelse kan jag rapportera att vid test med enbart eldrift till jobb i morse så körde jag cirka 17km med startkapacitet av batteriet på 48%, och parkerade på jobb med 22% kvar.
Med den körningen så betyder det i runda slängar att jag skulle klara ca 70km med min nya PHEV.
Den skall förvisso enbart klara 58km enligt WLTP mätningar, men jag brukar kunna köra snålt…
Batteriet är på ca 12kWh och har stora säkerhetsmarginaler så att det inte töms helt, så kanske 10kWh i verklig kapacitet?
Det skulle betyda i mitt fall ca 2,5kWh för 20km, en väsentlig skillnad mot Alatalos exempel, i princip dubbelt så bra.
Min test är förvisso preliminär och kommer att testas flera gånger när jag laddat batteriet fullt på stolpen på jobb, men resultatet hittills säger ändå en hel del.
I vilket fall som helst så ser det ut som om jag klarar utlovade 60km vilket kanske motsvarar 1,5kWh/mil om man utgår från 10kWh kapacitet.


Förresten så körde jag mina gamla Seat Leon TDI (1.6l) på 4,5l/mil blandat (verklig förbrukning), och för väsentlig del lugn landsväg så kunde det förbättras till 0,4l/mil eller mindre. ?
 
Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Top