Jag håller ju inte riktigt med dig, men jag tillhör ju en av dom med noll kunskap.
Min uppfattning är att det är en oerhört kompetent gruppering av människor som jobbar med stamnätet och dess uppgift.
Avregleringar av produktion, eller nybyggnad av produktion kan inte nätägaren styra, det finns en skyldighet att ansluta om möjlighet finns.
En problematik som jag vil lyfta in i debatten är att vi har ett så kallat "frekvensstabilt nät", inte bara i Sverige, utan i största delarna av Europa.
Där finns det en skyldighet från Svenska Kraftnät att säkerställa att frekvensen håller sig på 50Hz, hyfsat exakt, annars kollapsar nätet.
Ett exempel: - Om en delsträcka av stämnätet mellan norr och söder tripar (faller bort) så måste produktionen öka i söder, alternativt konsumtion frånkopplas, om det inte finns tillräckligt med nödreserv att allokera.
Det handlar om små tidsrymder (sekunder), och på samma sätt måste produktion i norr frånkopplas (vattenkraften idag).
Finns inte tillräckligt med nödreserv att tillgå så blir det "blackout" i södra Sverige, och det är vi inte beredda att leva med.
Så, ja, stamnätet skulle kunna föra mer kapacitet söderut, men med en kalkylerad risk att det blir totalt strömavbrott i den delen av landet om en stamnätsledning faller ur.
Diskussioner om tjänster där större förbrukare kan tänka sig att frånkoppla med kort varsel (sekunder) är högt uppe på agendan, och det är ett sätt att kunna nyttja nätet bättre.
Men vad vet jag egentligen.....jag blir säkerligen sågad för detta inlägg som kan innehålla spår av inkompetens....