Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Beklagar Aftonblaskan länk, men ändå...
Elbil blir inte lika lockande nu eller...?
[...]

" Det kommer säkert att finnas timmar med låga priser även under hösten, men en normal timme kommer att ligga på runt 2-3 kronor per kWh nattetid."
Nån krona hit eller dit per kWh gör inte mycket för den totala kalkylen.

Allt inräknat (värdeminskning, kapital, försäkring, service, bränsle) kostar en hyggligt stor och ny bil 40-50kr/milen att köra under de första tre åren. Min drar strax över en kWh / mil när jag kör till/från jobb. Dvs elen skulle kosta < 4-5 kr/milen ink skatt istället för 2kr/milen idag gör kanske 5% på totalnotan.

Och fortsatt betydligt billigare än bensin/diesel. Speciellt efter den tillfälliga skattesänkningen på 1.60 kr/liter försvinner sista September (efter valet såklart). Min gamla snåldiesel kommer då kosta närmre 15 spänn milen i bränsle. Lyckligtvis med minimal värdeminskning och andra kostnader men med en inte försumbar service och reparationskostnad.

Köra bil är och blir ett dyrt nöje oavsett vilken väg man väljer.

Raderad medlem 51742

Guest
Ringhals 4 fick en skada på tryckhållaren i samband med återstarten efter det årliga underhållet, så nu är den ur drift i ytterligare 3 månader (preliminärt).

Kommer bli kataklysmiska nivåer på elpriserna när kylan kommer. Skall vi börja gissa på när första rullande bortkopplingen av elkunder börjar ske? Borde gå att förutse hyfsat genom att följa väderprognosen.

”Olyckligt” var ordet.

Last edited by a moderator:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ju inte så att kärnkraften helt saknar baksidor, som det ju kan låta som ibland. Långa servicetider och plötsliga servicebehov har vi levt med i många decennier men det har inte märkts så mycket när vi haft många fler reaktorer. (Slutsatsen är alltså att vi måste ha fler reaktorer).

Olägligt, absolut. Det blir att spara på energin där det går i vinter…

Raderad medlem 51742

Guest
Det är ju inte så att kärnkraften helt saknar baksidor, som det ju kan låta som ibland. Långa servicetider och plötsliga servicebehov har vi levt med i många decennier men det har inte märkts så mycket när vi haft många fler reaktorer. (Slutsatsen är alltså att vi måste ha fler reaktorer).

Olägligt, absolut. Det blir att spara på energin där det går i vinter…
Ja, det du skriver är ju inte ett argument mot kärnkraft utan mot att inte se till att ha tillräckligt med planerbar el för att kunna hantera störningar.

Och framför allt ett argument FÖR politiker som kan tänka långsiktigt och som förstår att elsystemet är just ett system där man inte kan gå in och pilla med enskilda delar (suboptimera) utan alltid måste tänka utifrån systemet som helhet med avseende på bl.a stabilitet, elpriser osv.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ringhals 4 fick en skada på tryckhållaren i samband med återstarten efter det årliga underhållet, så nu är den ur drift i ytterligare 3 månader (preliminärt).

Kommer bli kataklysmiska nivåer på elpriserna när kylan kommer. Skall vi börja gissa på när första rullande bortkopplingen av elkunder börjar ske? Borde gå att förutse hyfsat genom att följa väderprognosen.

”Olyckligt” var ordet.

Tur att det kommer blåsa konstant i 3 mån nu..... ??

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

”Olyckligt” var ordet.

Jag gissar att det inte blir någon bortkoppling denna vintern. Att det blir svindyrt är dock en lågoddsare. Många kommer frivilligt stänga av när priserna ligger över 10kr/kwh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det du skriver är ju inte ett argument mot kärnkraft utan mot att inte se till att ha tillräckligt med planerbar el för att kunna hantera störningar.

Och framför allt ett argument FÖR politiker som kan tänka långsiktigt och som förstår att elsystemet är just ett system där man inte kan gå in och pilla med enskilda delar (suboptimera) utan alltid måste tänka utifrån systemet som helhet med avseende på bl.a stabilitet, elpriser osv.

Ja exakt. Ett område som borde lämnas åt ingenjörerna, inte åt väljarna.

Raderad medlem 51742

Guest
Det tycker jag inte. Att ingenjörer räknar på, tar fram lösningar och driver dessa ser jag som fullt normalt i de flesta branscher där teknik och effektivitet är viktigt. Elbranschen har däremot blivit en syltburk.
Ja, mitt svar var ironiskt. Ingenjörer skall lösa de tekniska problemen men skall inte bestämma vad som är rätt prioriteringar i målkonflikter. Ingenjörer har också värderingar och åsikter.

Men oavsett om man är ingenjör, politiker eller aktör på marknaden verkar ett av problemen idag vara att incitamenten inte uppmuntrar långsiktighet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Teoretiskt sett så är ju Myrdalen med tre bofasta 80-åringar en ”tätort”. Nästan en storstad jämfört med Galbergsträsk med två bofasta 90-åringar…

Jag begriper dock inte varför någon kommun skulle börja tramsa med vedeldningsförbud och särskilt inte med dagens elpriser. Vad försöker man i så fall åstadkomma…? Upplopp genom att tvinga folk att betala dyra elräkningar…?

Möjligtvis att något sådant skulle gå igenom i en studentstad under MP’s kontroll, men inte en chans på våra breddgrader…Halva kommunstyrelsen är ju själva hemmansägare med vedeldning och allt vad det innebär…

Jag vet inte jag, men vedeldning är mycket pengar som sossarna har svårt att komma åt och det lär väl svida i deras ögon att se.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag var inte ironisk.

Politiker bestämmer att vi skall ha ett stabilt elsystem som med redundans, säkerhet och stabilitet levererar elektricitet till låga kostnader över tid.

Ingenjörer konstruerar systemet utan att politiker lägger sig i och detaljstyr vilka lösningar som skall vara var.

A-partiet: Vi vill ha 60 Hz i systemet.

B-partiet: Ha! Vi vill ha 70 Hz!

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Förbud…? Jomenvisst…Lycka till med att kontrollera och efterleva ett sådant beslut i vilken byhåla som helst i norra Sverige…
Det är inte i norr som elpriserna är höga och därför mängd vedeldning kan förväntas gå upp.

Har ju skett fall där folk lyckats få förbud för grannen att elda. Men det gäller nog mest öppen spis som ändå är tveksam till uppvärmning, har man inte dedikerad tilluft till brasan så ökar luftinsläpp så mycket att huset istället kyls ner i alla andra rum.

Kaminer har, rätt använda, rök som inte syns eller luktar särskilt mycket.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det är inte i norr som elpriserna är höga och därför mängd vedeldning kan förväntas gå upp.

Har ju skett fall där folk lyckats få förbud för grannen att elda. Men det gäller nog mest öppen spis som ändå är tveksam till uppvärmning, har man inte dedikerad tilluft till brasan så ökar luftinsläpp så mycket att huset istället kyls ner i alla andra rum.

Kaminer har, rätt använda, rök som inte syns eller luktar särskilt mycket.

Partiklar är problemet.

Säger inte att jag vill stoppa vedeldning, jag bara flaggar för vad som kommer bli nästa miljölarm - när man vill mörka något annat, större.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det viktigaste då är att vi här i Sverige slutar elda med ved. :fakta
(Sen glömmer vi att Ryssland hade en skogsbrand i maj som kunde ses från rymden...)
En egenvedsavgift kanske så det inte blir en skatt?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är det inte barnen i Kongo så är det barnen i Myanmar. Tacka vet jag den hederliga, rena och rättskaffens oljeindustrin!
ALL konsumtion har en miljöpåverkan, i princip INGEN konsumtion är miljövänlig. Men just elbilar framställs som något som verkligen är i harmoni med naturen, och något som ska rädda världen. Köper du bara en elbil, och exporterar din gamla bil till ett land som inte räknas, då har du minsann bidragit till att rädda världen, eller köpt ett avlatsbrev, det beror på hur man ser på det.

Den miljöpåverkan som elbilarna, och framförallt framställningen av både dom och all annan "grön" elektronik, har pratar man inte om, istället framställs dom som något som gör miljön bättre, inte bara neutrala, utan verkligen något som gör miljö och klimat bättre. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag retar mig mest på skenheligheten, eller att folk naivt går på det, men förbannat irriterande är det åtminstone.

Den stora majoriteten köper elbil för att det är så man ska göra, utan att överhuvudtaget reflektera över vad dom egentligen köper, eller varför.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det viktigaste då är att vi här i Sverige slutar elda med ved. :fakta
(Sen glömmer vi att Ryssland hade en skogsbrand i maj som kunde ses från rymden...)
En egenvedsavgift kanske så det inte blir en skatt?

Been there, had that.

Skogsägare har beskattats för uttag till uppvärmning ur egen skog, och ett annat lagförslag som jag vill minnas drogs tillbaka i sista stund var det om en schablonbeskattning av skogsägare eftersom man kunde tänkas värma sin bostad med fastbränsle ur egen skog...

Sedan hade vi den gamla ”Träfiberlagen” som skulle styra och begränsa vad som fick eldas - bara för att gynna massaindustrin med billig råvara.

Svenska politiker har en lång historia i att gräva i andras fickor efter mer pengar att kasta efter redan onda pengar.

Just nu kartlägger Skatteverket olika annonsmedium efter annonser inom ”ved säljes”.
Inför de stundande elprisstegringarna är suget efter klyvd ved gigantiskt, och andelen privatpersoner överväger som köpare.

Skv intresserar sig alltså för hur dokumentationen på dessa affärer sker...

Inget att säga om, egentligen.
Köper du en vedprocessor ett år när övrig verksamhet gått bra ”för att komma ner i skatt” och dessutom drar av typ 100 papp eller så i moms så har man regler att hålla sig till.

Meeen, den som annonserat om ”ved säljes” innevarande år löper en förhöjd risk att drabbas av revision nästa år.

Meddelas endast på detta sätt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är väl över 10 år sedan man skärpte tillståndsgivningen för kaminer i tätort.

Jag hade då en granne som skyndsamt installerade kamin både inne i vardagsrummet och ute i pensionärskuvösen (dom delade skorsten) och han tvingades köpa någon form av katalysator lösning till skorstenen.

Han gillade att gå ut i kuvösen på vintern och elda en brasa för att få bort frosten på glaset, och det såg onekligen mysigt ut när han satt där i tomteluva och läste en bok

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år