Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Hoj
Honda CB500X 2023
Om alla levde som vi i Sverige skulle det räcka med ett jordklot eftersom vi inte skulle vara så många på jorden.
det kanske är sant men nu är ju verkligheten som den är och då måste vi anpassa oss efter den. Många blundar för denna verklighet då de helt enkelt vill fortsätta leva med samma levnadsstandard. Det brukar alltid bli tyst stämning när man tar upp detta med vänner och bekanta.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Malthus hade fel redan för 200 år sedan.

Så blir det när man inte kan något om ekonomi och tillväxt. Vi får ut mer och mer och större och större värde per satsad resursenhet. Hela tiden, sedan mänsklighetens begynnelse har det varit så.

Alarmisterna gillar det dock. En rädd fårskock är lättare att fösa.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Malthus hade fel redan för 200 år sedan.

Så blir det när man inte kan något om ekonomi och tillväxt. Vi får ut mer och mer och större och större värde per satsad resursenhet. Hela tiden, sedan mänsklighetens begynnelse har det varit så.

Alarmisterna gillar det dock. En rädd fårskock är lättare att fösa.

Din graf täcker bara 60 år och på det ska man dra slutsatser sen mänsklighetens begynnelse?

Kanske så det blir när ekonomer tittar naturvetenskap...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Din graf täcker bara 60 år och på det ska man dra slutsatser sen mänsklighetens begynnelse?

Kanske så det blir när ekonomer tittar naturvetenskap...
Det var som ett exempel för att se produktivitetsökningar(produktivitetsökningar som inte går att se i dåtiden). Kan lika gärna ta bort grafen. Malthus var iofs i farten långt innan 1961.

Vi kan vara fler människor eftersom vi kan mätta fler. Antalet människor på jorden hade ju stått still om vi precis i detta nu hade sått och balanserat på gränsen över antalet som kan födas.
Kan vi bara föda 100 pers så kommer befolkningen aldrig vara 654.

Innan den agrara revolutionen hade vi y avkastning, efter den agrara revolutionen hade vi >y. Och sen gjorde vi olja till en resurs. Vilken boost för hela mänskligheten.
Hur ska man räkna på sånt. Malthusinisterna verkar tro att avkastningen är konstant.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det var som ett exempel för att se produktivitetsökningar(produktivitetsökningar som inte går att se i dåtiden). Kan lika gärna ta bort grafen. Malthus var iofs i farten långt innan 1961.
Vi kan vara fler människor eftersom vi kan mätta fler. Antalet människor på jorden hade ju stått still om vi precis i detta nu hade sått och balanserat på gränsen över antalet som kan födas.
Kan vi bara föda 100 pers så kommer befolkningen aldrig vara 654.

Innan den agrara revolutionen hade vi y avkastning, efter den agrara revolutionen hade vi >y.
Hur ska man räkna på sånt. Malthusinisterna verkar tro att avkastningen är konstant.

Malthus sa väl bara att det finns en gräns för hur många jorden kan föda? Jag tror inte han specificerade någon siffra? Jag tror fortfarande att han har rätt och att det finns en gräns även om jag inte vågar spekulera i exakt var gränsen går.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
det kanske är sant men nu är ju verkligheten som den är och då måste vi anpassa oss efter den. Många blundar för denna verklighet då de helt enkelt vill fortsätta leva med samma levnadsstandard. Det brukar alltid bli tyst stämning när man tar upp detta med vänner och bekanta.
Nej, helt fel.
Resten av världen skall alltså inte bara leva upp över världens tillgångar, utan dessutom föröka sig till det dubbla på bara några decennier.
Samtidigt som svenskar som levt med tämligen konstant befolkning under samma period.
Ett Sverige som är bland de få länder som länge gått först med miljöåtgärder och sophantering.
Med andra ord skall resten av världen fortsätta som konstant ökande gräshoppssvärmar medan svenskar skall skuldbeläggas?

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Vi behöver alla hjälpa till så gott vi kan naturligtvis. Men 2 nya motorcyklar var är ganska lagom alltså?

1667983287158.png

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Jag gör min del och har börjat elda så mycket plast som möjligt i kaminen för att värma upp huset så det finns el till alla nya elbilar istället för miljöns skull.
Jag tror inte särskilt många influencerbrudar på tiktok skulle vilja dra ned på klädkonsumismen med 90% då den står för en av de största delarna av vårt Co2-avtryck. De skyller hellre på bilister, motorsport och industri. Bekvämare så.

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Hoj
Malthus sa väl bara att det finns en gräns för hur många jorden kan föda? Jag tror inte han specificerade någon siffra? Jag tror fortfarande att han har rätt och att det finns en gräns även om jag inte vågar spekulera i exakt var gränsen går.
Gränsen är satt i sten sedan 1970-talet...eller ja var satt i sten. Georgia Guidestones är ju sprängda numera men 500 milj är tydligen the fucking gräns. Lite mer Drag Queen-sagostunder på dagis och karriärism-feminism så är vi nog där snart.

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Hoj
Om vi nu ska dumma oss med bidrag till höger och vänster så borde vi skapa ett som slår i rätt riktning istället för att gynna lönnfeta gubbar i slutet på karriärsstegen att köpa elektriska leksaker (no offense).
MC-kort bidraget! Ju fler som kör hoj, desto färre, kortare köer, mindre trängsel, mindre (lägre;) utsläpp och gladare gubbar. Ta bara bort moms på allt begagnat rakt av och reparation på verkstäder....men det går ju inte. Då stjäl vi från nyförsäljningen och det är många fina kosing från moms som staten inte vill slippa. Så att minska några utsläpp kan vi nog enas om att ingen regering egentligen vill. Det handlar om pengar. Precis som när sossarna importerar problem så att polis, socialtjänst och stödboenden drar in pengar. Det sociala industriella komplexet.

Vem är på att starta MC-partiet? Lösningen på det mesta. Botar klimatångest, Putinstress och hepatit. Det ska heta MC-hummers.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tumme upp på MC-kortsbidraget!

Det skulle ju dessutom ge effekt direkt i form av mer välutbildade trafikanter, färre köer och gladare människor. :tummenupp

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Är det Göran Greiders sockerskatt du pratar om nu, han är väl progressiv?

Göran Greider får DN:s kritikerpris Lagercrantzen

I sin motivering skriver tidningen :

”Han är en älskvärd enmansinstans i det svenska kulturlivet, en frikostig intellektuell och poetisk finlirare som sträcker sig ut från sitt röda rosenblad och spanar mot evigheten. Från Gullmarsplan till Dalälven håller han med lika delar lyrik och civilisationskritik balansen i en obalanserad tid. Sverige är otänkbart utan Göran Greider.”

Göran Greider utsedd till Årets ledarskribent

9 mars 2021 15:49
Med motiveringen att han ”stod som en produktiv fura i det dimmiga svenska åsikts- och debattlandskapet och fortsatte att överraska med en poetisk verktygslåda och ett utomordentligt stilistiskt hantverk”, blev Göran Greider en av årets opinionsbildare.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag måste erkänna att jag gillar Greider som diktare och språkmänniska. Han har också ett starkt patos för det han tror på.

Att han sedan har totalt fel i nästan allt vad gäller politik är en annan sak. Man kan ju titta åt andra hållet.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag gör min del och har börjat elda så mycket plast som möjligt i kaminen för att värma upp huset så det finns el till alla nya elbilar istället för miljöns skull.
Jag tror inte särskilt många influencerbrudar på tiktok skulle vilja dra ned på klädkonsumismen med 90% då den står för en av de största delarna av vårt Co2-avtryck. De skyller hellre på bilister, motorsport och industri. Bekvämare så.
Kanske bortsett från elkonsumtionen så handlar ju inget i miljödebatten om att konsumera mindre, vi ska bara kasta det vi har, och köpa andra saker istället. INGEN från MP tar ju upp frågan med vad som ska hända med tex alla gamla fordon, och värdet i dessa, eller produktionen av alla nya fordon.

Det värsta exemplet var ett reklammail jag fick häromdagen, eftersom man skulle minska elkonsumtionen så skulle man köpa alkaliska batterier. Det kan nog vara det mest oekonomiska sättet att lagra och distribuera elenergi.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag skickade precis en fråga till Miljöpartiet:
Hej!

Jag har idag en relativt ny dieselbil, men vi tittar i familjen på byta ut den mot en elbil, trots att utbudet av bilar som möter våra behov av kunna få in 3 bilbarnstolar mm är högst begränsat. Vad tycker ni att vi ska göra med vår befintliga bil, vi vill ju göra det bästa möjliga ur miljösynpunkt. Bilen har ett marknadsvärde på ca 200 000kr.
Jag väntar med spänning på svaret. Jag ser ju 3 alternativ, skrota, sälja i Sverige eller sälja utomlands. Så antingen ska jag offra 200 papp för att rädda världen, risken att jag blir gravid är nog större, eller så ska jag bara ge problemet till någon annan, men i samtliga fall ökar jag ju egentligen bara konsumtionen.

Det fjärde alternativet, att MP köper loss bilen till marknadsvärdet och sen skrotar den, är ju det svar dom borde ge, men det lär heller inte hända.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Det är ju faktiskt det budskapet som trummas ut av etablissemanget...

Köp en elbil, få gott samvete och fortsätt glatt med din gigantiska klädkonsumtion, dina middagar med importerad mat och din allmänna "slit och släng"-stil till leverne...

Jag måste erkänna att jag gillar Greider som diktare och språkmänniska. Han har också ett starkt patos för det han tror på.

Ja, den nya politiska ledningen har ju uppenbarligen tagit intryck i alla fall av diktandet. Vi säger en sak före valet, gör en helt annan sak efter valet och sedan skyller vi på "verkligheten"...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ännu mer om ljugar-Uffes, lögnar-Ebbas och den skorrande brunskjortans svek mot glesbygden,

89e725d0f62d4471111c5bc60a8c9231.jpg

Löften om fem, nio och tio kronor landade alltså på fjorton…öre…

Enligt den lokale brunskjortan är det tydligen problematiskt…och en kompromiss…och det var tydligen ”inte så enkelt som man hade trott”…

Joråsåatt…

Är det inte bättre att representanter för detta parti bara är tysta…? Varje gång de framträder i media så befäster de ju alla fördomar man har om att de bara består av idioter, byfånar och dåligt pålästa gaphalsar…?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Å Maggan och Bolund som varnade för att sänkta drivmedelspriser bara var valfläsk, att det inte kommer att gå.
De tjatade om att det krävs en lagändring och ett EU-beslut vilket tar minst ett år. Bara en liten skattesänkning går att genomföra.
Alla visste det.
Alla medier tog upp det gång på gång.
Nu säger alla ”Va va de vi sa?!”

Det hade varit bättre för alla med en liten skattehöjning och E15, med inbyggd prisökning, från årsskiftet.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati