Raderad medlem 51742
Guest
Och nu stängde Ryssland helt av gasen till Tyskland via Nord Stream 1. I tre dagar är det sagt...
ALL konsumtion har en miljöpåverkan, i princip INGEN konsumtion är miljövänlig. Men just elbilar framställs som något som verkligen är i harmoni med naturen, och något som ska rädda världen. Köper du bara en elbil, och exporterar din gamla bil till ett land som inte räknas, då har du minsann bidragit till att rädda världen, eller köpt ett avlatsbrev, det beror på hur man ser på det.
Den miljöpåverkan som elbilarna, och framförallt framställningen av både dom och all annan "grön" elektronik, har pratar man inte om, istället framställs dom som något som gör miljön bättre, inte bara neutrala, utan verkligen något som gör miljö och klimat bättre. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag retar mig mest på skenheligheten, eller att folk naivt går på det, men förbannat irriterande är det åtminstone.
Den stora majoriteten köper elbil för att det är så man ska göra, utan att överhuvudtaget reflektera över vad dom egentligen köper, eller varför.
Det enklaste sättet att göra en grov livscykelanalys av en vara eller tjänsts klimatavtryck är priset. Något som är billigare per kilometer, per timme eller per enhet ger helt enkelt lägre klimatavtryck.
Just nu kartlägger Skatteverket olika annonsmedium efter annonser inom ”ved säljes”.
Inför de stundande elprisstegringarna är suget efter klyvd ved gigantiskt, och andelen privatpersoner överväger som köpare.
Skv intresserar sig alltså för hur dokumentationen på dessa affärer sker...
Inget att säga om, egentligen.
Köper du en vedprocessor ett år när övrig verksamhet gått bra ”för att komma ner i skatt” och dessutom drar av typ 100 papp eller så i moms så har man regler att hålla sig till.
Meeen, den som annonserat om ”ved säljes” innevarande år löper en förhöjd risk att drabbas av revision nästa år.
Meddelas endast på detta sätt.
Jag antar att du menar mig, trots att du inte har lärt dig citera i forumet, men jag har överseende med det, alla är inte tekniskt kunniga, men dom är kanske bra på andra saker istället.Du är förbannad för att folk köper elbilar. Noterat.
Resonemanget är spretigt, på gränsen till cirkelresonemang, men när man lyckas hitta den röda tråden så har Wilderäng möjligen en poäng även om det känns som att han inte är helt tydlig med hur han integrerar en del rätt viktiga faktorer i sitt resonemang.Du påminner mig om den här tesen.
Nu är ju inte Wilderäng särskilt bra på att göra research innan han slänger ur sig påståenden men jag tycker ändå att han har en poäng.
Priset på en vara eller tjänst speglar dess klimatavtryck
Det enklaste sättet att göra en grov livscykelanalys av en vara eller tjänsts klimatavtryck är priset. Något som är billigare per kilometer, per timme eller per enhet ger helt enkelt lägre klimatavtryck. Dyrare än flyget. Resonemanget nedan kan kräva en del av läsaren. Om du inte förstår helhetcornucopia.se
Nu är ju inte Wilderäng särskilt bra på att göra research innan han slänger ur sig påståenden men jag tycker ändå att han har en poäng.
Priset på en vara eller tjänst speglar dess klimatavtryck
Det enklaste sättet att göra en grov livscykelanalys av en vara eller tjänsts klimatavtryck är priset. Något som är billigare per kilometer, per timme eller per enhet ger helt enkelt lägre klimatavtryck. Dyrare än flyget. Resonemanget nedan kan kräva en del av läsaren. Om du inte förstår helhetcornucopia.se
Resonemanget är spretigt, på gränsen till cirkelresonemang, men när man lyckas hitta den röda tråden så har Wilderäng möjligen en poäng även om det känns som att han inte är helt tydlig med hur han integrerar en del rätt viktiga faktorer i sitt resonemang.
Tillväxt, konsumtion, ja egentligen allt välstånd kräver energi. Samtidigt kräver omställningen bort från de där 85 procenten fossil energi på global basis just tillväxt och innovation. Dessutom är utmaningen gigantisk och jag tror många inte ens kan föreställa sig hur svårt det kommer vara och hur stor del av allt vi förknippar med ett välfungerande samhälle som är kopplat till det faktum att vi har haft till synes obegränsad tillgång till billig fossil energi.
Alternativen kommer inte vara lika enkla och billiga att få fram om det ens är möjligt fullt ut. Även om man bortser från klimatförändringarna och hur man ser på dem går det inte att komma ifrån det faktum att tillgången på olja är begränsad. I takt med att det blir allt svårare och dyrare att utvinna den olja som finns kvar kommer det bli allt mer akut att fundera på inte bara hur vi skall ersätta den för energi och transporter, utan hur vi skall kunna hitta ersättningar för alla de andra livsnödvändiga produkter som framställs av olja och där det inte finns några tydliga alternativ. Antagligen kommer successivt allt mer av oljeproduktionen behöva prioriteras för dessa ändamål.
Går man tillbaka till frågan om vad som blir effekten av minskad konsumtion, så har vi dels dilemmat att minskad konsumtion leder till minskad tillväxt och därmed sämre möjligheter att genom teknisk utveckling lösa problemet enligt ovan. Det normala brukar annars vara att en fungerande marknad löser problemet genom effektivisering, men då behöver vi nog även väga in den s.k. Jevonsparadoxen enligt vilken effektiviseringar leder till lägre priser som i sin tur ger ökad efterfrågan och ökad konsumtion.
Hur jag än vrider och vänder på frågan har jag svårt att bortse från grundantagandet att närmast obegränsad tillgång till billig fossil energi till stor del är anledningen till dagens välstånd liksom att det också bidrar till klimatförändringar och det finns idag inga realistiska alternativ som löser båda de problemen. Sett ur ett längre perspektiv tror jag således att det är ofrånkomligt att vi får ställa in oss på tider av såväl lägre välstånd och ekonomisk utveckling som effekter av klimatförändringar som kommer vara ofrånkomliga.
Ja, Wilderängs resonemang kan spontant kännas som "sunt förnuft" och även om det kan ligga en del i det han skriver hade det varit intressant att få se tankarna mer utvecklade utifrån inte minst ett ekonomiskt perspektiv så att de hänger samman bättre.Om man tänker så att köper man en pryl för 1 miljon kronor så har det varit många människotimmar inblandade alla som avlönas och dessa pengar går ju till deras konsumtion, resor(avgaser) till arbete och kanske även maskintimmar/transporter.
Köper man istället en snarlik produkt för 100 kkr så kommer det av naturliga skäl inte bli lika mycket pengar över till dessa kostnader som ju indirekt kommer leda till miljöpåverkan.
Jämför produktionen av 1 st Koeniggsegg med produktionen av en Opel Corsa. Just i fabriken kanske skillnaden i utsläpp är små men tittar man på penningströmmarna senare i kedjan så kommer ju 20 miljoner kronor ofelbart leda till mer utsläpp än 200 kkr.
Men som sagt var så ska man inte betrakta Wilderäng som en säker källa till någonting.
Blir intressant att se hur många industrier som läggs ner och folk blir arbetslösa denna vintern. Läste om en företagare med 100 anställda som vissa dagar redan stoppar produktionen pga elpriset hade ökat från 2.2 miljoner till 27
Det kan nog drabba rätt många: https://www.dn.se/ekonomi/varberg-energi-uppmanar-kunder-att-skaffa-buffert-pa-50-000-kronor/En kund till mig har ett bageri där alla ugnar är elvärme i 5 st. 55 Kw/st….
Vi snackar elförbrukning här
Han försöker lägga om schemat för personalen så de ska baka när elpriset är som lägst, brukar ju vara på natten, fan vet om det kommer att gå om priserna kommer fara upp o ner helt random…
Det svider rätt bra om man får en elräkning på 30-40 000kr några månaderElpriserna har skjutit i höjden under sommaren, och inför vintern ser elpriserna ut att kunna bli 3-4 gånger så höga som förra vintern (åtminstone i södra Sverige), skriver Varberg energi i ett nyhetsbrev till sina kunder, något som Expressen också rapporterat om.
”För er som har ett rörligt avtal så innebär detta att om ni då hade enstaka månadsfakturor på 5 000 – 10 000 kr så lär motsvarande faktura denna vinter ligga på i storleksordningen 15 000 – 40 000 kr”, skriver man i nyhetsbrevet.
En kund till mig har ett bageri där alla ugnar är elvärme i 5 st. 55 Kw/st….
Vi snackar elförbrukning här
Han försöker lägga om schemat för personalen så de ska baka när elpriset är som lägst, brukar ju vara på natten, fan vet om det kommer att gå om priserna kommer fara upp o ner helt random…
Folk skriver ju så många inlägg under tiden så det hinner bli inlägg emellan. Onödig citering tar onödig plats. Men nödvändig citering tydliggör.Jag antar att du menar mig, trots att du inte har lärt dig citera i forumet, men jag har överseende med det, alla är inte tekniskt kunniga, men dom är kanske bra på andra saker istället.
Jag är verkligen inte förbannad för att folk köper elbilar, det är lögn och förbannad dikt, det jag stör mig på är marknadsföringen, att det bara är ökad omsättning som ligger bakom trycket på att ersätta alla bilar, och folks naivitet i ganska stora beslut.
Nja, det tar 15 min. från kall till varm ugn. Dom bakar i 8 timmar ungefär att ha dom igång i 16 timmar utan att de används känns tveksamt.De slickar i sig en hel del ström trots att man inte öppnar dörren.En bekant till mig bor brevid ett bageri med el ugnar, min bekant drabbas av radiostörningar från styrelektoniken av ugnarna, enligt honom så är dom på dygnet runt för att det går åt lika mycket ström om man låter ugnarna kallna och sedan måste köra upp värmen igen, som att lämna dom på konstant.
En något större förbrukning blir det ju medans man bakar, IOM att man öpnnar luckorna och stoppar i kall deg/tar ut varmt bröd, men dom har konstant hög förbrukning likafullt.
Jag skulle säga att du inte är rätt person att avgöra vad jag stör mig på och inte. Ja, det finns massor med annan reklam som också är rent nonsens, men att diskutera schamporeklam i en tråd om MPs vilja att driva igenom ett bensinförbud hoppar jag över.Folk skriver ju så många inlägg under tiden så det hinner bli inlägg emellan. Onödig citering tar onödig plats. Men nödvändig citering tydliggör.
Men finns det verkligen ingen ANNAN "marknadsföring" du stör dig på, som är lite mer osann så att säga? Det är ju i ärlighetens namn inte marknadsföringen du tycks störa dig på utan själva faktumet att folk köper elbilar, i vart fall så tyckte jag att du var tydlig med det i ditt tidigare inlägg.
Jag skulle säga att du inte är rätt person att avgöra vad jag stör mig på och inte. Ja, det finns massor med annan reklam som också är rent nonsens, men att diskutera schamporeklam i en tråd om MPs vilja att driva igenom ett bensinförbud hoppar jag över.
Jag noterar att din firmas fordonsinnehav består av 0 elbilar, inte ens en enda hybrid av 129 fordon, varav vissa förvisso är släp. Med den skattebasen, både rejält tilltagen och på en liten population, borde du inte snarast ha sett till att byta ut fordonen mot elbilar? I synnerhet den 21 år gamla Saaben, eller den 30 år gamla Toyotan och Volvon? Lastbilarna från 80- och 90-tal? Eller dom ca 50 bilar som köpts in de senaste 3 åren, alla dieslar, varför inte elbilar? Bryr du dig inte om våra barns framtid? Bryr du dig inte om ekonomin i din organisation? Elbilar är ju bäst på allt, och löser alla problem, åtminstone enligt dig och reklamen.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |