Magsurt Ad Hominem som brev på posten... vaknat på fel sida eller vill du att jag för tydlighetens skull citerar dina ord rakt av? Ärligt talat struntar väl jag i vad du irriterar dig över men när du skriver det själv måste det väl få påtalas också. Tycker jag.Jag skulle säga att du inte är rätt person att avgöra vad jag stör mig på och inte. Ja, det finns massor med annan reklam som också är rent nonsens, men att diskutera schamporeklam i en tråd om MPs vilja att driva igenom ett bensinförbud hoppar jag över.
Jag noterar att din firmas fordonsinnehav består av 0 elbilar, inte ens en enda hybrid av 129 fordon, varav vissa förvisso är släp. Med den skattebasen, både rejält tilltagen och på en liten population, borde du inte snarast ha sett till att byta ut fordonen mot elbilar? I synnerhet den 21 år gamla Saaben, eller den 30 år gamla Toyotan och Volvon? Lastbilarna från 80- och 90-tal? Eller dom ca 50 bilar som köpts in de senaste 3 åren, alla dieslar, varför inte elbilar? Bryr du dig inte om våra barns framtid? Bryr du dig inte om ekonomin i din organisation? Elbilar är ju bäst på allt, och löser alla problem, åtminstone enligt dig och reklamen.
Nå, det är självklart att elfordon är förstavalet när man går in i nya upphandlingsperioder. Av ekonomiska skäl, men såklart också miljömässiga. Skall man ha något annat än el måste det finnas starka och specifika skäl för detta.
Tvåtaktaren blir troligen mycket glad av att höra att Kalix kommun redan tagit beslutet att elektrifiera hemtjänstens fordonsflotta. https://sverigesradio.se/artikel/kalix-kommun-satsar-pa-elbilar-i-hemtjansten
De flesta kommuner kommer att gå den vägen och den största anledningen till att det inte skett tidigare är nog att verkligheten såg annorlunda ut bara 2019, särskilt för lokalpolitiker i glesbygden.