Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Elpriserna i norra Sverige stiger till 2 kronor per kilowattimme på måndagen, enligt data från elbörsen Nordpool. Det är en bra bit över de 46 öre som priset låg på i fredags.

Text​

TT
Dela
Kopiera länk

I elområde 3 och 4, som innefattar södra Sverige inklusive Stockholm, landar elpriset på 3:96 kronor per kilowattimme. Det är något lägre än fredagspriset i elområde 4 och något högre än priset i elområde 3.
Priset på elbörsen sätts för nästkommande dag.
I fredags meddelade ryska gasjätten Gazprom att gasleveranserna till Tyskland genom Nordstream 1 stoppas på obestämd tid, med hänvisning till ett tekniskt fel.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Oljekraftverket i Karlshamn har redan producerat mer energi i år än under hela 2021.
Men det kommer inte ta Sverige ur elkrisen.
– Det har tagit oss 30 år att hamna i den här situationen och det kommer sannolikt ta ungefär lika lång tid att komma ur det, säger Henrik Svensson, chef på kraftverket, till Svenska Dagbladet.
Linda Bergh
Dela
Kopiera länk

Tillgången och priset på el är en av de viktigaste frågorna i valet om precis en vecka. Det är kärnkraftens vara eller icke vara och vad som ledde fram till att Ringhals 1 och 2 stängdes ned som har lyfts i debatterna.
Dessutom har Ryssland nu helt stängt Nord Stream 1 vilket påverkar gasleveranser till Europa. Och Ringhals 4 kan inte producera under hösten.
Karlshamnsverket, ett oljekraftverk, är i drift sedan i början av augusti och har funnits som en reserv. Det kan också producera el på eget initiativ, när elpriset är så pass högt att det lönar sig. I mitten av augusti rapporterade Aftonbladet att Karlshamnsverket gjorde av med 70 000 liter olja – i timmen.
Under 2021 producerade Karlshamnsverket mer energi än de tidigare tio åren tillsammans och redan nu har man producerat mer i år än förra året, skriver Svenska Dagbladet.
Henrik Svensson som är chef på kraftverket tror att det kommer ta lång tid att återfå stabilitet, han säger att kraftsystemet som fanns förmodligen var världens bästa.

”Extremt långsamma system”​

Han får kommentaren av SvD:s reporter att han pratar i imperfekt.

– Ja, men det är imperfekt. Den tiden är förbi och det kommer ta lång tid innan vi är tillbaka. Det har tagit oss 30 år att hamna i den här situationen och det kommer sannolikt ta ungefär lika lång tid att komma ur det. Det är extremt långsamma system, säger han till tidningen.
Henrik Svensson menar också att det inte är någon enskild regerings fel att Sverige just nu har den här situationen, och att det pågått under en längre tid.
– Det är mer en långvarig söndring, eller hur man nu ska uttrycka det, säger han till SvD.

Kan behöva nyanställa​

På kraftverket i Karlshamn tror man också att produktionen kan behöva öka ännu mer, vilket kommer betyda att fler behöver anställas, skriver SVT på söndagen.
– Nu kör vi ett ”block” och det klarar vi med den bemanning vi har. Men när Svenska Kraftnät lägger två av våra block i förhöjd beredskap behöver vi mer personal, och den har vi inte haft. Förra året gällde det tio dygn kontinuerligt, vilket leder till att vi kör slut på folk. Det är en ohållbar situation, och det är därför vi måste nyanställa, säger Henrik Svensson till SVT.

I intervjun med SvD, som skedde innan beskedet om Ringhals 4 och Nord Stream 1, säger Henrik Svensson att han har sett kraftverket som hjältar – och just nu som några som kan hålla elpriserna nere.
– I den gamla kontexten, före 2021, var det vi som kickade i gång när andra inte kunde av olika anledningar. På det sättet såg vi till att hålla Sveriges lampor lysande. Jag brukade säga att vi var skillnaden mellan ljus och mörker.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
vindkraft220904.png

Vi kan ju skruva upp produktionen från vindkraften, den producerar ju mindre än oljebrännaren i Karlshamn...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Här kommer riktigt bra spartips som ni inte ser i tidningarna....ännu....

Ifall du har en skåpbil och sover i den med motorn igång och värmen på fullt så drar t.ex. en Expert/Jumpy 0,75 l/h. Vilket ger ett timpris på 18 SEK.
För många år sedan utanför Sollefteå fanns en gammal gubbe under en stubbe. Nä men en äldre herre som hade en Peugott 507 diesel ståendes o gick hela vintern. Motorn drog en generator o farbrorn hade isolerat motorn noga så han lede in värmen från motorn i husets vattensystem. Avgassystemet gick genom en hemmabyggd typ varmvattenberedare.

Undrar hur hög verkningsgrad det var totalt på den Peugott 507 dieseln

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Man förvånas över folks snäva horisont.

"Den här vintern blir tuff."

Dom som säger så har oftast 50 eller 100.000 dom kan få loss hyfsat enkelt.
Men, jag tvekar på att dom har ytterligare lika mycket att kasta in nästkommande vinter.
Och den efter det, också vidare och vidare.

Någonstans i kedjan kommer de egna privatekonomiska förutsättningarna att ändras.
Att man kör slut på sparat kapital är en sak, men högst troligt kommer något av företagen familjemedlemmarna arbetar i att slå igen. Inkomsterna halveras samtidigt som utflugna barn tvingas flytta hem igen, och åldriga föräldrar har helt enkelt inte råd att bo kvar i ett hus dom värmer själva.

Så, hellre än att yttra "denna vintern blir tuff" borde vi tänka "winter is comming" och lägga Game of Thrones-emfas på det.

Nästa steg ner längs eländestrappan är det minskade stödet för Ukraina.
Vi märker det redan i minskad rapportering och sänkt engagemang för det som händer i kriget.
Ingen mer än KremlinGremlins har sagt det ännu, åtminstone inte så att jag har hört det - men det kommer:

"Kan dom inte bara ge upp nu? Dom har ju ingen chans."

Det är inte medmänsklig hänsyn och omsorg över de som lider i kriget som pågår bara 150 mil bortanför oss som kommer trigga sådana uttalanden, tro mig.
Det är insikten om att vi också tvingas offra något som skrämmer skiten ur folk.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jamen vi får ju elstöd av sossarna i år, dom har ju lovat att vi ska få tillbaka pengar i vinter.
Nästa vinter är det inte valår, då öppnas nog inte börsen lika lätt.

Elstödet för den här vintern är snart uppe i vad två reaktorer skulle kosta att bygga.
Två reaktorer skulle hålla nere priset i 50-60 år.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Man förvånas över folks snäva horisont.

"Den här vintern blir tuff."

Dom som säger så har oftast 50 eller 100.000 dom kan få loss hyfsat enkelt.
Men, jag tvekar på att dom har ytterligare lika mycket att kasta in nästkommande vinter.
Och den efter det, också vidare och vidare.

Någonstans i kedjan kommer de egna privatekonomiska förutsättningarna att ändras.
Att man kör slut på sparat kapital är en sak, men högst troligt kommer något av företagen familjemedlemmarna arbetar i att slå igen. Inkomsterna halveras samtidigt som utflugna barn tvingas flytta hem igen, och åldriga föräldrar har helt enkelt inte råd att bo kvar i ett hus dom värmer själva.

Så, hellre än att yttra "denna vintern blir tuff" borde vi tänka "winter is comming" och lägga Game of Thrones-emfas på det.

Nästa steg ner längs eländestrappan är det minskade stödet för Ukraina.
Vi märker det redan i minskad rapportering och sänkt engagemang för det som händer i kriget.
Ingen mer än KremlinGremlins har sagt det ännu, åtminstone inte så att jag har hört det - men det kommer:

"Kan dom inte bara ge upp nu? Dom har ju ingen chans."

Det är inte medmänsklig hänsyn och omsorg över de som lider i kriget som pågår bara 150 mil bortanför oss som kommer trigga sådana uttalanden, tro mig.
Det är insikten om att vi också tvingas offra något som skrämmer skiten ur folk.
Om Ukraina blir en del av Ryssland är väl egentligen ingen större sak varken för oss eller Ukrainarna så kanske lika bra att släppa det. Ukraina är redan ett av världens mest korrupta länder så vad kan bli sämre. Själv har jag jobbat drygt ett år i Ryssland och det är ingen större skillnad mot här. Man jobbar, äter och lever även där.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vi kan ju bara sluta sälja el till högstbjudande. Åtminstone tills det inhemska behovet är levererat. El behöver inte kosta mer än typ 50 öre i Sverige - vi är inte Tyskland.

Hoppa av Europamarknaden. Skilj på el som konsumeras i Sverige kontra övriga världen.

Bidrag till hushåll och företag är så himla dumt.... bidrag som då ska gå till att finansiera andra länders idiotier? Jag fattar ingenting av det här faktiskt, bara sluta låta Europa bestämma vad svensk el ska kosta.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om Ukraina blir en del av Ryssland är väl egentligen ingen större sak varken för oss eller Ukrainarna så kanske lika bra att släppa det.
Jag tror att Ukrainarna är av en annan åsikt och även större delen av västvärlden inte riktigt delar din syn här.
Och nej, det är inte lika bra att släppa det. Ryssland kommer inte stanna vid Ukraina. Deras mål är att återupprätta ett stor Ryssland med fler länder inom dess gränser. Får de fortsätta med det så är dagens energipriser något du kommer se tillbaka på med nostalgisk syn över hur billigt allting var då.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Vi kan ju bara sluta sälja el till högstbjudande. Åtminstone tills det inhemska behovet är levererat. El behöver inte kosta mer än typ 50 öre i Sverige - vi är inte Tyskland.

Hoppa av Europamarknaden. Skilj på el som konsumeras i Sverige kontra övriga världen.

Bidrag till hushåll och företag är så himla dumt.... bidrag som då ska gå till att finansiera andra länders idiotier? Jag fattar ingenting av det här faktiskt, bara sluta låta Europa bestämma vad svensk el ska kosta.

Bra idé!
Vem sticker ner till Bryssel och frågar vad det skulle kosta att betala sig ur avtalet kring den gemensamma elmarknaden?

Vi råder inte längre själva över beslut som rör vår nation.

På gott och ont.

I detta fallet väldigt ont, och på sätt och vis blir vi delansvariga till det som sker i öst genom att ta prisudden av Tysklands energipriser genom att ge dem vår ström.

Mutti Merkel, Putinkännaren ni vet, borde få känna den fulla vreden från sitt folk som hon svikit.

Inte bli subventionerad av svenska elabonnenter.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om Ukraina blir en del av Ryssland är väl egentligen ingen större sak varken för oss eller Ukrainarna så kanske lika bra att släppa det. Ukraina är redan ett av världens mest korrupta länder så vad kan bli sämre. Själv har jag jobbat drygt ett år i Ryssland och det är ingen större skillnad mot här. Man jobbar, äter och lever även där.

Om ryssland ger upp och låter ukraina ta 2km av rysslands land mot gränsen som en buffertzon är ju absolut ingen stor sak för ryssland.

Då kan ju tant merkel börja köpa bunkerdvärgens gas igen

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Bra idé!
Vem sticker ner till Bryssel och frågar vad det skulle kosta att betala sig ur avtalet kring den gemensamma elmarknaden?

På gott och ont.

I detta fallet väldigt ont, och på sätt och vis blir vi delansvariga till det som sker i öst genom att ta prisudden av Tysklands energipriser genom att ge dem vår ström.

Mutti Merkel, Putinkännaren ni vet, borde få känna den fulla vreden från sitt folk som hon svikit.

Du menar som med: https://www.dn.se/ekonomi/svenska-kraftnat-frangar-eu-krav/

Svenska Kraftnät har upprepade gånger under året frångått EU-krav om elöverföring mellan grannländer. Att Ringhals 4 hålls stängd resten av hösten ökar risken för att man tvingas fortsätta frångå kravet.
– Vi måste först och främst garantera driftsäkerheten här så att delar i nätet inte går sönder, säger Svenska Kraftnäts elmarknadsexpert Stefan Svensson.
https://www.dn.se/av/andreas-lindberg/
Sverige är del i EU:s inre elmarknad. Våra elområden är sammankopplade med grannländernas, som är kopplade vidare till sina grannländer. För balansens och försörjningstrygghetens skull kan Sverige och andra EU-länder importera och exportera el mellan varandra efter behov.
Regelverket säger att systemoperatörerna, alltså Svenska Kraftnät och dess motsvarigheter, alltid ska ha minst 70 procent av sin driftsäkra kapacitet tillgänglig för gränsöverskridande flöden. Man ska alltså alltid ha ett visst utrymme i sina ledningar tillgängligt för elöverföring till andra länder.
Svenska Kraftnät ansökte i vintras om dispens från 70-procentsregeln under 2022. De bedömde risken för att man skulle hamna under 70 procent som stor om man samtidigt skulle kunna garantera driftsäkerheten i Sverige.
Det viktiga är alltså att vi kan leverera till EU, inte att försörja oss själva i första hand.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Bra idé!

På gott och ont.

Jag tänker att vi låter de som redan är där och jobbar på vår peng fixar det. :tungan

Eller - de som tecknat det här avtalet utan att läsa det finstilta, ignorerat att världen kan förändras och att det helt plötsligt kan bli svindåligt för Sverige för att Tyskland fattat beslut kring sin energiförsörjning utan att ta den blekaste hänsyn till sina egna medborgare och industri likväl som till resten av medlemsstaterna.

För ingen kan inbilla mig att det här kom som en blixt från klar himmel. Tyskland, och alla andra i EU för den delen gamblade hej vilt med allas energiförsörjning mot svinpissiga odds, och nu pekar man på att det är Putins fel för att han krigar och stänger av gasen. Man blir ju mörkrädd.

Alltså, låt das andere Heimat brinna för sina beslut att avveckla sin energiförsörjning med hopp om att andra skulle fixa elektroner billigt. Det enda sättet vissa lär sig är genom att bränna fingrarna (eller kanske förfrysa dem i detta fallet).

Jag är rätt sur faktiskt, och jag är inte ens personligen särskilt berörd av elpriset trots att jag bor i dyraste området då jag vi inte gör av med mer än 3000 kWh per år. Och då har jag inte ens börjat spara el, vi kör på som om Barsebäck fortfarande gick för fullt.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tänker att vi låter de som redan är där och jobbar på vår peng fixar det. :tungan

Eller - de som tecknat det här avtalet utan att läsa det finstilta, ignorerat att världen kan förändras och att det helt plötsligt kan bli svindåligt för Sverige för att Tyskland fattat beslut kring sin energiförsörjning utan att ta den blekaste hänsyn till sina egna medborgare och industri likväl som till resten av medlemsstaterna.

För ingen kan inbilla mig att det här kom som en blixt från klar himmel. Tyskland, och alla andra i EU för den delen gamblade hej vilt med allas energiförsörjning mot svinpissiga odds, och nu pekar man på att det är Putins fel för att han krigar och stänger av gasen. Man blir ju mörkrädd.

Alltså, låt das andere Heimat brinna för sina beslut att avveckla sin energiförsörjning med hopp om att andra skulle fixa elektroner billigt. Det enda sättet vissa lär sig är genom att bränna fingrarna (eller kanske förfrysa dem i detta fallet).

Jag är rätt sur faktiskt, och jag är inte ens personligen särskilt berörd av elpriset trots att jag bor i dyraste området då jag vi inte gör av med mer än 3000 kWh per år. Och då har jag inte ens börjat spara el, vi kör på som om Barsebäck fortfarande gick för fullt.
Finns så klart all anledning att vara förbannad. Men även om tyska politiker behöver lära sig en läxa är vi dessvärre i den olyckliga positionen att effekterna drabbar även oss i allra högsta grad, inte bara på energiområdet. Tyskland är en oerhört viktig ekonomi, kraschar den så kraschar vi också.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
I Tyskland höjdes soppapriset med 30 cent/liter för ett par dagar sen. Det var ju rätt mycket.
Nu åkte jag på färjan körandes på reserven. Snål, jag? Danmark som man undvek att tanka i förr.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin