Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Och i skenet av elpriserna för oss vanliga dödliga så känns det här extra bittert: https://www.gd.se/2022-09-02/microsofts-skatterabatt-sagas-av-riksrevisionen

Det var 2017 som regeringen införde skatterabatten på el med förhoppningarna att det skulle skapa nya jobb och locka stora amerikanska it-jättar som Facebook, Microsoft och Amazon till Sverige. Vilket det delvis också gjorde, men till vilket pris och vad fick det för övriga följder?
Hittills har energirabatten för datahallar kostat drygt 1,3 miljarder enligt granskningen. Riksrevisionen skriver i rapporten att regeringen räknade med att 235 företag skulle få ta del av rabatten men att det landade på 80. En stor del har istället gått till ett fåtal större, som till exempel Microsoft som etablerat sig på två platser i Gävle, Ersbo och Stackbo samt i Tuna i Sandviken under den här tiden.
Visst, 1,3 miljarder är väl vad Vattenfall gör i vinst per vecka eller så, men satsningarna har ju inte gett fler svenska jobb, och hallarna drar enorma mängder el.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tyvärr måste man ju hålla kåken frostfri ändå vintertid.

Men man kan ju bli heltids van-lifer och starta en YouTube kanal och leva på...
6-8 grader i kåken och sen 20 i husvagnen. Då blir husvagnen en mysig värmestuga och i huset kan du stänga av kylskåpet och lämna dörren öppen för att spara el. Win-win

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Dieselvärmaren i husbilen drar inte många dl per timme.
Helt klart en bra investering i dagsläget.
Gasolvärme i husvagnar kan bli dyrt, eller svårt att få tag på.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tyvärr måste man ju hålla kåken frostfri ändå vintertid.

Men man kan ju bli heltids van-lifer och starta en YouTube kanal och leva på...

Jag har glykol i elementen och alla vattenledningar är dragna med lutning neråt så att jag kan öppna en kran i källaren och tömma hela systemet.

Mitt hus kan stå kallt om det skulle behövas och när jag ställt ner luftvärmepumpen på 17 grader och stänger allt annat så brukar det ändå ha varit minusgrader i huset när vi varit bortresta under vintern. Pumpen orkar väl inte hålla plus när det är som kallast ute.

En gång när vi kom hem hade utedelen frusit ihop så huset hade stått helt utan värme flera veckor. Men inget fryser ju sönder och det känns rätt bra.

Raderad medlem 51742

Guest
Alltså, jag undrar hur många som verkligen inser allvaret i detta. Fortsätter utvecklingen med dessa höga energipriser tror jag det faktum att hushållen får problem att klara sina elräkningar och ett och annat kortare strömavbrott i vinter är de minsta problemen i sammanhanget.

Vi står inför en situation där basindustrier kan tvingas stänga, med allt vad det och dess följdverkningar för hela ekonomin innebär. Massuppsägningar i flera led, prisökningar som får inflationen vi haft hittills att se ut som en krusning på vattenytan i jämförelse. Vi snackar om ett allvarligt stagflationsscenario som får såväl oljekrisen som finanskrisen att blekna och det handlar om månader eller till och med veckor innan vi oåterkallerligen är där, alltmedan politikerna skyller på varandra, ljuger, viftar med falukorvar, kallar varandra nazister och lockar med hastigt ihopsnickrade "el-mosor" för att vinna valet, men vars bäst-före-datum kommer vara passerade redan innan rösterna har räknats.

Den säkerhetspolitiska aspekten av detta har knappt nämnts, förutom en massa plattityder om att Ukraina måste vinna kriget med Ryssland. För några år sedan, när vårt elsystem trots allt fortfarande var extremt stabilt, talades det ofta om risken för ryska sabotageoperationer som skulle kunna slå ut vårt elsystem. Nu förekommer denna fråga inte i diskussionerna och man får väl hoppas att MSB, Svenska Kraftnät, Säpo m.fl. i bakgrunden arbetar febrilt med denna risk utan att det hörs. En liten välriktad sabotageoperation eller hackerattack som framstår som en olycka när vi redan står i brygga en kall och vindstilla höstdag med ett flertal avstängda kärnreaktorer borde ligga helt i Rysslands intressen och skulle gissningsvis kunna leda till förödande blackouts.

Att skapa ny och stabil elproduktion kommer ta många år, så den bajsmackan får vi äta upp. Vi får räkna med framtvingad ökad efterfrågeflexibilitet (läs "ransonering") och ökad risk för ofrivillig bortkoppling framöver, men det kan vi överleva. De höga elpriserna är ett problem som måste lösas här och nu om inte vår ekonomi skall krascha.

Inom några veckor skulle jag tro att "oortodoxa" lösningar som frikopplar oss från Tysklands priser börjar diskuteras på allvar på regeringsnivå för så här kommer det inte att kunna fortsätta. Att Tyskland kommer krascha och dra med sig övriga Europa kommer förstås drabba även vår ekonomi oerhört hårt. Frågan är kanske hur länge det dröjer innan tyskarna inser att deras enda val är att i princip lägga ner sin ekonomi eller att på sina bara knän böna och be Putin att vrida på gaskranen igen och där Ukrainakriget plötsligt ses i ett nytt ljus.

Men det är nog dags att se om sitt hus nu, i rätt så många avseenden. Jag får lust att denna morgon personligen besöka större delen av Sveriges befolkning som skulle behöva väckas av en örfil och budskapet "skärp dig för fan, det är allvar nu".

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
6-8 grader i kåken och sen 20 i husvagnen. Då blir husvagnen en mysig värmestuga och i huset kan du stänga av kylskåpet och lämna dörren öppen för att spara el. Win-win

Eller så stänger man alla rum utom köket i huset och bor där. Det borde bli energieffektivare än en husvagn.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vi står inför en situation där basindustrier kan tvingas stänga, med allt vad det och dess följdverkningar för hela ekonomin innebär.
Men med klart sänkt elförbrukning som följd :tummenupp

Glöm inte att stenåldersgrottan drog inte en enda kWh el. Ett miljöpartistiskt utopisamhälle.

Raderad medlem 51742

Guest
Men med klart sänkt elförbrukning som följd :tummenupp

Glöm inte att stenåldersgrottan drog inte en enda kWh el. Ett miljöpartistiskt utopisamhälle.
Problemet är att det kommer kräva ohyggligt många stenåldersgrottor för att ersätta en modern elberoende produktion och varje grotta som skall byggas måste gå igenom en massa överklaganden från närboende grottmänniskor och omfattande miljöprövningar. Och när man sedan vänder på alla stenar i de där grottorna så kommer alltid en miljöpartist hitta någon utrotningshotad parasit därunder som vill stjäla alla dina skattepengar och allt blir fördröjt. Sen skall det skrivas feministiska handlingsplaner och bråkas i flera år om ifall man skall måla fittor eller dalahästar på grottväggarna. Kommer aldrig gå.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Alltså, jag undrar hur många som verkligen inser allvaret i detta. Fortsätter utvecklingen med dessa höga energipriser tror jag det faktum att hushållen får problem att klara sina elräkningar och ett och annat kortare strömavbrott i vinter är de minsta problemen i sammanhanget.

Vi står inför en situation där basindustrier kan tvingas stänga, med allt vad det och dess följdverkningar för hela ekonomin innebär. Massuppsägningar i flera led, prisökningar som får inflationen vi haft hittills att se ut som en krusning på vattenytan i jämförelse. Vi snackar om ett allvarligt stagflationsscenario som får såväl oljekrisen som finanskrisen att blekna och det handlar om månader eller till och med veckor innan vi oåterkallerligen är där, alltmedan politikerna skyller på varandra, ljuger, viftar med falukorvar, kallar varandra nazister och lockar med hastigt ihopsnickrade "el-mosor" för att vinna valet, men vars bäst-före-datum kommer vara passerade redan innan rösterna har räknats.
Jag besökte en större plasttillverkare i södra Sverige med xxx antal anställda nyligen. De har produktionslinor som är väldigt elberoende pga. smältprocessen. De hade haft lite tur och tecknat elavtal tidigare som gällde i 1,5 år till. Så de klarar största smällen just nu.
Men de följer utvecklingen dagligen just nu och om det inte börjar vända inom kort så är det dags att ta sig en funderare hur framtiden ser ut.
Elområde 2 såg lockande ut, men man vet ju inte hur elområdena ser ut inom något år. Ett
mera logiskt scenario vore ju att placera produktionen utomlands, men även där är det högst osäkert med tanke på hur världen ser ut. De vill genuint vara kvar där de är då de är väldigt aktiva lokalt inom orten. Men framtiden var väldigt osäker så länge Ryssland håller på som de gör.
Men de hade dock passat på och lagt på ett energitillägg på produkten fast deras kostnader just nu inte hade gått upp. De byggde upp inför en eventuell flytt.

Jag tror det är mycket sånt ute i orterna söderut.

Edit: Rättade till elområdet till 2

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag besökte en större plasttillverkare i södra Sverige med xxx antal anställda nyligen. De har produktionslinor som är väldigt elberoende pga. smältprocessen. De hade haft lite tur och tecknat elavtal tidigare som gällde i 1,5 år till. Så de klarar största smällen just nu.
Men de följer utvecklingen dagligen just nu och om det inte börjar vända inom kort så är det dags att ta sig en funderare hur framtiden ser ut.
Elområde 3 såg lockande ut, men man vet ju inte hur elområdena ser ut inom något år. Ett
mera logiskt scenario vore ju att placera produktionen utomlands, men även där är det högst osäkert med tanke på hur världen ser ut. De vill genuint vara kvar där de är då de är väldigt aktiva lokalt inom orten. Men framtiden var väldigt osäker så länge Ryssland håller på som de gör.
Men de hade dock passat på och lagt på ett energitillägg på produkten fast deras kostnader just nu inte hade gått upp. De byggde upp inför en eventuell flytt.

Jag tror det är mycket sånt ute i orterna söderut.
Ja och även elområde 3 har och kommer fortsatt ha rätt extrema priser bortom många företags smärtgräns, även om elområde 4 har det ytterligare något värre. Hur vi skall klara livsmedelsproduktionen när det är omöjligt för dessa företag att få ekonomin att gå ihop blir en viktig fråga. Alternativet blir prishöjningar och en ond spiral med löneökningar, extrem inflation och ytterligare höjda räntor som inte heller kommer lösa situationen på något sätt.

Skulle tro att det finns en viss fördröjning i när effekterna slår till som hårdast med tanke på att företagen i många fall tecknat bundna elavtal.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja och även elområde 3 har och kommer fortsatt ha rätt extrema priser bortom många företags smärtgräns, även om elområde 4 har det ytterligare något värre. Hur vi skall klara livsmedelsproduktionen när det är omöjligt för dessa företag att få ekonomin att gå ihop blir en viktig fråga. Alternativet blir prishöjningar och en ond spiral med löneökningar, extrem inflation och ytterligare höjda räntor som inte heller kommer lösa situationen på något sätt.

Skulle tro att det finns en viss fördröjning i när effekterna slår till som hårdast med tanke på att företagen i många fall tecknat bundna elavtal.
Sorry, menade Elområde 2. Det ar någon liten ort ovanför Gävle de pratade om.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Miljopartisten Tokfnatt har ju redan talat om hur man löser det hela.

Om man bot i elområde 4 ska man inte köpa pågenbröd som blir dyrt på grund av elpriset, utan man ska köpa Polarbröd som bakas i elområde 1 och körs ner med lastbil till elområde 4.

I slutet på 60 talet las hela norrland ner, och dom som bodde där ansågs skulle flytta ner dit jobben fanns, då startades kampanjen "Vi flytt int"

Det är dags för en ny kampanj på skånska nu...

Raderad medlem 51742

Guest
Sorry, menade Elområde 2. Det ar någon liten ort ovanför Gävle de pratade om.
Aha

Sen är frågan om det är ett rimligt alternativ att flytta produktion till Norrland, med tanke på att det sannolikt behöver vara ett väldigt långsiktigt beslut. Med tanke på de enorma energikrävande industrisatsningar som görs i Norrland nu lär elöverskottet där uppe på några års sikt förvandlas till ett behov av att bygga ut energiproduktionen även där, vilket iofs görs redan, men gissningsvis behövs betydligt mer än så.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vattenfall har minskat avtappningen från värnern då den är ca 10-12cm lägre redan än i fjol vinter. Det skall tydligen sparas vatten inför vintern. Olje kraften kör istället.

Någon insatt vet troligen mer om detta än jag. Jag vet bara vilka kobbar o stenar som är över vattenytan i värnern nu o hur många år sedan dom var det sist.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
När man då tänker sig flytta utomlands, vilket land tänker man på då som har billigare energi än Sverige? Island?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka